Dok.Id 254038 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöks adress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Mål nr 4773-17, 6370-6371-17 Sida 1 (25) Paranova Läkemedel AB, 556484-9767 Solna torg 19, 7 tr. 171 45 Solna Akt.bli DOM 2018-04-18 Meddelad i Jönköping I Avd Dnr KSnr SÖKANDE --") Il &dl I Ombud: Advokaten Morvarid Dorkhan Nilsson och biträdande juristen Wille Steinert Magnusson Advokatbyrå Box7413 103 91 Stockholm MOTPARTER l.Jönköpings läns landsting Upphandlingsenheten Box1024 551 11 Jönköping 2.Kalmar läns landsting Box601 391 26 Kalmar 3. Östergötlands läns landsting 581 91 Linköping Ombud för 1-3: Advokaterna Pernilla Larsson och Björn Lind samt biträdande juristen Evelina Stein Wesslau Söderqvist Advokatbyrå Box684 551 19 Jönköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Paranova Läkemedel AB:s ansökan. i&Ml!!!Ml.,_ ��G1E" h., 18 '" /j/' måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET lli ••11wti' wat Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING BAKGRUND Inledning Landstingen, som tillhör Sydöstra sjukvårdsregionen, har inlett ett öppet upphandlingsförfarande avseende rekvisitionsläkemedel (dnr RJL 2017/2143).Vid den tidpunkt då Paranova ansökte om överprövning hade något tilldelningsbeslut ännu inte fattats. Förvaltningsrätten beslutade den 6 oktober 2017 att landstingen inte f'ar ingå avtal avseende upphandlingen innan något annat har bestämts av förvalt­ ningsrätten. Förvaltningsrätten beslutade därefter den 15 december 2017 att upphäva det interimistiska beslutet avseende vissa delar av upphandlingen samt att någon förlängd avtalsspärr inte heller skulle gälla för dessa delar. Beslutet motive­ rades i huvudsak med att Paranova uppgett att det inte haft för avsikt att lämna anbud avseende de delarna av upphandlingen. Upphandlingsdokumenten Upphandlingsföremålet Upphandlingen avser läkemedel som beställs genom rekvisitionsförfarande och huvudsakligen administreras av sjukvårdspersonal inom sjukvårdsregio­ nens landsting och dess vårdentreprenörer. Läkemedel är en väsentlig del av hälso- och sjukvården. Landstingen har till uppgift att på ett betryggande sätt - så att patientsäkerhet och god kvalitet i vården tillgodoses - tillhanda­ hålla kostnadseffektiva läkemedel för patienter och kliniker. Anbud kan lämnas på hela eller delar av efterfrågat sortiment. I de fall då flera posi­ tioner är samlade i en del/grupp ska anbud lämnas för samtliga i delen/grup­ pen ingående positioner. Anbud kan komma att antas helt eller delvis. Av- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. sedd avtalsperiod är ett år, med möjlighet till maximalt36 månaders för­ längning. Det kvalificerade anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till lägsta kostnad kommer att antas för aktuell position, del eller grupp. Obligatoriska krav Jönköpings läns landstings verksamhet är certifierad enligt ISO 14001. All upphandling ska grundas på detta landstings krav avseende klokt resurstän­ kande, social hållbarhet och främjande av en sund livsmiljö. Landstinget köper in stora mängder varor och tjänster frän många leverantörer. Genom miljöanpassad upphandling påverkas både miljön och marknaden i positiv riktning. Landstingets program för hållbar utveckling finns i sin helhet att läsa på http://www.rjl.se/fillvaxt-och-utveckling/Miljo-och-hallbar­ utveckling/. överenskommelsen mellan Sveriges Kommuner och Landsting och Läke­ medelindustriföreningens Service AB, Swedish Medtech samt Swedish Labtech om samverkansregler mellan hälso- och sjukvårdens och industrins medarbetare ska respekteras och följas under såväl upphandlingsperioden som kommande avtalsperiod. Sveriges landsting ansvarar för att alla invånare har tillgång till en god och väl fungerande hälso- och sjukvård, tandvård och kollektivtrafik. Det är viktigt för dem att bedriva sin verksamhet så att den främjar en hållbar ut­ veckling. I enlighet med detta vill de verka för att de varor och tjänster som köps in är producerade under hållbara förhållanden. Anbudsgivaren ska ta del a v bilagan "Uppförandekod för leverantörer" och, o m anbudsgivaren tilldelas avtal, verka för att de produkter (varor och tjänster) som levereras under avtalstiden är framställda under förhållanden som är förenliga med denna bilaga. I JÖNKÖPING Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. Allmänna villkor De grundläggande villkoren är: • • • • • den arbetsrätt, inklusive regler om lönevillkor, och det social­ försäkringsskydd som gäller i landet där hela eller delar av [varan/tjänsten] framställs. • den miljöskyddslagstiftning som gäller i landet där hela eller delar av produkten framställs • De grundläggande villkoren förklaras närmare i bilagan "Uppförandekod för leverantörer". I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett star­ kare skydd för den enskilde än nationella lagar eller förordningar, ska leve­ rantören sträva efter att följa principerna i de internationella bestämmelser­ na. Leverantören ska ha rutiner för att säkerställa att produktionen av de pro­ dukter som levereras under avtalstiden sker under sådana förhållanden som är förenliga med de grundläggande villkoren i leverantörskedjan som anges ovan. Leverantören ska medverka till landstingens uppföljning av avtalet genom att: I JÖNKÖPING FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, diskriminering och föreningsrätt samt organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182) FN:s barnkonvention, artikel 32 det arbetarskydd och den arbetsmiljölagstiftning som gäller i landet där hela eller delar av [varan/tjänsten] framställs FN:s konvention mot korruption. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING a. På begäran av köparen skriftligen rapportera hur leverantören uppfyller de grundläggande villkoren och rutinerna enligt ovan. Rapportering ska ske inom sex veckor eller annan tid som köpa­ ren anger. b. Lämnaköparen,elleravköparenanlitatombud,tillträdetilloch insyn i sin verksamhet i sådan utsträclming som krävs för att kontrollera att leverantören lever upp till skyldigheterna enligt ovan. Om produktionen sker hos underleverantör ska leverantö­ ren använda sitt inflytande ge tillträde till produktionsanlägg­ ningen. Anbudsgivaren ska acceptera avtalets samtliga särskilda och allmänna vill­ kor i sin helhet. Upplysningar om upphandlingsdokumenten Publikt informatiorzsmeddelande Särskilda kontraktsvillkor Särskilda kontraktsvillkor gäller fr.o.m. den tidpunkt som är angiven under respektive rubrik nedan. Dessa särskilda kontraktsvillkor behöver alltså inte vara uppfyllda vid sista anbudsdag. De särskilda kontraktsvillkoren kommer att inkluderas i de avtal som denna upphandling genererar. Tillgänglighet av akvatisk miljöinformation Leverantören åtar sig vid avtalsstart, för de produkter som kommer att om­ fattas av ett avtal, att ge egen miljöinformation eller hänvisa till annan mil­ jöinformation som motsvarar den transparenta modell för miljöklassificering av läkemedel som finns i Fass. Det innebär bl.a. att innan miljöinformation publiceras, ska denna granskas och godkännas av en oberoende och sakkun­ nig tredje part. Därefter åtar sig leverantören att lägga ut denna information Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING på www.fass.se eller på annan fritt tillgänglig webbsida. Leverantören ska, vid avtalsstart, lämna anvisning om var miljöinformation finns tillgänglig för de läkemedel som omfattas av avtalet. Leverantören ska ange vilken oberoende tredje part som granskat och godkänt miljöinformationen och dennes kompetens. För de substanser där det eventuellt inte finns miljö­ information framtagen än, ska anledningen till detta tydligt framgå i kom­ munikationen med kunden. Miljörutiner i leverantörskedian Leverantören ska ha implementerade rutiner, senast sex månader efter att avtalet trätt i kraft, som säkerställer att användandet och hanteringen av alc­ tiv substans och andra råvaror/kemikalier som ingår i tillverkningsprocessen av den offererade produkten/de offererade produkterna ger upphov till så li­ ten miljöpåverkan som möjligt. Detta ska minst omfatta: • Nationell lagstiftning som berör miljö, säkerhet och hälsa. • Kontroll av utsläpp till mark, vatten och luft från tillverknings­ enheten (enhet/enheter från tillverkning av aktiv substans till fär­ digt läkemedel) - vilken aktiv substans och andra kemiska äm­ nen som kontrollen omfattar samt med vilken frekvens mät­ ningar/kontroller och rapportering sker (massabalansberäkningar kan ingå en sådan kontroll). • Att dialog kontinuerligt förs med leverantörer angående deras kontroll av kemikalieutsläpp till mark, vatten och luft enligt ovanstående punkt. Rutinen ska minst innehålla en beskrivning av hur dialogen förs, riskbedömning av eventuell underleveran­ törs utsläpp, vad som diskuteras och hur avvikelser hanteras. Övrigt Med anledning av detta informationsmeddelande justeras sista anbudsdag och sista dag för anbudsgivare att ställa frågor till ett senare datum. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING Publikfråga och svar nr 17 Fråga Fråga/bergäran om rättelse 1: Det föreskrivs som särskilda kontraktsvillkor gällande miljörutiner i leverantörskedjan att "Leverantören ska ha imple­ menterade rutiner[...] hur avvikelser hanteras" (se redovisningen av publikt informationsmeddelande ovan). Genom att kräva att leverantören ska redo­ göra för kontroll av utsläpp samt med vilken :frekvens som kontroller och mätningar sker och redogöra för att dialog och riksbedömning kontinuerligt förs med leverantörer samt underleverantörer avseende deras utsläpp inklu­ derande enheter från tillverkning av aktiv substans till färdigt läkemedel, missgynnar den upphandlande myndigheten alla parallellimportörer av lä­ kemedel.Ett sådant tillvägagångssätt är handelshindrande och otillbörligt konkurrensbegränsande samt bryter mot LOU och dess grundläggande prin­ ciper. Fråga/begäran om rättelse 2: Det föreskrivs som allmänna villkor att leve­ rantören aktivt ska verka för att de produkter som levereras ska vara fram­ ställda under förhållanden som är förenliga med de grundläggande villkoren. Leverantörens ansvar omfattar att åtgärder vidtas för att förebygga och han­ tera eventuella avvikelser från dessa villkor i hela leveranskedjan. För det fall att begreppet leveranskedjan avser enhet/enheter från tillverkning av aktiv substans till färdigt läkemedel är även detta krav otillbörligt konkur­ rensbegränsande och i strid mot LOU och dess grundläggande principer. Svar Enligt Jönköpings läns landstings bedömning harmonierar villkoren med LOU och landstinget har därför inte för avsikt att förändra sina villkor i denna upphandling. Med begreppet leveranskedjan avses hela leveransked­ jan, inte endast direkta underleverantörer och grossister. Sida8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING YRKANDEN Paranova yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Landstingen anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Paranova Inställning De obligatoriska kraven på att acceptera dels de sociala krav som beskrivs i bilagan "Uppförandekod för leverantörer" (uppförandekoden eller de sociala kraven), dels de miljökrav som framgår av det publicerade