Dok.Id 229713 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,vw.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-09-04 Meddelad i Falun Mål nr 2928-18 BS Entreprenad AB, 556615-4901 Bruksvägen 3 813 35 Hofors MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVE� C Aktbil Förvaltningsrätten avslår BS Entreprenad AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr ,,....t,(� ............ •- i- -- '-..- •-' .. ·' } - 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2928-18 IFALUN YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför enligt lagen om (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) upphandlingen "Ramavtal - Byggarbeten - Gävle, Ockelbo, Hofors, Älvkarleby och Öst­ hammar" (ärendenr 7069). Tilldelningsbeslut fattades den 27 juni 2018. Av utvärderingsportokollet framgår att elva anbud har antagits i upphandlingen, däribland BS Entreprenad AB (BS Entreprenad). BS Entreprenad ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. BS Entreprenad anför i huvudsak följande. Vid en upphandling har upphandlande myndighet en skyldighet att ifrågasätta misstänkt låga anbud. Då det inte finns någon definition av begreppet "onormalt lågt an­ bud" i LOU ska omständigheterna i det enskilda fallet vara avgörande av vad som förefaller vara onormalt lågt. Ett antal av anbuden i denna upp­ handling är för en fackman uppenbart onormalt låga och förefaller även för en lekman vara onormalt låga med kännedom om i upphandlingsdokumen­ ten angivna ingående hjälpmedel och andra ej debiterbara kringkostnader vilka kraftigt överstiger de vanligtvis för branschen vedertagna. Någon be­ dömning i enlighet med upphandlingsdokumenten och gällande lagstiftning eller begäran om förklaring av anbud har inte utförts av upphandlande myn­ dighet då de inte har tagit hänsyn till omständigheter i det enskilda fallet. Upphandlande myndighet har därför brutit mot lagen vid utvärdering av anbuden då man uppenbarligen valt att inte utföra den kontroll som lagen anger. Avrop av de arbeten upphandlingen gäller kommer under avtalspe­ rioden att ske enligt rangordning. En felaktig rangordning kommer således att medföra allvarliga ekonomiska konsekvenser för bolaget som har rang­ ordnas som nummer tre. Inköp Gävleborg anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. Det motsätts att någon bedömning av inlämnade anbud FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2928-18 !FALUN inte har gjorts. En bedömning i samråd med beställare i referensgruppsar­ betet av inkomna anbud görs alltid. Däremot har det inte identifierats några onormalt låga anbud i denna upphandling och därför har inte heller några förklaringar begärts in. Inköp Gävleborg delar sökandes uppfattning om att vissa timpriser i upphandlingen är låga med tanke på upphandlingens om­ fattning och att kringkostnader som normalt debiteras separat ingår i timpri­ set. Däremot mot bakgrund av tidigare upphandlingar där förvaltningsrätt och kammarrätt bedömt att Inköp Gävleborg inte ens haft fog att begära in en förklaring för onormalt lågt anbud enligt lagens mening så anses att pri­ serna i denna upphandling inte är att betrakta som onormalt lågt anbud en­ ligt 16 kap. 7 § LOU. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad BS Entreprenad anfört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att BS Entreprenad lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlande myndighet är skyldig att begära in en förklaring från den leverantör som lämnat ett anbud som förefalla vara onormalt lågt. Myndig­ heten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden (16 kap. 7 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Vad först avser frågan om en anbudsgivare har möjlighet att begära över­ prövning på den grunden att upphandlande myndighet inte begärt förklaring 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2928-18 IFALUN eller förkastat ett visst anbud på grund av dess påstått onormalt låga pris har det i rättspraxis klargjorts att en sådan brist bör kunna ligga till grund för ett ingripande enligt LOU (se Kammarrätten i Jönköpings mål nr 2895-2896- 17). Kammarrätten i Jönköping har vidare uttalat att det ankommer på den upphandlande myndigheten att identifiera anbud som ur pris- eller kost­ nadshänseende är misstänkt låga men att myndigheten har en relativt stor frihet att utifrån omständigheterna i det enskilda fallet avgöra vad som ska anses vara ett onormalt lågt anbud. Vad sedan gäller frågan om bevisbör­ dans placering i ett sådant fall där en konkurrerande leverantör gör gällande att vinnande anbudsgivares anbud inte borde ha antagits utan att upphand­ lande myndighet först begärt en förklaring, har kammarrätten klargjort att det är sökande som har bevisbördan för att anbudet förfaller vara onormalt lågt samt att sökande måste förebringa en förhållandevis stark bevisning till stöd för att anbudet är att betrakta som onormalt lågt. Förvaltningsrätten konstaterar att parterna i målet har olika uppfattningar i fråga om vissa anbud i upphandlingen förefaller vara så låga att det enligt 16 kap. 7 LOU förpliktar Inköp Gävleborg att begära en förklaring av an­ budsgivama avseende det. Enligt förvaltningsrättens mening har BS Entre­ prenad inte förmått visa att det är fråga om ett onormalt lågt pris som utlöser skyldigheten att begära förklaring enligt ovan nämnd lagbestämmelse. Detta då BS Entreprenad inte närmare har förebringat någon bevisning till stöd för att dessa anbud är att betrakta som onormalt låga utan endast hänvisat till att anbuden för en fackman framstår som uppenbart onormalt låga. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (Dv3109/1c LOU). Eva Karlsson Helghe rådman 4 I• www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND dh SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I