Avdelning 3 Enhet 32 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 309904 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 RŒdhuset Arkitekter AB, 556547-0571 Box 114 451 16 Uddevalla MOTPART Havs- och vattenmyndigheten Box 11930 404 39 Gšteborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten beslutar att Havs- och vattenmyndighetens upphandling konsulttjŠnster fšr havs-, fisk- och vattenfšrvaltning, inklusive fysisk pla- nering till havs (dnr 3985-13), ska gšras om i delen fysisk planering till havs. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2015-01-09 MŒl nr 11212-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG BAKGRUND Havs- och vattenmyndigheten (myndigheten) genomfšr upphandling av konsulttjŠnster fšr havs-, fisk- och vattenfšrvaltning, inklusive fysisk pla- nering till havs (dnr 3985-13). Upphandlingen genomfšrs i ett šppet fšrfa- rande. Den 22 september 2014 beslutade myndigheten om fšljande rang- ordning i avtalsdelen fysisk planering till havs. 1. WSP Sverige AB (WSP) och Sweco Environment AB (Sweco) 2. - - - 3. Nordregio RŒdhuset Arkitekter AB (RŒdhuset) ansškte om šverpršvning av beslutet den 25 september 2014. Samma dag avslog FšrvaltningsrŠtten i Gšteborg ansškningen (mŒl nr 9951-14) eftersom RŒdhuset inte angett att bolaget lider nŒgon skada av beslutet. RŒdhuset skickade dŠrefter in en skrivelse, som tolkades som ett šverklagande av fšrvaltningsrŠttens avgšrande. Un- der handlŠggningen i KammarrŠtten i Gšteborg uppdagades dock att skri- velsen var avsedd att utgšra en ny ansškan om šverpršvning, eftersom tiden fšr šverpršvning inte hade gŒtt ut. MŒlet skrevs dŠrfšr av frŒn vidare handlŠggning i kammarrŠtten och lŠmnades till fšrvaltningsrŠtten fšr hand- lŠggning av den nya ansškningen (detta mŒl). YRKANDEN M.M. RŒdhuset yrkar att upphandlingen avseende delen fysisk planering till havs ska gšras om. Till stšd fšr sin ansškan anfšr RŒdhuset i huvudsak fšljande. FšrfrŒgningsunderlaget Šr oklart vad gŠller vilka krav som ska vara uppfyllda fšr att en anbudsgivare ska vara kvalificerad fšr att lŠmna anbud. Det som myndigheten i utvŠrderingen angett som krav och som bedšmts vara uppfyllt eller inte, redovisas inte som krav i fšrfrŒgningsun- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG derlaget (se punkt 2.8.1 i fšrfrŒgningsunderlaget). I utvŠrderingen har myndigheten anvŠnt beskrivningen av tjŠnsterna (t.ex. punkt 4.4.2) som ett krav som utgšr underlag fšr kvalificering, vilket inte framgŒr av fšrfrŒg- ningsunderlaget. De tvŒ fšretag som tilldelats ramavtalet pŒ plats ett och tvŒ uppfyller inte de krav som stŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget avseende referensuppdrag. Myndigheten har godkŠnt referensuppdrag gŠllande jŠrnvŠgsprojekt och transportplaneringsprojekt som referensuppdrag fšr fysisk planering till havs. Varken Sweco eller WSP har lŠmnat referensuppdrag som Šr ade- kvata fšr omrŒdet. Deras anbud borde dŠrfšr ha fšrkastats. Sweco har inte angett uppdragsreferenser utan rŠknat upp massor av uppdrag i punktform, varav nŒgra har med havsplanering att gšra och andra inte alls. WSP har lŠmnat tre referensuppdrag som inte handlar om fysisk planering till havs. Dessutom har WSP inte redovisat nŒgra erfarenheter av metodutveckling fšr fysisk planering till havs, utarbetandet av havsplaner eller GIS-analyser och presentationer i bild och GIS-kartor. FšrfrŒgningsunderlaget strider mot transparensprincipen, eftersom det inte klart och tydligt framgŒr vilka kraven Šr i fšrfrŒgningsunderlaget. Om redovisningen varit tydlig i fšr- frŒgningsunderlaget