FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida 1 (7) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE Furst VVS- & Energiteknik AB, 556514-0679 Skolvägen 16' 192 70 Sollentuna MOTPART Täby kommun 183 80 Täby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE 2013-06-04 5862-13 Meddelad i Stockholm KONKURRENSVERKET 2013-06- 0 5 Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Furst VVS- & Energiteknik AB:s ansökan. Dok.Id 350012 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 I STOCKHOLM YRK ANDEN M.M. Täby kommun (kommunen) genomför en upphandling benämnd Upphandling av konsulttjänster, dnr 15/2012-29, i syfte att teckna ramavtal. Upphandlingen genomförs som ett_öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 1 mars 2013 framgår att anbudet från Furst VVS- & Energiteknik AB (Furst) har antagits och rangordnats som nummer fyra.· Fiirst ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen rättas på så vis att en ny utvärdering av bolagets erfarenhet görs gällande utvärderingskriterium 2. Till stöd för sin ansökan anför bolaget bl.a. följande. Kommunen har felbedömt Johan Fiirsts och Rickard Ells erfarenheter. I förfrågningsunderlaget framgår att om konsulten har mer än sex års er­ farenhet inom kompetensområdet ska 80 poäng erhållas. Det framgår av bifogade CV att Johan Furst har 29 års erfarenhet och Rickard Ell har 17 års erfarenhet. Kommunen har valt att endast beakta årtalen som anges efter respektive projektuppdrag och har inte brytt sig om de uppdrag som står angivna utan tidsuppgifter. Det framgår klart att både Johan Furst och Rickard Ell har mer än sex års erfarenhet och att de därför skulle ha tilldelats 80 poäng i utvärderingen. Kommunens benämning av VYS-konsult är felaktig då kommunen vill upphandla en rörkonsult, dvs. en VS-konsult där VS står för värme och sanitet. Kommunen hävdar att det inte klart framgår att erfarenhet av VVS innebär att personen i fråga har erfarenhet av ventilation. Bolaget anser att detta är felaktigt och hänvisar till skriften Installationskonsultens uppdrag VVS utgiven av Svensk byggtjänst och Svenska Teknik & Designföretagen. Dokumentet beskriver YVS-konsultens uppdrag och alla olika arbets- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 områden på ett klart och tydligt sätt. Ventilation är en annan benämning för luftbehandling och det framgår på flera ställen att luftbehandlingsinstalla­ tioner, dvs. ventilation, ingår i en VYS-konsults uppgifter. Den som har utvärderat anbudet har inte haft rätt kunskap om VVS. Det kan inte vara meningen att en anbudsgivare ska behöva skicka med en ordlista med förkortningar som är kända inom den bransch som konsulttjänsterna avser. I en annan upphandling av YVS-konsulter som Täby komniun har genom­ fört framgår att kommunen har gett Johan Furst och Rickard Ell maximala 80 poäng för erfarenhet. Detta betyder att bolaget även borde ha tilldelats 80 poäng avseende aktuell upphandling rörande ventilationskonsulter. Bolaget har haft två tidigare ramavtal med Täby kommun under åren 2006-2008 och 2010-2012. Någon separat upphandling av ventilations­ konsulter fanns då inte, utan kommunen efterfrågade YVS-konsulter och hade insikt i att VVS även innefattade ventilation. Kommunen menar att det har skett ett missförstånd beträffande vad VVS står för. Bolaget menar emellertid att det måste kunna förutsätta att kommunen har insikt i den bransch som den ska upphandla tjänster inom. I ett yttrande till förvaltningsrätten medger kommunen även att bolaget har den erfarenhet som krävs, men menar att upphandlingen inte ska göras om. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför till stöd för sin inställning bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget, ADB 52, framgår att kommunen utgår från redovisade CV:n från samtliga offererade konsulter vid utvärdering av utvärderingskriterium 2. Vad gäller erfarenhet tilldelas poäng per år som offererad konsult har arbetat som konsult inom respektive kompetens­ område. Mer än sex års erfarenhet ger 80 poäng och fyra till sex års erfarenhet ger 60 poäng. I utvärderingen av anbuden har Johan Furst och Rickard Ell tilldelats 60 poäng vardera för erfarenhet. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 I aktuell upphandling upphandlandes fem konsultkategorier med separata anbud för respektive kompetensområde. En kategori var Ventilations­ konsulter och en annan var VYS-konsulter. När det i bifogat ev anges erfarenhet inom VVS är det inte klart att det avser erfarenhet av ventila­ tion. Med VVS avses främst kompetensområdet rör och skulle lika väl kunna innebära erfarenhet endast inom rör. Kompetens inom ventilation ska klart framgå av ev. Den aktuella upphandlingen avser konsulttjänster och vid utvärdering är det därför konsultens erfarenhet som bedöms, inte företagets. Det framgår även av bolagets ingivna handlingar avseende VVS att det finns oklarheter beträffande vad som innefattas i begreppet VVS och att det inte är klart vad som ingår i en VYS-konsults uppdrag. I förfrågningsunderlaget, AUA.3, framgår att uppdragen avser verksamhet, i projekt och objekt m.m. inom Täby kommuns fastighetsbestånd och att , projektens art kan vara mycket varierande som bl.a. om- och nybyggna­ tioner, revisioner, projekteringar och utredningar. Det är den beskrivna kompetensen som efterfrågas och i detta fall efterfrågas kompetensen hos ventilationskonsulter. Den beskrivna kompetensen avseende ventilation ska framgå av ev. Varken i Johan Fiirsts eller Rickard Ells ev framgår med den tydlighet som krävs efterfrågad erfarenhet för att erhålla 80 poäng i utvärderingen. Upphandlingen avser inte YVS-konsulter utan den avser ventilations­ konsulter. Kommunen har således att titta efter ordet ventilation i respektive ev för att kunna sätta poäng i anbudsutvärderingen. Den omständigheten att det upphandlades konsulttjänster inom fem kategorier bör om något öka kravet som anbudsgivarna har på sig att det ska framgå att anbudet uppfyller kraven för aktuell kategori, utan att informationen behöver tolkas. Vid utvärdering av erfarenhet är det av konkurrensskäl endast information som framgår i ev som kan beaktas. Täby kommun har inget skäl att tvivla på bolagets uppgifter om att det har en lång erfarenhet I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 I STOCKHOLM av ventilation. Med detta menar kommunen emellertid inte att den har gjort fel i bedömningen. Vid en upphandling är det endast informationen i anbuden som ska bedömas. Information som inte framkommer inom upphandlingens ramar kan inte beaktas eftersom det skulle stå i strid med LOU. Kommunen efterfrågar erfarenhet av ventilation och för att kunna bedöma den erfarenheten måste det av CV framgå att erfarenhet av ventila­ tion finns. Den som lämnar ett anbud har lika stor möjlighet som andra anbudsgivare att utifrån förfrågningsunderlaget lämna in underlag som med tydlighet visar exempelvis erfarenhet. Förfrågningsunderlaget är tydligt och förut­ sebart gällande informationen som ligger till grund för utvärderingen av erfarenhet. Det finns med hänsyn till transparensprincipen inte utrymme för den upphandlande myndigheten att tolka information i anbuden på så sätt som bolaget anför. Av konkurrensskäl och med hänsyn till likabehand­ lingsprincipen ger en sådan tolkning utrymme för godtycke. Att ange samlingsnamnet VVS när det är erfarenhet inom ventilation som efter­ frågas innebär inte per automatik att det är klart att det finns erfarenhet av ventilation. VVS är ett brett begrepp och det är skäligt utifrån allmänna avtalsrättsliga principer att den som har lämnat uppgifterna får stå risken för eventuell otydlighet. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Pröv­ ningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 I STOCKHOLM För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Det är den som ansöker om överprövning. som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr rättsfallet RÅ 2009 ref. 69). Frågan i målet är om kommunen har agerat i strid med förfrågnings­ underlaget och LOU vid utvärderingen av Fiirsts anbud vad gäller offererade konsulters erfarenhet av ventilation. I förfrågningsunderlagets punkt AUB.52 anges bl.a. följande. Utvärdering av utvärderingskriterium 2 utgår från redovisade CV:n från samtliga offererade konsulter. Vad avser erfarenhet tilldelas poäng per år som offererad konsult arbetat som konsult inom respektive kompetensområde (AUA.3) enligt följande skala. Mer än 6 års erfarenhet ger 80 p 4-6 års erfarenhet ger 60 p 2-4 års erfarenhet ger 40 p 0-2 års erfarenhet ger 20 p [...] I förfrågningsunderlagets punkt AUA.3 anges bl.a. följande. Kompetensområden inom vilka beställaren avser teckna ramavtal för konsultstöd är: 1. Konstruktörer 2. El- och telekonsulter 3. VYS-konsulter 4. Ventilationskonsulter 5. Styr- och övervakningskonsulter Enligt förvaltningsrättens mening är det den upphandlande my11digheten som är bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsunderlaget Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 5 september 2012 i mål nr 2304-12). ..) Sida 7· FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5862-13 I STOCKHOLM I förfrågningsunderlaget framgår att offererade konsulter ska ha minst sex års erfarenhet som ventilationskonsult för att anbudsgivaren ska uppnå 80 poäng avseende kompetensområdet Ventilationskonsulter. Förvaltnings­ rätten instämmer i kommunens bedömning att erfarenhet av VVS inte nöd­ vändigtvis innebär att konsulten har erfarenhet av ventilation, detta efter­ som VVS är ett brett begrepp som även innefattar bl.a. värme och sanitet. Utvärderingskriteriet m·åste även läsas i ljuset av förfrågningsunderlagets punkt AUA.3, där Ventilationskonsulter och YVS-konsulter anges som helt skilda kompetensområden. Förvaltningsrätten anser att det hade varit önskvärt att kommunen på ett tydligare sätt hade klargjort skillnaden mellan kompetensområdena VYS-konsulter och Ventilationskonsulter i förfrågningsunderlaget. Denna brist är emellertid inte så allvarlig att kommunen genom sin utformning av f6rfrågningsunderlaget eller ut­ värdering av anbudet har trätt de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten för när Gfr RÅ2002 ref. 50). HUR MAN ÖV ERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Rådman Lizette Harletun Ilkhani har föredragit målet. r Svit::RIGES Dol\ASTOLAR -��UR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNi�GSTlllSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätteri. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden· fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpa1.1: räknas emelle�-ti.d från den dag beslutet meddel�des. O:tn. sist� dagen för överklagandet infaller på �ördag, sönd:3-g ellei; helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer :in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kanunarrätten fordras att prövn:ingstillstånd meddelas. Kammarr�tten Jämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till äncb?ng i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga s� att pröva överklagandet. AOm. prövningstillstånd inte meddelas står fförvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamma:ttätten varför man anser att prövn:ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnu.tn1J?.er. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan �narast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens natnn, målnummer samt dagen för beslutet 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltn:ingsrätte:tis beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av k1aganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända :in :fullmakt i original samt uppge sitt natnn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändr:ingen_till kamtnarriitten. I mål om överprövn:ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtalslutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort n;iro_et eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas 01nedelba1t Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända �r till föi-valtn:ingsrätten. DV3109/1ALOU