BESLUT Sida 1 (2) Mål m 2654-12 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 03 KLAGANDE Textfixarna Maria och Mikael Sundin HB, 969663-8270 Tantogatan 43 118 42 Stockholm 2012 -05- 0 4 Meddelat i Stockholm MOTPART Arbetsmiljöverket 112 79 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE r [, I, i Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 27 mars 2012 i mål m 3327-12, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling; fråga om avskrivning KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE ', , ---�"'·-.r-�,.' [ Kammarrätten avskriver målet från vidare handläggning. Dok.Id 246260 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 03 BESLUT Sida 2 Mål nr 2654-12 YRKANDEN M.M. Textfixama Maria och Mikael Sundin HB (Textfixama) yrkar i överklagande sorn korn in till kammarrätten den 24 april 2012 att upphandlingen ska göras orn. Arbetsmiljöverket har den 26 april 2012 till kammarrätten uppgett att avtal slutits rned leverantörer på samtliga delområden i upphandlingen. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 10 § lagen (2007:1091) orn offentlig upphandling (LOU), framgår att i de fall en förlängd avtalsspärr gäller enligt 8 §, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar gått från det att förvaltningsrätten avgjort målet. Enligt 16 kap. 6 § LOU får en överprövning av en upphandling inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Av handlingarna i målet framgår att avtal numera har slutits i den aktuella upphandlingen. Kammarrätten får därför inte överpröva upphandlingen. Målet ska således avskrivas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). ;ti0ansson f.d. lagman ordförande (!bi k:ammaFFättsråd referent 1� ridrl � �� Karin Nilsson Edin kammarrättsråd föredra and:rg \ g tt; , d/U--_� b:L:_ ub�� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen MOTPART Arbetsmiljöverket 11279 Stockholm SAKEN _överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. DOM 2012-03-27 Meddelad i Stockholm Textfixama - Maria & Mikael Sundin HB, 969663-8270 Tantogatan 43 118 42 Stockholm 1fJZt. A Sida 1 (15) Mål nr 3327-12 Enhet 13 SÖKANDE Dok.Id 217970 Postadress Besök:sadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltnmgsrattenistockholm@dom.se· 08-561 680 00 E-post: Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsmiljöverket genomför en upphandling, enligt öppet förfarande, av flerårigt ram.avtal för att täcka myndighetens behov av språkkonsulter (KK 2011/101104). Upphandlingen är uppdelad i fem delområden: • • • e • delområde 4.1 omfattar utbildning. Ram.avtalsform är tre leverantö­ rer med rangordning. delområde 4.2 omfattar språkgranskning och korrekturläsning. Ra­ mavtalsform är en leverantör. delområde 4.3 omfattar undersökning och analys. Ram.avtalsform är en leverantör. delområde 4.4 omfattar skribenttjänster. Ram.avtalsform är tre leve­ rantörer med rangordning. delområde 4.5 omfattar klarspråk på webben och i sociala medier. · Ram.avtalsform är en leverantör. Textfixama Maria och Mikael Sundin HB (Textfixama) har lämnat anbud på samtliga delområden. Enligt tilldelningsbeslut den 7 februari 2012 avser Arbetsmiljöverket att teckna avtal med andra leverantörer än Textfixama för delområde 4.1, 4. 2, 4.3 och 4.5. I upphandlingsprotokollet anger Ar­ betsmiljöverket bl.a. följande. Sex anbudsgivare har tillsammans lämnat in 22 delanbud varav två delanbud inte uppfyllde kvalificeringskrav gällande förfrågningsunderlagets krav 10, utbildning. Sex anbud, vilka omfattar sammanlagt 20 delanbud, har därmed tagits upp till prövning. Under an­ budstiden har en leverantör ställt en fråga på förfrågningsunderlaget vilken har besvarats och distribuerats genom Allego upphandling. Prövningen av de sex i tid inkomna anbuden visade att samtliga anbud uppfyller de i för­ frågningsunderlaget ställda ska-kraven. Utvärdering av anbud har skett enligt den metod som framgår av förfrågningsunderlaget. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM· 3327--12 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Textfixarna ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, vad gäller delområde 4.2 och 4.3, i första hand rättelse på så sätt att Textfixar­ nas anbud ska få genomgå. utvärdering och i andra hand att upphandlingen beträffande dessa delområden ska göras om. Beträffande delområde 4.1 yrkas i första hand rättelse på så sätt att Textfixarna ska ges en högre vär­ dering i upphandlingsprotokollet och att man får lämna ett nytt pris. I andra hand yrkas, beträffande delområde 4.1, att upphandlingen görs om och att ska-kravet språkkonsultutbildning ska tas bort, att andra relevanta utbild­ ningar och relevant arbetslivserfarenhet ska tas med i det nya förfrågnirigs­ underlaget samt att formuleringarna beträffande prisuppgift förtydligas. Vad gäller delomi-åde 4.5 yrkas i första hand rättelse på så sätt att Textfix­ ama får lämna ett nytt pris och i andra hand att upphandlingen vad gäller det delområdet görs om och att formuleringarna beträffande prisuppgift förtydligas i det nya förfrågningsunderlaget Arbetsmiljöverket yrkar att Text:fixarnas ansökan om överprövning ska avslås. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Textfixarna har bl.a. anfört följande. I STOCKHOLM Delområde 4.2 och 4.3 I anbudsformulärets krav 10 anges följande: "Anbudsgivarens erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkonsultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Anbudsgiva­ ren ska styrka att detta krav uppfylls genom bifogade cv:er för de namngivna språkkonsulterna. " Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Arbetsmiljöverket tolkar "likvärdig" utbildning som att kulturvetarlinjen med inriktning på arbete som förlagsredaktör, den utbildning som Textfix­ amas språkkonsult (MS) har, inte är tillräckligt (enligt telefonmöte med Arbetsmiljöverkets kontaktperson för upphandlingen). Detta är en orimlig tolkning. Av MS:s ev framgår att han efter utbildningen har arbetat med språkgranskning, korrekturläsning och annan textredigering i mer än tjugo år och de senaste tio åren i huvudsak för myndigheter. Såsom framgår av · Textfixamas företagsbeskrivning i anbudsformuläret så har man ramavtal för språkgranskning och korrekturläsning med flera myndigheter. Flera av dessa myndigheter h� i sina ramavtalsupphandlingar bedömt MS:s utbild­ ning och erfarenhet som relevant och högkvalitativ. Av MS:s referensupp­ drag framgår att han har kapacitet att utföra språkgranskningar med goda vitsord. Detta gäller även värderingen av utbildningen för Textfixarnas underkonsult (SR). Hon är utbildad vid Journalisthögskolan och har flera andra för uppdragen relevanta utbildningar. Dessa har dock inte blivit ran­ kade fil:a högt som en språkk:onsultexamen. Genom att bortse från dessa kunskaper och erfarenheter stänger Arbetsmil­ jöverket ute Textfixarna från en marknad där man har verkat framgångsrikt i över tio år. Arbetsmiljöverkets bedömning är inte rimlig i förhållande till den tjänst som ska upphandlas. FöJ yrket språkkonsult finns inga lagstad_; gade krav på utbildning för att praktisera yrket, vilket rimligen leder till att det är den enskilda konsultens hela kompetens som måste avgöra med vil­ ken kvalitet uppdragen kan genomföras. I en sådan bedömning måste man vara öppen för att flera utbildningar kan ge kompetens, liksom lång arbets­ livserfarenhet. De konsulter som Textfixama erbjuder har de kvalifikationer som krävs. för att u�örn uppdragen. I KammarrätJ:ens i Stockholm dom i mål nr 1903-05 den 30 juni 2005 anges att kravet på sådan specifik utbildning är alltför ingripande i förhållande till syftet med upphandlingen och det därför stri­ der mot proportionalitetsprincipen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Delområde 4.1 och 4.5 Enligt upphandlingsprotokollet delområde 4.5 har Textfixarna samma kva­ lifikationer som de bolag som placerat sig på plats 2 och 3 men Textfrxar- . nas rim.pris ligger cirka fyra gånger högre än de andras. Detta gör att Text­ fixarna har liten chans att få dessa uppdrag. Skälet till Textfixarnas jämfö­ relsevis höga pris är att normala förberedelser och efterarbete till kurstill­ fällena har räknats in i tirnpriset. Enligt anbudsformuläret ska man ange priser per timme och inte räkna in kostnader för tryckning, distribution och lokaler i priset. För korrekturläsning, språkgranskning och analys tillkom­ mer inte några kringkostnader, nian läser och bearbetar texter och tar betalt för nedlagd tid. Ska man däremot hålla en skrivkurs på tre timmar innebär det många timmars arbete framförallt före men