LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE Wida Haven AB, 556640-1203 Flormansgatan 6 B 223 54 Lund MOTPART Invest in Skåne AB, 556750-5168, genom Region Skåne Koncerninköp 291 89 Kristianstad Ombud: Bengt Guldager Koncernstaben Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN DOM Målm 2009 -10- 1 3 8816-09E Sida 1 (6) Meddelad i Malmö «-_2009 -10- 1 6 !.)' Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår såväl begäran om vittnesförhör som begäran om ingri­ pande enligt LOU. Dok.Id 242211 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM 2009 -10- 1 3 Sida 2 8816-09E Region Skånes bolag Invest in Skåne AB genomför upphandling av "Consul­ tants, Foreign - Other Markets" (dnr 0900951). Upphandlingen genomförs en­ ligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Wida Haven AB begär överprövning av upphandlingen och yrkar, så som talan får förstås, i första hand att bolagets anbud ska utvärderas inom samtliga områ­ den, s.k. "assignment areas" och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som grund för talan anförs i huvudsak följande. Region Skåne har anfört att Wida Haven AB inte kvalificerat sig till nästa steg i upphandlingen. Region Skåne har via en handskriven lapp från konsulten Swepro lämnat besked om att bolagets offert förkastats då någon "assignment area" inte har angivits. Wida Haven AB har avsiktligen inte fyllt i någon "assignment area" då bolaget är intresserat av att arbeta på alla de angivna marknaderna, dvs. som det står i of­ ferten "This 'I'ender comprises the assignment area". Översatt till svenska är förståelsen av meningen att "Denna offert innefattar hela upphandlingsområ­ det". Då både upphandlingen och offerten enbart handlar om konsultuppdrag kan det inte råda något tvivel om att bolaget offererat för att få konsultuppdrag. Det ska noteras att Region Skåne har ställt frågor till ett av konsultbolagen och JiJ bett om förtydligande av offerten. Om man ställt så detaljerade frågor till ett konsultföretag borde man, för det fall man var osäker på vilka marknader bola­ get offererat på, också ha frågat Wida Haven AB. Annars har Tractus Invest­ ment Consulting givits en otillbörlig fördel och upphandlingen ska göras om. Ett förtydligande av Wida Haven AB:s offert skulle inte vara att jämställa med en ny offert då inga värden i offerten skulle ändras. Innan anbud lämnades hade bolaget ett antal kontakter med den konsult som upphandlingen delegerat� till, Mathias Jansson. Vid förhör under ed med honom kan vitsordas att bolaget ringt och kontrollerat att man uppfattat upphandlingen korrekt och att de do­ kument man ämnade presentera var en komplett offert. Företrädare för bolag�� -Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 8816-09E SKÅNE LÄN Avdelning 1 2009 -10- 1 3 har även ringt efter anbudstidens utgång och då fått besked om att det inte fanns några oklarheter med avseende på bolagets offert. Invest in Skåne AB, genom Region Skåne, motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Av upphandlingsunderlaget framgår klart och tydligt att för varje upphandlingsområde ska ett anbud avges. Wida Haven AB har dock inte avgett något anbud avgränsat till visst upphandlingsområde. De av bolaget av- givna anbuden har därför korrekt uteslutits från utvärdering. I aktuellt förfråg-s;�1;1 -; ; '(",,· ningsunderlag under punkten 5.2 med rubrik "Form and content of tender" an-··· :· ,.. ges följande. "Separate tenders shall be submitted för each assignment area." På svenska utläses detta: "Separata anbud ska inges för varje upphandlingsom­ råde". Det bör noteras att demia mening är den enda mening i hela förfråg­ ningsunderlaget som har understrukits. Under punkten 3 med rubriken "Pro­ curement objects and scope" uppräknas de geografiskt definierade upphan­ dlingsområden för vilka anbud kan avges. "The procurment comprises consul­ tancy input for identifying, contacting and processing potential buyers and in­ vestors who the Purchaser defines in the following assignment areas (markets): Nordic Countries, UK/Ireland, Gennany/Austria/Benelux, France/Spain/Italy, 1"\<,�..:..�_. �:.�-1 .:. North America (US and Canada), India, China and Japan." I den mall för anbud som bifogats underlaget ska för varje avgivet anbud anbudsgivama uttryckligen ange det "assignment area" som anbudet avser. I mallen finns således angivet "This Tender comprises the assignment area:" Den med kolon avslutade me­ ningen åtföljs därefter direkt av en punktmarkerad linje, uppå vilken anbudsgi­ vama uppenbarligen ska fylla i det upphandlingsområde/"assignment area" som anbudet avser. Region Skåne önskar även hänvisa till de svar på under anbuds­ tiden ställda frågor som tillställts samtliga anbudsgivare. Av svaret på första frågan framgår att ett anbud för ett "assignment area" ska omfatta samtliga för just detta "assignment area" uppräknade länder. Det kan således inte finnas l •v·, några tveksamheter om att "assignment area" avser geografiskt definierade·,· upphandlingsområden. Wida Haven AB har med användande av anbudsmallen avgett fyra anbud. På den ovan omnämnda linjen har bolaget angett ett foku- DOM Sida 4 LÄNSRÄTTEN I 2009 -10- 1 3 8816-09E SKÅNE LÄN Avdelning 1 sområde/"focus area". Bolaget gör nu gällande att vart och ett av dess avgivna anbud ändå avser samtliga i förfrågningsunderlaget uppräknade geografiska upphandlingsområden, trots att "assignment area" i den använda mallen för anbud är angivet i singularis och oaktat det i förfrågningsunderlaget synnerli­ gen tydligt angivna kravet att ett anbud ska avges