FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2011-04-26 Meddelad i Uppsala Mål nr 1740-11 E Enhet I Sida I (7) Taxi Enköping AB, 556380-6750 Ombud: Chefsjuristen Pär Cronhult Box 5625 114 86 Stockholm MOTPART Enköpings kommun 745 80 Enköping ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING KONKURRENSVERKET Enköpings kommuns upphandling av samhällsbetalda taxitransporter, TF 2010/732 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU 2011 -04- 2 8 Avd Dnr Doss Aktbil DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 30025 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1740-11 2011-04-26 BAKGRUND Enköpings kommun (kommunen) har genomfört upphandling av samhälls­ betalda taxitransporter. Enligt tilldelningsbeslut den 24 mars 2011 har sex bolag lämnat anbud. Tre anbud har ansetts uppfylla ställda krav, bl.a. an­ bud från Taxi Enköping AB (bolaget). Kommunen har beslutat att anta anbud från Taxi Exact AB som anbud med lägst totalpris. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att ny tilldelning genomförs utan beaktande av anbudet från Taxi Exact AB. Bolaget anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, främst principerna om likabehandling och transparens. Detta har medfört att bolaget har lidit ska­ da. Kommunens aktuella anbudsunderlag är daterat den 13 januari 2011 (Avtalsvillkor, samhällsbetalda taxitransporter, TF 2010/732). Bolaget hänvisar till punkten 1.6 och 2.6 i detta underlag (se utredningen i målet). Kommunen har som föremål för den aktuella upphandlingen angivit att dem1a förutom aktuella trafiktjänster även omfattar tillhandahållande och drift av en beställningscentral. Som krav i upphandlingen framgår vidare att anbudsgivare ska ha erfarenhet av liknande uppdrag sedan fem år till­ baka. Aktuella erfarenheter ska styrkas genom därför avsedda formulär, anbudsformulär 6, innebärande en s.k. leveransattest från tidigare kunder. Beslut om tilldelning fattades den 24 mars 2011. Enligt detta beslut tillde­ lades kontrakt i upphandlingen enligt Anbud 2 från Taxi Exact AB. Som rangordnad två placerade sig Anbud 5 från bolaget. Till styrkande av sin erfarenhet för aktuella tjänster har Taxi Exact AB ingivit tre ifyllda an­ budsformulär 6. Av dessa framgår inget om att företaget skulle ha tidigare erfarenhet av att driva beställningscentral för sådana resor som omfattas av den aktuella upphandlingen. Av motsvarande ifyllda anbudsunderlag för bolaget framgår emelleiiid att bolaget har sådan erfarenhet. Anbudet från I UPPSALA Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1740-11 2011-04-26 Taxi Exact AB ska av detta skäl förkastas ur upphandlingen, varvid kon­ traktet rätteligen ska tilldelas bolaget. - I 1 kap. 9 § LOU redovisas ett antal unionsrättsliga principer som ska iakttas, däribland krav på likabehandling. Principen om likabehandlig innebär i k01thet att samtliga leverantörer ska ges så lika förutsättningar som möjligt för att delta med anbud vid offentlig upphandling. Vissa leverantörer eller grupper av leverantörer får härvid inte ensidigt gynnas. Av kravet på transparens följer att den upphandlande myndigheten inte i efterhand får lägga till eller efterge några av de krav eller kriterier som har angivits för upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till bolagets talan och anför bl.a. följande. Vad avser transparens så har kommunen beskrivit vad som avses med be­ ställningscentral. Det är en central för att ta emot beställning av resor. Kommunen har bedömt att anbudsgivaren, Taxi Exact AB, uppfyller kra­ vet om erfarenhet av liknande uppdrag, även om ordet beställningscentral inte framgår av inlämnade referenser. Enligt företagsbeskrivningen bedöms anbudsgivaren uppfylla kravet gällande beställningscentral och därmed anses anbudet vara kvalificerat för vidare prövning. Vad avser likabehand­ ling anser kommunen att alla anbudsgivare har fått samma förutsättningar och dessa har inte ändrats från anbudstidens utgång till tiden för tilldelning. Kormnunen anser vidare att den inte har behandlat