också efter själva kurstill­ fället. Detta förarbete står det ingenting om i anbudsformuläret. I avtalsut­ kastet s. 3 anges följande: "Priserna anges i svenska kronor exklusive mems. Den över­ enskomna ersättningen inkluderar samtliga kostnader som Leveran­ tören har haft för uppdragets utförande inklusive förberedelser. Even­ tuella resekostnader som ska ersättas överenskom.mes vid avropstill­ fället. Priserna ska vara baserade på att uppdraget fullgörs i Stock­ holm, priserna ska lämnas fritt Arbetsmiljöverket, Stockholm." Det är svårt att tolka det på annat sätt än att tiden för förberedelser ingår i timpriset för utbildningen. Kurserna brukar normalt vara tre timmar och i Textfixamas rim.pris ingår tid att läsa in materialet och deltagarnas texter, lägga upp utbildningen, genomföra utbildningen i Arbetsm.iljöverkets loka­ ler och att följa upp utbildningen efteråt. I telefonmöte den 14 februari 2012 sade Arbetsmiljöverkets kontaktperson att konsulten som ska hålla i utbildningen kan utföra det här arbetet kring kursen i det angivna rim.priset. Textfixarna menar att detta innebär att Arbetsmiljöverket inte har följt nig­ lerna som angetts i avtalsförslaget om hur priset ska beräknas. Textfrxamas underkonsult (SR) är utbildad vid Journalisthögskolan och har flera andra för uppdragen relevanta utbildningar. Dessa utbildningar har Sida 6 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allinänna avdelningen dock inte blivit rankade lika högt som en språk.konsultexamen. Detta har fått till följd att Arbetsmiljöverket har gett Textfixarna lägre betyg i be­ dömningen av kvaliteten i bifogade cv:n och Textfixarna därmed har fått lägst poäng i vid utvärderingen av delområde 4.1 Utbildning. Detta har lett till att Textfixarna inte kommit med bland de vinnande anbuden. Textfixarna vill således få lämna ett nytt timpris för delområde 4.1 och 4.5 och att en ny utvärdering ska därefter göras. Eftersom de erbjudna konsul­ terna har de kvalifikationer som krävs för att utföra uppdragen så ska Text­ fixarna också ges en högre värdering i upphandlingsprotokollet. Alternativt ska upphandlingen även avseende dessa områden göras om och formule­ ringarna därvid tydliggöras så att denna typ av missförstånd inte kan ske. Arbetsmiljöverket har bl.a. anfört följande. Skada Textfixarna har lidit och kan komma att lida skada i framtiden. Delområde 4.2 och 4.3 Språkkonsulterna ska inom dessa båda delområden språkgranska verkets föreskrifter och analysera verkets dokument. Arbetsmiljöverket bedriver sitt arbete genom att utfärda juridiskt bindande föreskrifter, inspektera ar.: betsställen och sprida information. Verket har ett hundratal föreskrifter som arbetas fram av dess specialister, på exempelvis det kemiska, psyko­ sociala, ergonomiska och tekniska området. I arbetet med att ta fram före- . skrifter deltar jurister, inspektörer och informatörer. Stor vikt läggs vid att språket i föreskrifterna blir så begripligt som möjligt eftersom föreskrifter­ na måste kunna förstås av stora läsargrupper. Texterna granskas därför av språkexperter och Arbetsmiljöverket bedömer att detta arbete ställer väl­ digt höga krav på språklig expertis. Detta gäller även analys- och under­ sökningsdelen. Arbetsmiljöverket behöver kunna anlita språkkonsulter Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen med utbildning från språkkonsultprogrammet eller likvärdig utbildning. Kravet har ett naturligt samband med upphandlingen. Det är en lämplig och effektiv åtgärd för att Arbetsmiljöverket ska kunna sluta avtal med en· leverantör som kan garantera att syftet med upphandlingen uppnås. Det är nödvändigt för att på ett objektivt sätt kunna garantera att konsulten ska kunna svara upp mot den nivå som uppdraget har. Arbetsmiljöverkets medarbetare har hög kompetens i dessa frågor, särskilt de som är verk­ samma vid avdelningen för kommunikation, och det bedrivs redan ett ak­ tivt språkvårdsarbete. Kommunikationen tillmäts stor betydelse och en särskild avdelning med ansvar för de_ ssa frågor har inrättats. Inrdr upphand­ lingen har kommunikationsavdelningen analyserat verkets behov av tjäns­ ter för myndighetssvenska och har kommit fram till att verket behöver upphandla konsulter med språkkonsultutbildning eller likvärdig utbildning för att säkerställa att Arbetsmiljöverket lever upp till sin kommunikations­ policy och strategi. Mot bakgrund av att Arbetsmiljöverket redan har ett utvecklat arbete i dessa frågor finns inte något mindre ingripande krav än språkkonsultprograrnmet eller likvärdig utbildning för verket ska veta rent objek:tivt att särskild språkvårdskomptens tillförs. Av MS:s ev framgår det att han har gått Kulturvetarlinjen på Stockholms universitet med idehistoria som huvudämne samt ekonomisk historia som breddningsstudium och praktik på bokförlag, sammantaget 120 poäng. Vidare har han läst Nya vägar för boken (5 poäng) på Uppsala universitet · och gått kurser i formgivning, textredigering och dataprogram. MS:s ut­ bildningsbakgrund bedöms inte uppfylla de krav som ställs på den utbild­ ning som behövs för att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med Arbetsmiljöverkets kommunikationsstrategi. Textfixarna har i anbudet vi­ sat att man har tillgång till andra konsulter med sådan utbildning som efter­ frågas i upphandlingen, vilka har gått vidare i upphandlingen. Det gäller område 4.1, 4.4 och 4.5. Övriga anbudsgivare har också erbjudit konsulter som uppfyller utbildningskravet. Arbetsmiljöverket menar att krav på Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen språkkonsultprcigrammet eller likvärdig utbildning inte verkar orimligt att uppfylla för aktörer i branschen. Delområde 4.1 och 4. 5 Textfixarna har för vissa delområden lämnat olika prisuppgifter och Ar­ betsmiljöverket har inte haft någon särskild anledning att anta att det varit fråga om skrivfel från Textfixarnas sida eftersom priserna ligger i linje med konkurrenternas. Textfixama har inte heller ställt någon fråga på vare sig timpris eller avtalsutkastet under anbudstiden, trots att det i förfråg-, ningsunderlaget anges att det är viktigt att ansvarig kontaktperson kontak­ tas om något upplevs som oklart eller otydligt så att missförstånd kan und­ vikas. Enligt förfrågningsunderlagets anbudsförfrågan punkt 2.7.5 ska an­ budspris anges i anbudsformuläret på det sätt som efterfrågas. I anbuds­ formuläret krav 16 står det att anbudsgivaren ska uppge timpriser enligt nedanstående tabell. Priserna ska anges per timme i kronor exklusive moms. Kostnader för tryckning, distribution, konferenslokaler och dylikt ska inte ingå i timpriset. Det måste därmed anses stå klart vad som anbuds­ givaren ska lämna pris på i tabellen som ska utvärderas. De övriga fem · anbudsgivarna har följt förfrågningsunderlagets instruktion. Avtalsutkastet ska läsas som ett villkor för ett framtida affärsförhållande mellan två parter och har inte relevans i detta sammanhang. Att som Text­ fixarna emot förfrågningsunderlagets uttryckliga instruktion tillmäta av­ talsutkastet betydelse som instruktion över hur priset ska redogöras av an­ budsgivare i förfrågningsunderlagets anbudsformulär krav 16 måste anses vara ett misstag. Textfixarna skulle få en orimlig konkurrensfördel om de nu skulle kunna lämna nya priser. Det sätt på vilket anbudspris efterfrågats i anbudsformuläret kan inte anses strida mot LOU. Textfixarnas påstående om att man i utvärderingen har fått lägre poäng för konsulter med journalistisk utbildning på grund av att SR inte har gått språkkonsultprogrammet är felaktigt. SR har inte erhållit Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen lägre poäng på grund av sin journalistutbildning utan på grund av andra och i förfrågningsunderlaget angivna kriterier. Utvärderingen är korrekt och har skett enligt förfrågningsunderlaget. För delområde 4.1 krav 11 är det endast de erbjudna konsulternas utbild­ ning inom pedagogik, lärarutbildning och lärarerfarenhet som har bedömts, helt i enlighet med förfrågningsunderlagets anbudsformulär krav 11. För delområde 4.5 är det endast de erbjudna konsulternas erfarenhet med klar­ språk på webben som har bedömts, helt i enlighet med krav 15. Av för­ frågningsunderlagets och upphandlingsprotokollet framgår vidare att ut­ värderingsmodellerna innefattat referensuppdrag innefattande arbetsprov, vilka genomgående viktats betydligt högre än konsulternas ev. Textfixar­ nas påstående om att nyutexaminerade konsulter utan arbetslivserfarenhet har fördel frarnför erfarna konsulter är därmed felaktigt. Skaderekvisitet UTREDNINGEN I MÅLET I anbudsförfrågan anges följande. För det fall att kravet avseende delområde 4.2 skulle anses för långtgående så hade det inte påverkat utgången av upphandlingen mot bakgnmd av det pris som offererats. Vad gäller delområde 4.3 bedömer Arbetsmiljöverket det som mycket otroligt att Textfixama skulle erhållit uppdraget även om man kvalificerat sig, detta mot bakgrund av att man lämnat ett högre anbud än de som lämnat det anbud som i utvärderingen bedömts ha högst kvalitet. Även för det fall att utvärderingen avseende delområde 4.1 och 4.5 skulle bedömas som felaktig hade Textfixama inte erhållit uppdraget på grund· av det offererade priset. 1.3 Bakgrund till upphandlingen På Arbetsmiljöverket anlitas språkkonsulter regelbundet för att språk­ granska föreskrifter, utbilda i klarspråk, analysera våra dokument i syfte att Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 ta fra riktlinjer för hur vi ska skriva och för skribentuppdrag. För att ef­ fektivisera hanteringen av dessa tjänster upphandlar vi nu fleråriga ram.av­ tal. 1.4 Upphandlingens syfte Arbetsmiljöverket har behov av att genom fleråriga ram.avtal täcka myn­ dighetens behov av språkkonsulter. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen m 5 Anbudsutvärdering 5.1 Tillvägagångssätt I...I Anbudsutvärdering sker i tre steg. Det första steget omfattar granskning av uppfyllande av ska-krav. De anbud som inte uppfyller ska-kraven, eller är ofullständiga, kommer inte att utvärderas vidare. I det andra steget utvärde­ ras anbuden. /.. ./ Det sammantaget med ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer slutligen att antas, enligt angivna utvärderings.kriterier (se punkt 5.2). I...! 5.2 Utvärderingsmodell Ska-kraven viktas inte eftersom de måste uppfyllas för att anbudet ska be­ aktas. För att tydliggöra viktningen uppges samtliga procent som en del av total uppfyllandegrad (100 procent). Om två anbud uppnår samma uppfyl­ · lande grad kommer anbudet med lägsta priset att antas. Avseende delområde 4.1 och 4.5 Kvalitet 60 % (referensuppdrag 40 %, CV 20 %) samt Pris/timpris 40 %. Avseende delområde 4.2 och 4.3 Kvalitet/referensuppdrag 60 % samt Pris/timpris 40 %. I bilaga lAnbudsformulär anges följande. Krav 10 Utbildning Anbudsgivarens erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkk:on­ sultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Anbudsgivare ska styrka att detta krav uppfylls genom bifogade cv:er för de namn.givna språkkonsul- . tema. Krav 16 Pris Anbudsgivaren ska uppge timpriser enligt nedanstående tabell. Priserna anges i svenska kronor exklusive. moms. Kostnader för tryckning, distribut­ ion, konferenslokaler och dylikt ska inte ingå i timpriset. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 Allmärm.a avdelningen I STOCKHOLM DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ i nu gällande lydelse av LOU_ framgår bl.a. följande. Endast upphandlingen som sådan kan prövas_vid överprövning. Förvalt­ ningsrätten kan besluta att den ska göras om eller avslutas först efter vidta­ gen rättelse. Ett ingripande enligt LOU kräver även att sökanden kan visa denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot LOU. För det fall förvaltnirigsrätten f inner att upphandlingen genomförts i strid med LOU och detta medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada ska domstolen förordna om rättelse alternativt att upphandlingen ska göras om. När det gäller valet mellan rättelse eller att upphandlingen ska göras om har Högsta förvaltningsdomstolen i RÅ 2005 ref. 47 uttalat att prövande domstol har att, oavsett hur yrkandet utformats, välja mellan att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas. I de fall bristen är att hänföra till det s.k. konkurrensuppsökande skedet föreligger dock inte möjlighet till rättelse utan upphandlingen ska i dessa fall göras om. Med brister i det konkurrensuppsökande skedet avses huvudsakligen brister vid utformning av förfrågningsunderlag, felaktig annonsering av upphandling etc. Det rör sig således om felaktigheter som inte endast be­ står 1 ett felaktigt genomförande av en i sig korrekt utformad upphandling. Vid brister vid kvalificering och utvärdering ska domstolen förordna om Av Högsta förvaltningsdomstole� avgörande i RÅ 2009 ref.