I FALUN Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE 2010-09-24 Meddelat i Falun Mailworld Office AB, 556790-7778 Ombud: Martin Dell c/o Aprovis AB Rödhakegatan 10 254 50 Helsingborg MOTPART 1. Avesta kommun 774 81 Avesta 2. Hedemora kommun Box 201 776 28 Hedemora 3. Leksands kommun 793 80 Leksand 4. Gävleborgs läns landsting 801 88 Gävle Ombud för 1-4: SKL Konrn1entus AB, 556026-1900 117 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt förordnande FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen "Postförmedlingstjänster 2010-02", projektnummer 10068, avseende upphandlingso1mådena A, B, D, E och G inte får avslutas i1rnan något annat har beslutats. Mål nr 5752-10 Enhet 2 Sida 1 (3) DokJd 15747 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post. forvalt11ingsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:.00 13 00-16.00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN BESLUT 2010-09-24 Sida 2 5752-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. SKL Konunentus AB genomför samordnad upphandling av "Postfönned­ lingstjänster 2010-02", projektnummer 10068, på uppdrag av bland mmat Avesta kormnun, Hedemora kommun, Leksands konmrnn och Landstinget Gävleborg. Enligt tilldelningsbeslut som har fattats den 14 september 2010 har anbud från följande leverantörer antagits; Bring Citymail Sweden AB, Posten Logistik AB, Posten Meddelande AB, S-Post AB, Tidningsbärarna KB, Västerviks Lokalpost HB samt Västsvensk Tidningsdistribution KB. Mailworld Office AB (nedan bolaget) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar, såvitt nu är av intresse, att det fattas ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslu­ tats. Bolaget anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget har allvarliga brister och bryter mor transparens-, proportionalitets-, respektive likabe­ handlingsprincipen enligt 1 kap. 9 § LOU. Det har dessutom en konkur­ rensbegränsande effekt och bryter mot särskilda regler i LOU och Europa­ parlamentets och rådets direktiv 2004/18/EG om samordning av förfarande vid offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster. Upp­ handlingen ska därför göras om på de aktuella områdena. Förfrågningsun­ derlaget innehåller även allmänt ett stort antal oklarheter och saknar t.ex. precisa definitioner och avgränsningar av de olika områdena. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av be­ stämmelsens andra stycke framgår att rätten omedelba1i får besluta att upphandlingen inte får avslutas i1man något mmat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN BESLUT 2010-09-24 olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrätien anser att det finns skäl att besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lc) - rådman Sida 3 5752-10