FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I GÖTEBORG 2016-06-21 4082-16 Sida 1 (6) Avd.3 KLAGANDE Meddelad i Göteborg Dok.Id 415202 Postadress Besölcsadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ITM Meeting Solutions AB, 556520-2693 Ombud: Claes Gustafsson ITM Meeting Solutions AB Östergårdsgatan 7 431 53 Mölndal MOTPA R T Kungsbacka kommun 434 81 Kungsbacka SAKEN KONKURRENSVERKET 2016 -06- 2 7 • Avd Dnr KSnr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Box 53197 400 15 Göteborg Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4082-16 I GÖTEBORG 2016-06-21 BAKGRUND Kungsbacka kommun (kommunen) genomför en upphandling av projektorer och interaktiva skrivtavlor för konferensrum, skol- och fritidsverksamhet, dm 15/182. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande och tilldelningslcriteriet är lägsta pris. Av tilldelningsbeslut den 4 april2016 framgår att företaget Staples Connect Sweden AB (Staples) har vunnit upphandlingen, YRKANDEN M.M. ITMMeeting Solutions AB (ITM) ansöker om överprövning och yrkar att utvärderingen ska göras om, att vinnande anbud ska förkastas och att ITM ska anses ha det vinnande anbudet. Kommunen anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR ITM Kommunen har felaktigt godkänt två produkter i Staples anbud. Under "Paketlösning 3" i prisbilagan beskriver kommunen att man önskar ett styrsystem med Touch Creston panel 5" eller likvärdigt. Staples har valt att offerera ett styrsystem från tillverkaren AMX. Den aktuella modellen har åtta fysiska trycldmappar. Produkten hat· därmed felaktigt godkänts som likvärdig, trots att en lmappanel inte kan jämföras med den touchpanel som Touch Creston panel 5" har. AMX-systemet är inte lika flexibelt som efterfrågad Touch Creston panel 5". FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2016-06-21 AMX har inte heller någon anpassad lösning llir ett vinklat bordmontage i sitt sortiment. Under "Paketlösning 3" i prisbilagan skriver kommunen att man önskar en mikrofonlösning som bl.a. ska kunna monteras i tak eller på bord. Staples har offererat ett mikrofonsystem som endast är utbyggbart med en mikrofon. MilG"ofonen är en bordsmilaofon och den kan inte monteras i tak. Produkten uppfyller därmed inte ställda ska-krav. Genom otydlighetema i förfrågningsunderlaget har ITM lidit eller kan komma att lida skada. Kommunen har valt att förkasta tre andra anbudsgivare på grund av att man inte ansett att anbudsgivarna hat· offererat en likvärdig produkt mot vad som efterfrågats. Åtminstone en av de förkastade anbudsgivama har offererat en produkt som är mer jämförbar med den efterfrågade produkten än vad som är skillnaden mellan styrsystemen i "Paketlösning 3". Kommunen har därmed åsidosatt likabehandlingsprincipen. Kommunen har efterfrågat produkten Clickshare Mini från producenten Barco. Man har dock inte förldarat vilka funktioner eller vad som ska ingå i den offe1'e1'ade produkten. ITM har offererat den motsvarande modellen Clickshare 100, eftersom producenten har valt att ändra sin produktportfölj för Clickshare-modeller. Produkten Clickshare CSE-100 stödjer funktionen AirPlay, vilket framgår av den information som finns i Barcos nyhetsbrev. Kommunen ProduktenAMX CP-1008-EU, vilken har offererats av Staples, är likvärdig med en Touch Creston panel 5", eftersom båda produkternas knappsystem har en likvärdig funktion. Upphandlande myndighet är skyldig att acceptera produkter som är likvärdiga om produkternas funktioner är desamma. Kommunen har dessutom angett i förfrågningsunderlaget att det är den som ska bedöma om offererad produkt är likvärdig med efterfrågad produkt. Sida 3 4082-16 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4082-16 2016-06-21 Mikrofonen Aver VC520, vilken har offererats av Staples, kan monteras i tak och det medföljer ett metallfäste för installation. Den uppfyller därmed ställda krav. ITM:s anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska lcrav i förfrågnings­ underlaget. Detta eftersom företaget under "Paketlösning I" och "Paketlösning 2" (punkten le och 2e) har offererat en Barco ClickShare CS-100 i stället för referensprodukten Clickshare mini. Produkterna kan inte anses vara likvärdiga eftersom den offererade produkten saknar funktionen AirPlay och endast har en dongel. Utifrån dessa omständigheter har ITM inte lidit någon skada. Den omständigheten att Barco har ändrat sin produktportfölj påverkar inte kommunens krav. Produkten Clickshru:e mini har varit f01tsatt känd för anbudsgivarna, bl.a. utifrån att det funnits information om produkten på Barcos hemsida. Därmed har anbudsgivarna haft samma fömtsättningar att offerera en likvärdig produkt. Offererad produkt har två donglar, något som bl.a. bidrar till mer effektiva möten. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillcimpliga bestämmelser m. m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislcriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1tionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). I GÖTE BORG Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4082-16 2016-06-21 Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta . förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om ITM har gjort sannolikt att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att kommunen har godtagit två nedan angivna produkter som den vinnande anbudsgivaren Staples har offererat. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Styrsystemet ("Paketlösning 3") Av kravspecifikationen som bilagts till förfrågningsunderlaget för upphandlingen framgår att kommunen har begärt ett styrsystem med "Touch Creston panel5" el. likvärdigt". Av p. 1.1.1 ·i förfrågningsunderlaget framgår att kommunen förbehåller sig rätten att bedöma vad som kan anses vara en likvärdig produkt i de fall där det har angetts ett produktnamn. Mot denna bakgrund och med hänsyn till att ITM inte anfört omständigheter som visar på att själva funktionen skiljer sig åt mellan produkterna Touch Creston panel5" och AMX CP-1008-EU anser förvaltningsrätten inte att kommunen kan anses ha åsidosatt likabehandlingsprincipen när man godtagit Staples styrsystemprodukt. Att den offererade produkten har en knappanel istället för en touchpanel medför inte någon annan bedömning. I GÖTEBORG Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4082-16 I GÖTEBORG 2016-06-21 Mikrofonen ("Paketlösning 3". p. 3e) Av kravspecifikationen framgår att det ska finnas möjlighet att använda både takmik.rofoner och bordsmik.rofoner inom paketlösning 3. ITM har invänt att mikrofonen som Staples har offererat inte kan monteras i tak. Kommunen har dock förklarat att det medföljer ett tak.fäste till produkten och hänvisat till en lista över vanliga frågor om produkten från tillverkarens hemsida. ITM har inte har gett in någon utredning som visar på att uppgiften om att den vinnande anbudsgivarens offererade mikrofon inte kan fästas i tak. Förvaltningsrätten anser vid ovan angivna förhållanden att ITM har visat att kommunen har åsidosatt likställighetsprincipen genom att man godtagit produkten. Förvaltningsrätten bedömning är vidare att förfrågningsunderlaget är tillräckligt klart och tydligt formulerat i de delar som ITM har angripit. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten således att ITM inte har gjort sannolikt att kommunen har åsidosatt likabehandlingsprincipen eller att det lidit eller kan komma att lida skada på grund av att Staples två produkter i form av styrsystem och mikrofon har godtagits av kommunen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Karin Leidzen Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Martina Entson. ,, If� HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 ' SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningstätten, överklaga.odet ska ha koJnmit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutt?t har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer i n nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnUtnmer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av föi-valtningsrättens dom/beslut som khlganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen tillförvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålf'aravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens 4om eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörand e får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infortnation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. IX) 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamma:a:litten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress �.... ?:l . WW9'domsroLsc KAMMARRÅTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1:3 BESLUT 2016-06-27 Meddelat i Jönköping KLAGANDE IMM Institutet för Marin Miljöanalys AB, 556268-1550 Box 241 04 400 22 Göteborg MOTPART Oskarshamns kommun Box 706 572 28 Oskarshamn Ombud: Advokat Ingrid Sandstedt Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Växjös dom den 12 maj 2016 i mål nr 963-16 SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); fråga om prövningstillstånd KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd. Förvaltningsrättens avgörande står därför fast. Mål nr 1732-16 1 Dok.Id 192179 Postadress Box2203 550 02 Jönköping Besöksadress Slottsgatan 5 Telefon Telefax 036-15 68 00 (vx) 036-16 19 68 E-post: kammarrattenijonkoping@dom.se www.kammarrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1:3 BESLUT SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE 2 För att kammarrätten ska pröva överklagandet krävs prövningstillstånd. Prövningstillstånd ska meddelas om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till (ändringsfall), det inte går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till utan att prövningstillstånd meddelas (granskningsfall), det är viktigt för ledningen av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt (prejudikatfall) eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinära fall). Detta framgår av 34 a § andra stycket förvaltningsprocesslagen (1971:291). Kammarrätten har gått igenom allt material som finns i målet och kommit fram till att prövningstillstånd inte ska meddelas. Överklagandet kommer därför inte att prövas av kammarrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (formulär 9). Kammarrättsråden Bengt Green (ordförande) och Ola Holmen (referent) har deltagit i avgörandet. • • • • Mål nr 1732-16 tlIÅ� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR Bilaga Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltnings­ domstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul­ eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammar­ rätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster eller lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att avtal intefår ingås, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen. 3 . 4. 5. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran o m att få prövningstillstånd . den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se 2.