FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM 2018 -05- 21 Meddelad i Umeå Mål nr 1 40-18 Sida1 (4) SÖKANDE KONKURRENSVEBitET Björlins Fastigheter AB,556812-3417 Tärngatan5 68152 Kristinehamn MOTPART Skellefteå kommun 931 85 Skellefteå SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling- LOU i i. FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 82937 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 >--------�! Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 140-18 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Skellefteå kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Campingstugor Byske (dnr UH-2017-309). Upphandlingen har genomförts med öppet förfarande. Efter att Björlins Fastigheter AB ansökt om över­ prövning av upphandlingen (förvaltningsrättens mål nr3124-17) har Kommunen beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för avbrytandet har angetts otydliga krav i förfrågningsunderlaget. Björlins Fastigheter AB (Björlins) ansöker om överprövning av Kommunens beslut att avbryta upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Björlins anför bl.a. följande. Nu menar Kommunen att deras eget framtagna förfrågningsunderlag är och har varit otydligt, vilket inte någon anbudsgivare ifrågasatt under anbuds­ processen och inte heller därefter. Det finns inte några oklarheter i underla­ get. Tolkningen av förfrågningsunderlaget baserades på att samtliga efterfrågade utrymmen och krav på byggnad framgick på ett klart och tydligt sätt i för­ frågningsunderlaget. Det är inte en tvistig fråga. Det var upp till var och en av anbudsgivarna att presentera byggnader som uppfyllde ställda krav på funktion och utförande. Det fanns inget som gjorde att man skulle uppfylla några specifika krav på storlekar som nu Kommunen anser sig ha möjlighet att lägga som krav - det frångår helt ställda krav i förfrågningsunderlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 3 1 40-18 Kommunen anför bl.a. följande. Kommunen har varit för otydlig i sina krav, vilket visar sig i skillnaden mel­ lan anbuden. I upphandlingen har inte angetts storlek på stugorna, vilken yta som ska finnas invändigt. Vidare var det en stuga som skulle vara tillgänglighetsan­ passad och nu ska samtliga stugor vara tillgänglighetsanpassade. Inte heller har rätt ekonomiska krav ställts på anbudsgivarna. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis följer att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling ( mål C- 92 /00 HI punkterna 40 och 41 ). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna23 och25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl. Det får inte vara godtyckligt och myndigheten måste när den fattar ett sådant beslut iaktta de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna om bl.a. likabehandling, transparens och icke-diskriminering. Såvida dessa förutsättningar är upp­ fyllda har en upphandlande myndighet rätt att avbryta en upphandling fram till dess att ett upphandlingskontrakt föreligger. EU- domstolen har i mål C-244 /02 Kauppatalo funnit att en upphandlande myndighet som påbörjat ett anbudsförfarande på grundval av kriteriet FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida4 140-18 lägsta pris kan avbryta detta förfarande utan att tilldela något kontrakt när myndigheten, efter att ha bedömt och jämfört anbuden, inser att den med hänsyn till innehållet i anbudsinfordran på grund av fel som den begått vid dess förhandsbedömning, inte har möjlighet att välja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förvaltningsrätten noterar att det i avbrytandebeslutet angivna skälet för avbrytande är tämligen vagt. Skälen har dock utvecklats i förvaltningsrätten, varvid bl.a. hänvisats till att man i upphandlingsdokumenten inte angett krav på vilken yta som ska finnas invändigt i stugorna. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta att Kommunen, genom att i nytt upphandlings­ dokument justera ställda krav, ökar möjligheterna att kunna välja det för Kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Mot denna bakgrund, och med beaktande av ovan nämnt avgörande från EU-domstolen, måste sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen anses föreligga. Vidare har inte framkommit att någon av de gemenskapsrättsliga principerna skulle ha trätts för när. På grund av det anförda ska Björlins ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU) Målet har föredragits av Christina Röckner. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings tillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida www .domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försötjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. "" .8 -� ffi. www.domstol.se