FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Växjö SÖKANDE Joli Interiör AB, 556350-0551 Nybrovägen 16 394 70 Kalmar Ombud: Advokaten Patrik Svensson AdvokatFirman Kronan HB Box 18 391 20 Kalmar MOTPART Landstinget Blekinge 371 81 Karlskrona SAKEN Mål nr 3144-15 KONKURRENSVERKET 21'lf" r� ., KSnr Dok.Id 128719 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dnr u 1 0 -, ' ,.. . 11,,,,, ,..,_ Aktbil 1 I VÄXJÖ 2016-02-17 Meddelad i ,'"" 1 I � Avd 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 1 44- 1 5 I VÄXJÖ YRKANDEN M. M. Landstinget i Blekinge län genomförde en offentlig upphandling av textilier, sömnad och tillbehör. Två anbud inkom under anbudstiden. Genom tilldel­ ningsbeslut den 19 augusti 2015 utsågs Joli Interiör AB (Joli) till leverantör. Genom beslut den 1 1 september 201 5 avbröt landstinget upphandlingen. Som skäl anfördes bl.a. följande. Efter utskick av information om kon­ traktstilldelning har synpunkter inkommit från båda anbudsgivarna i upp­ handlingen. Synpunkterna föranledde landstinget att på nytt gå igenom an­ buden, då upptäcktes att ingen av anbudsgivarna uppfyllde de obligatoriska skall-kraven 4.1.1 och 4.1.2 i kravspecifikationen. Med anledning av det måste upphandlingen avbrytas. Joli ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och anför bl.a. föl­ jande. Landstinget lät i ett e-postmeddelande den 28 augusti 20 1 5 adresserat till bägge anbudsgivarna förstå att man den 31 augusti 2015 avsåg att göra en rättelse av upphandlingsbeslutet. I ett e-postmeddelande den 31 augusti 20 1 5 meddelade landstinget att det var kravet om att tygerna i upphandling­ en skulle tåla tvätt i 60 grader som var föremål för förnyat övervägande, en uppgift som också bekräftades av landstingets upphandlare. Sålunda var det överväganden kring punkten 5.1.1 i kravspecifikationen som föranledde landstinget att göra förnyade överväganden. Joli kompletterade ingivet un­ derlagden31 augusti2015medintygfrånsinaleverantörerdärdetframgår att tygerna tåla tvätt i 60 grader. Som framgår av kravspecifikationen som Joli har bifogat till sitt anbud uppfylls samtliga skall-krav, även 4.1.1 och 4. 1 .2. - Landstinget har i avbrytandebeslutet hänvisat till att Joli inte upp­ fyllde punkterna 4.1.1 och 4.1.2 i kravspecifikationen, det vill säga upp­ ställda krav avseende gardinskenor, beslag och liknande. Dessa frågor har överhuvudtaget inte varit uppe till diskussion vare sig före eller efter det att Joli antogs som leverantör. Vad som emellertid har varit föremål för dis- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3144-15 I VÄXJÖ kussion i begränsad omfattning är tygernas temperaturtålighet vid tvätt och denna fråga är utagerad genom att Joli har avhjälpt oklarheten som lands­ tinget ansåg fanns genom inskickade intyg. Joli uppfyller samtliga skall­ krav i upphandlingen. Landstinget har inte haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Under ti­ den som avtalsspärr löpte efter tilldelningsbeslutet fick landstinget syn­ punkter om att vissa tyger som Joli hade offererat i sitt anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet i punkt 5.1.1 i förfrågningsunderlagets bilaga 1 (kravspecifikationen), nämligen att de offererade tygerna ska tåla tvätt i 60 grader. Landstinget meddelade anbudsgivarna om att ett nytt övervägande av anbuden kommer att göras och efter genomförd undersökning av påtala­ andet publicerades avbrytandebeslutet. - Ett antagande av bilagorna som Joli skickade in under pågående avtalsspärr hade inneburit grovt upphand­ lingsfel, eftersom det strider som lagbestämmelserna om rättelse av fel, komplettering och förtydligande. Istället har landstinget på egen hand in­ hämtat uppgifter från de angivna tygtillverkarna vid det förnyade övervä­ gandet av anbuden och har helt bortsett från de bilagor och intyg som Joli skickade in. Vid undersökningen kunde tygtillverkarna intyga att det fak­ tiska kravet om att tygerna ska tåla tvätt i 60 grader var uppfyllt trots att produktkatalogerna innehåller motstridig information om tygernas tvättråd. Däremot visade den förnyade anbudsgenomgången att bägge anbuden brast i uppfyllnad av de formella obligatoriska kraven som framgår av punkterna 4.1.1 och 4.1.2 i kravspecifikationen, om att anbudsgivare ska ange fabrikat på offererade skenor och fästbeslag. Dessutom konstaterade referensgruppen att de OEKO-TEX-certifikat som Joli hade bifogat som verifikat till krav­ specifikationens punkt 2.1.4 beträffande tillverkarna Trevira, Almedahl­ Kinna, Schmitz-Werke och Muller Zell har gått ut. Eftersom tilldelningsbe­ slutet redan hade publicerats bedömde landstinget att det hade varit högst olämpligt att vid den tidpunkten gå över till förhandlat förfarande och på så FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3144-15 I VÄXJÖ sätt inhämta förtydligande eller komplettering av anbuden från bägge an­ budsgivama. Det föreligger ingen risk för att Joli kan komma att lida skada eftersom deras anbud rätteligen skulle ha förkastats på grund av att deras anbud inte uppfyllde de obligatoriska kravpunktema 4.1.1 och 4.1.2. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt rättspraxis får en upphandling avbrytas om det föreligger sakliga skäl för att avbryta densamma. Upphandlingen får vidare avbrytas efter att ett tilldelningsbeslut har meddelats och samtliga grunder för avbrytandet måste inte framgå av beslutet. Sakliga skäl kan bl.a. vara att förfrågningsunderla­ get är otydligt eller när det föreligger bristande konkurrens på grund av att det vid anbudsutvärderingen finns ett enda anbud att ta ställning till. Det saknas härvid betydelse om någon av anbudsgivarna har lidit skada i sam­ band med avbrytandet av upphandlingen (jfr. RÅ 2008 ref. 35, Kammarrät­ ten i Stockholms domar den 6 november 2008 i mål nr 4451-08 respektive den 16 november 2010 i mål nr 1103-10). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlagets bilaga 1 "Kravspecifikation Gardiner med till­ behör" framgår bl.a. följande av punkt 4.1.1. Skenor, fästbeslag, vinkelhål­ lare och glid ska vara vita av typ Kirsch eller likvärdigt. Beslagen ska fästas med plugg eller expander. Fabrikat ska anges under rubriken efterfrågade uppgifter/anmärkning. Av punkt 4.1.2 i samma dokument framgår bl.a. följande. Skenor ska vara epoxilackerade av typ Silent Gliss 1080, Kirsch 137000 eller likvärdiga. Ändstopp ska vara två stycken per skena. Placering av skenor ska vara på sådant avstånd från fönstrets överkant att ljus från fönstret inte bryter ige­ nom veckbandet. Skena till skärmgardiner ska vara av typ Kirsch 731460 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3144-15 I VÄXJÖ eller likvärdig, tvåspårig. Alternativt kan också skena med tre respektive fyra spår förekomma. Fabrikat ska anges under rubriken efterfrågade upp­ gifter/anmärkning. Av handlingarna i målet framgår bl.a. att ingen av anbudsgivarna har angivit fabrikat under rubriken efterfrågade uppgifter/anmärkning vare sig i anslut­ ning till punkt 4.1.1 eller punkt 4.1.2. Både anbudet från Joli och anbudet från det konkurrerande bolaget brister således beträffande uppfyllnad av upphandlingens obligatoriska skallkrav. Vid en anbudsutvärderingen borde bägge anbuden därför ha förkastats, med resultatet att inget anbud återstått att ta ställning till i upphandlingen. Beträffande Jolis uppfyllnad av kravet i punkt 2.1.4 i Bilaga 1 "Kravspecifi­ kation Gardiner med tillbehör" framgår av denna punkt att gardinerna ska vara OEKO-TEX-certifierade samt att certifikat ska bifogas anbudet. Joli har i bilaga 8 till sitt anbud uppgivit en rad leverantörer och tillverkare av de produkter som Joli erbjuder landstinget. Joli har till sitt anbud bifogat ett OEKO-TEX-certifikat vardera för Almedahl-Kinna AB med utgångsdatum den 13 april 2015, Creation-Baumann AG med utgångsdatum den 31 de­ cember 2015, Schmitz-Werke GmbH + Co. KG med utgångsdatum den 30 september 2014, AB Ludvig Svensson med utgångsdatum den 7 december 2015 samt Muller Zell GmbH med utgångsdatum den 31 mars 2015. För Trevira GmbH har Joli bifogat fem OEKO-TEX-certfikat varav fyra (två på engleska samt ett vardera på franska, italienska och tyska) har utgångsdatum den 31 mars 2016 samt ett (på engelska) har utgångsdatum den 31 mars 2014. Mot denna bakgrund konstaterar förvaltningsrätten att Jolis anbud beträffande punkt 2.1.4 i Bilaga 1 "Kravspecifikation Gardiner med tillbe­ hör" brister i uppfyllnad av obligatoriska skall-krav och därför borde ha förkastas vid en anbudsutvärdering, med resultatet att enbart ett anbud hade återstått att ta ställning till i upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3144-15 I VÄXJÖ Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att landstinget på grund av bristande konkurrens har haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphand­ lingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU) Per Hansson rådman Föredragande: Robert Brisenstam 6 cIl/lit SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se