FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Förvaltningsrättsnotarien S Beg SÖKANDE DOM 2011-02-25 Meddelad i Härnösand Mål nr 93-11 E Sida 1 (6) Norrlandsgården i Kärrsjö AB, 556665-9529 Överfälle 141 891 96 Arnäsvall KONKURRENSVERKET 20i1 -02- 2 8 Avd Dnr Doss MOTPART Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall Ombud: Kommunjuristen Arne Mattisson Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning och upphäver det interimistiska beslutet från den 14 januari 2011. Dok.Id 15720 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611 - 34 98 l0 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Bcsöksadrcss Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 0611 - 34 98 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-02-25 ansökan om överprövning bifogas en beskrivning av personalens utbild­ ning och arbetslivserfarenhet. Sundsvalls kommun motsätter sig ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Bolaget har inte framställt något yrkande om vare sig att upphandlingen ska göras om eller att den inte får avslutas innan rättelse gjorts. Oavsett vad som åsyftas med begäran om överprövning bestrider kommunen av bolaget framställt yrkande. Av förfrågningsunderlaget punkt 4.3.2 framgår att prövningen av anbuden kommer att ske enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till den totala och viktade kvaliteten i relation till kostnaden för tjänsten. Efter en total bedömning av samtliga bedömningsgrunder måste anbudets poäng minst vara lika med 3 för varje delmoment för att kunna antas. Urvalskriterierna består av kvalitet och pris. Dessa är viktade med 50 % vardera. Bedömningen av kvalitet består av 93-11 E - - - - - - Teori och metod (25 %) Kvalitetssäkring (15 %) Personalens kompetens (30 %) Personaltäthet (15 %) Geografiskt läge (10 %) Referenser (5 %) Vidare har angetts att poängsättningen av kvalitet sker enligt en 5-•gradig skala enligt följande. 3 - 5 poäng: Mycket bra/god, uppfyller våra önskningar med råge, ger stort mervärde 4 poäng: God/bra, fullgör våra behov och önskningar, ger visst mervärde 3 poäng: Acceptabel, godkänd insats, ger dock inget mervärde 2 poäng: Mindre bra, vissa kvalitetsbrister/brister i insatsen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2011-02-25 Sida 5 93-11 E vardagen samt att dessa bygger på miljöterapi, social inlärningsteori, kon­ sekvenspedagogik samt ADL-träning. Det framgår inte av till anbudet fo­ gad bemanningsplan att personalen besitter utbildning härför. Den bedöm­ ning som kommunen har utfört har medfört att bolaget har åsatts totalt 2,33 poäng för utvärderingskriteriet "personalens kompetens". För "adekvat grundutbildning" respektive "utbildning inom metodiken som erbjuds" har åsatts 2 poäng. Eftersom en förutsättning för att antas som leverantör är att varje delmoment åsätts minst 3 poäng har bolaget inte antagits som leve­ rantör för efterfrågade tjänster. De utvärderingskriterier som angetts i för­ frågningsunderlaget och till detta hörande handlingar ska bedömas efter de grunder som angetts. Med beaktande härav och vad som framgår av de lämnade anbuden, är det upp till kommunen att själv bedöma hur anbudens poängsättning ska ske. Självfallet ska detta också göras på sådant sätt att målet med upphandlingen uppnås. Kommunen anser att utvärderingen skett på sätt som står i överensstäm­ melse med vad som angetts i de handlingar som ligger till grund för upp­ handlingen samt att upphandlingen har genomförts i enlighet med reglerna i LOU. Bolagets talan ska därför lämnas utan bifall. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att upphandlingen påbö�jades för den 15 juli 2010. Med hänsyn härtill ska LOU tillämpas i dess lydelse före den dagen. Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 12 kap. 1 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta an­ tingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten eller det anbud som innehåller det lägsta priset. It!ll SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,-�.'!T.,)) ·• Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU