LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 Målm 3066--08 E Sida 1 (4) Ingela Olofsson SÖKANDE Meddelad i Vänersborg RoMedic AB, 556245-5856 Box 640 175 27 Järfälla MOTPART Trollhättans kommun 461 83 Trollhättan SAKEN 2<909-0J-l q Avd Dnr Doss Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår RoMedic AB:s framställan om åtgärder enligt lagen om offentlig upphandling. Aktbil Dok.Id 62810 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@clom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 BAKGRUND Trollhättans Stad (komrrumen) gick den 3 september 2008 ut med en an­ bndsinbjudan avseende upphandling av sängar, madrasser och taklyftar, diarienr. 2008/643. Kommunen beslutade den 8 december 2008 att anta annan leverantör än RoMedic AB som leverantör av sängar och madrasser respektive taklyftar. Länsrätten avslog den 18 december 2008 RoMedic AB:s (RoMedic) yr­ kande om att interimistiskt besluta att upphandlingen inte får avslutas in­ nan något annat har beslutats. YRKANDE M.M. I ansökan om överprövning yrkar RoMedic att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om alternativt rättas och anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges att "Leverantören skall om så erfordras kost­ nadsfritt utbilda berörd personal hos köparen avseende handhavande och skötsel av levererade produkter." Det finns en uppenbar risk att likabe­ handlingsprincipen omöjliggörs genom detta krav. Behovet av utbildning avseende den nuvarande leverantörens produkter är sannolikt lägre än hos någon annan leverantör. Den nuvarande leverantören kommer således inte att ha samma kostnader för att leverera produkterna. Samtliga leverantörer har därför inte haft samma förutsättningar för att lämna anbud. Bolaget har lidit skada eller riskerar att lida skada om den upphandlande enheten skri­ ver avtal. Kommunen anser att länsrätten ska avslå RoMedics ansökan om över­ prövning och anför bl.a. följande. Upphandlingen har genomförts på ett korrekt och affärsmässigt sätt samt med beaktande av grundprinciperna för LOU. Bolagets huvudsakliga invändning mot upphandlingen synes vara Sida 2 3066-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 att Trollhättans Stad omöjliggör likabehandlingsprincipen på grund av att nuvarande leverantör har en viss fördel då det inte krävs lika mycket in­ fo1mation kring dennes produkter. I samtliga upphandlingar/prqjekt och affärer finns en uppstartskostnad. Krav på information utgår ifrån verk­ samheternas behov. Trollhättans Stad måste få utbildning i hur de upp-, handlade produkterna fungerar. Detta oberoende av om de tidigare levere­ rat till Trollhättans Stad eller inte. Att en nuvarande leverantör kan ha vis­ sa fördelar i en upphandling ligger för övrigt i sakens natur vid förnyad konkurrensutsättning och strider inte mot likabehandlingsprincipen. Med motsatt synsätt skulle en nuvarande leverantör inte kunna lämna anbud. DOMSKÄL Gällande bestämmelser m.m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första och andra styckena LOU föreskrivs att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt denna paragraf. Vid direktupphandling får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett avtal om upphandlingen. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be- Sida 3 3066-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2009-01-16 slutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrätten görföljande bedömning Det är den upphandlande myndigheten som identifierar sitt behov inför en upphandling. Den upphandlande myndigheten kan sedan utifrån detta be­ hov utforma de krav som ska gälla för produkten eller tjänsten i fråga, för­ utsatt att principerna i LOU inte överträds. Det är en naturlig förutsättning att köparen av en produkt måste förstå hur produkten används. Att kräva att en leverantör inom ramen för sitt anbud också måste kunna förse köpa­ ren med nödvändig information om produkten genom bl.a. utbildning kan inte anses strida mot likabehandlingsprincipen eller i övrigt mot LOU. RoMedics framställan om åtgärder enligt LOU ska mot bakgmnd av ovan­ stående avslås Sida 4 3066-08 E �� · MariaBoshnakova ' se bilaga (DV 3109/ !B)