publika infor­ mationsmeddelandet (miljökraven) strider mot såväl grundläggande EU­ rättsliga principer som LOU. Utveckling av ansökan Paranova är en parallellimportör av läkemedel, d.v.s. en leverantör som ge­ nom mellanhänder och/eller grossister köper läkemedel från originalprodu­ center inom EU/EES, där produkten satts i fri omsättning, och sedan ompa­ keterar och vidareförsäljer läkemedlen inom EU. De obligatoriska kraven innebär att parallellimportörer aktivt ska verka för att de produkter som levereras enligt avtalet är förenliga med uppförandeko­ den och att leverantörens ansvar omfattar att åtgärder ska vidtas för att före­ bygga och hantera eventuella avvikelser från angivna villkor i leverantörs­ kedjans samtliga led, ända ner till det företag som tillverkar den aktiva sub­ stansen i läkemedlet. Vidare innebär kraven att parallellimportörer ska ha Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. rutiner som säkerställer att användningen och hanteringen av aktiv substans och andra råvaror/kemikalier som ingår i produktens tillverkningsprocess ger upphov till så liten miljöpåverkan som möjligt. Miljörutinerna ska minst omfatta kontroll av utsläpp till mark, vatten och luft samt att dialog kontinu­ erligt förs med leverantörer angående deras kontroll av kemik:alieutsläpp. Dessa rutiner ska kunna redogöras för avseende leverantörskedjans samtliga led, ända ner till det företag som tillverkar den aktiva substansen i läke­ medlet. Paranova ska med andra ord aktivt verka för att åtgärder vidtas av originalproducenternas underleverantörer för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från de obligatoriska kraven och avseende miljökraven föra dialog med originalproducenternas underleverantörer och redogöra för vilka miljörutiner originalproducenternas underleverantörer tillämpar. Paranova har inte vetskap om vilka underleverantörer som originalprodu­ centerna av läkemedel använder sig av. Originalproducenterna brukar aldrig vara villiga att, på begäran av parallellimportörer, meddela vilka underleve­ rantörer de använder sig av. Om originalproducenterna över huvud taget be­ svarar förfrågningar hänvisas enbart till originalproducentens webbplats el­ ler Fass. Den information som framgår där är inte tillräcklig. Att original­ producenterna agerar på detta sätt kan bero på att de saknar incitament för att informera parallellimportörer, som är deras främsta konkurrenter. Detta får till följd att endast originalproducenter kan uppfylla de obligatoriska kraven och att övriga leverantörer utesluts. Detta påverkar såväl handeln med varor inom EU som konkurrensen på den aktuella marknaden negativt. Av intyg från Läkemedelshandlarna, som är en branschförening vars med­ lemmar står för ca 98 procent av parallellimporten av läkemedel till Sverige, framgår att krav som förutsätter att leverantören har kännedom om original­ producenternas underleverantörer och om vem som har tillverkat den aktiva substansen i läkemedlen ger upphov till allvarliga problem och medför svå­ righeter att lämna anbud för parallellimportörer. Vidare anges i "Revisions- I JÖNKÖPING Sida 1 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 477 3-17 m.fl. rapport för Orifarm AB avseende uppföljning av kontraktsvillkor gällande hållbara leveranskedjor i avtal" bl.a. följande. Information om läkemedels­ produkternas ursprung är, p.g.a. lagstadgade restriktioner, inte tillgänglig bortom grossisterna i läkemedelskedjan. Därmed kan en riskanalys endast täcka av delar leverantörskedjan för de läkemedelsprodukter Orifarm hanterar. Landstingen har inte nännare specificerat vilka konkreta miljömässiga eller sociala vinster som uppnås genom de aktuella kraven. I de fall det enbart finns ett läkemedel för en viss behandling måste landstingen köpa detta oav­ sett om leverantören uppfyller de nu aktuella obligatoriska kraven eller inte. I dessa fall leder de obligatoriska kraven inte till någon som helst vinst, var­ ken miljömässig eller social. Vidare har landstingen inte klargjort hur syftet över huvud taget skulle kunna uppnås med hjälp av kraven. I vart fall är de negativa effekterna oproportionerligt stora i förhållande till eventuella vins­ ter. Den riskanalys som landstingen hänvisar till avser läkemedel med antibio­ tika. Den absoluta majoriteten av de läkemedel som är aktuella i upphand­ lingen är inte läkemedel med antibiotika. Riskanalysen visar därför inte att de nu aktuella kraven är generellt motiverade i upphandlingen. Vad gäller miljökraven framgår det av det av landstingen åberopade dokumentet "Upp­ handlingsmyndighetens hållbarhetskriterier för läkemedel" att endast en procent av de undersökta substanserna medförde hög risk för miljön. Fyra procent medförde medelhög risk. Tio procent medförde låg risk och 86 pro­ cent medförde försumbar risk. Vidare framgår det av den förteckning över miljöbelastande läkemedel som tagits fram inom för Stockholms läns lands­ tings miljöprogram för 2017-2021 att 25 läkemedel har bedömts miljöbe­ lastande. Av dessa 25 omfattas endast två av de ATC-koder som är aktuella i upphandlingen. Det kan i allmänhet inte vara lämpligt ocb/eller effektivt I JÖNKÖPING Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. att ställa miljökrav med generell räckvidd för leverantörerna och deras un­ derleverantörer, trots att riskerna är så pass begränsade. Angående vad landstingen anfört om att de sociala kraven respektive miljö­ kraven har bred förankring, kan det konstateras att varken Paranova eller någon av de övriga parallellimportörerna medverkat i samband med att dessa togs fram. Numera finns dock en pågående