FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Förenade Service AB, 556555-5272 Höjdrodergatan 19 212 39 Malmö MOTPARTER 1. Tomelilla kommun Gustafs Torg 16 273 80 Tomelilla 2. Österlenhem AB Gustafs Torg 16 273 80 Tomelilla 3. Ystad-Österlenregionens miljöförbund Gladanleden 2 273 36 Tomelilla SAKEN Sida 1 (6) Dok.Id 189840 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DOM Mål nr 12856-13 13009-13 13010-13 2014 -03- O 4 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Förenade Service AB:s yrkande om ingripande enligtLOU. 201' -03- 0 5 Avd Dnr KSnr Aktbil 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND romelilla kommun genomför tillsammans med Österlenhem AB och Ys­ , 'tad-Österlenregionens miljöförbund en upphandling av städtjänster inom Tomelilla kommun 2014 (KS 2013/129). Upphandlingen genomförs enligt r; reglerna om öppet förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 17 de­ cember 2013 ska kontrakt tilldelas Allianceplus AB. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Förenade Service AB Förenade Service AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yr­ kar i första hand att upphandlingen får avslutas först s edan rättelse har gjorts på så sätt att de tilldelade anbuden förkastas och att Förenade Ser­ vice AB tilldelas uppdraget och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Enligt punkt 1.4.5 i förfrågningsunderlaget ska anbudet innehålla doku­ mentation som styrker att de krav som angetts i kravspecifikationen upp­ fylls. Anbud som inte uppfyller dessa krav kan komma att förkastas. I punkt 1.5.7 anges att anbudsgivarens arbetsledare ska ha erfarenhet av ar­ betsledning och kompetens inom SS 627801 (INSTA 800) motsvarande kunskapsnivå 3 samt inneha SRY Yrkesbevis, PRYL-Certifikat eller mot­ svarande. Vidare anges att arbetsledande personals intyg avseende SRY Yrkesbevis, PRYL-Certifikat eller motsvarande, kursintyg avseende INSTA 800 och CV ska biläggas anbudet. Allianceplus AB, Samhall AB och ISS Facility Services AB har i sina an­ bud endast bifogat utbildningsintyg motsvarande kunskapsnivå 2 i SS 627801:2012. Av bifogade intyg framgår inte efterfrågade uppgifter. Sida 2 12856-13 13009-13 13010-13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 12856-13 13009-13 13010-13 Anbuden har godkänts trots att de inte innehåller efterfrågade skall-krav. Upphandlande myndighet har därmed brutit mot kraven på affärsmässig­ het, likabehandling och transparens. När det gäller värdering av bifogade intyg hänvisas till den formulering som finns i standarden SS 627801:2012 där man på kunskapsnivå 3 be­ skriver att det rör sig om fördjupade kunskapskrav. Mot denna bakgrund kan ett intyg som beskriver en introduktion till standarden inte vara till­ räckligt. För att kunna styrka kunskapsnivå 3 måste man ha gått en utbild­ ning som avser den senaste revideringen (2012 i Sverige och 2011 i Dan­ mark) eftersom Appendix A och B som beskriver kunskap om standarden är en nyhet i den senaste revideringen. Före år 2011 fanns rimligtvis ingen kunskap kring vad som ingår i en utbildning som ska motsvara kunskaps­ nivå 3 och därmed kan dokumentation från 2008 inte styrka de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Anbudet från Sodexo AB borde ha avvisats då priserna för golvvård i pris­ bilagan kringtjänster inte stämmer överens med de priser som är lämnade i fliken anbudstjänster kolumn AA, vilket har lett till att utvärderingspriset blivit lägre än det borde. Tomelilla kommun m.fl. Tomelilla kommun, Österlenhem AB och Ystad-Österlemegionens miljö­ förbund motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Under punkten 1.5.7 nämns inte en bestämd standardversion rörande kom- petenskrav och intyg. Kompetenskrav motsvarande kunskapsnivå 3 efter­ frågas avseende SS 627801. Inom uppdraget efterfrågas kvartalsvisa kvali­ tetskontroller som "Enkel provtagningsplan". Det praktiska kontrollförfa­ randet i versionerna 2006 och 2012 är lika. Genom att kompetenskravet FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 12856-13 13009-13 13010-13 och erfarenheten ställs mot SS 627801 utan versionsbenämning samt för att bibehålla likabehandling vid anbudsutvärdering bedöms att inlämnade kursintyg ska godkännas avseende båda versionerna. I förfrågningsunderlaget har också ställts krav på tidigare erfarenhet i punkt 1.5.1. I denna punkt anges att leverantören ska ha erfarenhet av tidi­ gare arbeten av motsvarande karaktär de tre senaste åren. För det fall att det hade ställts direkta kunskaps- och erfarenhetskrav med hänvisning till version SS 627801:2012 hade detta fått en konkurrenshämmande effekt samt försvårat och nästintill omöjliggjort för marknaden att leva upp till upphandlarens ställda krav och förväntningar. Detta då krav på teknisk förmåga och kapacitet ställs både mot erfarenhet och motsvarande karaktär de senaste tre åren. Upphandlaren har därför, vilket tydligt framgår av punkt 1.5.7, ställt krav på erfarenhet och kompetens inom SS 627801 utan något direkt versionsangivande. Frågan om Sodexo AB:s anbud borde ha förkastats påverkar inte vinnande anbud inom upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om omsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förenade Service AB gör gällande att, utöver vissa andra anbudsgivare i upphandlingen, vinnande anbudsgivaren Allianceplus AB inte uppfyller skall-krav avseende arbetsledande personals kompetens. I förfrågningsun­ derlaget ställs bl.a. krav på att leverantörens arbetsledare ska ha erfarenhet av arbetsledning och kompetens inom SS 627801 (INSTA 800) motsva­ rande kunskapsnivå 3 och att kursintyg avseende INSTA 800 ska biläggas anbudet (punkt 1.5.7). Förvaltningsrätten tolkar detta som att bifogade intyg inte uttryckligen måste ange att kunskapsnivå 3 uppfylls. Då någon specifik versionsangi­ velse av standarden inte anges kan det inte heller anses vara ett krav att kursintyg är utfärdat senare än införandet av den senaste standardversion­ en. Allianceplus AB har för sin arbetsledare lämnat in ett kursintyg utfärdat år 2008. Av intyget framgår att arbetsledaren har genomgått en dags intro­ duktionsutbildning i svensk standard SS 627801:2006 Städkvalitet- Sy­ stem för fastställande och bedömning av städkvalitet. Vidare anges i inty­ get bl.a. att syftet med utbildningen är att delge kursdeltagaren kunskaper inom standardens uppbyggnad, syfte och funktioner med visuell bedöm­ ning av städkvalitet mot protokoll. Mot bakgrund av förvaltningsrättens tolkning av det aktuella skall-kravet finns det inte skäl att underkänna intyget på grund av att det är utfärdat tidigare än den senaste standardversionen eller att det inte uttryckligen anges att utbildningen motsvarat kunskapsnivå 3. - Fråga är därmed om Allianceplus AB :s arbetsledare inte har kompetens motsvarande kunskapsnivå 3 och att detta bolag därför inte uppfyller ett skall-krav. Sida 5 12856-13 13009-13 13010-13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 6 12856-13 13009-13 13010-13 Iden senaste standardversionen - SS 627801:2012 "Städkvalitet - System för fastställande och bedömning av städkvalitet" - anges att kunskaps­ nivå 3 innebär ingående kunskap om hela eller en stor del av SS 627801 och att bl.a. arbetsledare bedöms ha behov av kunskap inom denna nivå. Vidare anges att kunskapsnivå 3 omfattar fördjupade kunskaper om visuell kontroll och kunskap om mätning med instrument samt ingående kunskap­ er om de statistiska förutsättningarna för kontroll. Det anges att denna nivå är för personer som utför kontroller. Det anges också att kunskap om stan­ darden avseende kunskapsnivå 3 och 4 endast kan förvärvas genom att gå en utbildning eller genom noggranna självstudier och praktisk användning av hela SS 627801. Av kursintyget för arbetsledaren hos Allianceplus AB framgår visserligen att det bara rör sig om en dags introduktionsutbildning. Emellertid har Förenade Service AB inte angett hur omfattande en utbild­ ning bör vara för att motsvara kunskapsnivå 3 och utrymme finns enligt standardreglerna att få kunskaper även genom noggranna självstudier och praktisk användning. Av kursintyget framgår därtill att utbildningen omfat­ tat visuell kvalitetsmätning och statistik, dvs. sådant som krävs enligt kun­ skapsnivå 3 för att utföra kontroller. Förenade Service AB har således inte visat att Allianceplus AB:s arbetsledare saknar den erfarenhet och kompe­ tens som krävs i förfrågningsunderlaget. Det saknas därför enligt förvalt­ ningsrättens mening skäl för att ingripa mot upphandlingen enligt Förenade Service AB:s talan. Allianceplus AB är vinnande anbudsgivare och skäl saknas därför att pröva om övriga anbudsgivare uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) G1�w� Madeleine Westberg Anna Löndahl har föredragit målet. ( I,;�: il,.,'.'-, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska onibudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 2. 3. · 4. det finns anledning att betvivla förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www-domstol-se �,u 2. riktigheten av det slut som uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer Satnt dagen för beslutet, den dom/beslut som överklagas med 1.