·69 framgår att som huvudprincip i mål om offentlig upphandling bör krävas att den rättelse. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 . 3327-12 part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på. Förvaltningsrätten är så­ ledes bunden av de omständigheter sökanden har lagt till grund för sin ta­ lan. Förvaltningsrätten är dock inte bunden av de yrkanden som framförts eller den ordning i vilken de uppställts. Delområde 4.2 och 4.3 Textfixama har anfört att upphandlingen avseende delområde 4.2 och 4.3 strider mot de grundläggande principerna enligt LOU på så sätt att det har varit oproportionerligt att ställa krav på att erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkonsultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Denna angivna brist i upphandlingsförfarandet är att hänföra till det kon­ kurrensuppsökande skedet. En upphandlande myndighet har en hög grad av frihet att själv välja vad som ska upphandlas och att ställa de krav som den anser behövs för att säkerställa syftet med upphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot · de gemenskapsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. En upphandlande myndighet får inte, genom t.ex. alltför detaljerade ska-krav, genomföra en upphandling på ett sätt som innebär en snedvridmng av konkurrensen. Pro­ portionalitetsprincipen innebär att kvalifikationskraven måste ha ett natur­ ligt samband och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Den upp­ handlande enheten får i en upphandling inte ställa högre krav än som be­ hövs och är ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. .. Arbetsmiljöverket har anfört att det aktuella kravet har ställts för att det är fråga om en upphandling med det uttryckliga syftet att täcka behovet av språkkonsulter samt att verket i dess arbete med att utfärda bl.a. föreskrif­ ter inom olika områden, som arbetas fram av myndighetens specialister, lägger stor vikt vid att språket i föreskrifterna blir så begripligt som möjligt eftersom det måste kunna förstås av stora läsargrupper. Vidare har Ar- Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen betsmi]jöverket anfört att verket redan har en kommunikationsstrategi och behöver säke:i;ställa att verksamheten bedrivs i enlighet med denna. För­ valtningsrätten finner, med beaktande av den nivå som Arbetsmiljöverkets uppdrag har, att kravet på att erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade genom ett språkkonsultprogram eller ha likvärdig utbildning är kopplat till det som upphandlas samt att åtgärden är lämplig och effektiv för att säker­ ställa kraven på aktuell språklig expertis. Kravet kan inte anses vara så ingripande för anbudsgivare att det funnits skäl för Arbetsmiljöverket att välja en mindre ingripande åtgärd. Kravet bedöms slutligen heller inte ha haft- sådan negativ effekt på konkurre:J?-sen eller något annat intresse att det skulle anses vara oproportionerligt Förvaltningsrätten finner således att kravet i sig varken är oproportionerligt eller i strid mot någon av de andra Textfixarna har vidare yrkat att deras anbud ska tas upp till utvärdering eftersom deras erbjudna konsulter har de kvalifikationer som krävs för att utföra uppdragen. Textfixarna har därmed åberopat en sådan brist i upp­ handlingsförfarandet vilken vid överprövning kan åtgärdas med förord­ nande om rättelse. principerna i 1 kap. 9 § LOU. I anbudsformulärets Krav 10 anges att erbjudna språkkonsulter ska vara utbildade vid språkkonsultprogrammet eller ha likvärdig utbildning. Den utbildningsbakgrund som redovisas i MS:s ev innehåller inte någon utbild­ ning med inriktning på språk. MS:s utbildning kan därmed inte anses vara _ likvärdig med en språkkonsultutbildning. Inte heller kan hans arbetslivser­ farenhet anses vara en likvärdig utbildning. I anbudsformuläret anges i Krav 12 och Krav 13 avseende anbudsområde 4.2 och 4.3 att anbudsgiva­ ren ska erbjuda minst två n?ffillgivna språkkonsulter. Eftersom Textfixarna har angett två konsulter, varav den ena är MS, är ska-kravet inte uppfyllt. Det saknas därmed skäl för ingripande nied stöd av LOU även på denna grund. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Delområde 4.1 och 4. 5 Textfixama har vidare gjort gällande att upphandlingen avseende delom­ råde 4.1 och 4.5 strider mot de grundläggande principerna enligt LOU på så sätt att det i anbudsformuläret har angetts en vilseledande begäran om anbudspris. Textfixama har i denna del anfört att det i anbudet offererade timpriset ligger cirka fyra gånger högre än de andra anbudens och att skälet till detta jämförelsevis höga pris är att man har räknat in normala förbere­ delser och efterarbeten. Även denna angivna brist i upphandlingsförfaran­ det är att hänföra till det konkurrensuppsökande skedet. I anbudsformulärets Krav 16 anges att anbudsgivaren· ska uppge timpriser enligt en nedanstående tabell, dvs. pris per timme i kronor exklusive moms för språkkonsult avseende de olika anbudsområdena. Vidare anges att pri­ serna ska anges i svenska kronor exklusive moms samt att kostnader för tryckning, distribution, konferenslokaler och dylikt inte ska ingå i timpri­ set. Såsom kravet formulerats är det svårt att tolka det på annat sätt än att vad som ska anges är just ett timpris för det arbete som konsulterna utför. De kostnader som räknas upp och som inte ska ingå i priset är exempel på kostnader som inte avser konsulternas egenutförda arbete. Arbete i form av förberedelser och efterarbete ger således ett högre antal arbetade timmar men påverkar inte timpriset i sig. Det sätt på vilket Krav 16 Pris har formu­ lerats kan inte anses vara oklart på ett sådant sätt att anbudsformuläret därmed utformats på ett sätt som strider mot LOU. Det som anges i avtals­ utkastet saknar relevans för denna prövning. I detta samm.anhang bör påpekas att om Textfixama, i enlighet med i ansö­ kan framförda yrkanden, skulle ges möjlighet till förtydligande eller änd­ ring av anbudet gällande prisuppgifter skulle detta strida mot principen om likabehandling. Sida15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3327-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sammantaget saknas därmed grund för ingripande enligt LOU. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Förvaltningsrättsfiskal Handläggare har varit Anna Cederberg. HUR MAN 'öVERKLAGAR � Den somvill överklaga förvalt:oingsrätte:o.s b eslut ska skriva till Kammarr�tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överkhgandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsom.rnarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bmmarr�tten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamroart8.tten lämnar prövniugstillstånd om det är av v1kt för ledning av rättstill.ämprriugen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltuingsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltuin rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till bmm2rr�.tten varför man anser att prövuingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska :innehålla NGSTI 2. det beslut som överkhgas med uppgift 3. om förvaltniugsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövniugstillstånd, 5. den ändring av förvaltniugsrätteus beslut som klaganden vill fä till stånd, 6. debevissomkhgandenvillåberopaoch vad hau/hou -vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltniugsriitten framgår av b eslutet O m · klaganden anlitar ombud ska denne sända in . fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon perso:o.- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (1007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energj, transporter och posttjäuster fu avtal slutas irro:.a:n tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta faJl fir avtal slutas när tio dagar har gått frå:o. det att titten avgj ort målet eller upphävt ett inte:cimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas �medelbart Ett överklagande av rättens avgörande fu inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur ma:o. överklagar kan Ni vända Er till förvaltniugsriitten. DV 3109/1A LOU 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.klaganden kan nås för delgivning lämms om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att a:omiilan snarast görs till bmmarcitten, gs Bilaga B Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. HUR MAN ÖVERKLAGAR För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:I091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. d e skäl som klaganden vill åberopa fö r sin begäran o m att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9