dialog mellan å ena sidan företrädare för parallellimportörer och å andra sidan samverkande landsting respektive Upphandlingsmyndigheten, vilket framgår av handlingar som Paranova lämnat in till förvaltningsrätten. Det framgår inte av upphandlingsdokmnentens föreskrifter hur landstingen avser att kontrollera att åtgärder enligt uppförandekoden faktiskt vidtas för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från de grundläggande vill­ koren i hela leveranskedjan. I miljökraven anges inte hur landstingen tänkt kontrollera att produkterna ger upphov till så liten miljöpåverkan som möj­ ligt eller hur de avser att kontrollera att dialog förs med underleverantörer avseende deras kontroll av kemikalieutsläpp. Landstingen tycks alltså sakna möjlighet till verklig kontroll av hur de obligatoriska kraven uppfylls. Där­ med kan landstingen inte heller garantera att samtliga leverantörer behand­ las lika vid anbudsprövningen. Åberopade handlingar Paranova åberopar följande handlingar: • e-postkorrespondens med ett antal originalproducenter I JÖNKÖPING • • intyg från branschföreningen Läkemedelshandlama • minnesanteckningarfrånmöteden21juni2017mellanrepresen­ tanter för Läkemedelshandlarna och företrädare för samverkande landsting Stockholms läns landstings miljöprogram för 201 7-2021 Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING • representanter för parallellimportörer och representanter ror minnesanteckningar från möte den 15 november 2017 mellan Upphandlingsmyndigheten. revisionsrapport för Orifann AB avseende uppföljning av kon­ traktsvillkor gällande hållbara leveranskedjor i avtal Stockholms läns landstings hävning av avtal med Omnia Läkemedel AB minnesanteckningar från möte den 21 september 20 17 mellan representanter för Läkemedelshandlarna och företrädare för sam­ verkande landsting utdrag ur kapitlet om godkännande av lå'kemedel i den av Läke­ medelsverket utgivna webbpublikationen "Läkemedelsboken". Landstingen Inställning Såväl de sociala kraven som miljökraven är förenliga med LOU. Eftersom landstingen inte brutit mot LOU, saknas skäl för ingripande i upphand­ lingen. Bakgrund till de s ociala kraven Sedan 2010 ingår samtliga landsting i ett formaliserat samarbete på nationell nivå som benämns Hållbar Upphandling. Detta samarbete rör åtta priorite­ rade riskområden, varav läkemedel är ett. Orsaken till att läkemedel är prio­ riterat är att man konstaterat en avsevärd ökning av läkemedelsanvänd­ ningen som i sin tur påtagligt påverkat både vatten och annan miljö. Dess­ utom finns en oroväckande ökning av bakterier som är motståndskraftiga mot de flesta antibiotikasorterna, vilket får allvarliga konsekvenser för både den enskilde patienten och sjukvården i stort. Av en riskanalys avseende lä­ kemedel som tagits fram genom samarbetet framgår att flera risker är kopp­ lade till leverantörskedjoma, exempelvis brott mot mänskliga rättigheter och • • • • Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 477 3-17 m.fl. I JÖNKÖPING mot arbetstagares rättigheter och miljö. Landstingen har därför sedan några år tillbaka ställt sociala krav i läkemedelsavtal. För att verka för att de varor och tjänster som köps in, såväl läkemedel som annat, är producerade under hållbara och ansvarsfulla förhållanden har det inom ramen för Hållbar Upphandling tagits fram en gemensam uppförande­ kod för leverantörer. Denna uppförandekod är gemensam för samtliga lands­ ting och är politiskt förankrad. Uppförandekoden utgår från FN-initiativet Global Compact och dess principer för företagens sociala och miljömässiga ansvar. Rutinkraven i uppförandekoden utgår från FN:s vägledande princi­ per för företag och mänskliga rättigheter. Det senare ramverket innebär bl.a. att staterna har en skyldighet att respektera, skydda och förverkliga de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Enligt princip 3 i ramverket innebär skyldigheten bl.a. att tillämpa de lagar som syftar till att företagen ska respektera de mänskliga rättigheterna och att uppmuntra eller kräva att företagen informerar om hur de hanterar sin påverkan på de mänskliga rättigheterna. Även princip 6 innebär att staten har en skyldighet att verka för att företag som den genomför affärstransaktioner med respekte­ rar de mänskliga rättigheterna. Bakgrund till miljökraven Läkemedelsbranschen är en kemikalieintensiv bransch, där kemikalier an­ vänds under hela tillverkningsprocessen. Risken för bl.a. kemikalierester i processvatten är hög, och studier har visat att dessa inte alltid kan tas om­ hand i reningsprocesser, utan att höga halter finns kvar i det vatten som går ut i naturen. Även läkemedelsanvändningen ger upphov till miljöproblem, bl.a. genom att kemiska ämnen i urinen sprids i naturen, efter att de inte har tagits omhand i reningsprocessema. Eftersom läkemedel ofta är anpassade för att stå emot biologisk nedbrytning, kan dessa finnas kvar i miljön under en lång tid. Läkemedel är därför miljöfarliga avseende giftighet och förmåga att brytas ned i naturen, och det finns risk för att kemikalier tas upp av vissa Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTIEN DOM 4773-1 7 m.fl. djurarter, exempelvis fiskar. Länder med en betydande läkemedelstillverk­ ning, t.ex. Indien och Kina, har omfattande problem med förorenat yt- och dricksvatten. Detta leder bl.a. till stora svårigheter för lokalbefolkningen. Upphandlingsmyndigheten har uppmärksammat detta och anser att imple­ menterade rutiner för kontroll av utsläpp och en dialog med leverantörsleden är en förutsättning för att det ska gå att komma till rätta med problemen. Förhållandet att upphandlande myndigheter efterfrågar miljöinformation från leverantörer kan leda till förskrivning och konsumtion av mer miljö­ an p a s s a d e l äk e m e d e l . U p p h a n d l in g s m y n d i gh e t e n h ar d är fö r t a g i t fr am "Hållbarhetskriterier för läkemedel", med förslag till kriterier tillsammans med verifikat. Ett sådant förslag är krav på tillgänglighet av akvatisk miljö­ information ochmiljörutiner i leverantörskedjan. För att få brett förankrade kriterier har kriterierna tagits fram genom expertgrupper bestående av repre­ sentanter för alla berörda organ och organisationer. Kriterierna är också framtagna i ett helhetsperspektiv och ses över löpande för att de ska följa den tekniska och juridiska utvecklingen på marknaden. Förenlighet med LOU Konkurrensverket har i sina riktlinjer för hållbar utveckling konstaterat att det varken i lagstiftning eller i praxis finns något krav med innebörden att miljökrav eller kriterier måste ge en mätbar effekt i förhållande till sitt syfte för att vara tillåtna. Vidare framgår det av såväl det direktiv som ligger till grund för LOU som av LOU att det är tillåtet att ställa krav avseende alla skeden i en tillverkningskedja - från produktion via produktanvändning, till hur produkten tas om hand när den är förbrukad - eller med andra ord under produktens livscykel. Av Hållbar Upphandlings vägledning avseende kontraktsvillkor framgår att avtalsvillkoret avseende uppförandekoden innebär att anbudsgivaren aktivt ska verka för att de sociala kraven följs i den egna verksamheten och i le- I JÖNKÖPING Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. veranskedjan. Med "aktivt verka för" menas att leverantören ska ha rutiner på plats för att kunna identifiera och hantera risker för avvikelser från de so­ ciala kraven. Det sätt på vilket leverantörerna arbetar med sina rutiner kan variera beroende på olika faktorer. Rutinerna ska syfta till att identifiera och hantera risker i den egna verksamheten och i leveranskedjan, som leverantö­ ren kan ha större eller mindre koppling till. Vägledningen tydliggör också att vilka åtgärder som leverantörerna vidtar för att minimera riskerna kom­ mer att skilja sig åt beroende på var i kedjan riskerna finns och att infly­ tande, köpkraft och relationer till underleverantörer kommer att påverka hur leverantörer arbetar med sina risker. Motsvarande uppgifter finns även i FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Avtalsvillkoret avseende uppförandekod tar således inte sikte på något annat än att leverantören ska arbeta med att långsiktigt och systematiskt minimera hållbarhetspåverkan i den egna verksamheten och i affärsförbindelser, med beaktande av risker i hela leveranskedjan. Även om ansvaret för att arbeta med eventuell negativ påverkan på de sociala kraven är detsamma för alla leverantörer kan de åtgärder som förväntas vidtas komma att skilja sig åt be­ roende på vilken grad av kontroll leverantören har över leverantörskedjan. Även avtalsvillkoren avseende miljökrav innebär att leverantören, förutom att kunna lämna miljöinformation om de produkter som levereras, ska ha implementerade rutiner för att säkerställa att användandet och hanteringen av substanser och råvaror i tillverkningsprocessen ger upphov till så liten miljöpåverkan som möjligt. Att leverantören ska verka för att minimera de sociala och miljömässiga ris­ kerna på det sätt som de nu aktuella avtalsvillkoren föreskriver kan inte an­ ses utgöra ett oproportionerligt åtagande för någon enskild leverantör. Målet kan inte heller uppnås och kontrolleras om inte samtliga leverantörer skulle omfattas av detta. Det skulle inte vara förenligt med LOU att undanta pa- I JÖNKÖPING Sida 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING rallellimportörer från kraven/villkoren. Det finns inte heller något mindre ingripande sätt att uppnå syftet på. Varken de sociala kraven eller miljökraven syftar till att särskilt gynna eller missgynna vissa leverantörer. De aktuella kraven grundar sig i stället på glo­ bala samhällsaspekter och nationella beslut med bred förankring, som tar sikte på produkterna, deras framställning och deras användning. Att de sociala kraven och miljökraven skulle medföra att originalproducen­ terna f'ar en monopolliknande ställning är inte korrekt. Det är inte heller kor­ rekt att villkoren skulle vara omöjliga att uppfylla för en parallellimportör eller att villkoren av andra skäl skulle diskriminera Paranova i egenskap av parallellimportör.Detta framgår inte minst av att flera parallellimportörer har lämnat anbud i upphandlingen och därmed accepterat villkoren. Även om det skulle finnas andra parallellimportörer eller andra anbudsgivare som upplever samma svårigheter som Paranova, är det möjligt att hantera dessa problem, även om det skulle behöva lösas genom förändrade rutiner. I det sammanhanget bör det beaktas att avtalsvillkoren är fullständigt objektiva, mycket väl förankrade och nödvändiga för att komma till rätta med de risker som finns i läkemedelsbranschen. Detta är en förändringsprocess som alla måste medverka till, även parallellimportörer. Revisionsrapporten avseende Orifann visar snarast att Orifarm inte tar till­ räckligt stort ansvar för de sociala och miljömässiga kraven, inte att Orifarm skulle sakna möjlighet att uppfylla kraven. Uttalandet att det skulle finnas hinder för parallellimportörer i form av lagstadgade restriktioner är svårt att förstå. Enligt landstingens uppfattning finns det inte någon lag eller före­ skrift som skulle hindra uppgiftslämning. Detta har även bekräftats av Paranova, som tidigare angett att det är fråga om en affärsmässig ovilja hos originalproducenterna att lämna ut uppgifter som är problemet, inte lag eller annan föreskrift. DOM Sida17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING Hur uppföljning av kraven går till anges detaljerat på Hållbar Upphandlings webbplats. Avtalsvillkoren kan kontrolleras, och det görs också regelbundet. Även av de handlingar bolaget åberopat framgår att såväl Stockholms som Västra Götalands läns landsting har löpande uppföljningar. Det pågår även ett samarbete mellan landstingen om fortsatt revision. De risker som läk:emedelshanteringen ger upphov till avser inte endast anti­ biotika, och syftet med de aktuella kraven är inte begränsat till antibiotika. Paranovas hänvisning till den förteckning över miljöbelastande läkemedel som tagits fram inom ramen för Stockhohns läns landstings miljöprogram för 2017-2021 är inte relevant, eftersom denna förteckning tar sikte på svensk användning av läkemedel. Det är inte jämförbart med sådana utsläpp som sker vid tillverkning. Rätteligen omfattas alla läk:emedelssubstanser, liksom tillverkningen som sådan, av de sociala kraven och miljökraven. Riskerna avseende antibiotika är endast ett exempel på sådana faktorer som de sociala kraven och miljökraven är tänkta att komma till rätta med. Beho­ vet av prioriterad hantering på hela läkemedelsområdet framgår också av den nationella läk:emedelsstrategin för 2016-2018, som tagits fram i samar­ bete mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting, tillsammans med en bred uppslutning av aktörer på läkemedelsområdet. Att Paranova ifrågasätter syftet med kraven och påstår att det skulle finnas mindre ingri­ pande åtgärder för att uppnå detta utgör ett o:rorklarligt underkännande av d e omfattande utredningar och objektiva rapporter som ligger till grund för kraven. Åberopad utredning Landstingen åberopar följande handlingar: • • riskanalys avseende läkemedel som tagits fram i samarbete mellan Sveriges landsting gemensam uppförandekod för leverantörer Sida 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING • FN-initiativet Global Compact och dess principer för företagens sociala och miljömässiga ansvar • FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter • • Konkurrensverkets riktlinjer för hållbarhetskriterier vid offentlig Upphandlingsmyndighetens "Hållbarhetskriterier för läkemedel" upphandling • • nationellläkemedelsstrategiför2016-2018. Hållbar Upphandlings vägledning för kontraktsvillkor I Hållbar Upphandlings vägledning angående kontraktsvillkor anges bl.a. följande (inte ordagrant återgivet i alla delar): Leverantörerna ska respektera de mänskliga rättigheterna i all sin verksamhet och i sina leveranskedjor. Många leverantörer är redan idag medvetna om risken att genom sin verksamhet bidra till kränkningar av de sociala kraven och arbetar aktivt med att hantera dessa risker. Som leverantör till Sveriges landsting krävs att leverantörer har etablerade rutiner för att identifiera och hantera risker i den egna verksamheten och i leveranskedjan. Leverantörens arbete för mänskliga rättigheter, arbetares rättig­ heter, miljö och antikorruption förväntas, i linje med FN:s väg­ ledande principer, innefatta: • ett policyåtagande • ett offentliggörande och vidareförmedling av åtagandet • en tydlig ansvarsfördelning • en rutin för riskanalys • en rutin för uppföljning och kontroll av efterlevnad • en rutin för avvikelsehantering. En leverantör till landsting har ett ansvar för att säkerställa att de sociala kraven efterlevs i hela leveranskedjan, med fokus på de verksamheter där allvarlig risk för kränkningar av dessa villkor föreligger. Leverantören bör dänned, utifrån sin riskanalys, kunna identifiera var de största riskerna finns och genom olika åtgärder minska riskerna i dessa led. Vilka åtgärder som är lämpliga att vidta kommer att variera. Det är inte alltid en själv­ klarhet för leverantören att kunna identifiera och hantera risker långt bak i leveranskedjorna. I vissa fall är leverantörskedjorna komplexa, i andra fall har leverantören inte möjlighet att in- Sida 1 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773 - 1 7 m.tl I JÖNKÖPING hämta infonnation om underleverantörsled, och i vissa fall kan det vara svårt att spåra det exakta ursprunget för t.ex. råmaterial. Vilka åtgärder som är lämpliga att vidta kommer i hög utsträck­ ning att vara beroende av leverantörens inflytande över aktörer i olika led i leveranskedjan [. . . ]. I de fall leverantören saknar in­ flytande innefattar ansvaret att respektera de sociala kraven att leverantören vidtar lämpliga åtgärder för att öka det[...]. När leverantörens riskhanteringssystem granskas kommer hänsyn att tas till leverantörens inflytandesfär och att leverantörer kan vidta olika typer av åtgärder beroende på var i kedjan avvikelsen sker [...]. Avtalsbrott föreligger i de fall en leverantör inte aktivt ver­ kar för att de sociala kraven följs. Detta innebär att om leveran­ tören saknar någon av de rutiner som krävs, om leverantören inte löpande och vid behov tillämpar dessa rutiner eller om leve­ rantören inte på ett tillfredställande sätt avhjälper en avvikelse i produktionen, föreligger avtalsbrott. I så fall ska leverantören i första hand ges möjlighet till rättelse. Om leverantören inte rättar till en avvikelse, eller på annat vis inte åtgärdar avtals­ brottet, kan den upphandlande myndigheten välja mer ingri­ pande sanktioner, såsom vite, avropsstopp eller hävning av av­ tal. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. 1-3 § § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genom­ föras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propor­ tionalitet. En upphandling f°ar inte utformas i syfte att undanta den från la­ gens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otill­ börligt sätt. En upphandlande myndighet bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta. Sida 20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING I 4 kap. 10 § LOU anges att en upphandlande myndighet ska tilldela kon­ traktenligtbestämmelsernai 16kap.LOU.Myndighetenskainnandentill­ delar ett kontrakt kontrollera att anbudet uppfyller de krav, villkor och krite­ rier som anges i upphandlingsdokumenten, om leverantören ska uteslutas med stöd av 13 kap. LOU och att leverantören uppfyller de kriterier som myndigheten har angett att den kommer att tillämpa enligt 4 kap. 6 § LOU och de krav som myndigheten har ställt enligt 14 kap. 1-5 §§ LOU. Vid en kontroll ska myndigheten tillämpa 15 kap. LOU. Enligt 16 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet tilldela den leve­ rantör ett kontrakt vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga för myn­ digheten. Vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska utvärderas på någon av följande grunder: bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris. Myndigheten ska i något av upphandlingsdoku­ menten ange den grund för utvärdering av anbud som den avser att använda. Av 17 kap. 1 § och 16 kap. 2 § andra stycket LOU framgår följande. En upphandlande myndighet f'ar ställa särskilda miljömässiga, sociala, arbets­ rättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt ska ha anknytning till det som anskaffas - d.v.s. i något avseende hänföra sig till upphandlingsföremålet under något skede av livscykeln - och anges i upphandlingsdokumenten. I 20 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. Av 20 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan be­ stämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan Sida 21 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-1 7 m.fl. I JÖNKÖPING komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om el­ ler att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledning I mål om ingripande enligt LOU är huvudprincipen att den part som gör gäl­ lande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka om­ ständigheter den grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). De sociala och miljömässiga kraven utgör obligatoriska krav i form av så­ danasärskildakontraktsvillkorsomavsesi17kap.1 §LOU(idennadom har arbetsrättsliga krav för enkelhetens skull jämställts med och beteclmats sociala krav). Detta innebär att kraven inte behöver vara uppfyllda vid an­ budsprövningen utöver att de måste accepteras utan reservationer eller lik­ nande förbehåll. Vidare krävs att kraven har anlmytning till upphandlings­ föremålet. Eftersom kraven tar sikte på omständigheter med anlmytning till de upphandlade läkemedlens produktion, distribution m.m. - d.v.s. omstän­ digheter som hänför sig till olika delar av de upphandlade produkternas livscykel - finner förvaltningsrätten att kravet i 17 kap. 1 § LOU på anknyt­ ning till upphandlingsföremålet uppfylls. Proportionalitet Ur ett allmänt perspektiv rar det anses både rimligt och legitimt att lands­ tingen strävar efter att deras inköp inte bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter och onödig negativ miljöpåverkan. Det är även rimligt att lands­ tingen försäkrar sig om att de har möjlighet att vidta lämpliga åtgärder om det framkommer att deras inköp har sådana effekter. Vad gäller läkemedel finns dock en särskild svårighet eftersom fri och allmän tillgång till infor­ mation om var och under vilka omständigheter den aktiva substansen i en Sida 22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING läkemedelsprodukt är tillverkad saknas. Information om produktionsplats för aktiv substans går dock att begära ut för forskningssyfte, och det har ny­ ligen visats att många produkter på den svenska marknaden innehåller aktiv substans från fabriker som använder sig av undermålig reningsteknologi (se kapitlet "Läkemedel i miljön" i Läkemedelsverkets webbpublikation "Lä­ kemedelsboken"). Det saknas således information som skulle göra det möjligt att fullständigt kartlägga de sociala och miljömässiga riskerna i leveranskedjan för läkeme­ del, men det finns anledning att anta att det finns betydande risker och att dessa inte är begränsade till ett fåtal läkemedel. Av handlingarna i målen framgår bl. a. att det finns en betydande osäkerhet angående riskerna för att landstingens inköp av läkemedel får negativa sociala och miljömässiga kon­ sekvenser. Den utredning som trots allt finns tyder dock på att det finns en beaktansvärd risk. Kraven syftar till ökad öppenhet i den del som föregår den upphandlande myndighetens användning, d.v.s. den s.k. leveranskedjan. Det :framstår som rimligt att anta att en större öppenhet i läkemedlens pro­ duktionskedja skulle kunna ge tillverkare incitament för miljövänligare pro­ duktion. De aktuella kraven får därför anses ändamålsenliga för att tillgo­ dose ett legitimt ändamål. Mot bakgrund av vad landstingen anfört, är det sannolikt att mindre ingripande alternativ saknas. Vad gäller frågan om kraven har alltför påtagliga negativa effekter i förhål­ lande till nyttan gör förvaltningsrätten följande bedömning. Det saknas vis­ serligen fritt tillgänglig information avseende den fullständiga leveransked­ jan för de aktuella läkemedlen. Detta förhållande tycks dock ha förutsetts inom ramen för de aktuella villkoren, vilket framgår av Hållbar Upphand­ lings vägledning avseende kontraktsvillkor. I allmänhet framstår det som att det är tillräckligt att leverantören arbetar aktivt med de aktuella frågorna, har de rutiner som krävs och vidtar s.k. lämpliga åtgärder. Att det, som Paranova gjort gällande, skulle vara en förutsättning för att kunna uppfylla Sida 23 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4773-17 m.fl. kraven/villkoren att anbudsgivaren har kännedom om hela leveranskedjan framstår därför inte som sannolikt. Däremot kan villkoren komma att påverka olika sorters leverantörer, såsom originalproducenter och parallellimportörer på olika sätt. Det framstår som rimligt att anta att originalproducenter i många fall har en större inflytande­ sfär som når längre bak i leveranskedjan. Detta skulle i sin tur kunna ge större möjligheter att förebygga negativa sociala och miljömässiga effekter och större möjligheter att tvinga fram rättelse från relevant led i leverantörs­ kedjan. Å andra sidan framstår det som rimligt att anta att de lämpliga åt­ gärder som sådana originalproducenter kan förväntas vidta är mer omfat­ tande än de lämpliga åtgärder som förväntas av en parallellimportör med en mindre inflytandesfår. Leverantörer som i likhet med Paranova bedriver pa­ rallellimport kan i vissa fall visserligen förutsättas ta ansvar för risker som de haft begränsade möjligheter att påverka eftersom risken ligger längre till­ baka i leveranskedjan än vad leverantörens inflytandesfår når. Dessa leve­ rantörer kan dock inte förväntas behöva uppfylla lika omfattande krav på att vidta lämpliga åtgärder. Vidare är det inte fråga om sociala och miljömäs­ siga krav som är osedvanligt långtgående, utan snarare om krav som ligger i linje med vad som skulle kunna betecknas som internationell standard på området. Mot denna bakgrund och med beaktande av de allmänna intressen som kra­ ven är ägnade att uppnå, kan eventuella negativa effekter för leverantörer i Paranovas situation inte anses alltför påtagliga. Förvaltningsrätten finner därför att landstingens krav är proportionerliga. Likabehandling och övriga grundläggande p rinciper De sociala och miljömässiga kraven är huvudsakligen tydliga vad gäller in­ nebörd och omfattning, Det kan visserligen tänkas situationer där det inte kan utläsas på förhand hur kraven ska tillämpas, t.ex. avseende den exakta I JÖNKÖPING Sida 24 FÖRV.A.LTNINGSRÄTTEN DOM 47 73-17 m.fl. omfattningen av vilka lämpliga åtgärder en leverantör förväntas vidta i varje given situation eller hur en eventuell konflikt mellan sociala och miljömäs­ siga krav och patientens intresse av att få bästa tillgängliga behandling ska lösas. Att kontraktsvillkor av aktuellt slag lämnar ett visst utrymme för be­ dömningen i det enskilda fallet kan dock inte anses innebära att de tydlig­ hetskrav som följer av de grundläggande principerna i LOU har åsidosatts. I enlighet med vad som anförts ovan vid bedömningen avseende proportio­ nalitetsprincipen kan tillämpningen av kraven ge upphov till vissa skillnader i praktisk tillämpning för olika sorters leverantörer. Av de skäl som framgår av det avsnittet, anser förvaltningsrätten dock att Paranova inte gjort sanno­ likt att kraven har en sådan innebörd att de inte kan uppfyllas av parallell­ importörer. De kan inte anses syfta till eller vara ägnade att särskilt gynna originalproducenter på andra leverantörers bekostnad. Vidare är den materi­ ella innebörden och ansvaret enligt kraven väsentligen detsamma för samt­ liga leverantörer, d.v.s. i huvudsak och något förenklat att leverantören ska göra sitt bästa för att de sociala och miljömässiga kraven ska få maximalt genomslag i hela leveranskedjan. Kravens påverkan på leverantörer av olika slag kan därför inte anses strida mot de grundläggande principerna i LOU. Fri rörlighetfor varor Av motsvarande skäl som de ovan angivna, bedömer förvaltningsrätten att även om de aktuella kraven skulle anses ha en sådan handelshindrande ef­ fekt att de påverkar den fria rörligheten för varor, omfattas de av undantags­ grunder och är proportionerliga. Sammanfattande bedömning Sammanfattningsvis har det inte framkommit skäl för ingripande mot upp­ handlingen. Paranovas ansökan ska därror avslås. I JÖNKÖPING DOM Sida 25 FÖRVALTNINGSRÅTTEN 4773-17 m.fl. I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. lnfonnation om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 D LOU). v1Ä1ti?MC ��4- susanne Karlberg (J Rådmannen Susanne Karlberg (ordförande) och förvaltningsrättsfiskalen Albert Pettersson {referent) har avgjort målen. Föredragande jurist har varit UlfNordberg. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Densomvillöverklagaförvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ni.ngsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet hat meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling hat angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten hat kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas gå:r att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningst:illstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, Bilaga 1 www.domstol.se 2. 3. 4. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slut.as innan tiden för överklagande av rättens avgöra.ode har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ � lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (20 1 1 : 1 029) om upphandling på lagen (2016:1147) omupphandlingav • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • lagen (2016:1146) omupphandlinginom försötjningssektorema I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna.. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. wwwdomstoJ se