KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 DOM Sida 1 (4) Mål m 6010-07 2008 -03- 1 8 Meddelad i Göteborg KLAGANDE EuroDoctor AB, 556710-5100 Vasaplatsen 4 411 34 Göteborg Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå Box 174 451 16 Uddevalla MOTPART Västra Götalandsregionen Regionstyrelsens kansli 462 80 Vänersborg ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE 2008 -03- 2 O Avd Dnr Länsrätten i Vänersborgs dom den 24 oktober 2007 i mål m 2459-07, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling, LOU EuroDoctor AB yrkar att kammarrätten, med ändring av länsrättens dom, beslutar att Västra Götalandsregionens (VGR) upphandling av läkarkon­ sulter, såvitt avser upphandling av psykiatriläkartjänster, ska göras om. Till stöd för sin talan anför EuroDoctor AB bl.a. följande. Det av VGR uppställda omsättningskravet är icke-affärsmässigt. VGR har under ett flertal år i stort sett underlåtit att upphandla psykiatriläkartjänster och har i stället, för stora delar av sin verksamhet, valt att direktupphandla spe­ cialistläkartjänster hos de leverantörer som för stunden kunnat erbjuda läkartjänster. Vid dessa direktupphandlingar har frågan om leverantörens ekonomiska ställning och kapacitet över huvud taget inte varit föremål för diskussion. VGR har genom att sätta ett mycket högt omsättningskrav ett år före upphandlingen, på ett diskriminerande sätt försökt utestänga nystartade och mindre läkarbemanningsföretag från deltagande i upp- Aktbit Dok.Id 85613 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-10 50 00 031--10 51 44 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 iKONKURRENSVEAKET Doss Sida 2 Mål nr 6010-07 handlingen. VGR har felaktigt uppställt krav på minimiomsättning av viss storlek, att styrkas på visst sätt, för att visa tillräcklig finansiell styr­ ka hos en leverantör samt har felaktigt bedömt att EuroDoctor AB inte har tillräcklig sådan styrka att fullgöra uppdraget. Omsättningskravet är felaktigt och strider mot LOU då det är diskriminerande och oproportio­ nerligt i förhållande till vad som upphandlas samt icke-affärsmässigt. EuroDoctor AB har visat tillräcklig finansiell styrka på annat sätt, vilket dock inte har beaktats av VGR vid utvärderingen. Det uppställda skall­ kravet på minimiomsättning ru(i strid med LOU. Genom att uppställa nu sagda skall-krav på minimiomsättning av den storlek som skett har Eu­ roDoctor AB felaktigt kommit att diskvalificeras från att delta i upphand­ lingen. Inte heller har en individuell prövning i enlighet med 6 kap. 9 § LOU skett av EuroDoctor AB:s ekonomiska förhållanden innan diskvali­ ficering har skett. VGR har vidare tillämpat en utvärderingsmodell för beräkning av lägsta pris som är felaktig och missvisande i förhållande till de tjänster som faktiskt upphandlas. Skall-kravet på minimiomsättning om 10 miljoner år 2005 ska ställas i relation till en uppskattad upphand­ lingsvolym om cirka 18 miljoner kronor per år. Robert Andersson, som äger och driver EuroDoctor AB, startade sommaren 2005 "Avenyakuten" som då drev en läkarmottagning och bemanningsverksamhet. Hösten 2006 omorganiserades verksamheten så att bemanningsverksamheten flyttades till ett separat bolag, EuroDoctor AB. Under tiden från bolagets bildande hösten 2006 till dess nu aktuell upphandling genomfördes (un­ gefär två månader) köpte VGR läkartjänster för cirka 1,8 miljoner kronor från EuroDoctor AB. Deras beräknade omsättning enbart från VGR för år 1 var drygt 10,8 miljoner kronor. VGR anser att överklagandet ska avslås och anför, utöver vad som har framförts i länsrätten, bl.a. följande. Den i målet aktuella upphandlingen avser vårdtjänster och är regionövergripande. Regionen har krav på sig att garantera vårdtagama i regionen den vård de har rätt till. Det ställda omsättningskravet och nivån på detta har sin grund i att regionen måste tillförsäkra sig att få leverantörer med sådan stabilitet och kapacitet i Sida 3 Mål nr 6010-07 verksamheten att avtalade tjänster kan levereras. Fullgör inte leverantö­ rerna sitt åtagande är risken uppenbar att vårdtagama inte kan få den vård de behöver och har rätt till. Det ställda kravet grundar sig således på ob­ jektiva skäl och står väl i proportion till de tjänster som nu upphandlas. Kravet strider inte heller mot vare sig LOU, proportionalitetsprincipen eller mot övriga gemenskapsrättsliga grundprinciper för offentlig upp­ handling. Den i målet aktuella upphandlingen "Läkarkonsulter - Specia­ listläkare" är en helhet och det är i proportion till den samlade upphand­ lingen av läkarkonsulter i form av specialistläkare som det ställda om­ sättningskravet ska ses. EuroDoctor AB hade år 2005 ingen omsättning och har därför inte heller kunnat styrka krävd omsättning. Eftersom Eu­ roDoctor AB därmed inte uppfyller ett av de obligatoriska kvalificerings­ krav som ställts beträffade leverantörens förmåga och kapacitet har regi­ onen haft fog för att förkasta anbudet. Eftersom EuroDoctor AB inte haft någon omsättning år 2005 kan inte heller bolaget komma att lida någon skada. På gnmd av att bolaget inte uppfyller kvalificeringskravet avseen­ de omsättning har bolaget således inte kvalificerat sig till att delta i steg två i anbudsutvärderingen. DOMSKÄL Av förarbetena till LOU (prop. 2001/02:142 s. 21 f.) framgår att en upp­ handlande enhet har frihet att själv specificera krav på det som ska upp­ handlas under förntsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Kvalifikationskriterier är de kriterier som visar att en leverantör är en lämplig anbudsgivare. Kriteri­ erna ska hänföra sig till leverantörens tekniska förmåga och kapacitet eller finansiella och ekonomiska ställning. Av den EG-rättsliga proportionalitetsprincipen följer att den upphandlan­ de enheten inte får ställa högre krav på en leverantör än som erfordras för den enskilda upphandlingen. Endast sådana krav som kan relateras till leverantörens kapacitet för att genomföra kontraktet får ställas. Sida 4 Mål nr 6010-07 Detta anses bl.a. innebära att en upphandlande enhet har rätt att ställa upp ett omsättningskrav Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 29 septem­ ber 2006 i mål nr 4320-06). VGR:s anbudsinbjudan är daterad den 18 oktober 2006. Föregående ka-­ lenderår avropade VGR:s verksamheter specialistläkare för cirka 90 mil­ joner kronor och specialistläkare psykiatri för cirka 18 miljoner kronor. Verksamheterna är till sin art sådana att den upphandlande enheten VGR måste få leverantörer med sådan stabilitet och kapacitet att avtalade tjäns­ ter kan levereras. Enligt kammarrättens mening strider det mot den bak­ grunden inte mot de gemenskapsrättsliga principerna att välja att omsätt­ ningskravet ska gälla föregående kalenderår, dvs. år 2005. Under detta år hade EuroDoctor AB inte någon omsättning och har därför inte uppfyllt kvalifikationskravet. Att EuroDoctor AB har uppfyllt kravet senare leder inte till någon annan bedömning. Till följd av det anförda har VGR haft rätt att förkasta EuroDoctor AB:s anbud. DOMSLUT Kammarrätten avslår överklagandet. HUR MAN ÖVERKLAGAR r�'1 lf\cyf� t-\ LÄNSRÄTTENI DOM Sida 1 (10) Mål nr 2459-07 E VÄNERSBORG Nils Nestrup 2007-10-24 Meddelad i Vänersborg SÖKANDE 1. Hatec Medical AB, 556700-7702 Södergatan 16 211 34 Malmö 2. EuroDoctor AB, 556710-5100 Vasaplatsen 4 411 34 Göteborg Ombud för 2: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå Box 174 451 16 Uddevalla MOTPART Västra Götalands läns landsting Regionstyrelsens kansli 462 80 Vänersborg SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphand­ ling, LOU BAKGRUND Västra Götalands läns landsting (landstinget) inbjöd genom WESTMA till anbudsgivning gällande ramavtal för Läkarkonsulter - Specialistläkare inom psykiatri, medicin, radiologi och anestesi. Enligt anbudsinbjudan kunde anbud lämnas på delar av åtagandet. I tilldelningsbeslut den 30 augusti tillkännagav landstinget att andra leve­ rantörer än EuroDoctor AB (EuroDoctor) och Hatec Medical AB (Hatec) tilldelats avtalen. Upplysningar om tilldelningsbeslutet lämnades den 3 sep­ tember 2007. Dok.Id 42951 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2007-10-24 Kammarrätten i Göteborg beslutade den 26 september 2007 att upphand­ lingen i den del den avser specialistläkartjänster inom psykiatri inte får av­ slutas förrän länsrätten avgjort målet slutligt eller något annat beslutats. Sida 2 2459-07 E I ,_ den aktuella upphandlingen inte kommer att tecknas förrän målet prövats av länsrätten. YRKANDEN M.M. EuroDoctor yrkar att upphandlingen i den del den avser specialistläkar­ tjänster inom psykiatri skall göras om. Hatec yrkar att rättelse skall ske på så sätt att dess anbud skall anses upp­ fylla omsättningskravet om 10 miljoner kr och att anbudet utvärderas. Landstinget bestrider bifall till yrkandena. EuroDoctor invänder mot de omsättningskrav som uppställts, att någon individuell prövning av bolaget ekonomiska styrka inte har gjorts och mot utvärderingsmodellen. Bolaget anför bl.a. följande. Omsättningskravet Det uppställda omsättningskravet om 10 miljoner kr år 2005 är felaktigt och strider mot LOU. Enligt uppgift är omsättningskravet uppställt för att lands­ tinget strävar efter att endast ett mindre antal stora aktörer antas. Det är möjligen ett objektivt skäl, men knappast affärsmässigt korrekt eller ett sak­ ligt skäl vid offentlig upphandling. Omsättningskravet är vidare inte heller nödvändigt för att tillförsäkra landstinget att leverantören skall kunna full­ göra sina åtaganden i kontraktet. LOU bygger på att den ekonomiska kapa­ citeten skall kunna visas på annat sätt än genom vissa handlingar eller en viss omsättningsnivå. Om upphandlande enheter skall ställa upp omsätt- LÄNSRÄTTENI DOM VÄNERSBORG 2007-10-24 ningskrav skall de vara sakliga, relevanta, proportionerliga, affärsmässigt betingade och utformade i förhållande till det som upphandlas. I detta fall skall omsättningskravet sättas i relation till det som upphandlas och efter­ som man kan lägga delanbud skall omsättningskravet i vart fall vara anpas­ sat så att ett delanbud faktiskt är möjligt även för ett mindre, eller t o m ny­ Sida 3 2459-07 E startat, företag. Detta är inte fallet när man kräver en styrkt omsättning knappt ett år före upphandlingen om 10 miljoner la. I de följande upphand­ lingskontrakten finns vidare en vitesklausul till säkerställande av att leve­ rantören fullgör sina åtagande. Utöver det ger avtalen den upphandlande enheten rätt att häva avtalet om leverantören i väsentligt hänseende inte utför sina åtaganden och rättelse inte sker utan dröjsmål. Dessa avtalsvillkor ger landstinget stor möjlighet att hantera eventuell bristande avtalsfullgö­ relse från leverantörernas sida, varför ett extremt högt omsättningskrav av den anledningen inte erfordras. Landstinget har under senare upphandlingar valt att inte uppställa något omsättningskrav. I upphandlingen är det fråga om att åtta olika leverantörer gemensamt skall försörja landstinget med det löpande behovet av specialistläkare inom psykiatrin, dvs. insatser av punkt­ karaktär, på landstingets egna enheter. Den totala upphandlingsvolymen är 18 miljoner kr. Tjänsterna omfattar inte ett övertagande av drift av enheter utan försörjning av mantimmar. Även mot denna bakgrund landstingets egen praxis - får det nu uppställda omsättningskravet anses vara icke-af­ färsmässigt. Det strider också mot ett avgörande från Kammarrätten i Göte­ borg, där ett omsättningskrav om 18 procent godtogs i förhållande till upp­ handlad volym. Mot den bakgrunden är landstingets omsättningskrav med syfte att minska antalet leverantörer till ett fåtal ·större, diskriminerande och icke-affärsmässigt. Det leder till att man inte utnyttjar marknadens konkur­ rensmöjligheter vad gäller lägst pris. Landstinget har slutligen angett att omsättningskravet är nödvändigt med hänsyn till den totala upphandlings­ volymen tjänster och att upphandlingen också omfattar även andra icke specificerade specialistläkartjänster som leverantören kan erbjuda. Dessa övriga tjänster som det refereras till är snarast att betrakta som inhämtande av prisuppgifter från leverantören inför en kommande eventuell direktupp- LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2007-10-24 handling. Upphandlingsvolymen av dessa tjänster kan inte läggas till grund för bedömningen av omsättningskravet för psykiatriläkartjänsterna. Prövning av EuroDoctors ekonomiska styrka och stabilitet Sida 4 2459-07 E li,.:v tilldelI1ingsbeslutet framgår inte hur den L1di\liduella prövTJ..1gen har skett av EuroDocktors ekonomiska styrka och stabilitet. I vart fall har inte prövningen skett utifrån erhållna och kända faktorer, vilket strider mot LOU och Regeringsrättens avgörande RÅ 2005 ref. 47. En leverantör kan styrka sin ekonomiska och finansiella ställning på annat sätt än genom om­ sättning av viss storlek. EuroDoctor startade hösten 2006 och har alltsedan dess bemannat ett stort antal enheter inom landstinget. Första verksamhets­ året var omsättningen från landstinget 10,8 miljoner kr. Landstinget har inte bestritt EuroDoctors uppgifter om omfattningen av de tjänster som upp­ handlats från EuroDoctor samt att avtal om köp av tjänster tecknats under upphandlingens gång. De uppgifterna bör därför läggas till grund för be­ dömningen att EuroDoctor rätteligen borde ha kvalificerats. Bolaget får anses ha visat erforderlig ekonomisk styrka och stabilitet för att godtas som leverantör. Utvärderingsmodellen Landstinget har som utvärderingsmodell använt sig av ett matematiskt be­ räknat snittpris för läkartjänster under ordinarie dagtid och under jourtid. Beräkningen utgår från kostnad för specialistläkare och ST-Läkare, kostna­ der som summerats och dividerats utan viktning. Beräkningarna blir felak­ tiga eftersom bemanningsföretagen inte används för jourtid. Dessutom köps större delen, 90- 95 procent, av samtliga psykiatritjänster från specialistlä­ kartjänster. Utvärderingen av lägsta pris har således skett med ledning av priser på andra tjänster än de som upphandlas. Ett krav måste vara att ut­ värderingen av lägsta pris sker efter de tjänster som upphandlas och som uppfyller uppställda skallkrav på tjänsten. Landstinget har som skallkrav uppställt att läkaren skall vara legitimerad läkare med specialistkompetens inom psykiatri resp. barn- och ungdomspsykiatri samt ha minst två års erfa- LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG, DOM 2007-10-24 Sida 5 2459-07 E renhet inom specialiteten. Utvärderingen måste också spegla en korrekt proportion av köpta tjänster för att vara affärsmässigt genomförd. En sum­ meringsmodell, som här har tillämpats, med priser för olika delar måste viktas så att tjänster som köps i stor utsträckning får stor genomslagskraft medan tjänster som endast köps i mindre utsträckning får liten betydelse. Som utvärderingen nu skett har leverantörer kunnat taktiksätta extremt låga priser på ST-läkartid och jourtid och på detta sätt få ett lågt pris i utvärde­ ringen. I denna upphandling är det emellertid irrelevant vem som har lägst pris på ST-läkare och även om man godtog ST-läkarupphandling så skulle viktningsvärdet av en ST-läkartimme vara mycket liten i relation till vik'.t­ ningsvärdet av en specialistläkartimme, eftersom 95 procent av inköpen avser specialistläkartimmar. I upphandlingen har flera av de grundläggande principerna för upphandling åsidosatts och förfrågningsunderlaget och ut­ värderingsmodellen är utformade på ett icke affärsmässigt sätt. Felen är sådana att de inte kan rättas, varför upphandlingen skall göras om. .Hatec anför följande. Hatec har endast bedrivit verksamhet i Sverige under ett år och bokslutet för det året slutar på över 10 miljoner kr. Att företaget inte varit verksamt i Sverige under åren 2004 och 2005 utgör inte grund för att förkasta dess anbud. Företaget har framgångsrikt bedrivit verksamhet i Norge under flera år varför man valde att starta ett svenskt företag i Sve­ nge. Landstinget anför bl.a. följande. Av bl.a. kravspecifikationerna för de olika specialiteterna framgår att avrop av annan specialitet än den i respektive specifikation aktuella skall kunna göras inom ramen för upphandlingen. Detta innebär att upphandlingen är en helhet som även omfattar andra spe­ cialiteter än de fyra som har utvärderats. Under år 2005 avropade verksam­ heter inom landstingets område sammantaget specialistläkare med ett be­ lopp motsvarande ungefär 90 miljoner kr. Det är i proportion till den sam­ lade upphandlingen som det aktuella omsättningskravet skall ställas. Lands­ tinget har ett krav på sig att tillförsäkra vårdtagarna den vård de har rätt till. LÄNSRÄTTENI DOM VÄNERSBORG 2007-10-24 Sida 6 2459-07 E Det är därför av största vikt att leverantören kan fullgöra de åtaganden som följer av kontrakten. Omsättningskravet och nivån på detta är uppställt för att landstinget skall få garantier för att anbudsgivaren har den kapacitet och de förutsättningar som den nu aktuella upphandlingen kräver. Det upp- ställda kravet står i proportion till det som upphandlas. F.iavet grundar sig således på objektiva skäl och strider inte mot proportionalitetsprincipen eller mot övriga gemenskapsrättsliga grundprinciper för offentlig upphand­ ling. Kammarrätten i Göteborg har tidigare funnit motsvarande omsätt­ ningskrav i en liknande upphandlingssituation förenlig med gällande rätt (Kammarrättens i Göteborg dom den 29 september 2006 i mål 4320-06). Då EuroDoctor och Hatec inte uppfyllt villkoret har landstinget haft fog för att förkasta deras anbud. Landstinget har under avsnitt 3.1 i anbudsinbjudan angett att pris skall lämnas i enlighet med respektive specialitet. Pris­ bilagorna anger en formel för uträkningen av priset. Av förfrågningsunder­ laget, jämte de förtydliganden som lämnats, framgår klart och tydligt vad som gäller för uträkningen av anbudspris. Förfrågningsunderlaget har varit transparant och proportionerligt i förhållande till det som upphandlats. DOMSKÄL Gällande bestämmelser Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Av 7 kap. 1 § första stycket LOU framgår att en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § f'ar i en framställning till länsrätten ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt 7 kap. 2 § samma lag skall länsrätten om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i demia lag och LÄNSRÄTTEN I DOM Sida 7 2459-07 E VÄNERSBORG 2007-10-24 detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, be­ sluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Av förarbetena till LOU (prop. 2001/02:142 s. 21 f.) framgår att en upp­ handlande enhet har frihet att själv specificera krav på det som skall upp­ handlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Kvalifikationskriterier är de krite­ rier som visar att en leverantör är en lämplig anbudsgivare. Kriterierna skall hänföra sig till leverantörens tekniska förmåga och kapacitet eller finansi­ ella eller ekonomiska ställning. Av den EG-rättsliga proportionalitetsprincipen följer att den upphandlande enheten inte får ställa större krav på leverantören än som erfordras för den enskilda upphandlingen. Endast sådana krav som kan relateras till leveran­ törens kapacitet för att genomföra kontraktet får ställas. Kammarrätten i Göteborg har i en dom i mål 4320-06 funnit att ett omsätt­ ningskrav om tio miljoner kr i förhållande till en upphandling om 50- 55 miljoner kr per år var grundat på objektiva skäl och inte stred mot någon av de gemenskapsrättsliga grundprinciperna. Målet rörde upphandling av di­ striktsläkartjänster och i målet fanns upplyst att syftet med upphandlingen var att sluta avtal med 8 - 12 anbudsgivare. · Länsrättens bedömning Det kan inledningsvis konstateras att några upphandlingskontrakt med an­ ledning av upphandlingen av Läkarkonsulter - Specialistläkare inom psyki­ atri, medicin, radiologi och anestesi inte har tecknats, varför upphandlingen i dess helhet kan prövas av länsrätten. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2007-10-24 Den första frågan i målet är om kvalificeringskravet gällande omsättning år 2005 på 10 miljoner kr är grundat på objektiva skäl samt om det strider mot någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Sida 8 2459-07 E Syftet med omsättPingshavet är att landstinget vill tillförsäkra sig att de leverantörer som antas ha den kapacitet och de förutsättningar som behövs för att leverera avtalade tjänster. Under år 2005 avropade Västra Göta­ landsregionens verksamheter specialistläkare motsvarande 90 miljoner kr. Med hänsyn till att upphandlingen rör specialistläkartjänster med avrop av stora volymer får omsättningskravet anses vara grundat på objektiva skäl, särskilt med hänsyn till att omsättningskravet även är kopplat till krav på teknisk förmåga och kapacitet. Bedömningen är att det inte heller strider mot någon av de gernenskapsrättsliga principerna. Inte heller strider det mot dessa principer att välja att omsättningskravet skall gälla år 2005, eftersom kravet har uppställts för att tillförsäkra stabilitet hos leverantörerna. Hatec har inte visat att bolaget, eller bolaget tillsammans med extern kapa­ citet som bolaget har tillgång till under hela avtalsperioden, uppfyller om­ sättningskravet. Landstinget har därför haft fog för att inte pröva dess an­ bud. Den följande frågan är om det uppställda omsättningskravet är förenligt med de för offentlig upphandling gällande bestämmelserna då det ställs i relation till endast en del av det upphandlade värdet, dvs. de i målet aktuella specialistläkartjänsterna inom psykiatri. EuroDoctor, som endast lämnat anbud avseende de psykiatriläkartjänster som upphandlas, har gjort gällande att omsättningslqavet är oproportioner­ ligt i förhållande till psykiatriläkartjänsternas värde, vilket enligt bolaget, obestritt, kan uppskattas till 18 miljoner kr. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2007- 1 0-24 Omfattningen av psykiatriläkartjänstema kan således uppskattas till ett vär­ de som är väsentligt mindre än den totala upphandlingsvolymen. Lands­ tinget har invänt att hela upphandlingens värde skall ligga till grund för be­ dömningen av omsättningskravet eftersom även andra tjänster än de som nämns i förfrågningsunderlaget ingår. Av förfrågningsunderlaget framgår emellertid att det är möjligt att lämna anbud även på delar av upphand­ lingen. Den del som EuroDoctor lämnat anbud på måste därför vara ut­ gångspunkten för prövningen av det tillåtliga i omsättningskravet. Att pris­ uppgifter på andra tjänster än de som uttryckligen nämns i förfrågningsun­ derlaget kan lämnas, utan följande utvärdering, av anbudsgivare föranleder inte annan bedömning. EuroDoctor har, när det gäller omsättningskravet, åberopat ett avgörande från Kammarrätten i Göteborg, målnr. 4320-06. Det målet rörde en upp­ handling om 50 - 55 miljoner kr per år och avtal avsågs att slutas med 8 - Sida 9 2459-07 E 1 2 anbudsgivare. I det målet godtogs omsättningskravet. I avgörandet an­ märktes särskilt att den upphandlingen, liksom förevarande, rörde läkar­ tjänster. Vid upphandling av sådana tjänster måste det kunna ställas höga krav på att den eller de leverantörer som vä\js också har en stabilitet som garanterar leverans. Att, som EuroDoctor framhåller, kommande kontrakt innehåller vitesklausul och hävningsmöjlighet påverkar inte möjligheten av att ställa ett omsättningskrav eller att detta måste sättas lägre. Ett avbrott för att kräva in vite eller ett avtalsbrott som tar tid att lösa drabbar omedelbart patientgrupper som landstinget måste värna om. Det kan därför inte vara endast den aktuella omsättningsvolymen i upphandlingen som är avgöran­ de, utan även karaktären av det som upphandlas. Mot den bakgrunden mås­ te omsättningskravet, även om det som här endast träffar en del av den tota­ la upphandlingsvolymen, anses objektivt grundat. EuroDoctor uppfyller ostridigt inte det omsättningskrav som ställts. Vad EuroDoctor anfört om en individuell prövning av att bolaget senare visat sig ekonomiskt stabilt föran­ leder inte en annan bedömning; jfr ovan vad som sagts om valt år för kvali- LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG DOM 2007-10-24 Sida 10 2459-07 E ficering. EuroDoctors ansökan om överprövning på grund av omsättnings­ kravet kan därför inte vinna bifall. Den sista frågan är om den utvärderingsmodell som tillämpats av lands- tinget varit behäftade med sådant fel att upphandlingen skall göras om. Då utformningen av omsättningskravet enligt länsrättens mening inte står i strid med vare sig LOU eller gemenskapsrätten uppkommer frågan om Eu­ roDoctor lidit eller riskerat att lida skada p.g.a. de brister i utvärderingsmo­ dellen som bolaget gjort gällande. Det kan därvid konstateras att landstinget enligt länsrättens mening hade fog för att förkasta EuroDoctors anbud med anledning av att bolaget inte uppfyllde det ställda omsättningskravet. Ut­ värderingsmodellen har därför inte riskerat att orsaka eller orsakat Euro­ Doctor någon skada. Då skaderekvisitet inte är uppfyllt i denna del tar läns­ rätten inte ställning till om utvärderingsmodellen är utformad på ett sätt som strider mot LOU eller gemenskapsrätten. DOMSLUT kLänsrätten avslår ansökningarna och därmed upphör Kammarrättens i Gö­ teborg intermistiska beslut att gälla. MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B) "bt�gi HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kammarrätten. Ö v e r k l a g a n d e t s k a l l h a k o m m i t i n t i l l k a m m a r r ä t t e n in o m t r e v e c k o r fr å n d e n d a g d å klagandenfickdelavbeslutet.Tidenföröverklagandefördetallmännaräknasdock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Bilaga G Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; I. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfåprövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför _ 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. DV GSI 21105•12 Formulär 1