FÖRVALTNINGSRÄTfEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM rJ:. 0550 Mål nr 16901�11 E Enhet 1:2 S. 2/9 Sida 1 (7) SÖKAND:E Marin Miljöanalys AB, 556268-1550 Varbergsgatan 12 B 412 65 Göteborg 2012-02-17 Meddelad i Göteborg !VIOTPART Bohnskustens Vattenvärdsförbund, 858500-8165 Box 305 45118 Uddevalla SAKEN Överprövning av ett beslut att avbryta en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling) förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsratten avslår Marin Miljöanalys AB:s ansökan. Dok.ld 130243 Postadress Box53197 400 15 Göteoorg Besöksadress Sten Sture.gatan .l4 'Ielefou Telefax E"post: forvaltningsraLtenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00"15:00 031 -7327000 031 -711 7859 17.FEB.20121 1 :47 l1JR. 0550 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Bohuskustens Vattenvårdsförbund (BVVF) påbö1jade en upphandling av program för undersökning i marin miljö inom Bohuskustens vattenvårds­ förbunds kontrollprogram 2012 - 2013; hydrografi och växtplanktonunder­ sökningar, dnr 014-0371�201 l10-14 (förfrågningsunderlag)_; dm 014- 0371-201110- 15 (anbudsunde:dag). Upphandlingen genomfordes som en öppen upphandling. BVVF har avbrutit upphandlingen genom beslut den 22 december 2011. I dettaangesföljande. BVVFharvaltattavbrytaupphandlingen,eftersom det under utvärderingen av de inkomna anbuden visat sig att ett antal skall­ krav inte uppfyllts av anbudsgivarna och att det i vissa fall även föl'eligger reservationer i anbuden mot ställda krav, varfor det inte går att utvärdera de inkomna anbuden. B'\rVF känner sig nödgad att avbl)ia upphandlingen. En förnyad upphandJing ska omgående startas och de som skickat in anbud kommer automatiskt att erhålla det nya reviderade förfrågningsundedaget. YRKANDEN M.M. Marin Miljöanalys AB (MMA) :yTkar att förvaltningsrätten ska ogiltigför­ klara beslutet att avbryta upphandlingen och att förvaltningsrätten ska be­ stämn1a att bolagets anbud ska förklaras som giltigt och antas enligt rorut­ sättningarna i upphandlingen samt att bolagets anbud också ska förklaras som viru1.ande anbud då övriga anbudsgivare enligt BVVF inte uppfyller gällande skall-krav. MMA anför i huvudsak föijande. En upphandling får avbrytas om det finns sakliga skäl och avbrytandet ät förenligt med de grundläggande principema om likabehandling, icke-diskriminering och transparens. MMA:s anbud är giltigt och ska antas utan förnyad upphand" ling. Bolagets försäkran i anbudet "Projektets kommersiella villkor i be­ stäUatens anbudsunderlag accepteras av MAJA AB i sin helhet11 innebär att bolaget uppfyller skall-kraven avseende alla kommersiella villkor även gäl­ lande anbudets giltighetstid och val av index for uppräkning. Den angivna S. 3/9 Sida2 16901-11 17 cEn 2r1� ·1·41 ;,,.D..:L ,I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 � 4/19 Sida3 \,. DOlVI 16901-11 giltighetstiden är ingen reservation utan endast en oavsildlig felräkning och valet av index för uppräkning ål: inte heller den någon reservation utan formuleringen är endast ett misstag. Avsikten Ml' tydlig och uppenbar, dvs. bolaget accepterar de kommersiella villkoren reservationslöst och därige� nom uppfyller bolaget skall-kraven. Bolaget anser att BVVF:s handläggare borde ha förvissat sig om betydelsen av innehållet. Detta hade k-unnat ske genom en enkel fråga till anbudslämnaren via e-mail eller telefon. Ett så­ dant förfarande strider inte mot kravet på likabehandling och transparens. En sådan handläggning tillämpas av de flesta upphandlare och myndlghe­ ter och syftar till att klarlägga anbudsinnehåll och relevans. BVVF hat såle­ des inte presenterat giltiga skäl för att förkasta bolagets anbud och för att av­ bryta upphandling. - J\/IMA har sedenuera också anfört att BVVF forcerar en ny upphandling och bolaget yrkar därför att den påbörjade nya Upphand­ lingen ska inhibei:as till dess att föreliggande mål har avgjorts. BWF anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Alla i upphandlingen ställda skall-krav uppfylldes inte av M\1.A, vilket medförde att bolaget inte gick vidare till själva utvärderingen av inlämnat anbud. De andra inlämnade anbuden visade sig också ha liknande brister, dvs. de uppfyllde inte heller alla ställda skall-krav. Detta medförde att inget av de inlämnade anbuden uppfyllde alla ställda skall-krav. Inget av de inkomna anbuden kunde dfu'for gå vidare till utvärderingsfasen. Det fanns därför ingen annan möjligheten än att avbryta upphandlingen. Ganska omgåen­ de efter att upphandlingen avbröts startades arbetet med att revidera för­ frågningsunderlaget och gå ut med en förnyad upphandling där förhopp­ ningsvis blivande anbudsgivare har möjlighet att uppfylla alla ställda krav. Anbudsgivarens misstag är en sak som den själv får ta ansvar för och des­ sa ska inte på något sätt lastas den upphandlande myndigheten. FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM l GÖTEBORG Avdelning 1 DOMS:KÄL Tilltimpltga bestämmelser Enleverantö:rsomansersighaliditellerkunnakommaattlidaskadafari en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansoka om överprövning. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap, 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfort att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fär avslutas först sedanrättelse har gjorts (16 kap. 1 och 5 §§ LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). När en upphandlande myndighet beslutar att avbryta en upphandling för vilken det har gått ut inbjudan att lämna anbud samt vid beslut att göra om upphandlingen ska en skriftlig unde1Tättelse snarast möjligt lämnas till an­ budssökandena och anbudsgivarna. I underrättelsen ska skälen för beslutet anges (9 kap. 9 § andra stycket LOU). En upphandlande myndighet far tillåta att en anbudssökande eller anbuds­ givare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något a.'lllat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning (9 kap 8 § och 15 kap. 12 § LOU). I förarbetenatill LOU (prop. 2006/07:128 s. 376 f) anges att anbudsansök­ ningar och anbud kan förtydligas och kompletteras. Detta fär endast göras på initiativ av den upphandlande myndigheten. Bestämmelsen ska tilläm- LC • Sida 4 5 I / Q./ 16901�1 1 1� i , r r E :i' . � 1 1 4 A dL1:b rn rn. 0550 4A 1 , i . F E · :i� . � L. 0 · 1 L n 1 1 : ti FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 rn. 0558 S. 6/9 Sida 5 16901-11 pas restriktivt och kommu11ikationen mellan den upphandlande myndighe­ ten och bolaget bör dokumenteras. Utredningen i målet I ifrågavarande rorfrågningsunderlag anges bl.a. följande, Anbudet skall vara BVVF tillhanda senast den 1 6 december 201 1 . - - - Den a:o.budsgivare som uppfyller alla ställda skall-krav och har de,n lägsta fästa anbudssum­ man för uppdraget antas, IanbudsunderlagetangesunderrubrikenErsättning. Förfråganomfattar samtliga kostnader - � - l priset skall även ingå ev. kostnader for underkon­ sulter, båthyro:t\ etc. Fast pris skall gälla för första avtalsåret och det pris som lämnas avser åt ett - 2012. Kostnadsökningar för år 2013 respektive 2014kanaccepterasmed50procentavKPImednovembermånad2011 som basmånad. Priset exklusive moms far anges i svenska kronor. Anbuds­ givaren skall vara bunden av sitt anbud i 40 dagar. IMJvf.A:sanbudangesbl.a.följande. Projektetskommersiellavillkori beställarens anbudsunderlag accepteras av MMA i sin helhet - - - Pdse;r är exkl. moms Indexreglering enligt K84. - - - Anbudet är giltigt till och med den9januari2012. Förvaltningsrättens bedömning Av praxis (Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2005 ref. 62) och l a g ( 1 6 k a p . 1 2 § L O U ) fö lj e r a t t a l l m än fö r v a l t n i n g s d o m s t o l k an ö v e rp r ö ­ va beslut om att avbryta en upphandling. En upphandlande myndighet kan avbryta en upphandling fram till dess att etc kontra1.'i: föreligger. En tomtsättning för ett sådant beslut är att det är sakligt grundat. Anbudsgivaren ska skriftligen underrättas om beslutet och om skälen för detta. En sådan undei:-rättelse har lämnats av BVVF. 1,rEr2r1 ·148 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 :'H. 0550 S. 7/9 Sida 6 16901-11 i. � :D ft . "Lf: Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap, 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Förvaltningsr ätten ska endast beakta de grunder som sökanden bar framfört i målet (Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Kammarrätten i Göteborg har i en dom den 1 8 december2009, mål nr 4904-09! uttalat bLa. att det vare sig i LOD, dess förarbeten eller i rätts­ praxis finns stöd för att den upphandlande myndigheten skulle vara skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när omständigheterna i det enskilda fallet inte ge,: anledning att ifrågasätta riktigheten. Denna skyldighet kan normalt sett inte anses sträcka sig längre än att en j ämförel­ se ska göras mellan uppgifterna i anbuden och de krav som angetts i för­ fxågningsundedaget. Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga kan således inte anses föreligga om det i nte finns anledningattifrågasättauppgifterna. Ienlighetmedlikabehandlingsprin­ oipen får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse frän så­ dana skall-krav som. uppställts i fö(frågningsunderlaget. Detta gäller även om uppgifter blivit kända först i samband med överprövningsprocessen. Oavsett att Mlv1A i sitt anbud angett att man i sin helhet accepterar projek­ tet s kommersiella villkor i anbudsunderlaget framgår enligt förvaltnings­ rättens mening klart och tydligt av förfrågnings- och anbudsunderlaget att anbudsgivare i sina anbud, för att kvalificera sig som leverantör} bl.a. ska ange kostnadsökningar med viss procent av KPI med november månad 2011 som basmånad, vilket MMA inte gjort, och att anbudsgivaren ska ange att man är bunden av sitt anbud i 40 dagar, vilket MMA inte heller gjort, Enligt förvaltningsrättens mening är det MMA som har ansvaret ror attettriktigtanbudavgesochsåharsåledesinteskett. MMAgörockså. gällande att BVVF borde ha kontaktat bolaget för atträtta till felaktighe­ tema, En komplettering av ett anbud fär inte leda tiU annat än att marginel- 1 i . ,'" ' E D" • . 2 !j' 1 L" · • 1 : 4 . 9 .., NR. 0550 S. 8/9 Sida 7 16901-11 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTE:SORG Avdelning 1 la sakuppgifter tillförs anbudet. Den far endast innebära att tidigare lämna� de uppgifter konlaetiseras och att något utbyte av uppgifter inte sker, vilket således skulle bli fallet här. D et finns inte heller någon skyldighet för den upphandlande enheten att låta anbudsgivaren rätta ett uppenbart fel i ett lämnat anbud. Det :toreligger enligt förvaltningsrättens mening därför in.te n ågon skyldighet för den upphandlande enheten att medge kompletteringar och om så görs kan detta även innebära en överträdelse av likabehand­ lingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. MMA har således inte fönnått visa att BVVF:s åtgärd att avbryta upphandlingen varit behäftad med sådana bris­ ter att det finns skäl att ingripa mot den. Om endast 1'!MA sl.1.llle ha varit kvar som ensam anbudsgivare hade det emellertid ändå fut111it skäl att avbryta upphandlingen, Detta till följd av bristande konkurrens. Någon skyldighet för BVVF att under sådana om­ s t än d i g h e t e r fu l l fö l j a u p p h an d l i n g e n fm n s i n t e Q fr t e x . H ö g s t a f ö r v a l t ­ ningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 35). BVVF har således ha.i."t rätt att avbryta upphandlingen, Det föreligger då inte heller av vad :rvrM:A anfört i målet skäl för att ingripa mot den nya upphandlingen, varför bolagets ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/lB LOlJ) Lars-Peter Holmberg Råd.man Föredragande har varit föredraganden Jennifer Onäng. -,c 1f. rf:.5,. 2t",·1!." ',1:49· Il SVERIGES HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNIMGSTILLSTÅND Deusomvillöve.r.klagaför-valtniugscittens beslut ska skriva till Kammatt;,itten i Götebo;i;g. Skclvelse:o ska dock skickas elle:i: lämnas till ffö:valtni:ogstät1en. ÖV-erldagandet ska ha ko:tnmit :in rill förvalm.w.gsrätreo. inom tre 'Veckor från den dag då khganden fick del a.v beslutet. Tidel.i. föt övetltlagandet för offentligpart räkuas emellettid L-ån den dag beslutet meddelades, Om sista dagen fö� övmlagruldet infaller på lördag, söndag ellet helgdag. midso:tn.to.atafto:o., juhfton eller nyårsafton :tacket d�t att sktivelsen kommet in näst2 vatchg. För att ett övmlagrulde ska k:uno.a t.as upp i katomattätten fo:i:dtas att ptöm.ngst:illstånd meddelas. Ka:t:nn:t.a:t:ctte:o. lärno:tt p:i:öTI111J.gst:ill.stand oro det är ;av vikt för. ledniD.g av riittstilläro.pninge-n att övei:;.�detp�övas1 a:oled:ning fö:tekomtnet till and.cing i det slut vartill fö:rvaltmngsriittell kommit elle.r det a:o.n.ru:s :fu:i.ns qonetliga skfil att p:r;Ö'tTa övecld.agandet. Oro prövningstillsmnd inte :t:neddeks stru: förvaltningsrätteo.s beslut fa.st. Det ät &irför v.i1.1 :ig t a tt d e t klar t o c h ty dJigt ftamgir a v överldaga:o.det till kamm.:;.ttätten varför :tnW �ser att prövningstillsmnd bör meddeh.s. Skrivelsen. med öveddagande ska innehålla 2- detbeshitsoto.öve.tlclagasmeduppgift 3. o:tn förvaltningstättens n:a!Ill1, :toä.lnutntoer samt dagen fö-J; beslutet, 4. de skäl som klaganden anget till. stöd för begäran om p1:övningstillståo.d> S. den ;.in.cl.ring av förvaltcingsrättens beslut soto. �den vill få till stånd, 6. debevissomkkgwdenvillåbexopaoch vad han/hon "iTill sty.t:ka ;med vatje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad a.v klaganden ell.eI h'4'.l.S ombud.. Adressen till förvru.tcingsrätten framgåt av beslutet. Om klaganden anlitar o:tnbud sk2. deno.e sända ttl fiillr:oaktio:tigio.alsa.mtuppgesitt:D.a1ll.tl, adress och telefoonil.1:llme:t:. Oto någon p::!fson- elle:.;; adressuppgift fu:tdras> skaNiutan&öjsmålru,m.äla ändringen till k.arl'..ma.ttatten. I m.ål OPl övetptöv.oing enligt ia.gen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om uppbfilidling inom om.rådena vatten, en.etgi, tcansp ortl!:.l: oth posttjänstei: får avtlll slutas innan tiden föx öve:i:klaga.nde 2."9' riittens do:r.:o. eller beslut har löpt ut I de flesta. fall fat avral slutas när tio dagat hat gått från det att rätten a-vgj o:i:t måi.et clle,: upphävt ett interitnistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett Öve:.tklagande a't" riittens avgö:tande f'ar inte pröv-as sedan avtal har slutits. Fullstän.clig i:o.formatio:o fums i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagama. Behövet Ni fler upplysoing--a.r om hw; tna.i. överkh.gar kan Ni vänd� Er till fö:t7altningsrätten. DV 3109/lB LOU , DOMSTOLAR 1 . den klagandes ruun:o., personnu:o:.uner, yrke, posmdress och telefonnummer.· Dessutom ska adtess och telefonnummer till -axbetsplatsen. och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning liito.nas om dessa uppgifte,; inte tit.!4,o:aJ:e uppgetts i :to1⁄4let. Om någon peiso:o.- ell.er adtessuppgift änd;,.-as är det viktigt att aro:n.lilan smu:2.st görs till kam.m.am.tten,