FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2019-04-10 Mål nr 1071-19 Sida 1 (16) SÖKANDE KONKURRENSVERKET J)li-{l-1- /r Avd Dnr \(Snr Aktbil Biogas Systems Nordic AB, 556256-4913 Ombud: Advokat Peo DungeI Advokatfirman Dunge( AB MOTPART LEVA i Lysekil AB, 556508-3440 Ombud: Advokat Hanna Lundqvist Advokatfirman Lindahl KB SAKEN Meddelad i Linköping Överprövning enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försötjnings­ sektorerna, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande mot upphandlingen. BAKGRUND OCH YRKANDEN LEVA i Lysekil AB (Beställaren) genomför en upphandling av totalentre­ prenad avseende omflyttning och ombyggnad av biogassystem och värme­ system vid Långeviksverket ARV, Lysekil, dnr 34-2018-007.2. Upphand­ lingen genomförs som förenklat förfarande enligt LUF. Tilldelning sker till det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån grunden pris. Inom an­ budstiden inkom två anbud i upphandlingen från Bravida Sverige AB (Bra­ vida) och Biogas Systems Nordic AB (Biogas). Beställaren meddelade den 4 februari 2019 ett tilldelningsbeslut enligt vilket Bravida tilldelades kon­ trakt i upphandlingen. Dok.Id 366286 Postadress Box 406 58 l 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se w,vw.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 2 1071-19 Biogas ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten beslutar att Beställaren vidtar rättelse och tilldelar Biogas upp­ draget, alternativt att upphandlingen görs om. Beställaren motsätter sig ansökan och gör gällande att det inte finns några skäl för att ingripa mot upphandlingen. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS HAR ANFÖRT Biogas Beställaren har inte behandlat leverantörerna likvärdigt. Tilldelningsgrund i upphandlingen är pris. Biogas anbud var på 5 555 000 kr och Bravidas anbud på 5 990 000 kr. Efter anbudstidens utgång har uppen­ barligen förhandlingar skett mellan Beställaren och Bravida vid vilka Bra­ vida sänkt sitt pris, utan att Biogas fått tillfälle att delta i motsvarande för­ handlingar, eller ens känt till förhandlingarna. Först efter att Biogas beställt fram handlingarna i upphandlingen har det framgått att dessa förhandlingar pågått. Den 22 januari 2019 ringde Beställaren till Biogas och meddelade att Biogas inte uppfyllde ett antal obligatoriska krav varför Biogas anbud skulle förkastas. På Biogas uppmaning kom senare samma dag på mail en lista över dessa krav. Det är alldeles uppenbart att Beställaren och Bravida för­ handlat vidare efter helgerna och någon gång innan elen 22 januari 2019 kommit överens om det ännu lägre priset. Biogas svarade på Beställarens lista om påstådda inte uppfyllda obligato­ riska krav den 24 januari 2019. Förutom en uppenbar felskrivning av datum för upphandlingsunderlaget, något som helt saknar betydelse, har Biogas uppfyllt de obligatoriska krav som underlaget innehåller genom att Biogas inte angivit någon avvikelse från kraven och därför accepterat underlagets Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 obligatoriska krav. Beställarens påståenden om att Biogas inte uppfyllt obli­ gatoriska krav är således helt felaktiga och framstår som en efterhandskon­ struktion för att, efter förhandlingarna med Bravida efter anbudstidens ut­ gång, kunna förkasta Biogas anbud. Biogas har inte fått något svar från Be­ ställaren på Biogas kommentarer till listan. Genom att särbehandla en anbudsgivare har Beställaren brutit mot likabe­ handlingsprincipen och Biogas har genom nedlagda kostnader för anbudets framtagande lidit skada. Biogas kan också komma att lida skada genom ute­ bliven vinst av ett uppdrag man rätteligen skulle fått. Dessutom strider hela handläggningen hos Beställaren mot grunderna för LOU och gällande regler inom EU om en rättvis och effektiv upphandling. Vid en jämförelse mellan anbuden kan konstateras att medan Bravidas an­ bud i stort sett saknar specifikationer är Biogas anbud mycket val specifice­ rat både vad det gäller tekniska specifikationer och genomförandet av entre­ prenaden. Detta gör det svart att bedöma om även Bravicla uppfyllt alla obli­ gatoriska krav. Manga av de krav som Beställaren påstår är obligatoriska är inte det och när de är det strider manga av kraven mot proportionalitetsprincipen. Angående påstått krav avseende flytt av gaskylare är detta inte uttryckt som ett obligatoriskt krav i upphancllingsclokumentet. Skrivningen kring denna del är mer resonerande än ett direkt krav, vilket är förståeligt med tanke på att inte ens Beställaren visste vart flytten ska ske. Biogas var vid ett fletial tillfallen på plats och diskuterade med Beställaren om alternativa platser att flytta gaskylaren till och förklarade att elen prospektering som krävs innan flytten inte kan inga i ett anbud. I LINKÖPING Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Övriga av Beställaren påstådda eller framförda obligatoriska krav bryter mot proportionalitetsprincipen och ska därför inte tillmätas någon betydelse. Beställaren Beställaren genomförde efter anbudstidens utgång, och i enlighet med be­ stämmelserna om förenklat förfarande i LUF, förhandlingar med Bravida som var den enda anbudsgivaren som hade lämnat in ett anbud som upp­ fyllde samtliga obligatoriska krav. Efter genomförda förhandlingar justerade Bravida bolagets offererade pris från 5 990 000 kr till, slutligen, 5 350 000 kr. Biogas anbud innehåller brister som innebar att bolagets anbud inte uppfyll­ ler samtliga obligatoriska krav. Beställaren har dätmed rätteligen förkastat Biogas anbud. Flytt av gaskylare Upphandlingen avser ombyggnad av biogassystem och värmesystem. Av elen tekniska beskrivningen i upphancllingsclokumentet framgår att det be­ fintliga biogassystemet med tillhörande värmesystem behöver en omflytt­ ning och delvis en ombyggnad, se punkten AFA.21 i Administrativa före­ skrifter. Det framgår också att diverse komponenter är i gott skick och ska återanvändas. De komponenter som ska återanvändas framgår av Handling 06.10 Schema genom att de är markerade med "moln" och av Handling 06.2 Teknisk rambeskrivning Rör och Mek, punkt BED.5. En sådan komponent som enligt Handling 06.2 och Handling 06.10 ska åter­ användas och flyttas är gaskylaren. Biogas har trots det, och i strid mot vill­ koren i upphandlingsdokumentet, angett att flytt av befintlig gaskylare inte I LINKÖPING Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 ingår i anbudet. Istället har Biogas angett att flytten och projekteringen av denna kommer att "föreslås kunden under projektet som tillägg". Det fasta pris som anbudsgivaren ska ange, och som ligger till grund för ut­ värderingen, ska omfatta utförande av entreprenaden i sin helhet. Biogas an­ bud omfattar inte entreprenaden i sin helhet eftersom anbudet inte omfattar flytt av befintlig gaskylare. Istället avser Biogas att projekteringen och flyt­ ten av den befintliga gaskylaren ska ersättas enligt bestämmelserna om änd­ rings- och tilläggsarbeten (ÄTA-arbeten). Det framgår av punkt AFB.31 i Administrativa föreskrifter att anbud inte får innehålla reservationer. Eftersom Biogas anbud, i strid mot villkoren i upp­ handlingsdokumentet, inte omfattar flytt av befintlig gaskylare innehåller det en otillåten reservation. Biogas har också självt angett att bolaget har gjort ett avsteg från upphandlingsdokumentet i den här delen. Betalningsvillkor Enligt punkt AFD.622 i Administrativa föreskrifter ska entreprenören, i samråd med Beställaren, upprätta en prestationsbunden betalningsplan och överlämna den senast två veckor efter undertecknande av kontrakt. Beställa­ ren har i punkt AFD.623 också angett att något förskott inte kommer att ut­ betalas. Entreprenaden ska utföras i enlighet med ABT 06. Enligt ABT 06 kap 6 § 12 ska beställaren erlägga delbetalning av kontraktssumman för ut­ fört kontraktsarbete. Biogas har i anbudet angett följande betalningsvillkor: "30 % vid order, 40 % vid leverans av pannstation, 20 % vid färdigt montage och uppstart 10% vid godkänt öve1iagande. I övrigt enlig FFU". I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 6 1071-19 De av Biogas i anbudet angivna betalningsvillkoren innehåller alltså ett för­ skott om 30 procent som ska betalas vid order. För det första är de i anbudet angivna betalningsvillkoren, i och med förskottet, inte prestationsbundna och står därmed i strid mot villkoren i punkt AFD.622 och ABT 06 kap 6 § 12. För det andra står det i strid mot villkoret i punkt AFD.623 att föreskriva ett villkor om förskott. Biogas anbud innehåller därmed en otillåten reser­ vation. Redovisning av normer och standard som tillämpas Enligt punkten AFB.31 i Administrativa föreskrifter ska anbudet utformas enligt bifogat anbudsformulär. En av de bilagor som anbudsgivaren enligt anbudsformuläret ska bifoga anbudet är en redovisning av normer och stan­ dard som tillämpas och uppfylls. I Handling 06.2 anges också att anbudsgi­ varen i anbudet ska ange vilka gällande krav och normer som leveransen uppfyller. Biogas har i anbudet angett att tre olika normer tillämpas och uppfylls av bolaget vid arbeten mot kunder och vid projekt. De angivna normerna om­ fattar emellertid inte normer och standarder avseende rör, vilket är ett krav enligt upphandlingsdokumentet. Biogas anbud saknar alltså kravställd in­ formation och uppfyller därmed inte samtliga obligatoriska krav. Dokumentation Upphandlingsdokumentet innehåller omfattande krav på vilken dokumentat­ ion som entreprenören ska tillhandahålla Beställaren som en del av entrepre­ naden. Entreprenören ska exempelvis enligt punkt AFD.186 i Administra­ tiva föreskrifter överlämna dokument för EG-försäkran, riskanalyser och un­ derliggande dokument för CE-märkning. Enligt Handling 06.2, punkt YU ska entreprenören överlämna ett antal olika handlingar till Beställaren. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 7 1071-19 Biogas har i sitt anbud angett att följande dokument ingår i leveransen: Anläggningsbeskrivning med skötselinstruktioner och klassningsplaner Elschema och ritning i dwg-format Produktblad på ingående komponenter Den dokumentation som Biogas har angett ingår i leveransen omfattar inte all den dokumentation som enligt kraven ska ingå i leveransen. Biogas an­ bud innehåller därmed en otillåten reservation. Serviceavtal Det framgår av Handling 06.3 Teknisk rambeskrivning El och Styr, punkt YYV att det i entreprenaden ingår två stycken servicebesök per år under ga­ rantitiden. Dessa servicebesök ska alltså ingå i det fasta pris som anbudsgi­ varen lämnar i anbudet och som ligger till grund för utvärderingen av anbu­ den. Biogas har i anbudet angett att Beställaren kan teckna avtal med Biogas ser­ viceorganisation och att avtalskunder bl.a. får en årlig kontroll/säkerhetsbe­ siktning av hela sin gasanläggning. För att Beställaren ska erhålla de ser­ vicebesök som är föreskrivna i upphandlingsdokumentet och som ska ingå i det fasta priset verkar Beställaren alltså behöva teckna ett serviceavtal med Biogas serviceorganisation. Biogas anbud innehåller därmed en otillåten re­ servation. Övriga brister i Biogas anbud ÖYriga brister i Biogas anbud avser diverse teknisk information som saknas i anbudet. Avsaknaden av den aktuella informationen gör att Beställaren inte har möjlighet att göra en fackmässig bedömning av anbudet och avgöra om FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 8 1071-1 9 den offererade anläggningen uppfyller de krav som framgår av upphand­ lingsdokumentet. Ett exempel på sådan bristande information avser sektioneringsventiler. Be­ ställaren har i upphandlingsdokumentet redovisat anläggningens principiella uppbyggnad, se Handling 06.11 Schema. Den principiella uppbyggnaden in­ nehåller vissa krav på sektionering, vilket innebär att anläggningen i syfte att förenkla underhåll och service delas upp i olika sektioner. Mellan sekt­ ionerna finns så kallade sektioneringsventiler, vars funktion är att stänga re­ spektive öppna delar av systemet vid behov. Beställaren har inte ställt upp några obligatoriska krav på antalet sektioner­ ingsventiler, utan endast angett principerna för anläggningens uppbyggnad. För att anläggningen ska uppfylla de principerna krävs emelle1tid viss sekt­ ionering av anläggningen. Beställarens fackmannamässiga bedömning är att det schema som Biogas presenterade i anbudet inte uppfyller ställda krav på sektionering. Biogas offererade anläggning innehåller bl.a. för få sektioner­ ingsventiler, vilket enligt Beställarens bedömning skulle komma att föran­ leda tillkommande kostnader vid genomförandet. Enligt det schema som Bi­ ogas har presenterat i anbudet är det exempelvis inte möjligt att stänga av vattentillförseln till gaspannan utan att stänga av hela systemet, vilket är ett krav enligt elen principiella uppbyggnad som Beställaren har redovisat i Handling 06.11. Även om Biogas anbud skulle ha innehållit sådan kravställcl teknisk inform­ ation hade bolagets anbud trots det inte uppfyllt obligatoriska krav eftersom anbudet innehåller otillåtna reservationer enligt vad som redovisas ovan samt saknar kravställcl information enligt vad som redovisas ovan. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Proportionalitet Det fasta priset som anbudsgivaren ska ange ska omfatta entreprenaden i sin helhet. Entreprenaden utförs som en totalentreprenad vilket innebär att ent­ reprenören i förhållande till Beställaren svarar för såväl projektering som ut­ förande. Det utgör således varken ett oproportionerligt eller ovanligt krav att det ingår i entreprenaden, och därmed i anbudet, att projektera och utföra flytten av gaskylare. Den omständigheten att Beställaren i upphandlingsdo­ kumentet inte angav uppgifter om vart flytten skulle ske ändrar inte den be­ dömningen. Även övriga obligatoriska krav som Beställaren ställt upp är proportioner­ liga. Skada Eftersom Biogas anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav har Be­ ställaren rätteligen förkastat det. Biogas har därmed inte lidit, eller riskerat att lida, någon skada av de påstådda felen i upphandlingen. Bravidas kravuppfyllelse Bravida har i sitt anbud lämnat in kravställd information och anbudet sak­ nar, till skillnad från Biogas anbud, reservationer. Bravidas anbud uppfyller därmed samtliga obligatoriska krav. I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 10 1071-19 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande enhet är fri att bestämma hur upphandlingsdokumenten ska utformas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LUF iakttas. De obligatoriska krav som anges i upphandlingsdokumentet ska vidare normalt vara till fullo upp­ fyllda i anbudet för att den upphandlande enheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering (jfr bl.a. HFD 2016 ref. 37.) I mål om ingripande enligt LUF gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klaii sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (jfr RÅ 2009 ref. 69). Det är som huvudregel den som ansökt om överprövning som har bevisbördan och ska visa att upphandlingen skett i strid med LUF. Det är också sökande som ska visa att han har lidit eller riskerat att lida skada på grund av den eller de brister som påtalas (jfr HFD 2013 ref. 53). Biogas har i målet gör gällande (i) att Beställaren, genom att förhandla med Bravida om priset utan att Biogas fått tillfälle att delta i motsvarande för­ handlingar, inte har behandlat anbudsgivarna likvärdigt, (ii) att Beställaren felaktigt har förkastat Biogas anbud samt att de krav Beställaren gör gäl­ lande att Biogas inte har uppfyllt är oproportionerliga samt (iii) att det är svårt att bedöma om Bravida har uppfyllt alla obligatoriska krav i upphand­ lingen eftersom Bravidas anbud saknar specifikationer. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Förvaltningsrättens bedömning Förhandlingen med Bravida Förvaltningsrätten konstaterar att den aktuella upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt LUF. Ett sådant förfarande innebär enligt 19 kap. 5 § LUF att elen upphandlande enheten får förhandla med en eller flera anbudsgivare. Eftersom Bravida är den enda anbudsgivaren som Beställaren har kvalifice­ rat till anbudsutvärderingen har Beställaren genom att förhandla med Bra­ vida, under förutsättning att det var riktigt att förkasta Biogas anbud, varken brutit mot likabehandlingsprincipen eller mot reglerna om förenklat förfa­ rande enligt LUF. Biogas kravuppfyllelse och kravens proportionalitet Beställaren har bedömt att Biogas anbud inte har uppfyllt ett antal obligato­ riska krav i upphandlingen. Flvtt av gaskvlare Den aktuella upphandlingen avser en totalentreprenad avseende en omflytt­ ning och en delvis ombyggnad av Beställarens befintliga biogassystem med tillhörande värmesystem. Av punkten AFA.21 i Administrativa föreskrifter framgår, såvitt här är rele­ vant, följande. Diverse komponenter är i gott skick och skall återanvändas. Se ävenjlödesbildför biogassystemet gällande principiell uppbyggnad och vilka komponenter som skall återanvändas. Handling 6.10 I LINKÖPING Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Av Handling 6.10 framgår, såvitt här är relevant, att de delar av systemet som är omringade av s.k. moln är befintliga/återanvända. "Kylmaskin" är en av de delar av biogassystemet som är omringad av moln. Av punkten BED.5 i Handling 06.2 framgår, såvitt här är relevant, följande. Flyttningsarbeten • Befintlig gaskylare Förvaltningsrätten konstaterar att det genom ovanstående delar av upphand­ lingsdokumenten klatt och tydligt framgår att uppdraget i aktuell upphand­ ling, och således det pris som ska offereras, inkluderar en omflyttning av elen befintliga gaskylaren. Biogas har i sitt anbud angett: "Gaskylare bibehålls men ny position projekt­ eras och föreslås kunden under projektet som tillägg". Förvaltningsrätten finner att Biogas genom aktuell skrivning har gjort en reservation i sitt an­ bud med innebörden att offererat pris inte inkluderar flytt av gaskylaren, vil­ ket står i strid med ovan redovisade delar av upphandlingsclokumenten samt punkten AFB.31 i Administrativa föreskrifter där det anges att anbuden inte får innehålla reservationer. Betalningsvillkor Av punkt AFD.622 i Administrativa föreskrifter framgår följande. Prestationsbunden betalningsplan skall upprättas i samråd med beställaren och överlämnas senast 2 veckor efter undertecknande av kontrakt. Ingafakturavgifter eller andra typer av administrativa avgifter accepteras. Av punkt AFD.623 i Administrativa föreskrifter framgår följande. Förskott kommer ej att utbetalas. I LINKÖPING [...] Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Biogas har i sitt anbud angett följande betalningsvillkor: "30 % vid order, 40 % vid leverans av pannstation, 20 % vid färdigt montage och uppstart 10% vid godkänt övertagande. I övrigt enlig FFU". Förvaltningsrätten finner att de betalningsvillkor Biogas angett i sitt anbud står i strid med de villkor som fastställts genom punkterna AFD. 622 och AFD.623 eftersom villkoret om delvis betalning redan vid order dels inte är prestationsbundet och dels utgör en reservation om förskott, vilket enligt dessa punkter inte är tillåtet. Redovisning av normer och standard Enligt anbudsformuläret ska anbudsgivaren till anbudet bifoga bl.a. Redo­ visning av normer och standard som tillämpas och uppfylls. I Handling 06.2 under rubriken Normer, s. 10, anges: "I anbudet ska anges vilka gällande krav och no1mer som leveransen uppfyller". Biogas har till sitt anbud bifogat bilagan Redovisning av normer och stan­ dard som tillämpas och uppfylls av vilken framgår följande. Följande normer och standards tillämpas och uppfylls av Biogas Systems Nordic AB vid arbeten mot kunder och vid projekt. EGN2017 (Energisgasnormen 2017) BGA 2017 (Anvisning Biogas Anläggning 2017) Handbok 436 Klassning av explosionsfarliga områden (A TE)(J Beställaren har gjo1i gällande att angivna normer inte omfattar normer och standarder avseende rör, vilket är ett krav enligt upphandlingsdokumentet. Detta påstående har Biogas varken ifrågasatt eller motbevisat. Eftersom rör­ arbeten ingår i den aktuella entreprenaden har Biogas således inte uppfyllt det ställda kravet om redovisning. I LINKÖPING Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Dokumentation som ska tillhandahållas Beställaren har i upphandlingsdokumenten (t.ex. enligt punkt AFD. 1 86 i Administrativa föreskrifter och punkt YU i Handling 06.2) ställt krav att entreprenören som en del av entreprenaden ska överlämna vissa dokument till Beställaren. Biogas har i sitt anbud angett följande. Dokumentation Följande dokument ingår i leveransen: Anläggningsbeskrivning med skötselinstruktioner och klassningsplaner. Elschema och ritning i dwgformat. Produktblad på ingående komponenter. Förvaltningsrätten konstaterar att elen dokumentation som Biogas har angett ingår i leveransen inte omfattar all dokumentation som enligt upphandlings­ dokumenten ska ingå i leveransen. Biogas anbud innehåller därmed en otill­ låten reservation även i det avseendet. Serviceavtal Av punkten YYV i Handling 06.3 framgår, såvitt här är relevant, följande. I entreprenaden ingår 2 st servicebesök/år under garantitiden. Biogas har i anbudet angett följande. Biogas Systems Nordic AB har egen serviceorganisation med vilken Bestäl­ laren kan teckna avtal. Vi kan även ombesörja service & underhåll på Era övriga biogasinstallationer. Avtalskunder har rabatt på reservdelar,fri tele­ fonsupport och årlig kontrolllsäkerhetsbesiktning av hela sin gasanlägg­ ning. I LINKÖPING Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1071-19 Förvaltningsrätten konstaterar att det av punkten YYV i Handling 06.3 klart och tydligt framgår att entreprenaden, och således det pris som ska offere­ ras, inkluderar två servicebesök per år under garantitiden. Förvaltningsrätten finner att Biogas genom aktuell skrivning i sitt anbud har gjort en reservat­ ion med innebörden att offererat pris inte inkluderar servicebesöken, vilket står i strid med upphandlingsclokumenten och punkten AFB.31 i Administ­ rativa föreskrifter. Sammanfattande slutsats Mot bakgrund av det som ovan anförts finner förvaltningsrätten att Biogas anbud innehåller ett antal otillåtna reservationer samt saknar viss kravställd information i upphandlingen. Beställaren har därmed haft fog för sitt beslut att förkasta Biogas anbud. Med anledning av denna bedömning saknas skäl att pröva vad Beställaren anfört beträffande övriga brister i Biogas anbud. Proportionalitet Biogas har gjort gällande att de krav bolaget inte har ansetts uppfylla står i strid med proportionalitetsprincipen. Avseende flytten av gaskylare anför Biogas att inte ens Beställaren kände till vart flytten ska ske, att alternativa platser diskuterades med Beställaren samt att Biogas förklarade att elen pro­ spektering som krävs innan flytten inte kan inga i anbudet. Påståendet att övriga aktuella krav är oproportionerliga har Biogas inte motiverat närmare. Beställaren har i sin tur gjort gällande att samtliga ställda krav är proport­ ionerliga och avseende flytten av gaskylare anfört att det varken är ett opro­ portionerligt eller ovanligt krav i en totalentreprenad att såväl projektering och utförande av flytt ingår. I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 16 1071-19 Mot bakgrund av att det är fråga om en totalentreprenad finner förvaltnings­ rätten, även med beaktande av vad Biogas anfört, att de i målet aktuella kra­ ven och kontraktsvillkoren inte är för långtgående med hänsyn till sitt syfte. Biogas har således inte förmått visa att dessa står i strid med proportionalitetsprincipen i 4 kap. 1 § LUF. Bravidas kravuppfyllse Biogas har inte närmare preciserat vilka specifikationer Bravidas anbud sak­ nar och därmed inte heller förmått visa att Bravidas anbud brister i kravupp­ fyllelse. Sammanfattning Mot bakgrund av det som ovan anförts saknas skäl att på grund av det Bio­ gas gjort gällande i målet förordna om ingripande enligt 20 kap. 6 § LUF. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN Ö VERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga I (FR-05). Annika Lo,ven Lagman Målet har föredragits av föredragande juristen Stefka Bokmark. tI!!:t SVERIGES DOMSl'OLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga ·1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas, Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars, Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag, Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att rv-ivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolenbehövertauppm1letföratt ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \V\nv.domstol.se. ,------------------------------------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1 146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (201l:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag(2016:1145)omoffentligupphandling,20kap. • lag(2016:1146)omupphandlinginom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se