FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 4316-10 Sida 1 (5) I VÄXJÖ Föredraganden Helene Larsson 2010-12-13 Meddelad i Växjö SÖKANDE Staples Sweden AB, 556091-3591 • Dragonvägen 11 392 33 Kalmar ,MOTPART ' Nybro kommun ' 382 80 Nybro 2010 -12- 1 5 SAKEN Begäran om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Staples Sweden ABs ansökan om överprövning på det sättet att ny utvärdering ska göras där anbuden från Sharp och Ko­ neo diskvalificeras och inte ingår i utvärderingen. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 8 oktober 2010 ska inte längre gälla. Dok.Id I6174 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4316-10 I VÄXJÖ BAKGRUND Nybro kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende ut­ rustning för dokumenthantering. Upphandlingsformen var öppet förfaran­ de. I beslut daterat den 28 september 2010 tilldelades Koneo Kalmar AB upphandlingskontraktet eftersom bolaget ansågs inkommit med det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet. Enligt beslutet inkom fem anbud. Staples Sweden AB (Staples) ansöker om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten beslutade den 8 oktober 2010 att upphandlingen inte får avslutas i avvaktan på att förvaltningsrätten beslutar något annat. YRKANDEN Staples yrkar att anbudsutvärderingen ska göras om på det sättet att anbu­ den från Koneo Kalmar AB(Koneo) och Sharp Electronics AB(Sharp) för­ kastas och att anbudet från Staples tilldelas kontraktet. Kommunen motsät­ ter sig bifall till ansökan och yrkar att upphandlingen ska göras om. PARTERNAS TALAN Som grund för sin talan har Staples i huvudsak angett följande. Anbuden från Koneo och Sharp uppfyller inte skall-kraven och borde därför förkas­ tats. Kommunen har därför bmtit mot de grundläggande principerna om framförallt likabehandling i I kap. 9 § LOU. I utvärderingen har anbudet från ATEA i Sverige AB (Atea) bedömts som det treqje bästa. Utvärde­ ringsmodellen är utformad på ett sådant sätt att Staples anbud vid en förny­ ad utvärdering kommer att tilldelas en högre poäng än Atea. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4316-10 I VÄXJÖ I underlaget uppställs krav på att pappersmagasinet avseende maskin A ska rymma 250 ark samt att modellen ska kunna hantera papper av typen 70- 140 gram. Detta innebär att pappersmagasinet åtminstone ska kunna rym­ ma 250 ark av papperstypen 70 gram. Den maskin Koneo offererat uppfyl­ ler inte kraven eftersom maskinen enbart klarar 200 ark avseende stan­ dardpapper på 80 gram. Sharps offererade maskin uppfyller inte heller kra­ ven eftersom den enbart klarar ark av papperstypen 56-80 gram i pappers­ facket samt 56-128 gram via bypass. Till anbudet är fogat en leverantörs­ försäkran om att maskinen klarar att hantera 140 gr/m2 papper under korta­ re körningar. Försäkran är dock inlämnad efter anbudstidens utgång. Kommunen har i yttrande angett att förfrågningsunderlaget är otydligt. Detta har inneburit att anbudsgivama har tolkat kraven olika och upphand­ lingen bör därför göras om. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt I kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö11 att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Ett skall-krav är obligatoriskt och måste vara uppfyllt för att anbudsgivaren inte ska uteslutas. I förfrågningsunderlagets kravspecifikation bilaga I upp­ räknas ett antal s.k. minimikrav avseende "maskintyp A", vilken är föremål för prövning i målet. Bl.a. anges antalet 250 under uppgiften om pappers- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4316-10 I VÄXJÖ magasinet och under papperstyper uppges 70-140 gram. Under punkt 1.7 i förfrågningsunderlaget anges att utrustning som offereras skall minst vara i enlighet med kravspecifikationen i bilaga 1. Uppgifterna i kravspecifika­ tionen avseende maskintyp A f'ar därför tolkas som obligatoriska skall­ krav. Koneo har i sitt anbud under tekniska specifikationer angett att en standardkasset innehåller 200 ark vilket kan bli 250 ark med 64 g/m2. Ef­ tersom minimikravet var 250 ark av sorten 70-140 g uppfyller anbudet inte skall-kraven och borde därför ha uteslutits. Sharp har i sitt anbud angett att maskinen klarar papperstyperna 56-128 gram. Till anbudet är fogat en leverantörsförsäkran som intygar att maski­ nen klarar 140 gr/m2 under kortare tid. Skrivelsen är daterad den 2 juli 2010. Sista anbudsdagen var 23 juni 2010. Mycket tyder därför på att skri­ velsen inkommit efter anbudstidens utgång. Enligt 9 kap 8 § LOU får myndigheten begära in förtydliganden eller kompletteringar om det kan ske utan risk för särbehandling. Detta är emellertid upp till myndigheten att avgöra och anbudsgivaren kan aldrig kräva att få komplettera ett anbud. Leverantörsförsäkran torde inte inrymmas under vad man som anbudsgiva­ re får komplettera. Detta eftersom det inte rör sig om något förtydligande utan om en helt ny uppgift. Skrivelsen borde därför inte ha beaktats. Kommunen borde ha förkastat anbudet eftersom det inte uppfyller skall­ kravet avseende_minst 250 ark av sorten 70-140 g i pappersmagasinet. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten därför att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU då anbud har utväderats trots att de inte uppfyller alla skall-krav i förfrågningsunderla­ get. Eftersom konstaterad brist inte beror på någon felaktighet i förfråg­ ningsunderlaget är det tillräckligt att besluta om rättelse. Ansökan om överprövning ska sålunda bifallas på så sätt att ny utvärdering ska göras där anbuden från Sharp och Koneo diskvalificeras och inte ingår i utvärde­ ringen. Förvaltningsrättens beslut av den 8 oktober 2010 ska upphävas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4316-10 I VÄXJÖ nvfa. MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109-1D-LOU) �?AN 5 Gö\an Lundahl SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till ka�nmarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU