FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2012-05-23 1564-12 Meddelad i Falun Sida 1 (3) IFALUN Enhet 2 Notarie: Linda Olander SÖKANDE Infiniti Medical AB, 556389-3675 Box 3145 183 03 Täby Ombud: Mats Insulander c/o Infiniti Medical AB Box 3145 183 03 Täby MOTPART Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle Ombud: Advokat Roger Hagman Advokatfirman Roger Hagman AB Box 3460 103 69 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 58750 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besö ksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifälun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1564-12 !FALUN Enhet 2 BAKGRUND Landstinget Gävleborg (Landstinget) genomför en upphandling avseende "Utrustning för långtidsregistrering av EKG"(dm LS 2011/731). Tilldel­ ningsbeslut fattades den 23 mars 2012, varvid CoreMed Scandinavia AB (CoreMed) antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Infiniti Medical AB (Bolaget) begär överprövning och uppger att Co­ reMeds anbud inte uppfyller skall-kravet avseende kvalitetsarbete. Landstinget motsätter sig ansökan om överprövning. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upp­ handling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 4 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Bolaget har anfört att CoreMeds anbud inte uppfyller skall-kravet avse­ ende efterfrågade handlingar som styrker CoreMeds kvalitetsarbete. Före­ tagets kvalitetsbeskrivning beskriver enbart ett arbetsflöde för spårbarhet och service men saknar information om t ex kundklagomål, avvikelser, mätning av leveranstider, servicereparationer mm. Det är tydligt att Co­ reMed inte kan anses bedriva ett systematiskt kvalitetsm.-bete då det saknas ( ( många viktiga komponenter och en objektiv granskning av kvalitetsarbetet. CoreMed saknar ISO-certifiering. Mot detta har landstinget anfört att Core Med har styrkt sitt kvalitetsarbete med egna uppgifter. CoreMed har däimed visat att de har tillräcklig kapacitet och förmåga för att kunna ut­ föra det aktuella uppdraget och att föreskrivet kvalificeringskrav uppfylls. Något intyg från godkänd revisionsbyrå eller ISO-cerifiering efterfrågas inte och utgör inte ett skall-krav. CoreMed är inte ett tillverkande företag utan ett återförsäljande företag. Tillverkaren av den offererade produkten är ISO-certifierad. I 2.6.1 i förfrågningsunderlaget anges följande. "Leverantör skall bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete inom företaget. Som bevis på att kravet uppfylls skall leverantör bifoga handlingar som styrker detta arbete." Mot bakgrund av hur det i målet aktuella kravet har formulerats i förfråg­ ningsunderlaget anser förvaltningsrätten att Bolaget inte har visat att Landstinget har förfarit felaktigt då det kvalificerat CoreMeds anbud till utvärdering. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte på den av Bolaget åberopade grunden. Ansökan om överprövning ska därför av­ slås. Karin Forslund Johansson rådman Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1564-12 IFALUN Enhet 2