för varje upphandlingsområ� de. Begreppen "assignment area" respektive "focus area" har i förfrågningsun­ derlaget fullt ut använts konsekvent. Underlaget ger otvetydigt uttryck dels för att ett anbud ska avges för varje "assignment area", dels för vad som utgör ett "assignment area". Region Skåne har önskat utvärdera och teclrna ramavtal med leverantörer med särskild kompetens för visst geografiskt marlrnadsområ­ de och har av denna anledning uppdelat upphandlingen i olika geografiska om­ råden. För Wida Haven AB:s vidkommande har något på detta sätt avgränsat anbud aldrig avgetts. En utvärdering förutsätter dock jämförbara anbud. Wida Haven AB gör gällande att man borde ha fått komplettera sitt anbud och invän­ der också mot att Region Skåne givit annan anbudsgivare möjlighet att komplettera sitt anbud. Av 9 kap. 8 § LOU framgår att det är upphandlande � :j ' enhet som helt självständigt avgör om anbudsgivare ska ges möjlighet att komplettera sina anbud. Region Skåne har gjort bedömningen att en komplette­ ring inte ska ske av bolagets anbud då detta hade inneburit tydlig otillåten sär­ behandling av bolaget eftersom en komplettering i detta fall varit liktydigt med att tillåta bolaget att efter anbudstidens utgång avge helt och hållet nya anbud. För kännedom kan informeras om att i den nu aktuella upphandlingen har en­ dast komplettering medgivits i fråga som inte har haft någon betydelse i övrigt för bedömningen av berört anbud. Upphandlingen har skett i enlighet med gäl­ lande rätt. Region Skåne kan vitsorda att företrädare för Wida Haven AB tele­ fonledes har kontaktat ansvarig kontaktperson. Det kan dock konstateras att ij:: frågor som inkommer under anbudstidens gång hanteras i särskild ordning. ',I förfrågningsunderlagets punkt 4.4. anges sålunda att frågor och svar under upp­ handlingen ska vara skriftliga samt att endast kompletterande skriftlig informa­ tion från ansvarig kontaktperson kan utgöra grund för anbudsgivarnas upp- • DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 2009 -10- 1 3 8816-09E SKÅNE LÄN Avdelning 1 rättande av anbud. Region Skåne har, som tidigare nämnts, under anbudstidens gång på visst sätt besvarat fråga avseende upphandlingsområden. Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 11 september 2009 förordnat att Invest in Skåne AB, genom Region Skåne, inte får avsluta den aktuella upp­ handlingen innan dess annat beslutas. DOMSKÄL En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet iakttas. :;t Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upphand- lande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen öch, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att läns­ rätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Wida Haven AB gör i länsrätten gällande att bolagets anbud ska utvärderas inom samtliga områden, s.k. "assignment areas" då det saknas gnmd för att förkasta bolagets anbud. I syfte att påvisa vad som uttryckts vid telefonsamtal mellan företrädare fq{ Wida Haven AB och den konsult som arbetat med upphandlingen yrkar Wida Haven AB att vittnesförhör under ed ska hållas med konsulten. Länsrätten fin­ ner dock inte skäl att hålla vittnesförhör i målet. För att leverantörer ska kunna konkurrera på lika villkor krävs ett klart och tyd­ ligt förfrågningsunderlag. Samtliga krav som ställs på det som ska upphandlas ska finnas med i förfrågningsunderlaget och det ska framgå vilka krav som . LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2009 -10- '/ 0 Sida 6 8816-09E måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Ett anbud som inte uppfyller i förfrågningsunderlaget ställda krav får inte antas. Av nu aktuellt förfrågnings­ underlag framgår tydligt att separata anbud ska avges för varje geografiskt upphandlingområde/"assignment area". Wida Haven AB har givit in fyra an­ bud, men inte i något av dessa angivit vilket geografiskt upphandlingsområde/ "assignment area" anbudet avser. Anbuden har därför rätteligen förkastats. Vad Wida Haven AB anfört och åberopat i målet visar enligt länsrättens mening inte att Invest in Skåne AB, genom Region Skåne, i det aktuella upphandlingsförfa- . i I. ,:;;\ ,, ';!, randet har brutit mot bestämmelserna i LOU eller de principer som bär u:pp' ·' · · • ,, l' lagen på ett sådant sätt att bolaget därigenom har lidit eller riskerat att lida ska- da. Vid sådant förhållande ska yrkandet om ingripande enligt LOU avslås. Länsrättens interimistiska beslut från den 11 september 2009 upphör därmed att gälla. Rätten erinrar om att när ett upphandlingskontrakt har tecknats kan ett överklagande av denna dom inte prövas efter det att tio dagar gått från domens meddelandedag, om inte kammarrätten dessförinnan fattar ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas. Detta gäller även om domen överklagas inom den anvisade tiden tre veckor. &H� MAN ÖVIJ:RKLAGAR, se bilaga (Dv 3 109/lb) ' 'I••11_ ��-· -· \[ r, _lll�. .t r 11,\1 �nM�f ,1 ul, id ··lM\,1, .l��\;h,""..!�" I L' ,., \J" , V;\J Ola Btändström \! HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klåganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den chg beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall lrnnna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till fu:ldring i det slut vartill länsi:ätten komm.1.t eller det annars finns syn­ nerligå skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuj:>pgift ändras är det viktigt att anmälan snarast göts till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det .., klart och tydligt fr år av överk.ia. ndet till :>