någon av anbudsgivar­ na, Taxi Enköping eller Taxi Exact, mer fördelaktigt än den andra. Bolaget anför vidare bl.a. följande. Kommunen synes vitsorda att ordet beställningscentral inte framgår av inlämnade referenser. Av dessa framgår heller inte att vinnande anbudsgivare, Taxi Exact AB, skulle ha bedrivit verksamhet med drift av beställningscentral i samband med de refererade taxitrafikuppdragen. Eftersom kravet på referenser avseende uppdragets utförande (vilket omfattar så väl taxitrafik som drift beställningscentral) utgj01t ett obligatoriskt skall-krav i upphandlingen, och detta krav inte har uppfyllts av Taxi Exact AB, ska detta företags anbud rätteligen förkastas. I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-04-26 I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndighet ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får i framställan till allmän förvaltningsdomstol an­ söka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). I 16 kap. 5 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grnndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget, den 13 januari 2010, anges bl.a. följande. 3 PRÖVNING AV ANBUDSGIVARE OCH ANBUD /.../ 3.2. Prövning av anbudsgivare Beställaren kommer att göra en leverantörsbedömning av anbudsgivare. Anbud från an­ budsgivare som inte uppfyller grundkraven i LOU kommer inte att tas upp till prövning. Följande krav ska vara uppfyllda. /.../ D. Teknisk och yrkesmässig kapacitet Anbudsgivaren skall ha teknisk och yrkesmässig kapacitet att fullgöra uppdraget. Anbudsgivaren skall ha utfört motsvarande uppdrag under de senaste fem (5) åren och skall ha goda referenser från tidigare liknande uppdrag. För nystartade företag bedöms arbetsledningens tekniska och yrkesmässiga kapacitet från tidigare anställningar istället för företagets. Beställaren kan komma att kontakta angivna referenter för att kontrollera riktigheten i lämnade uppgifter. Sida 4 1740-11 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Som bevispå att ovanstående krav uppfylls skaföljande bifogas anbudet: - Minst 2 st referenser på tidigare liknande uppdrag med uppgift om namn på beställa­ re, kontaktperson med tel. nr. och e-post, Anbudsformulär 6. 3.2. Prövning av anbud I.. .I Det anbud med lägst totalpris kommer att antas. /.../ I avtalsvillkor, den 13 januari 2011, anges bl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I UPPSALA 1 OMFATTNING 1.2 Färdtjänst DOM 2011-04-26 Sida 5 1740-11 /...! Upphandlingen omfattar samtliga färdtjänstresor inom Enköpings kommun. I...I 1.3 Skolskjuts !.../ 1.4 Övriga transporter Förvaltningsresor, resor med barn med särskilda behov och olyckstransporter mm före­ kommer men volymer går inte att ange. !.../ 1.5 Kompletteringsresor I...I 1.6 Beställningscentral Entreprenören svarar för beställningscentral för aktuella resor som omfattas av denna upphandling. Mottagning av beställning skall kunna ske hela dygnet veckans alla dagar. Språket i beställningscentralen måste vara svenska. 2 ENTREPRENÖREN I...I 2.6. Erfarenhet Entreprenören ska ha erfarenhet av liknande uppdrag sedan 5 år tillbaka. I Anbudsformulär 6 anges bl.a. följande. Anbudsgivaren skall ha utfört uppdrag inom det uppdragsområdet som avses i denna upphandling (under de senaste 5 åren). Detta skall dokumen­ teras med denna blankett för att säkerställa entreprenörens medverkan och kompetens i beskrivna uppdrag. Redogörelsen ska verifieras med uppdragsgivarens underskrift (se Avtals­ villkor 2.6) Taxi Exact AB har lämnat in tre stycken Anbudsformulär 6. I Anbudsfor­ mulär 6 utfärdat av Björks Buss AB beskrivs det utförda uppdraget enligt följande. Taxi Exact AB kör skolskjutsar i Hallstahammar/Surahammars kommun åt Björks Buss AB sedan 2001 i varierande omfattning 2-5 bilar. Taxi Exact AB har kört skolskjutsar inom Västerås kommun åt Björks Buss AB 2007-2009 i varierande omfattning 10-20 bilar. Taxi Exact AB har utfört uppdragen med hög kompetens och kvalitet. - I Anbudsformulär 6 utfärdat av Riksfärdtjänsten AB beskrivs det utförda uppdraget enligt följande. Sedan 2002 har Taxi Exact AB utfört riksfärdtjänstresor åt Riks- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1740-11 I UPPSALA 2011-04-26 färdtjänsten Sverige AB. Uppdraget har bestått i att utföra resor med per­ sonbilar (stora och små) samt med specialfordon. Resor utgående från föl­ jande kommuner har ingått i uppdraget: Hallstahammar, Surahammar, Väs­ terås, Fagersta, Köping och Enköping. - I Anbudsformulär 6 utfärdat av Västmanlands Samtrafikförbund beskrivs det utförda uppdraget enligt föl­ jande. Sedan 2001 har Taxi Exact AB utfört färdtjänst, skolskjuts, om­ sorgsresor och sjukresor i olika omfattning med minst 4 fordon och mest (för närvarande) cirka 30 fordon i olika omfattning åt Västmanlands Sam­ trafikförbund. Uppdraget har under hela tiden bestått av en mixad trafik, med både fordon i s.k. tjänstepass samt även fordonsgruppspass. Taxi Ex­ act är i vår affärsrelation en god samarbetspartner som tar sitt ansvar att utföra uppdragen enligt gällande avtal. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att ta ställning till om kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och om detta i så fall föranle­ der att tilldelningsbeslutet den 24 mars 2011 ska undanröjas och upphand­ lingen ska rättas samt om bolaget har lidit, eller kan komma att lida skada till följd av kommunens förfarande. Förvaltningsrätten har endast att pröva de frågor som bolaget gjort gällande. Bolaget har gjort gällande att det an­ tagna anbudet inte uppfyllt i förfrågningsunderlaget ställt krav på erfaren­ het. Enligt de grundläggande principerna som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Av detta följer att upphandlande myndigheter inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i förfråg­ ningsunderlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2011-04-26 Sida 7 1740-11 Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget och avtalsvillko­ ren uppställer krav på att anbudsgivaren ska uppvisa erfarenhet av motsva­ rande uppdrag under de senaste fem åren och ska ha goda referenser från liknande uppdrag. Av förfrågningsunderlag och avtalsvillkor framgår att uppdraget som upphandlas omfattar färdtjänst, skolskjuts, kompletterings­ resor, övriga resor och beställningscentral. Frågan är då om Taxi Exact AB genom inlämnade referenser, anbudsformulär 6, har visat att de uppfyller kommunens skall-krav, enligt ovan. Det är ostridigt i målet att det upp­ handlade uppdraget omfattar drift av beställningscentral. Förvaltningsrät­ ten anser emellertid att beställningscentral endast är en del av uppdraget och att begreppet "liknande uppdrag" kan anses omfatta uppdrag som inte innefattar alla delarna i det upphandlade uppdraget. Förfrågningsunderlaget har inte närmare specificerat att man med "liknande uppdrag" avser upp­ drag som innefattar precis alla delar av det upphandlade uppdraget eller måste innefatta just beställningscentral. Förvaltningsrätten anser, mot bak­ grund av ovanstående, att de av Taxi Exact AB inlämnade referensintygen visar på att Taxi Exact AB har utfört uppdrag liknande det uppdrag upp­ handlingen avser, vilket är vad som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Taxi Exact AB har således uppfyllt kravet på erfarenhet och deras anbud ska inte, som Taxi Enköping yrkat, förkastas. Förfrågningsunderlaget har på den punlcten varit tillräckligt tydligt och det har inte framkommit att de andra anbudsgivama har behandlats ofördelaktigt vid bedömningen av re­ ferenser. Ansökan om överprövning ska däimed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/IA LOU) y)1 t Målet har föredragits av Helene Källse. 'A ,_ I! /� /;!1öh/1fL(;h1/yJ !/)(/}�/ Kristina Jaros Åberg \J rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsornmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnir1gstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövnir1gstillstånd, 5. den ändring av förvaltnir1gsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövnir1g enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU