FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE MOTPART Varbergs kommun 432 80 Varberg SAKEN Mål nr 12507-11 E Enhet 2:1 KONKURRENSVERKET 2"'-'1"? 19 ;Jil -1_- Avd Dnr Doss DOM 2011-11-18 Meddelad i Göteborg Sida 1 (4) Överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Dok.Id 114778 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Bcsöksad ress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 0 0 031 - 711 7 8 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12507-11 Avdelning 2 I GÖTEBORG BAKGRUND Varbergs kommun genomför en "Upphandling av utvecklingskartläggning för Energi- och Miljöcentrum inom Alexandersoninstitutet". Av beslut från Varbergs kommun den 21 oktober 2011 framgår att kom­ munen kom.mer teckna avtal med YRKANDEN M.M. ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska ogiltighetsförklaras och göras om. Hon anför bl.a. att inget av de inkomna anbuden uppfyller ställda skallkrav.�bud ska inte gälla då det inte uppfyller alla ställda skallkrav. Anbudsgivarens ekonomiska ställning har inte redovisats. Varbergs kommun anser att upphandlingen inte ska göras om och anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget står att anbudsgivande företag bör lämna in blankett SK.V4820 för att intyga sin ekonomiska ställning. Det står inte skall. Detta är alltså inte ett skallkrav. Skallkravet gäller att an­ budsgivaren ska intyga att dennes ekonomiska ställning är så pass god att uppdraget kan genomföras. Detta intygande har gjort i sitt anbud. Därefter övergår ansvaret till upphandlande organisation att kontrollera uppgifterna, om detta bedöms nödvändigt. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12507-11 I GÖTEBORG Avdelning 2 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69 framgår att det i mål om ingripande enligt LOU som huvudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att förvaltningsrätten bör pröva bara de grunder som sökanden tar upp. Utredningen Av förfrågningsunderlaget avsnitt 3.1.1 framgår bl.a. följande. Anbudsgi­ varens ekonomiska ställning skall vara tillräckligt god och stabil så att uppdrag med rimlig sannolikhet kan bedömas kunna genomföras utan risk för störningar p.g.a. ekonomiska problem. Anbudsgivarens ekonomiska förmåga bedöms utifrån uppgifter från Skatteverket. Blankett SKV4820 utgåva 17 "Begäran om upplysning vid upphandling" med undertecknat svar från Skatteverket eller motsvarande bör lämnas med anbudet. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12507-11 I GÖTEBORG Avdelning 2 Av anbud från framgår bl.a. att han kryssat i rntan för att han uppfyller kravet om ekonomisk ställning. Förvaltningsrättens bedömning har alltså tilldelats uppdraget av Varbergs kommun och begär överprövning av det beslutet på den grunden att inte har redovisat sin ekonomiska ställning. Av förfrågningsunderlaget framgår att det är ett skallkrav att anbudsgiva­ ren kryssar i att hans ekonomiska ställning är tillräckligt god och stabil så att uppdrag med rimlig sannolikhet kan bedömas kunna genomföras utan risk för störningar på grnnd av ekonomiska problem. Detta har gjort. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att det inte är ett skallkrav, utan ett börkrav, som är ett krav som bör men inte måste upp­ fyllas, att skicka in den i förfrågningsunderlaget nämnda blanketten från Skatteverket. Denna blankett har inte skickat in. Det sagda innebär att Varbergs kommun, utifrån de grnnder som tagit upp, rätteligen låtit anbud gå vidare till utvärderingen. Det finns därför inte skäl att besluta om någon åtgärd, var­ för ansökan alltså ska avslås. HUR MAN ÖIVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) !( ' I� on Rådman Föredragande i målet har varit föredraganden Lisa Montan.