skulle RŒdhuset ha utformat anbudet annorlunda och tydligt visat hur kraven uppfylls. Om utvŠrderingen gjorts i enlighet med de redovisade Óskall-kravenÓ i fšrfrŒgningsunderlaget hade RŒdhuset san- nolikt kommit i frŒga fšr tilldelning. RŒdhuset lider skada, eftersom andra bolag pŒ felaktiga grunder tilldelats avtal. Det ršr sig om intŠkter pŒ cirka 1 000 000 kr under avtalets lšptid. Myndigheten anser att šverklagandet ska avvisas alternativt avslŒs och anfšr i huvudsak fšljande. FrŒgan som bolaget nu vill ha pršvat Šr sŒvitt myndigheten fšrstŒr densamma som fšrvaltningsrŠtten pršvat den 25 sep- tember 2014. …verklagandet borde dŠrfšr avvisas. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG Om ansškan om šverpršvning pršvas i sak anser myndigheten att den inte brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU. I fšr- frŒgningsunderlagets avsnitt 4.4.2 och 4.4.2.1 framgŒr klart vilka krav som ska gŠlla fšr efterfrŒgad tjŠnst och i avsnitt 2.8.1 framgŒr att anbudsgivare ska klara att leverera efterfrŒgad tjŠnst fšr att vara med i anbudsutvŠrde- ringen, d.v.s. uppfylla de krav som stŠlls i avsnitt 4.4.2 och avsnitt 3.2. Det gŒr klart att lŠsa ut hur utvŠrderingen skulle gŒ till. RŒdhuset uppfyller inte tre av de krav som stŠlls pŒ uppdragsomrŒdet. RŒdhuset bedšms sakna den kompetens som krŠvs i miljšbedšmningsprocessen, strategi- och program- arbete och kvalificerat stšd vid komplexa projekt/mšten. Vid utvŠrdering- en av vinnande anbud har ingen anbudsgivare kunnat tillgodorŠkna sig mer Šn tre referensuppdrag, och det Šr inte ett skŠl att inte kvalificera en an- budsgivare fšr att denne lŠmnat fler referensuppdrag. Samtliga tre anbuds- givare som tilldelats uppdraget uppfyller kraven pŒ tre relevanta referens- uppdrag. Bolaget har aldrig varit aktuellt fšr avtal i upphandlingen ef- tersom det inte uppfyller samtliga stŠllda krav. Den rangordnade avrops- modellen innebŠr dessutom att avropen ska gšras i nummerordning. Endast om den fšrst avropade inte kan ta uppdraget gŒr frŒgan till nummer tvŒ osv. Det innebŠr att bolaget inte lidit eller kan lida den skada det pŒstŒr. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Efter en ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol šverpršva en upphandling (16 kap. 4 € LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts (16 kap. 6 € LOU). FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten kan inledningsvis konstatera att den tidigare pršvningen av RŒdhusets ansškan om šverpršvning endast behandlade det faktum att bolaget dŒ inte hade redovisat att det lidit nŒgon skada av hanteringen av upphandlingen, vilket krŠvs enligt 16 kap. 4 € LOU. I rent formell mening fanns dŒ ingen anledning att pršva ansškan i švrigt. RŒdhuset har dŠrefter Œterkommit med en ny ansškan dŠr det framgŒr vilken skada bolaget anser sig ha lidit. Ansškan har kommit i rŠtt tid vilket innebŠr att sakfrŒgan i mŒlet nu kan pršvas i enlighet med fšrutsŠttningarna i 16 kap. 4 € LOU. Krav pŒ tjŠnsten I avsnitt 4.4.2 i fšrfrŒgningsunderlaget stŠlls fšljande krav pŒ tjŠnsten: UppdragsomrŒdet innebŠr metodutveckling fšr fysisk planering till havs och att bistŒ Havs- och vattenmyndigheten i arbetet med det konkreta genomfšrandet av havsplane- ringen i tre geografiska omrŒden. Utarbetandet av havsplaner stŠller stora krav pŒ fšr- mŒgan att kunna arbeta med fysisk planering pŒ ett nyskapande sŠtt och utveckla metoder som anpassas efter den kommande lagstiftningen om havsplanering. Krav stŠlls pŒ fšr- mŒgan att kunna bistŒ myndigheten med att koordinera havsplaneringen med den kom- munala planeringen och med aktiviteter i vŒra grannlŠnder. GIS-analyser och presenta- tioner i bild och GIS-kartor kommer att utgšra ett viktigt underlag fšr havsplaneringen men Šven fšr andra strategier och program fšr havet (se ovan). UppdragsomrŒdet omfattar Šven arbete med miljšbedšmning i planeringsprocessen. Delar i detta kan vara att sammanstŠlla underlagsmaterial och att bistŒ i delar eller hela arbetet med att ta fram MKB-dokument i enlighet med miljšbalkens krav. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG Inom uppdragsomrŒdet avses Šven stšd i arbetet med att utarbeta strategier och program inom fisk-, havs- och vattenfšrvaltningen, exempelvis ŒtgŠrdsprogram enligt havsmiljš- fšrordningen. Processtšd innebŠr kvalificerat stšd vid komplicerade och komplexa genomfšrande av projekt/mšten eller andra begrŠnsade insatser. Processtšdet innebŠr att konsulterna ska vara bekanta med internationella, nationella, regionala och lokala aktšrernas olika roller. Av avsnitt 3.2 i fšrfrŒgningsunderlaget stŠlls fšljande krav pŒ anbudsgiva- ren. Anbudsgivaren ska ha resurser, kompetens och erfarenhet fšr att kunna leverera efterfrŒ- gade produkter och tjŠnster under hela avtalstiden. Anbudsgivaren ska ha dokumenterad erfarenhet, kompetens och resurser inom omrŒdet. Anbudsgivaren ska i anbudet beskriva fšretagets verksamhet. Beskrivningen bšr innehŒlla uppgifter om fšretagets organisation och personal, samt eventuella specialistkompetensomrŒden. Detta gŠller Šven om anbudsgivaren tŠnkt an- vŠnda sig av underkonsulter. UtifrŒn nu redovisade krav har myndigheten enligt punkt 2.8.1 i fšrfrŒg- ningsunderlaget bedšmt om anbudsgivare uppfyller kraven pŒ den efterfrŒ- gade tjŠnsten. RŒdhuset anser att kraven inte Šr transparenta och har angett att bolaget skulle ha lŠmnat annorlunda uppgifter i sitt anbud om det klart framgŒtt vilka krav som stŠlldes pŒ den information som anbudet ska innehŒlla. FšrvaltningsrŠtten kan konstatera att beskrivningen i punkt 4.4.2 Šr mycket allmŠnt hŒllen med i delar vaga beskrivningar sŒsom Ókan varaÓ. Punkten Šr en beskrivning av uppdragets omfattning, snarare Šn en kravstŠllning. Det Šr dŠrmed inte enkelt fšr en anbudsgivare att fšrstŒ vilken information som krŠvs fšr att uppfylla kraven fšr att kvalificeras till nŠsta steg i proces- sen. Punkt 4.4.2, sŒ som den Šr beskriven, strider dŠrmed mot principen om transparens i 1 kap. 9 € LOU. €ven avsnitt 3.2 Šr formulerat pŒ ett mycket generellt sŠtt och strider ocksŒ mot transparensprincipen. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 11212-14 I G…TEBORG Skada Fšr att fšrvaltningsrŠtten ska ingripa i upphandlingen krŠvs vidare att det har uppstŒtt eller kan komma att uppstŒ en skada fšr RŒdhuset genom brot- tet mot transparensprincipen (jfr 16 kap. 6 € LOU). RŒdhuset har anfšrt att bolaget, om fšrfrŒgningsunderlaget hade varit mer transparent, hade kunnat anpassa sitt anbud och visa hur kraven uppfylldes pŒ ett annat sŠtt. FšrvaltningsrŠtten anser att bolaget genom utformningen av fšrfrŒgningsunderlaget Œtminstone riskerar att lida skada. Det finns dŠr- fšr skŠl att ingripa mot upphandlingen. tgŠrd Brotten mot transparensprincipen har uppstŒtt i det konkurrensuppsškande skedet. Det Šr dŠrmed inte tillrŠckligt att upphandlingen rŠttas, utan den mŒste gšras om i sin helhet i delen fysisk planering till havs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Karin Johansson RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšredragande juristen Maria Rydell. 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket