FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd.2 DOM 2017-05-02 Meddelad i Göteborg Mål nr 1144-17 1172-17 1174-17 1176-17 1179-17 KONKURRENSVERKEf SÖKANDE SWECO Systems AB, 556030-9733 Karl IX:s väg 61 302 96 Halmstad Ombud: Seth Bengtsson Adress, se ovan MOTPARTER 1. Falkenbergs kommun, 212000-1231 311 80 Falkenberg 0 4 Dnr KSnr Aktbll ,,....c ......-..----- - Avd ';(1Pi .J\::'.- Lv; ,J u,J 1 2. Falkenbergs Bostadsaktiebolag, 556095-1245 311 80 Falkenberg 3. Falkenbergs Vatten och Renhållnings AB, 556560-8121 BoxllO 311 22 Falkenberg 4. Varberg Vatten AB, 556768-1977 Box 110 311 22 Falkenberg 5. Vatten & Miljö i Väst AB, 556764-7606 BoxllO 311 22 Falkenberg Ombud för 1-5: Kommunjurist Lina Weetman c/o Falkenbergs kommun 311 80 Falkenberg SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 4703 60 Postadress Box53197 4 00 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-05-02 BAKGRUND Falkenbergs kommun, Falkenbergs Bostadsaktiebolag, Falkenbergs Vatten & Renhållnings AB, Varberg Vatten AB och Vatten & Miljö i Väst AB (nedan de upphandlande myndigheterna) genomför en upphandling Tekniska konsulttjänster El projektering, dnr KS2016-432. Av tilldelningsbeslutet framgår att leverantörerna som tilldelats kontrakt har rangordnats enligt följande: C Ledel AB, Sweco Systems AB, Effekt i Varberg AB och ÅF-Infrastructure AB. YRKANDEN M.M. SWECO Systems AB (nedan Sweco) ansöker om överprövning och yrkar att anbudet från C Ledel AB ska förkastas. Bolaget anför i huvudsak följande. Referensobjekten ska enligt upphandlingen vara av typ kontor, idrottshall, bostäder eller särskilt boende. referensobjekt är en butik som är klassad som industrifastighet hos lantmäteriet. Detta kan inte betecknas som ett jämförbart referensuppdrag. De upphandlande myndigheterna anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Av punkt 4.2.5. i förfrågningsunderlaget framgår vilka krav som ställs på referenser. Det finns inga krav på att referensuppdragen ska avse vissa specifika typer av fastigheter. Referensuppdragen ska däremot vara inom ramen för vad som presenteras i punkt 4.1.1. i förfrågningsunderlaget. C Ledel AB har till sitt anbud bifogat bilagan Referenser Brandlarmsanläggningar där bolagets referensuppdrag presenteras. Referensuppdragen bedöms vara liknande och jämförbara. Utöver de krav som ställs på företaget ställs även specifika skallkrav på den konsult som anbudsgivaren offererar, vilket framgår av punkt 4.1.2. i 1144-17 1172-17 1174-17 1176-17 1179-17 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IGÖTEBORG 2017-05-02 förfrågningsunderlaget. e Ledel AB har offererat en konsult och bifogat ev. Av ingivet ev framgår att konsulten uppfyller ställda krav. Anbudsgivare kan vidare få utvärderingspoäng om konsulten överträffar ställda krav, se punkt 4.2.2. och 4.2.4. i förfrågningsunderlaget. Av ingivet ev framgår att konsulten är certifierad enligt SBF 1007:4 samt har· erfarenhet från samtliga uppräknade områden. e Ledel AB har därför · tilldelats maximal utvärderingspoäng. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRA NDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Lag (2007:1091) om offentlig upphandling har upphävts och ersatts av lag (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna gäller den upphävda lagen dock för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). 1144-17 1172-17 1174-17 1176-17 1179-17 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IGÖTEBORG 2017-05-02 Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 4.1.1. Uppdraget Brandlarmsprojektören ska på uppdrag av kunden utföra: Framtagning av brandlarmshandlingar i projektets olika faser såsom programskede, system­ handlingar, förfrågningsunderlag samt relationsunderlag. Utredningar för befintliga och nya funktioner/anläggningsdelar. Anpassningar av brandlarmsanläggningar mot myndighetskrav, brukarkrav m.m. Inventeringsarbete på kunds anläggning vid t.ex. införande av nya funktioner. Granskning av handlingar inom eget fackområde men även mot andra kategorier inom projektet. Framtagning av kalkyler inom området, ofta i samarbete med andra fackområden. Vara kunden behjälplig inom brandslarmsområdets olika delar. Ett eget kontinuerligt utbildningsarbete för att alltid kunna leda kunden mot framtidssäkra, energieffektiva och moderna lösningar. Det ligger inom uppdragsledarens ansvar att tillse att handläggare har god kunskap om idag flertalet förekommande brandlarmsfabrikat och uppbyggnadssätt. 4.2.6. Referenser Tre relevanta, högst fem år gamla referenser från liknande jämförbara referensuppdrag ska bifogas, som styrker anbudsgivarens erfarenhet och kompetens inom den aktuella kategorin. [..] Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag. I mål om överprövning enligt LOU gäller 1144-17 1172-17 1174-17 1176-17 1179-17 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-05-02 som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Sweco har i bilagorna till ansökan om överprövning markerat punkt 4.2.6.i förfrågningsunderlaget. Utgångspunkten för förvaltningsrättens prövning är därför att det är i förhållande till vad som anges i denna punkt som Sweco anser att C Ledel AB inte har angett godtagbara referensuppdrag. I den aktuella punkten anges att anbudsgivaren ska bifoga referenser från tre relevanta liknande,jämförbara referensuppdrag. Vad som ska anses vara liknande, jämförbara uppdrag framgår inte uttryckligen av den punkten utan enjämförelse får göras med punkt 4.1.1. där det anges vad uppdraget omfattar. Det framgår därvid inte att referensuppdragen ska avse kontor, idrottshallar, bostäder eller särskilt boende.Förhållandet att uppdrag som avser exempelvis kontor ger poäng vid utvärderingen kan enligt förvaltningsrättens mening inte tolkas som att det endast är sådana uppdrag som kan anses vara liknande, jämförbara uppdrag. Vad Sweco anfört visar därför inte att C Ledel AB har tilldelats kontrakt i strid med LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragandejuristen Kristin Palm. 1144-17 1172-17 1174-17 1176-17 1179-17 5 .I, SVERIGES DOMSTOIAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www-domstol se ·.JJ C;1 P:· � DV 3109/lB LOU • Producerat av Domstolsverket • 2015-08 U'C