FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE 1 Dok.Id 146040 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Perfect Print Sverige AB, 556617-9486 Ombud: Robin Persson Vassvägen4 187 69 Täby MOTPART Mora kommun 792 80 Mora SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE DOM 2015-09-04 Meddelad i Falun Mål nr 3015-15 Förvaltningsrätten upphäver Mora kommuns beslut att avbryta upphand­ lingen. KONKURRENSVERKET 2rr5 -OO- Avd Dnr KSnr �- 07 Aktbll iJ' ,;J FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3015-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Mora kommun upphandlar ramavtal avseende skrivare och kopiatorer (MK UH 2015/00038), genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Mora kommun meddelade tilldelningsbeslut vid två tillfällen, återkallade dessa och den 22 juli 2015 avbröt kommunen upphandlingen. Perfekt Print Sverige AB (Perfect Print) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas. Perfect Print har lidit skada av nuva­ rande beslut. Mora kommun yrkar avslag till Perfect Prints ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna40 och41). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C- 27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra­ get. Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förele­ gat sakligt godtagbara skäl (Högsta förvaltningsdomstolens dom RÅ 2009 ref.43). Beslutsmotivering Av motivet för upphandlingens avbrytande framgår följande. Målet med offentlig upphandling bör vara "Den goda affären". I detta be­ grepp ligger att den upphandlande myndigheten tillgodoser behoven till lägsta möjliga totalkostnad, vilket innebär att skattemedel som används i offentlig upphandling ska användas på bästa sätt till nytta för medborgarna, 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3015-15 IFALUN Enhet 2 den offentliga sektorn och näringslivet (SOU 2013:12, s 74 ff.). Eftersom förfrågans konstruktion för utvärderingspriset möjliggör taktisk prissätt­ ning som nu faktiskt har skett i upphandlingen, kan inte kommunen tillgo­ dose sina behov till den lägsta möjliga totalkostnaden genom upphandling­ en i dess aktuella utformning. Detta sätter även konkurrens ur spel av samma skäl. Vad parterna anfört Perfect Print har anfört i huvudsak följande. Mora kommun har på god­ tyckliga grunder valt att avbryta upphandlingen den 22 juli 2015 efter två felaktiga utvärderingar. Beslut om avbrytande kom först efter det att den nuvarande leverantörens anbud inte kunde tas i beaktning. Motiveringen om att det anbud med lägsta möjliga totalkostnad inte kunde antas i upp­ handlingen och att upphandlingen därför ska göras om saknar grund. Det stämmer att anbudet från Konica med största sannolikhet är taktiskt pris­ satt. Anbuden från Ricoh, Perfect Print och Atea Sverige AB är däremot närliggande varandra . Detta tyder på att konkurrensen har utnyttjats och bästa möjliga anbud har inkommit. Anbudet från Konica skulle hur som helst inte kunnat antas på grund av brister i ska-krav varvid motiveringen om en anbudsgivares taktiska anbudsgivning inte är sakligt godtagbar. Mo­ tiveringen om att konkurrensen har försatts ur spel i upphandlingen kan inte anses stämma. Sex stycken anbud inkom i upphandlingen, varav fyra kan godtas. Det är inte ovanligt att vissa anbud har betydligt lägre eller högre priser än andra, detta kan bero på flera faktorer såsom taktiska beslut att utöka marknadsandelar eller väldigt gynnsamma förutsättningar. Mora kommun har hänvisat till avbrytandebeslutet. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att Mora kommun avbrutit en upphandling. Av EU-domstolens praxis följer att en upphandlande myndighet får av­ bryta en upphandling om sakligt godtagbara skäl föreligger. Mora kom­ muns motivering till avbrytandebeslutet skulle kunna utgöra sakligt god- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3015-15 IFALUN Enhet 2 tagbara skäl men eftersom Perfect Print gjort invändningar som inte fram­ står som uppenbart ogrundade kan inte den upphandlande myndigheten anses visat att de har sakligt godtagbara skäl när inte dessa invändningar bemötts. Skäl för att bifalla talan föreligger således. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman 4 .·� �', �I�ti·� ;•�. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND . . SVERIGES DOMSTOLAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. U").... 3. � det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 1.