FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd.3 MOTPART GöteborgsOperan AB, 556121-7828 Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. SÖKANDE KONKURRENSVERKET Amtech Nordic AB, 556473-4522 Box 243 792 24 Mora .. r .,. ,"' \ �- '"' :1.,, r , "'' -, DOM 2018-04-23 Meddelad i Göteborg Mål nr 2343-18 " Dok.Id 534249 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se ,vww.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2343-18 I GÖTEBORG 2018-04-23 BAKGRUND GöteborgsOperan AB (GöteborgsOperan) genomför en upphandling av Hyra av LED-skärmar, dnr GO 2017-05. Av tilldelningsbeslut den 19 februari 2018 framgår att Improd AB (lmprod) vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Amtech Nordic AB (Amtech) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbuden från Improd och Mediatec Solutions Sweden Aktiebolag (Mediatec) ska förkastas och avtalet därmed tilldelas Amtech. Amtech anför följande. Anbuden från Improd och Mediatec uppfyller inte ställda skall-krav avseende jordfelsbrytare på strömdistributionen. Improd har på sina ritningar en standard PDV-09 strömdistribution som inte har jordfelsbrytare på respektive utgång och Mediatec har inte visat att de har en sådan lösning alls. Mediatec hänvisar till en broschyr på ett kabinett som inte säger något om strömfördelningen men enligt manualen till deras processor är det samma standard PDV-09 strömfördelning utan jordfelsbrytare på respektive utgång. Varken Improd eller Mediatec har i sina beskrivningar av lösningen påvisat att de uppfyller kravspecifikationen med jordfelsbrytare i eldistributionen. Amtech har offererat en modifierad PDV-09 som har individuell avsäkring och jordfelsbrytare 30mA på samtliga utgångar. Genom det felaktiga agerandet har Amtech lidit eller riskerat att lida skada. GöteborgsOperan anser att ansökan ska avslås och anför följande. I förfrågningsunderlaget uppställdes ett antal tekniska skall-krav som anbudsgivarna har fått bekräfta är uppfyllda. Både Improd och Mediatec har bekräftat att deras anbud uppfyller samtliga ställda krav. Leverantörerna FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-04-23 skulle även beskriva erbjuden leverans av LED-skärmar med erforderliga systemprocessorer och bildprocessorer, all utrustning. Det innebär inte per automatik att samtliga krav måste vara specifikt beskrivna i den dokumentation som bifogats till anbudet. Det Improd och Mediatec har bifogat till respektive anbud motsäger inte att ställda krav är uppfyllda. Upphandlande myndighet har därmed inte haft anledning att ifrågasätta om anbuden uppfyllt ställda krav. Med anledning av ansökan om överprövning har ett förtydligande begärts in från Improd.Även av detta förtydligande framgår att Improds anbud uppfyller ställt krav.GöteborgsOperan har på korrekta grunder antagit den anbudsgivare som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Det saknas därmed skäl att ingripa mot upphandlingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). 2343-18 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-04-23 Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om det finns skäl att ingripa mot den aktuella upphandlingen på de grunder som Amtech har angett. Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar. Amtech har anfört att vare sig Improds eller Mediatecs anbud uppfyller ställt skall-krav avseende kravet på jordfelsbrytare i eldistributionen. Av Improds och Mediatecs anbud framgår att de bekräftar att samtliga krav enligt förfrågningsunderlaget och den tekniska specifikationen uppfylls i sin helhet. I övrigt har de två leverantörerna i olika bilagor beskrivit den erbjudna leveransen av all utrustning. En upphandlande myndighet har att lita på lämnade uppgifter såvida det inte framkommer skäl att ifrågasätta tillförlitligheten i dessa uppgifter. De uppgifter som kommer fram i bilagorna till Improds och Mediatecs anbud motsäger enligt förvaltningsrättens bedömning inte att det aktuella skall­ kravet är uppfyllt och det framkommer inte heller sådana uppgifter att det har funnits skäl för GöteborgsOperan att ytterligare kontrollera att ställt krav är uppfyllt. Det är inte heller enligt förfrågningsunderlaget ett krav att det av medskickade bilagor ska kunna utläsas att alla skall-krav är uppfyllda. 4 2343-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-04-23 Mot bakgrund av ovanstående anser förvaltningsrätten att det som Amtech anfört inte utgör tillräckliga skäl för att ifrågasätta Improds och Mediatecs uppgifter om att skall-kravet på jordfelsbrytare på strömdistributionen är uppfyllt.Det har därmed inte kommit fram skäl att ingripa mot upphandlingen.Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Maria Sjunnesson Tf. rådman Föredragande i målet har varit Lena Rehnberg. 2343-18 5 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga r-- N Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida iS www.domstol.se C Cl Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ,v,vw.domstol.se