FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2014-11-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 8397-14 Sida 1 (5) DAB Dental AB, 556005-0048 Box423 194 04 Upplands Väsby Ombud: Advokat Jerker Alm Advokatfirman Vinge KB Box 1064 251 10 Helsingborg Folktandvården Stockholms Län AB, 556574-3597 Box 6420 113 82 Stockholm- KONKURRENSVERKET 2014-11-1016 Avd Dnr KSnr AktbU MOTPART SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 497805 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8397-14 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen YRKANDEN M.M. Folktandvården Stockholms Län AB (Folk.tandvården) genomför en upp­ handling av ramavtal avseende Unit och Medicinsk unit (FTV l 302-0046). Upphandlingen är indelad i två delområden (Unit respektive Medicinsk unit) som prövas och utvärderas separat och genomförs med tillämpning av reglerna för öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU. Folktandvården avser att teckna ramavtal med en leveran­ tör per delområde, Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 3 april 2014 har Folktandvården gällande delområde 1 Unit beslutat att teckna avtal med annan leverantör än DAB Dental AB (DAB). DAB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten förordnar om rättelse i delen 1 Unit med tillhörande utrustning genom ny utvärdering vid vilken anbudet från KAVO Scandinavia AB (KAVO) inte ska bedömas. Till stöd för sin talan anför DAB i huvudsak följande. KAVO har i sitt anbud angivit att bolaget offererar sin härdljus­ lampa på den enhet som finns på assistentsidan och uppfyller därmed inte skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 1.5.2.7 där det anges att in­ strumentbrädan ska vara bestyckad med bland annat härdljuslampa. Folktandvården bestrider DABs yrkande och anför i huvudsak följande. KAVO har svarat ja på frågan om samtliga krav i förfrågningsunderlagets punkt 1.5.2.7 uppfylls. Skall-kravet har således uppfyllts och KAVO har därmed offererat en Unit med tillhörande utrustning där instrumentbryggan följdaktligen är bestyckad med bland annat härdljuslampa. KAVO har till sitt anbud bifogat ett dokument som inte har efterfrågats. Dokumentet har således inte använts för att uppfylla i upphandlingen ställda skall-krav. Det framgår inte vad kommentaren ,,assistentsida" i det bifogade dokumentet innebär och kommentaren påverkar under alla omständigheter inte det av KAVO uppfyllda kravet att instrumentbryggan ska vara utrustad med härd­ ljuslampa. KAVO har även på fråga bekräftat att bolaget ämnat offerera Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8397-14 Allmänna avdelningen härdljuslampan på instrumentbryggan och förklarat att kommentaren i bi­ lagan skulle ha varit "assistentsida/brygga" för att uppmärksamma Folk­ tandvården på möjligheten att flytta härdljuslampan. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller be­ stämmelse i LOU. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Det är således DAB som har att visa att Folktandvården har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU samt att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. DAB har anfört KAVO i sitt anbud har angivit att bolaget offererar sin härdljuslampa på den enhet som finns på assistentsidan och därmed inte uppfyller ett skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 1.5.2.7. En av huvudprinciperna enligt L OU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga i förfrågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvär- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 8397-14 deringen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grund­ läggande principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oför­ hindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Frågan är om Folktandvården brutit mot bestämmelserna i LOU eller tillämpliga grundläggande principer ge­ nom att beakta KAVOs anbud vid utvärderingen. Av förfrågningsunderlagets punkt 1.5.2.7 punkt 6 framgår att instrument­ bryggan ska vara bestyckad med bland annat härdljuslampa. Folktandvår­ den har gjort bedömningen att det aktuella skall-kravet är uppfyllt då KAVO svarat ja på frågan om samtliga krav i för:frågningsunderlagets punkt 1.5.2.7 uppfylls. Av en bilaga till KAVOs anbud benämnd "anbud KaVo Scandinavia & FTV Stockholm" daterad den 11 mars 2014 framgår emellertid att i grundbestyckningen till KaVo Estetica E50 ingår bland annat "Härdljuslampa LED Satelec inkl. slang, 1 st, assistentsida". Som Folktandvården framhållit så har det inte funnits något krav om en sådan bilaga. Förvaltningsrätten finner dock med hänsyn till hur bilagan är be­ nämnd samt att den bifogats anbudet att den får anses vara en del av anbu­ det. Frågan är därefter om bilagans innehåll innebär att förfrågningsun­ derlagets punkt 1.5.2.7 punkt 6 inte är uppfylld. DAB menar här att kom­ mentaren "assistentsida" efter "Härdljuslampa LED Satelec" innebär att KAVOs unit inte skulle offereras bestyckad med härdljuslampa på instru­ mentbryggan. Förvaltningsrätten finner emellertid att detta är en alltför långtgående slutsats av denna kommentar och att kommentaren ger ut­ rymme för att instrumentbryggan på den unit KAVO offererar kan levere­ ras bestyckad med härdljuslampa. Förvaltningsrätten finner därför att DAB inte visat att Folktandvården brutit mot bestämmelserna i LOU eller till­ lämpliga grundläggande principer genom att beakta KAVOs anbud vid utvärderingen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8397-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse har gjorts. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). J�� Magnu{Åhammar Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningstätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn.ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltn.ingsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltn.ingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltn.ingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I v:i.ssa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överldagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltn.ingsrätten. www.domstol.se 3.