LÄNSRÄTTEN I MARIESTAD P Lars Ch Nilsson SÖKANDE DOM 2009-04-23 Meddelad i Mariestad Mål nr 1059-08 E Rotel 5 Sida 1 (24) ( Boktjänst Sverige AB, 556644-0235 Box 344 541 27 Skövde MOTPARTER 1. Essunga kommun 465 82 Nossebro 2. Falköpings kommun 521 81 Falköping 3. Götene kommun 533 80 Götene 4.Herrljunga koinmun Box 201 524 23Herrljunga 5. Lidköpings kommun 531 88 Lidköping 6. Skara kommun 532 88 Skara 7. Tidaholms kommun 522 83 Tidaholm 8. Vara kommun 534 81 Vara Ombud för 1 - 7: Thomas Ört Lidköpings kommun 531 88 Lidköping SAKEN ( Begäran om överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Dok.Id 39006 Postadress Box 800 542 18 Mariestad Besöksadress Stockholmsvägen 6 Telefon Telefax 0501-676 00 0501-676 46 E-post: lansrattenimariestad@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:30-15:00 LÄNSRÄTTEN I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 DOMSLUT Länsrätten avslår framställningen om åtgärder enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut att upphandlingen tills vidare inte får avslutas skall inte längre gälla. BAKGRUND OCH YRKANDEN M. M. Lidköpings kommun genomförde för egen samt för Essunga, Falköpings, Götene, Herrljunga, Skara, Tidaholms och Vara kommuners räkning upp­ handling av ramavtal gällande biblioteksmedia. Vid anbudstidens utgång hade anbud inkommit från sju leverantörer. Av dessa bedömdes fem ha lämnat kvalificerade anbud, som togs till utvärdering, nämligen Boktjänst Sverige AB, Akademibokhandeln Bokus AB, AdLibris AB, Förlag Ett samt Bibliotekstjänst AB. Kommunernaharitilldelningsbeslutden4juni2008 antagitAdLibrisAB som leverantör för avtalsområdet outrustade och plastade böcker, Boktjänst Sverige AB för ljudböcker, FörlagEtt för film, samt Bibliotekstjänst AB för biblioteksband, Daisyböcker, musik-cd och tidningar/tidskrifter utgivna i Sverige respektive utanför Sverige. Det anges i tilldelningsbeslutet att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet på respektive avtalsområde, med hänsyn till de kriterier som uppställts för respektive avtalsområde och som angetts i förfrågningsunderlaget, antagits. Bok.tjänst Sverige AB har i framställning till länsrätten begärt överpröv-· ning enligt LOU avseende Lidköpings m.fl. kommuners upphandling av ramavtal för biblioteksmedia samt i framställningen yrkat i första hand att länsrätten skall förordna att utvärderingen skall göras om på så sätt att "re­ ferenskriteriet tas bort och utvärdering sker till offererat F-pris enligt ve- DOM Sida 2 1059-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 deiiagna principer i bokbranschen" och i andra hand att upphandlingen skall göras om. Länsrätten har den 13 juni 2008 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Till stöd för framställningen har sökanden åberopat att den upphandlande enheten brutit mot bestämmelser i 12 kap. 1 och 2 §§ LOU samt uppgett ( och anfört bland annat följande. Anbudsförfrågan omfattar en liten varukorg på böcker som inte kommer att köpas. Varukorgen omfattar 20 titlar och vår bedömning är att över 25 000 titlar kommer att vara det realistiska omfånget under avtalspe­ ( rioden. En bedömning på ett urval på 0.8 promille kan, enligt Boktjänsts uppfattning, inte vara affärsmässigt riktig. Boktjänst uppmärksammade den upphandlande enheten på detta i mail den 21 april 2008. Om vedertaget F-prisbegrepp använts hade Boktjänst vunnit upp­ handlingen. Vinnande anbud tar en hanteringsersättning på 15 procent av varubeloppet i F-pris. Boktjänst har lägst pris med 12 procent. Detta inne­ bär att vinnande anbud vad gäller den rena hanteringsersättningen var hela 25 procent högre än Boktjänst Sverige AB:s. Prissättning i vinnande anbud bygger på webbutikspris. Inga långsik­ tiga kopplingar garanteras i vinnande anbuds priser. Detta kan inte betrak­ tas som affärsmässigt för ett avtal som skall gälla under en lång tid. I referensunderlaget ingår Skara kommun. Denna referens är utsedd på eget initiativ av den upphandlande enheten. Boktjänst levererar inte idag till Skara kommun det som i huvudsak efterfrågas i upphandlingen. Bok­ tjänst levererar idag bara s.k. grå litteratur till Skara kommun. Detta är ofta böcker som inte erbjuds av andra leverantörer. Att inte säkerställa detta förhållande vid referenstagning måste anses som mycket anmärkningsvärt. Upphandlande enheten har inte kunnat förklara att man säkerställt att frågorna besvarats utifrån klara begrepp t.ex.: "Vad är överenskomna leve­ ranstider". Vilka artiklar "efterfrågas" och hur är det relevant i denna upp­ handling (gäller alla - inte bara Skara kommun). Därmed föreligger stora brister på mätbarhet och objektivitet i underlaget. Upphandlande enheten meddelar i mail 2008-06-10 att endast 4 refe­ renser intagits på Boktjänst. Boktjänst har dock fått information ifrån ytter­ ligare en referent som blivit intervjuad av den upphandlande enheten. Det verkar alltså som att man inte använt alla referenser som man tagit in, utan i sin egen process gjort ett urval. För Boktjänst har man alltså ersatt en in­ hämtad referensintervju för anbudets verksamhetsområde med en egen referensintervju som inte avser det om efterfrågas i anbudet. Boktjänst Sida 3 1059-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 ser mycket allvarligt på bristerna i flera delar av handläggningen av refe­ rensdelen i a11budsutvärderingen. Hela bedöw.ningen och poängsättriingen har inte kunnat ske på ett sakligt och affärsmässigt sätt. Kommunerna har i svar bestritt bifall till framställningen samt yttrat bland annat följande. Upphandlingen var uppdelad på 10 avtalsområden på vilka anbud kunde inges avseende ett flera eller samtliga områden. Kontrakten gällde leveran­ ser av olika typer av biblioteksmedia - med och/eller utan olika typer av biblioteksutrustning. Utvärderingskriterierna för samtliga områden var kostnader, uppfyllelse av önskemål (bör-krav) samt referenser. Viktningen skilde sig dock åt mellan de olika avtalsområdena och av den anledningen utvärderades varje avtalso1måde separat. Boktjänst Sverige AB inkom med anbud på 2 av de 10 områdena, nämligen plastade och outrustade böcker samt CD-/ljudböcker. På områdena plastade och outrustade böcker samt CD-/ljudböcker inkom4 anbud inklusive Boktjänst i Sverige AB:s anbud. Boktjänst Sveri­ ge AB erhöll jämförelsetalet 6 900,83. Det vinnande anbudet erhöll jämfö­ relsetal 6 867,35. På området CD-ljudböcker tilldelades Boktjänst Sverige AB kontrakt i enlighet med utfallet av utvärderingen. Den upphandlande myndigheten är av den uppfattningen att ovan rubricerad upphandling uppfyllt laaven på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Den upphandlande myndigheten menar att man i förfråg­ ningsunderlaget och de kommersiella villkoren på ett tydligt sätt klargjort vad den tillmäter betydelse vid upphandlingen. Den upphandlande myndigheten anser inte att de brutit mot bestäm­ melserna i 12 kap. 1 och 2 §§ LOU såsom gjorts gällande från Boktjänst Sverige AB. Den upphandlande myndigheten har i förfrågningsunderlaget inte ställt krav på lägsta pris, utan såsom framgår av punkten 9.0 angett att "det eller de anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt kommer att an­ tas". Den upphandlande myndigheten har härvid tagit hänsyn till de olika kriterier i förfrågningsunderlaget som är kopplade till föremålet för kon­ traktet - såsom pris, leveranstider, tillgänglighet, tydligt och adekvat in­ köpsunderlag, möjlighet till beställnings på elektronisk väg med mera. Lidköpings kommun m.fl. har härefter korrekt utvärderat anbuden i enlig­ het med de i förfrågningsunderlaget uppställda villkoren. Den upphandlan­ de myndigheten har på basis av utfallet antagit den leverantör som avgivit "det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet". De leverantörer som avgivit anbud i här aktuell upphandling är vana vid att förhålla sig till ett s.k. f-pris, eftersom de regelmässigt köper in sina böcker från förlag. Förlagen är i allt väsentligt fria att sätta det f-pris på respektive bok de vill. Det anskaffningspris som bokhandeln erlägger för böckerna är emellertid inte alltid det samma som det av förlaget satta f­ priset. Ett förlag kan i ljuset av den fria prissättningen välja att ge rabatt till Sida4 1059-08 E ( LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 vissa bokhandlare, beroende på att de exempelvis tidigare köpt stora voly­ mer och därige11orn varit goda kunder. Den upphandlande myndigheten har i syfte att erhålla ytterligare information och om möjligt definition av begreppet f-pris varit i kontakt med VD Kristina Ahlinder på Svenska förläggareföreningen som menade att begreppet f-pris inte skall begagnas i relationen mellan bokhandeln och den slutliga kunden. F-priset används sedan lång tid tillbaka av bokförla­ gen och är det pris som förlagen åsätter respektive titel de ger ut. Till dessa f-priser kommer enligt hennes uppfattning i vissa fall rabatter, som förla­ gen helt och helt och hållet själva är fria att utge. Vidare anförde hon att de slutliga kunderna aldrig kan handla litteratur och ljudböcker mm till s.k. f-pris. Mot bakgrund av det ovan anförda är f-pris visserligen ett vedertaget begrepp i bokbranschen i handelsrelationer mellan förlag och bokhandeln, men inte ett vedertaget begrepp i relationen mellan bokhandeln och de slutliga kunderna. Att begagna sig av begreppet f-pris som en metod för att erhålla det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kan ge ett missvisande resultat. Att enbart ange en generell rabattsats på den prislista som förekommer mellan förlag och bokhandeln kan enligt Lidköpings kommun m.fl. tvärtom snara­ re bidra till högre kostnader för kommunerna och därutöver verka konkur­ rensbegränsande, eftersom prisnivåerna regelmässigt utgår från det av för­ lagen satta f-priset jämte påslag från bold1andlarna. Om man inte enbart förhåller sig till f-prislistan och ett påslag, utan istället efterfrågar pris på ett representativt urval kan bokhandlarna tillämpa den fria prissättningen och fullt ut lämna sitt konkurrenskraftigaste pris. En prisnivå som sedan med hjälp av förskrivning i de kommersiella villkoren garanterar en fortsatt låg och konkurrenslaaftig nivå. I SOU 2005:12 Bokpriskommissionens slutrapport anges bland an­ nat på sidan 20: Med antagande om oförändrade rabatter till detaljhandeln kan förlagspriserna ge upphov till motsvarande konsumentprisökningar i detaljhandeln. Generellt har bokhandelns priser ökat i samma utsträckning som förlagspriserna. Nätbokhandeln har däremot sänkt priserna