FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2020-03-03 Mål nr 10617-19 Sida 1 (4) SÖKANDE t 20-03·03 Karaten Bygg Väst AB, 556903-0637 MOTPART Fortifikationsverket SAKEN f1onr t��nr Aktbil. Meddelad i Linköping fKONKURRENSVERKET·i.. !,Enhet Överprövning enligt lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN Fortifikationsverket genomför en upphandling av ramavtal avseende ut­ förande av underhålls-, reparations- eller ombyggnadskaraktär av mindre omfattning och till mindre belopp inom Förvaltningsområde Skövde, dnr 3612/2019. Upphandlingsobjektet har delats upp i olika teknikfack där varje teknikfack upphandlas separat var för sig. Upphandlingen genomförs som förenklat förfarande enligt LUFS och tilldelningsgrund är ekonomiskt mest fördelaktiga anbud. Fortifikationsverket meddelade tilldelningsbeslut till vissa leverantörer den 27 november 2019. Karaten Bygg Väst AB (nedan Karaten Bygg) ansöker om överprövning av upphandlingen. Fortifikationsverket yrkar att ansökan ska avslås. Dok.Id 413111 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se ,vw,v.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR Karaten Bygg DOM Sida 2 10617-19 Brixly AB har fatt en fördel i procentavdrag på timersättning som bolaget inte ska ha eftersom det har använt sig av Erlandsson Bygg AB:s referenser och ISO-certifiering utan att åberopa någon annan entreprenör. Fortifikationsverket Vad Karaten Bygg anför om att organisationsnummer för certifikat av kvalitets- och miljöledningssystem samt referensuppdrag inte stämmer över­ ens med Brixly AB:s organisationsnummer är felaktigt. Det är Erlandssons Bygg AB, med organisationsnummer 556351-9163, som är certifierat och har utfört referensuppdragen. Erlandssons Bygg AB har bytt firmanamn till Brixly AB. Om det avgörande är vad som anges på certifikaten skulle inte heller Karaten Bygg uppfylla kravet eftersom certifikaten är utfärdat mot Karaten Bygg AB men det är Karaten Väst AB som har lämnat anbud. Karaten Bygg har inte heller styrkt att referensuppdragen skulle vara utförda av ett annat bolag än Brixly AB. Trots detta har Fortifikationsverket kon­ trollerat vissa av uppdragen och funnit att dessa har utförts av ett bolag med organisationsnummer 556351-9163, dvs Brixly AB, men under annan firma. Brixly AB uppfyller därmed kraven på kvalitets- och miljöledningssystem och referensuppdrag. Det finns därför inte något skäl för ingripande av upp­ handlingen på de av Karaten Bygg åberopade grunderna. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rättslig reglering Av 1 kap. 11 § LUFS framgår att upphandlande myndigheter eller enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10617-19 samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LUFS följer att om den upphandlande myndigheten eller enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 11 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Karaten Bygg har i målet gjort gällande att Brixly AB, med organisations­ nummer 556351-9163, har fått en fördel i sina procentuella avdrag på tim­ ersättning. Detta eftersom bolaget har använt sig av Erlandsson Bygg AB:s (556416-3839) referenser och ISO-certifiering utan att åberopa någon annan entreprenör. Fortifikationsverket bestrider att Brixly AB har fått en sådan fördel eftersom certifikat och referensuppdrag är bundet till bolagets organisationsnummer, 556351-9163, vilket även var Erlandsson Bygg AB:s organisationsnummer innan bolaget bytte firmanamn till Brixly AB. Förvaltningsrätten konstaterar att det är sökanden som har bevisbördan för att den upphandlande myndigheten har överträtt bestämmelserna i LUFS. Karaten Bygg har inte lämnat någon utredning som bevisar att Brixly AB och Erlandsson Bygg AB skulle ha olika organisationsnummer. Fortifika­ tionsverket uppger att det är samma juridiska person, med samma organisa­ tionsnummer, som de tecknar avtal med. Detta bekräftas enligt förvaltnings­ rättens mening även av de handlingar som Fortifikationsverket åberopar, av vilka det framgår att Erlandsson Bygg AB och Brixly AB har samma organisationsnummer gällande certifieringarna. Förvaltningsrätten bedömer att den omständigheten att ett bolag byter firmanamn inte innebär att det blir en ny juridisk person som inträder som I LINKÖPING Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10617-19 I LINKÖPING anbudsgivare. Erlandssons Bygg AB:s byte av firmanamn till Brixly AB innebär alltså att det fortfarande är samma juridiska person som är anbuds­ givare i upphandlingen. Karaten Bygg har därmed inte visat att Brixly AB har använt sig av något annat bolags referenser eller ISO-certifiering som ger bolaget en otillåten fördel i anbudsprövningen. Mot denna bakgrund saknas skäl för ett ingripande mot upphandlingen utifrån vad Karaten Bygg har anfört i målet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Mari Upphagen Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarie Robin E. Göbel. � 3. 4. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. I.n t'!li Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektom, 20 kap. -------------------------- ------ • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. oc ci ni inte får prövningstillstånd gäller det Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se