Sida 1 ( 7) 2.ot1·-0Ci -t 8 Avd Dnr KSnr i'.l:tbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5135-18 E I HÄRNÖSAND 2019-09-18 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Intersolia Sweden AB, 556701-8576 Gamletullsgatan 12 302 27 Halmstad KONKURRENSVERKET MOTPART Region Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Dok.Id 168767 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksad1·ess Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se www.forvaltningsratteniharnosand.domstol.se Expeditioustid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 I HÄRNÖSAND BAKGRUND Region Västernorrland (regionen) genomför upphandlingen Kemikaliehan­ teringssystem med dnr l 8RS1708. Upphandlingen genomförs som en för­ enklad upphandling. Tilldelningsbeslut fattades den 15 oktober 2019 varvid EcoOnline AB (EcoOnline) antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Intersolia Sweden AB (Intersolia) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att tilldela uppdraget till nästa leverantör på tur som uppfyller upphandlingens obligatoriska krav, d.v.s. Intersolia. Till stöd för ansökan anför Intersolia i huvudsak följande. Enligt kravet i upp­ handlingsdokumentens punkt 5.2 ska säkerhetsdatablad kopplade till region­ ens kemikalier/kemiska produkter uppdateras regelbundet av systemleveran­ tören minst vart tredje år. Intersolia uppfyller kravet och har satt priset där­ efter. Med tanke på prisbilden ser det ut som övriga leverantörer, förutom EcoOnline, även gjort denna tolkning. EcoOnline har angett att kunden an­ svarar för att informera leverantörer om ny e-postadress dit de kan skicka uppdateringar av säkerhetsdatabladet samt att detta inte gäller leverantörer som själva publicerar och uppdaterar säkerhetsdatabladet direkt i databasen. Svaret från EcoOnline visar att de inte uppfyller kravet då de skriver att kunden ansvarar för att informera leverantörer om vart de ska skicka uppda­ teringar av säkerhetsdatabladet samt att de också skriver att det inte gäller leverantörer som själva uppdaterar säkerhetsdatabladet direkt i databasen. EcoOnline skriver att säkerhetsdatabladet uppdateras när det kommit en uppdatering och visar också med detta svar att de inte uppfyller kravet då de säger att deras säkerhetsdatablad enbart uppdateras när det har kommit en uppdatering. Då de tidigare angett att leverantören ansvarar för uppdatering så är det inte tydligt när säkerhetsdatablad uppdateras eftersom EcoOnline själva inte ansvarar för uppdateringen av säkerhetsdatabladen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 I anslutning till punkt 5.5 har EcoOnline svarat att information läggs in på två sätt av tillverkare och importörer som skriver sina säkerhetsdatablad di­ rekt i EcoOnlines system vilket leder till automatiska uppdateringar. Även här visar EcoOnlines svar att de inte uppfyller kravet eftersom det står att tillverkare och importörer uppdaterar säkerhetsdatablad direkt i systemet och att EcoOnline inte själva uppdaterar säkerhetsdatablad. Det bör vara så som övriga anbudsgivare har tolkat det, att säkerhetsdatablad ska uppdateras av systemleverantören. Regionen bestrider Intersolias begäran om överprövning och anför i huvud­ sak följande. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU. Intersolia har därför inte lidit skada eller riskerat att lida skada varför stöd saknas för ingripande enligt LOU. Regionen har i punkt 5.2 ställt kravet att säkerhets­ datablad kopplade till regionens kemikalier/kemiska produkter ska uppdate­ ras regelbundet av systemleverantören minst vart tredje år om ett nytt säker­ hetsdatablad finns tillgängligt från leverantören. Intersolia menar att EcoOn­ line inte uppfyller kravet. EcoOnline har i sitt anbud uppgivit att endast det senaste databladet visas när användaren klickar på säkerhetsdatablad för en produkt men att tidigare versioner också kan nås genom att användaren klickar sig fram i databasen. När det har kommit en uppdatering uppdateras säkerhetsdatabladet och regionen menar att EcoOnline uppfyller kravet då uppdatering sker så snart ett nytt säkerhetsdatablad finns tillgängligt. Reg­ ionen ser inget hinder med upplägget att regionen som kund ska informera sina leverantörer av kemiska produkter om vart de ska skicka sina säkerhets­ datablad för att EcoOnline ska uppdatera dem i systemet. Det är EcoOnline som systemleverantör som ansvarar för att inskickade säkerhetsdatablad uppdateras i systemet. Regionen har i punkt 5.5 i upphandlingsdokumenten ställt kravet att system­ leverantören ska ansvara för att all information som finns registrerad i kemi- I HÄRNÖSAND Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 I HÄRNÖSAND kaliehanteringssystemet är korrekt och överensstämmer med det säkerhets­ datablad som leverantören av kemikalierna/kemiska produkten tillhandahål­ ler. Intersolia menar att EcoOnline inte uppfyller det ställda kravet. EcoOn­ line har i sitt anbud uppgivit att information läggs in av tillverkare och im­ portörer som skriver sina säkerhetsdatablad direkt i EcoOnline:s system vil­ ket leder till automatiska uppdateringar. EcoOnline har även en avdelning som kontinuerligt arbetar med att uppdatera övriga blad i systemet. Reg­ ionen är av uppfattningen att EcoOnline uppfyller kravet eftersom EcoOn­ line tar fullt ansvar för att se till att den information som finns i kemikalie­ hanteringssystemet är korrekt och överensstämmer med säkerhetsdatabladet. EcoOnline far därmed anses genomföra den kvalitetssäkring som regionen ställt krav på. Regionen ser inga hinder med att tillverkare och importör uppdaterar direkt i systemet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada far allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling ( 20 kap.4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts ( 20 kap. 6 § LOV). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 Utredningen i målet Av upphandlingsdokumenten framgår bl.a. följande: KRAVSPECIFIKATION KEMIKALIEHANTERINGSSYSTEM KRAV OCH INFORMATION 5 KRAV PÅ KEMIKALIEHANTERINGSSYSTEMET 5.2 SÄKERHETSDATABLAD Kemikaliehanteringssystemet ska tillhandahålla säkerhetsdatablad för de kemika­ lier/kemiska produkter som hanteras av Region Västernorrland. I varje arbetsplats aktuella kemikalieförteckning ska enbart det senaste/gällande sä­ kerhetsdatabladet från den aktuella leverantören finnas tillgängligt för respektive kemikalie/kemisk produkt. I systemet ska det även gå att hitta tidigare versioner av registrerade kemikalier/ke­ miska produkters säkerhetsdatablad. Systemleverantören ska så långt det är möjligt ansvara för att säkerhetsdatabladen i systemet är på svenska, där lagstiftningen kräver detta. Säkerhetsdatablad kopplade till Region Västernorrlands kemikalier/kemiska pro­ dukter ska uppdateras regelbundet av systemleverantören minst var tredje år, förut­ satt att ny version av säkerhetsdatablad finns tillgänglig från leverantör av kemika­ lie/kemisk produkt. I samband med detta ska även övriga uppgifter kopplade till kemikalierna/kemiska produkterna uppdateras i kemikaliehanteringssystemet, såsom tillhörande risk- och skyddsinformation, leverantörer och leverantörernas ar­ tikelnummer. I systemet ska det kunna gå att utläsa datum för när ett säkerhetsblad har blivit upp­ daterat. Om leverantören av kemikalie/kemisk produkt inte kan tillhandahålla ny version av säkerhetsdatablad, när systemleverantören efterfrågat nytt säkerhetsdata­ blad, ska detta kunna utläsas i systemet. 5.5 KEMIKALIEINFORMATION I SYSTEMET Systemet ska minst innehålla följande information om respektive kemikalie/kemisk produkt som hanteras inom Region Västernorrland: handelsnamn/produktnamn, sy­ nonymer (i de fall det är aktuellt), leverantörens artikelnummer (i de fall det är ak­ tuellt), ingående ämnen och halter, CAS-nr (i de fall det är aktuellt), leverantör (av kemikalie/kemisk produkt), flampunkt samt klassificering och märkning. I HÄRNÖSAND Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 I HÄRNÖSAND Systemleverantören ska ansvara för att all information som finns registrerat i kemi­ kaliehanteringssystemet är korrekt och överensstämmer med det säkerhetsdatablad som leverantören av kemikalien/kemiska produkten tillhandahåller. Kvalitetssäk­ ring av dessa uppgifter för samtliga kemikalier/kemiska produkter i systemet ska ske av systemleverantören anställd personal. I en avdelnings samlade kemikalieförteckning ska det för varje kemikalie/kemisk produkt direkt synas kemikaliens/den kemiska produktens faropiktogram samt vem som är leverantör. Dessa uppgifter ska också finnas med vid utskrift av kemikalie­ förteckningen. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmel­ serna som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighet­ ens brott mot LOU. I upphandlingsmål gäller som huvudprincip att domsto­ len är bunden av vad parterna anfört. Den part som gör gällande att en upp­ handling är felaktig ska därför på ett klart sätt ange vilka omständigheter han grundar sin talan på (jfr RÅ 2009 ref. 69). Intersolia har anfört att EcoOnline inte uppfyller kravet på att systemleve­ rantören uppdaterar säkerhetsdatabladet samt att det inte är tydligt när säker­ hetsdatabladet uppdateras. Regionen har anfört att upphandlingen har ge­ nomförts i enlighet med LOU och att EcoOnline uppfyller de krav som reg­ ionen ställt i punkterna 5.2 och 5.5 i upphandlingsdokumenten. Av upphandlingsdokumenten framgår att tillverkare och importörer skriver sina säkerhetsdatablad direkt i EcoOnlines system vilket leder till automa­ tiska uppdateringar. Regionen ska informera leverantörer som inte själva publicerar och uppdaterar säkerhetsdatablad direkt i databasen om en e-post- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5135-18 I HÄRNÖSAND adress dit uppdateringar kan skickas. Uppdatering av säkerhetsdatablad i da­ tabasen sker så snart ett nytt säkerhetsdatablad finns tillgängligt. Systemle­ verantören ansvarar för att inskickade säkerhetsdatablad uppdateras i syste­ met samt för att den information som finns i kemikaliehanteringssystemet är korrekt och överensstämmer med säkerhetsdatabladet. Mot bakgrund av ovanstående gör förvaltningsrätten bedömningen att det i målet inte kommit fram något som visar att det vinnande anbudet inte upp­ fyller de obligatoriska krav som regionen ställt i den aktuella upphand­ lingen. Det har inte heller kommit fram något som visar att regionen under upphandlingsförfarandet brutit mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. Det saknas som följd av det skäl att ingripa i upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Robert Dalman rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Erika Nyman Jonsson. X FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. � I., t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se