i konsu­ mentled, trots ökande priser i förlagsled. Dessa uttalanden, som bygger på statistik från SCB, är indikationer som starkt talar för att ett strikt tillämpande av f-priser inte gynnar de slut­ liga kunderna. Att för kommunerna enbart ha rabatter eller påslag kopplade till f-pris såsom utvärderingsmetod skulle sannolikt innebära ökade kost­ nader för kommunerna, när priserna annars tenderar att sjunka. Det vin­ nande anbudet från AdLibris överensstämmer med ovanstående iakttagel­ ser från SCB. Kommunerna har inför valet av utvärderingskriterier utöver ovan angivna ställningstaganden, resonerat kring huruvida användandet av f-priser är förenligt med nationell och europeisk konkurrenslagstiftning eller inte. Från kommunernas sida har man hyst en oro för att krav på f-priser med påslag i förfrågningsunderlaget skulle innebära en prisstelhet på marlmaden, eftersom man som utgångspunkt alltid skulle ha det av för- Sida 5 1059-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 laget satta priset som utgångspunki och inte ett så lågt pris som möjligt. Korr1rnunerr1a har i ljuset av art 8 1 i EG-fördraget och 6 § kor11'..u..-rrenslagen bedömt att ett krav på f-priser i förfrågningsunderlag skulle kunna ha ka­ raktär av riktpriser, något som i praxis, MD 2002:5, inte ansågs förenligt med den svenska konkurrenslagstiftningen. Kommunerna har i upphandlingen använt sig av en s.k. varukorg för bedömning av kostnader. Kostnaderna för varukorgen består av olika fak­ torer. Varukorgen består bl.a. av ett urval av olika typer av boktitlar från olika förlag. Urvalet är framtaget av grupp bibliotekarier som besitter god erfarenhet och kompetens beträffande vilka typer och genrer som ofta lå­ nas. Syftet med att anbudsgivarna skall prissätta de i varukorgen angivna boktitlarna, är att fånga anbudsgivarnas fönnåga eller kapacitet att få fram olika typer av efterfrågade titlar till för kommunen förmånliga priser. Va­ rukorgen är således tänkt att visa hur leverantörens modell av prissättning yttrar sig gentemot kommunerna. Leverantören binds till i anbudet angiven kostnadsnivå genom ett tillägg från 2008-04- 14 till de kommersiella villkoren. Tillägget stadgar att kostnadsnivån under avtalstiden skall vara i paritet med de i anbudet an­ givna priserna i varukorgen: "Prissättningen i leverantörens anbud på re­ spektive avtalsområdes varukorg beskriver kostnadsnivån av leverantörens modell för prissättning, gentemot kommunerna, för respektive avtalsområ­ de. Kostnadsnivån för kommunerna, under avtalstiden, skall vara i paritet med den kostnadsnivå som prissättningen i leverantörens anbud på respek­ tive varukorg beskriver. Kommunernas kontroll under avtalstiden, av att kostnadsnivån är i paritet enligt vad ovan sagts, ligger till grund för utvär­ dering av avtalets giltighet avseende leverantörens priser. " Bokijänst Sverige AB har i sitt anbud under punkten 7.0 uppgivit att samtliga punkter i de kommersiella villkoren accepteras. Utöver priserna på titlarna skall anbudsgivarna ange priser på olika typer av utrustning som biblioteken har för avsikt att utrusta böckerna med. Dessa priser på utrustning och tillval räknas in i kostnaderna och skall så­ som de kommersiella villkoren anger vara fasta under avtalsperioden. Boktjänst Sverige AB har i dess begäran om överprövning anfört att det vinnande anbudets priser är baserade på webbutikspris och att inga långsiktiga kopplingar garanteras. Lidköpings kommun m.fl. gör gällande att det saknar betydelse för utfallet i upphandlingen om den vinnande leve­ rantörer samtidigt publicerat sina priser på Internet eller inte. Det lämnade priset är inte så onormalt lågt att det av den anledningen skulle finnas tvek­ samheter. När det gäller frågorna kring de långsiktiga kopplingarna i anbud och under avtalstiden är Lidköpings kormnun m.fl. av den uppfattningen att de genom förskrivning i de kommersiella villkoren säkerställt den lång­ siktighet som rimligen kan begäras... ...Referenstagningen i upphandlingen framgår av punkten 9.4 i för­ frågningsunderlaget. "Leverantören skall lämna minstfora referenserfrån liknandeuppdragavliknandeomfattning. Sådanauppdragfårejvara äldre än tre år. Referens skall anges på svarsformulär 1. Kommunerna förbehåller sig rätten att väga in egna erfarenheter av leverantören om Sida 6 1059-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 sådanfinns och eller inhämta erfarenheter från andra referenser än de av leverantören angivna. lvfaximalt två referenser kan då ersättas bland dem leverantören angett. Hur referenterna kan bedöma leverantörens presta­ tioner och hur poängsättningen går tillframgår av bilaga 1 Referensfrå­ gor. " Vidare framgår i " svarsformulär 2 Krav och Kriterier " till förfråg­ ningsunderlaget, under respektive avtalsområdes rubrik hur utvärderingen går till avseende respektive avtalsområde. Under aktuellt avtals01måde framgår bland annat följande av värde: ". . . Referenserna skall ha kännedom om hur leverantören sköter sitt uppdrag inom området. Referenterna po­ ängsätter hur referenserna skött sitt uppdrag. Kommunerna förbehåller sig rätten att väga in egna erfarenheter av leverantören samt inhämta omdö­ menfrån referenser som ej angetts av leverantören. (Maximalt 21 poäng ges)."För laiteriet referenser ges i bedömningen av anbud som avser av­ talsområdet outrustade och plastade böcker, maximalt 2 1 poäng. Hur dessa kriterier framräknas framgår av bilaga 2, Frågor till referenspersoner. "UTVARDERING: Maximalt kan 50 poäng ges per referens. Upp­ nådd poäng för alla referenser summeras och därefter divideras summan med maximal referenspoäng. Därefter multipliceras resultatet med maxi­ malt antal möjliga poäng för kriteriet referenser, för respektive område (enligt svarsfornJulär Krav & Utvärderingskriterier). Därefter räknas kri­ teriepoängen i utvärderingen enligt angiven utvärderingsmodell. " Kommunerna hade enligt förfrågningsunderlaget möjlighet att ersät­ ta två av referenserna med egna erfarenheter. Så har också skett för san1tli­ ga anbudsgivare där kommunerna haft egna erfarenheter av anbudsgivarna. Boktjänst Sverige AB har inte på något sätt särbehandlats. Boktjänst Sverige AB har i dess ansökan om överprövning anfört att endast 4 referenser intagits för dem. Påståendet är korrekt. Kommunerna har tagit in 4 referenser per avtalsområde för samtliga anbudsgivare. De fyra referenserna för samtliga anbudsgivare inkluderar de två referenser där kommunerna har egna erfarenheter av respektive leverantör. För varje av­ talsområde och varje referenskund användes ett tomt svarsformulär. Svaren från de olika avtalsområdena och de olika referenskunderna antecknades inte på samma svarsformulär. De referenser som uppgivits av anbudsgiva­ ren kontaktades i den ordning de uppgivits. Om någon referens inte gick att nå, söktes nästa referens på anbudsgivarens lista. Om det inte gick att få tag på fyra referenser på ett avtalsområde (inklusive kommunernas egna erfarenheter) underkändes leverantörens anbud på just det avtalsområdet. Ingen intagen/hörd referens har valts bort till förmån för någon annan inta­ gen/hörd referens. Boktjänst Sverige AB har inte särbehandlats. Däremot har det intagits fler än fyra referenser för Bok�jänst Sverige AB om man summerar alla referenser för alla avtalsområden som Bok- tjär1st avgett anbud på. Så är förhållandet för fler anbudsgivare. Detta är en logisk följd av att några (av anbudsgivaren angivna) referenser inte haft erfarenhet av respektive anbudsgivare på alla berörda avtalsområden. Per avtalsområde är emelle1iid endast 4 referenser intagna. Boktjänst Sverige AB har inte särbehandlats. Sida 7 1059-08 E LÄNSRÄTTEN I MARIESTAD DOM Sida 8 1059-08 E 2009 -04- 2 3 Det noteras vidare att Boktjänst Sverige AB inte heller erhållit max- ;.,..,....a1+ .,..,....,,.,-1 -nAÖ-nrr f'..-.3-n ;!,, .,.,,.f',,..,.,,..,,..c,,:,-r c,rn-n ,.:i,, ciiåhrn nnno-ivit UtfolJpt fr!'lrn- går av Referenstagningsprotokoll Boktjänst Sverige AB avseende plastade och outrustade böcker. Boktjänst Sverige AB har gjort gällande att kommunerna inte kunnat förklara att man säkerställt att frågorna besvarats utifrån klara begrepp så­ som överenskomna leveranstider, vilka artiklar som efterfrågas och hur detta är relevant i just denna upphandling. Enligt Boktjänst Sverige AB:s uppfattning föreligger stora brister på mätbarhet och objektivitet i underla­ get. De frågor som ställts i frågeformuläret angående detta framgår av förfrågningsunderlag med bilaga och svarsformulär. Vid referenstagningen upplystes referenterna först om vilken typ av biblioteksmedia (avtalsområ­ de) som frågorna gällde (som i aktuellt fall; plastade och outrustade böck­ er), därefter ställdes frågorna. Kommunerna har därvidlag gjort vad som måste anses som rimligt för att klargöra vilken typ av artiklar som frågorna gällde. Att "... de artiklar ni efterfrågar och... som leverantören angett finns" avser de artiklar som leverantören uppgett finns tillgängliga för refe.. renskunden måste anses som tillräckligt tydligt. Bedömningen gjorde refe­ renskunden utifrån referenskundens egna erfarenheter i jämförelse med vad leverantören angett för referenskunden. Att överenskomna leveranstider avser de leveranstider som överenskommits mellan referenskunden och leverantören måste anses som tillräckligt tydligt. Bedömningen gjorde re­ ferenskunden utifrån referenskundens egna erfarenheter i jämförelse med vad man överenskommit med leverantören. Att utöver detta laäva in mät­ resultat ifrån referenserna anser kommunerna inte står i proportion till upp­ handlingens art. Om en upphandlande myndighet i alla led och för alla käl­ lor skall mäta och verifiera eller falsifiera kan en upphandling med lätthet anta orimligt stora proportioner. Kommunerna anser att tydligheten i de frågor som ställts till referenserna väl uppfyller vad som rimligen kan be­ gäras. Boktjänst Sverige AB har anfört att Skara kommuns bibliotek inte har erfarenhet av att köpa den litteratur som efterfrågas under avtalsperio­ den och att referensen Skara därför är inte är lämplig, eftersom Skara en­ dast köper s.k. grå litteratur från Boktjänst Sverige AB. Påståendet tillba­ kavisas av Lidköpings kommun m.fl. Skara kommun har de facto köpt lit­ teratur från Boktjänst Sverige AB av den karaktär som avses inom avtals­ området. En analys av 2007 års fakturor från Boktjänst Sverige AB till Skara kommuns bibliotek visar att över 90 procent av titlarna också kan återfinnas hos Ad Libris eller Bokus.com -- båda anbudsgivare i aktuell upphandling. Av dessa titlar kunde över 80 procent återfinnas bara hos Ad Libris. Titlar som inte återfanns hos Ad Libris eller Bokus.com, utan en­ dast farms hos Boktjänst Sverige AB:s fakturor, bestod av ungefär 5 pro-­ cent av den totala mängden fakturerade artildar för 2007. Analysen visar att största delen av den litteratur som köpts in under 2007 från Boktjänst Sverige AB till biblioteket i Skara inte hade karaktären av grå litteratur. .l..1.l..l. .l.l, .l.l.J.VU J:-'VU.J.J.E, .L.l.U.J.J. UV .LVJ.VJ.VJ..l.VV.L VV.L.L.L '°""'-' i..JJ'-"'.l. 'I' I..-&. \A.-1:-'J:-'E,.l. T .l.'-• l..l.'-"'.l..l....,,.. .,1...1.'-fJ..1..a. LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 Mot bakgrund av vad som ovan anförts är kommunerna sammanfatt­ ningsvi<: i:nrcJpnuppfottningPnl'!ttclPil'!ktnPll11pphl'lncllingintP.hmtitmot reglerna i 12 kap. 1-2 §§ LOU eller någon annan bestämmelse i LOU, att f-pris inte är ett vedertaget begrepp som skall användas i relationen mellan anbudsgivare och upphandlande myndighet, att det av sökanden åberopade målet 2176-06 vid länsrätten i Mariestad på flera viktiga punkter skiljer sig från frågeställningen i detta mål och således ej uppvisar de likheter som sökanden gjort gällande, att kommunerna ej brustit i utvärderingen samt att de ej heller använt ett felaktigt referensunderlag. Kommunerna har därför uppfyllt kraven på likabehandling, förutsebarhet och transparens som LOU och det bakomliggande direktivet föreskriver. Boktjänst Sverige AB har i yttrande över kommunernas svar anfört bland annat följande. Boktjänst har i ansökan om överprövning pekat på problemet med en mycket liten varukorg, på böcker som inte kommer att köpas. Detta ger en felaktig analys av den prisrelation som Boktjänst och AdLibris ger till det s.k. F-priset. Det finns inget i Lidköpings kommuns yttrande som ändrar detta förhållande. Kommunens diskussion runt det s.k. F-priset salrnar helt relevans på det grundläggande problemet med prisjämförelsen. Faktum kvarstår att vinnande anbud har 25 procent högre hanteringsersättning (= pålägget i jämförelse med F-priset) än vad Boktjänst erbjuder. Lidköpings kommun har kontaktat VD för Svenska förläggarföre­ ningen. Dennes roll är dock mindre relevant i denna fråga, då hon kom­ menterar relationen utgivare vs. återförsäljare. Istället borde Svenska Bok­ handlarföreningens sakkunskap bättre ha kommit till pass då demia har kunskapen om relationen återförsäljare vs. slutkund. Verkligheten är ju den att Lidköpings kommun och övriga deltagande köper merpaiien av sina böcker (ramavtal inom skolområdet) helt baserat på F-priset. F-priset är det enda pris på bokmarlrnaden som är jämförbart både mellan olika återförsäljare men också under olika tidsperioder. Hur kompe­ tent en grupp än är som sätter samman en vai·ukorg, så baseras varukorgen bara på historisk utgivning. Om dessa titlar någonsin köps in under avtals­ tiden, blir det i mycket små kvantiteter och är därmed inte mätbai·a under kommande avtalsperiod. Detta är ju också bakgrunden till att både vinnan-­ de anbud (ersättning 15 procent) och Boktjänst (ersättning 12 procent) re­ fererat till F-priset. Det enda värde som är relevai1t är F-priset, eftersom ingen vet vilka titlar som ges ut och kommer att köpas under avtalsperio­ den. Referensen från Bokpriskommissionen är riktig, men slutsatsen måste vara helt motsatt. Det vill säga att den slutliga köparens pris påverkas om det s.k. F-priset förändras. Lidköpings kommun vidhåller i sitt yttrande att endast fyra referen­ ser intagits på huvudområdet böcker. Följande referenser lärm1ade Boktjänst Sverige AB i nämnda ord­ ning: 1. Skövde Stadsbibliotek. 2. Sjukhusbiblioteket i Falköping. 3. Näs­ sjö stadsbibliotek. 4. Kriminalvårdens bibliotek Kumla. Sida 9 1059-08 E ( LÄNSRÄTTEN DOM I MARIESTAD 2009 -04- 2 3 Lidköping har tagit följande referenser: 1 . Sjukhusbiblioteket, Fal- .l\..V!-'.1.1.ll:,• ,t...,. l� U.i:t � V U t.C..t\.l.. Ul./J.l/.l V L\,,.IJ.'\..o ..J • U.l.'\..UJ.. U. LJJ.L/.L..lV l,..V.L"-• 1 • ..a. .1..1:�.V_tJ..t.,u.c,u lJ..&.V"--'-"' tek. Bok.tjänst Sverige AB har av Skövde Stadsbibliotek den 1 september 2008 fått vidimerat att man blivit kontaktad och lämnat referenser till den­ na upphandling. Denna referens har alltså undanhållits på vägen fram till den slutliga sammanställningen. Boktjänst Sverige ser allvarligt på detta och situationen ger en mycket tung saklig grund för att processen med refe­ renser i upphandlingen måste underkännas i sin helhet. Boktjänst Sverige AB vidhåller också de brister som finns i bak­ grundsmaterialet och i frågorna. Det är ju särskilt känsligt eftersom poäng­ stegen inte innehåller så många poängnivåer. (Se ansökan: "Vad är över­ enskomna leveranstider"; "Vilka artiklar har efterfrågats" osv.) Boktjänst vidhåller Iaitiken på urvalskriterierna på egna referenser. Lidköpings kommuns uppger att man vid en analys av 2007 års fak­ turor från Boktjänst funnit att 90 procent av titlarna fanns i AdLibris data­ bas och 80 procent av titlarna fanns även i Bokus databas. Man kan inte analysera på detta sätt, eftersom man inte vet när titlarna lades in i AdLib­ ris och Bokus databaser. I ramavtalet mellan Bok.tjänst och Skara kommun klargörs tydligt att upp­ draget endast gäller "smala titlar". Detta innebär att Skara kommuns refe­ rens helt salmar relevans i detta sammanhang. Kommunerna har i yttrande över Boktjänst Sverige AB:s yttrande anfört i huvudsak följande. Referensunderlag Hörandet av referenser har i allt väsentligt gått till så som tidigare beskrivits i svar till Bok.tjänst och i yttrande till länsrätten. Den upphand­ lande myndigheten har varit noga med att behandla alla anbudsgivare/leve­ rantörer lika och utan ovidkommande hänsyn och att följa förfrågningsun­ derlaget. Det bör påpekas att förfrågningsunderlaget inte utlovar att referenser skulle höras i av leverantören angiven ordning. Att så skett kan istället hän­ föras till att den upphandlande myndigheten varit noga med att arbeta me­ todisk.i för att behandla alla anbudslämnare/leverantörer lika och varit noga med att inte ta ovidkommande hänsyn. I ljuset av Regeringsrättens dom (RÅ 2002 ref. 50) anser kommunerna det dock inte nödvändigt att i för­ frågningsunderlaget i detalj redovisa varje praktiskt arbetsmoment som kommer att företas för att möjliggöra utvärderingen så som den beskrivits i förfrågningsunderlaget. Även om hörande av referenser i allt väsentligt har gått till så som tidigare beskrivits är det djupt olyckligt att det först 2008-10-23 framkom-· mit att referensen Skövde stadsbibliotek har hörts. Det måste betonas att uppgiften om detta inte undanhållits någon medvetet eller avsiktligt. Det inträffade är såsom ovan angetts djupt olyckligt. Sida 10 1059-08 E 1,r:�;�,.... '1 1'.T;;,..S;;.: ,..t,,,:i,..1--;i-11·,-,t,,l, '.l Q1,.,,.,.a h,hl,,..,t,c,1, L1 Pallrlh,incrc hihlin. LÄNSRÄTTEN I MARIESTAD Sida 11 1059-08 E ( Det är emellertid också viktigt att konstatera att bytet av referensen �kövrle st:::irlshihlintP.k mot rP.fP.rP.n