KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 04 Sida 1 (7) DOM Mål m 8042-08 2009 m03- 1 • 6 Meddelad i Stocld1olm KLAGANDE Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stocld1olm MOTPART 1. Akuttjänst Läkannottagning i Stocld1olm AB, 556270-9948 Box 409 129 04 Hägersten 2. HJPS Medical, 556512-7882 Strömkarlsvägen 66 141 42 Huddinge 3. Stuvstadoktorn Sven Klaesson, 621007-0279 Prostvägen 30 A 141 43 Huddinge 4. Öhlens Medkonsult AB, 556270-3479 Bollhusgränd 3A, 5 tr 111 31 Stocld10lm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Länsrätten i Stockholms läns dom den 8 oktober 2008 i mål nr 17924-08, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU Rikspolisstyrelsen yrkar i första hand att kammarrätten, med ändring av länsrättens dom, avslår Akuttjänst Läkarmottagning i Stocld1olm AB:s, HJPS Medicals, Stuvstadoktorn Sven Klaessons och Öhlens Medkonsult AB:s (företagen) ansökan om överprövning. I andra hand yrkar Rikspo­ lisstyrelsen att kammarrätten ska fatta beslut om att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Rikspolisstyrelsen, utöver vad som tidigare anförts, bland annat föUande. Länsrätten har felaktigt konstaterat att Mediblå HB inte uppfyller skall-kravet i punkten 4.4 i anbudsförfrå- Dok.Id 145945 Postadress Box 2302 103 17 Stocld10lm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kanu11arrattenistocld1olm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-16:00 Sida 2 Mål m 8042-08 gan. Länsrätten grundar sitt konstaterande på en tollming av skall-kravet som saknar stöd i förfrågningsunderlaget. Länsrätten anser att Rikspolis­ styrelsen har ställt högre hav på läkarnas kompetens än sedvanligt läkar­ arbete. Att detta skulle vara fallet framgår varken av definitionen av tjänstema i anbudsförfrågans punkt 5.1 eller av havet i punkten 5.2. I anbudsförfrågans punkt SJ definieras de tjänster som ska offereras. De tem1er och uttryck som används i definitionen kan inte tolkas på aimat sätt än att det rör sig om sedvanliga läkartjänster. Samtliga efterfrågade �jänster utförs även inom akutsjukvården och av allmänpraktiserande läkare. Länsrätten har i sina domskäl inte beaktat definitionen i förfråg­ ningsunderlaget. Istället har länsrätten lagt kravet i punkten 5.2, att läkar­ na ska inneha godkänd svensk läkarlegitimation och tre års erfarenhet, till grund för åsikten att det är något mer än sedvanliga läkartjänster som efterfrågas. Hur länsrätten kan komma till slutsatsen att Rikspolisstyrel­ sen skulle ha hävt mer erfarenhet än sedvanligt läkararbete kan inte för­ stås. Även om Rikspolisstyrelsen endast efterfrågar sedvanliga läkar1jäns­ ter torde det förefalla naturligt att ställa krav på att läkarna som k01m11er att utföra uppdraget ska ha vederbörlig utbildning samt viss praktisk erfa­ renhet. Vid näm1are granslming av länsrättens domskäl förefaller det vidare sna­ rare som om länsrätten har beaktat företagens anförande om att Rikspo­ lisstyrelsen borde ha ställt högre krav på kompetens och erfarenhet än vad som faktiskt framgår av kraven i förfrågningsunderlaget. Av praxis framgår att det inte är rättens uppgift att ha synpunkter på vilka krav en upphandlande myndighet ställer upp. Rikspolisstyrelsen har inte ställt högre hav än vad som framgår av förfrågningsunderlaget och länsrätten har endast haft att ta ställning till om Mediblå HB uppfyller dessa krav, och inte lägga in värderingar om vilken kravnivå Rikspolisstyrelsen bor­ de ha ställt upp. Länsrätten tolkning av skall-kravet medför även att lua­ vet står i strid med principerna om transparens och likabehandling samt dessutom blir mycket konkmTensbegränsande. Sida 3 Mål m 8042-08 Länsrätten har slutligen felaktigt konstaterat att företagen, med rättens tolkning, uppfyller skall-havet i anbudsförfrågans punkt 4.4. Som grund för detta konstaterande anger länsrätten felaktigt att det framgår av före­ tagens gemensamma anbud att åtminstone en av fyra läkare har erfaren­ het av att utföra de offererade �iänsierna. Detta är endast korrekt beträf­ fande tjänsten "undersökning för- och utfärdande av rättsintyg". Det framgår inte av företagens anbud att de har någon kompetens med erfa­ renhet av "arrestvård", "utfärdande av dödsbevis" och "urin- och blod­ provstagning". Vad företagen anföii om att de redovisat en för Rikspolis­ styrelsen välkänd och mångårig avtalsrelation med Polismyndigheten i Stockholms län saknar relevans. Företagen bestrider bifall till överklagandet och anför, utöver vad som tidigare anfö1is, bland annat följande. Länsrätten har konstaterat att Me­ diblå HB:s anbud inte är kvalificerat på grund av att det �i uppfyller det i anbudsförfrågans punkt 4.4 uppställda skall-havet. Länsrättens dom bygger inte på en feltolkning av punkten 5.2 i anbudsförfrågan, som Rikspolisstyrelsen vill göra saimolikt, utan utifrån bedömningen att även skall-kravet i punkten 4.4 ska vara uppfyllt för att Mediblå HB:s anbud ska burna antas. Rikspolisstyrelsen hävdar att det enda kompetenshavet i anbudsförfrå­ gan är punkten 5.2 och att Mediblå HB:s anbud uppfyller samtliga skall­ krav. I anbudsförfrågans punkt 4.4 anges att "anbudsgivaren skall ha kompetens inom företaget som har erfarenhet av att utföra offererade tjänster". Detta ska anbudsgivaren styrka med dokumentation och dess­ utom ska två referenser anges som kan styrka att företaget innehar efter­ frågad erfarenhet. Mediblå HB har ingen dokumenterad erfarenhet av offererade \jänster och uppfyller därmed inte skall-kravet. Mediblå HB uppfyller inte heller skall-kravet i anbudsförfrågans punkt 4.2 där det framgår att anbudsgivaren skall "lämna fullständiga och kor­ rekta uppgifter i anbudet samt ej utelämna information av betydelse för utvärderingen av anbudet". Mediblå HB anger två referenser som är jävi- Sida 4 Mål m 8042-08 ga, närstående, och som osant intygar erfarenhet av offererade �jänster. Eftersom referenserna är jäviga och intyget osant uppfylls inte skall­ havet. Rikspolisstyrelsen har brutit mot 1 kap. 9 § LOU och principerna om likvärdig och icke-dishiminerande behandling när Rikspolisstyrelsen har bortsett från skall-laaven i anbudsförfrågan. Rikspolisstyrelsen har dessutom uppmärksammats på detta faktum, men trots detta uppgett att det inte finns anledning att ifrågasätta intygen. Rikspolisstyrelsen hävdar att det bara är kraven i anbudsförfrågans punkt 5.2 som, sett tillsammans med uppdragsbeskrivningen i punkten 5.1, de­ finierar vilken kompetens som efterfrågas och att den11a utgörs av sed­ vanliga läkar1jänster. Rikspolisstyrelsen gjorde en an11an tolkning under prövningen i länsrätten där det hävdades att definitionen skulle vara "allmänpraktiserande läkares sedvanliga arbetsuppgifter". Att Rikspolis­ styrelsen ändrar definition förändrar inte de sakskäl som länsrätten redan konstaterat, nämligen att det läkararbete som efterfrågas inte är att be­ teclma som sedvanligt läkararbete. Att länsrätten skulle gnmda sitt ställ­ ningstagande på punkten 5.2 i anbudsförfrågan, som bara fastställer grundkravet om läkarlegitimation och yrkeserfarenhet, är en uppenbar feltolkning. Det är även anmärkningsvärt att Rikspolisstyrelsen i sin egen tolkning av skall-haven avviker från justitiedepartementets utredning från 2002 och gällande lagstiftning för utfärdande av rättsintyg (SFS 2005:225). Rikspolisstyrelsen hävdar vidare att företagen inte uppfyller ställda skall­ hav. Företagen har otvetydigt dokumenterat sin erfarenhet i enlighet med uppställda skall-krav i anbudsförfrågan samt lämnat ett antal referenser från polismyndigheten för intygande av detta. Företagen har även den kompetens avseende utfärdande av rättsintyg som hävs. Länsrätten har därför gjort en korrekt bedömning av att företagen dokumenterat sin erfa­ renhet i enlighet med skall-kraven. Rikspolisstyrelsen gör även gällande att de egna skall-kraven är konkur­ rensbegränsande. Det förhållandet att Rikspolisstyrelsen fick in fyra an- Sida 5 Mål m 8042-08 bud avseende område A och två anbud avseende område B visar att erfa­ renhet av tjänsten inte är konkurrensbegränsande. Det har även redovisats att det i Stocl(;1···- 7/7 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOlVI 2008-10-08 Meddelad i Stockholm Mål rn 17924-08 Rotel 221 Sida 1 (16) 1. Akuttjänst Läkarmottagning i Stockholm AB, 556270-9948 2. HJPS Medical AB, 556512-7882 3. Stuvstadoktorn Sven Klaesson, 621007-02.79 4. Öhlens Medkonsult AB, 556270-3479 Ombud Holger Stalberg Strön1karlsvägen 66 141 42 Huddinge MOTPART Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten bifaller sökandenas ansökan och förordnar att Rikspolisstyrel­ sens upphandling av medicinska �jänster, anbudsornsåde B, får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Rikspolisstyrelsen genomför en ny anbuclsutvärdering och därvid bortser från Mediblå HB:s anbud. Länsrättens interimistiska beslut av den 8 september 2008 upphör därmed att gälla. Dok.Id 36470 l Postadress 115 76 S\ockholm Besiiksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-56] 680 00 08-561 680 0 l E-post Jansrattenist.ockholm@clom.se Expeditionstid måndag fr edag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 17924-08 Rikspolisstyrelsen (RPS) har genomfört en förenklad upphandling avseen­ de medicinska tjänster. Akut�jänst Läkarmottagning i Stockholm AB, I-IJPS Medical AB, Stuvstadoktorn Sven Klaesson och Öhlens Medkonsult AB (sökandena) har lämnat ett gemensamt anbud. Av tilldelningsbeslut från den 28 augusti 2008 framgår att RPS har beslutat att för anbudsområde B anta anbud från aiman anbudsgivare än sökandena i detta mål. Sökandena har ansökt om överprövning enligt LOU och yrkat ati p ågående upphandlingsprocess stoppas samt att överprövning av tilldelningsbeslut av den 28 augusti 2008 görs till fö1mån för konkurrerande anbud avseende område B. Länsrätten har den 8 september 2008 förordnat att RPS tills vidare inte får avsluta upphandlingen. YRKANDEN M.M. Sökandena yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan utvärderingen gjorts om och att vi1mande bud diskvalificeras på grund av ej uppfylla kva­ lificeringskrav. Till stöd for sin talan anför cle i huvudsak följande. RPS har brustit i sin utvärdering av ink01mrn anbud i upphandlingen. De har också visat en uppenbar underlåtenhet att kontrollera riktigheten i inlänmade upp­ gifter. Anbudsgivaren Mediblå HB uppfyller inte två av tre skallkrav under punkten 4.4 (krav på tidigare åtaganden/kompetens) i anbuclsförfrågans kvalifikationshav. Mediblå HB har utelärn11at infonnation av betydelse för utvärderingen och lämnat felaktiga uppgifler, vilket strider mot skall-kraven under punkten 4.2 (uteslutningsgrunder enligt 10 kap. 2 § LOU) i anbuds­ underlaget, och avlämnad shiftlig sanningsförsäkran. Anbudet borde där­ med inte kvalificerat sig vidare till anbudsprövningen. Tillclelningsbeslutet borde ha givits till konkurrerande anbud i upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 17924-08 Punkt 4.4. "Krav på tidigare åtaganden/kompetens" Under punkten 4.4. i anbudsförfrågan står "Anbudsgivaren skall ha kompe­ tens inom företaget som har erfarenhet av ati utföra offererade �jänster". Enligt anbudsförfrågan och avtalet omfattar offererade tjänster anestvård, utfärdande av dödsbevis, undersölming för och utfärdande av rättsintyg samt urin- och blodprovstagningar. Den erfarenhet som efterfrågas gällande arrestvård är tidigare erfarenhet av polisläkararbek Mediblå HB:s företagsledning och för uppdraget angivna resurser salmar all dokumenterad sådan erfarenhet, trots att detta är ett skall-krav. Inte heller för övriga �jänster erbjuds någon som helst säkerställd dokumenterad erfarenhet. I Mediblå HB:s anbud fanns ingen redovisning av erfarenhet och utbildning gällande undersökning för och utfärdande av rättsintyg, trots att detta är ett skall-krav. Kvaliten i ett rättsintyg är viktig för rättssäkerheten och anled­ ningen till att rättsmedicinalverket utbildat särskilda läkare som i första hand utfärdar sådana intyg runt om i landet. I den efterfrågade tjänsten är utfärdandet av rättsintyg det till antalet näst största åtagandet. Att i detta uppdrag hävda erfarenhet av enstaka intyg under jourverksamhet motsva­ rande vad flertalet läkare har erfarenhet av på sjukhus går inte att jämföra med de komplicerade utredningar och intyg som är aktuella i detta uppdrag. Så långt det går att efterforska har ingen angiven resurs inom Mediblå HB varken arbetat åt polisen eller utbildats av Rätismedicinalverket i utfärdan­ det av rättsintyg. Sannolikt hade en kontroll av referenserna givit myndig­ heten anledning att granska vilken erfarenhet resurserna hos Mediblå HB verkligen har. Detta har dock inte gjorts. DOM Sida4 LÄNSRÄTTEN I 17924-08 STOCKHOLMS LÄN 3.2. "Referenser" Ytterligare graverande är att Mediblå HB i sitt anbud som referenser för att verifiera företagets erfarenhet uppger anbudsgivarens/deläga1nas sam­ bor/hustrur. Dessa per definitionjäviga referenspersoner intygar således en erfarenhet hos samtliga resurser i anbudet som inte styrks i en oberoen­ de/ojävig dokumentation. Intygandet är därmed minst missledande, sarmo­ likt i avgörande delar osant, och helt säkeii inte vad som avses i skall-havet om referenser. Detta avviker på ett uppenbart sätt från all affärsmässig och juridisk praxis. När referenser anges som ett skall-krav i anbudsförfrågan är det uppenbart att det inte efterfrågas huruvida någon är läkare och har arbe­ tat i tre år efter utbildningen, det täcks av den fö1teclming som är bifogad i Mediblå HB :s anbud. Den erfarenhet som efterfrågas i anbudsförfrågan är kopplad till "offererade ijänster" och kan därför bara tolkas som att referen­ ten skall ha kunskap om anbudsgivarens erfarenhet av sådana tjänster. Inty­ get saknar trovärdighet enligt ovan och utgör med till visshet gränsande sam1olikhet osant/felaktigt intygande eftersom samtliga resurser uppges ha erfarenl1et av offererade \jänster. Den dokumentation och de referenser som skulle lemma styrka intygets im1ehåll salmas. Detta är således både felaktiga uppgifter samt utelänmande av information av betydelse för utvärderingen av anbudet. Anbudet uppf·yller således inte skall-kravet och utgör grund för uteslutning, alternativt är anbudet inte kvalificerat och anbudsprövningen borde ha avbrntits. 3.3. "Diarienummer" Ytterligare en avvikelse utgörs av att dokumentet hänvisar till ett felaktigt diariemnmner. Är dokumentet felaktigt med avseende på diarienumret har Mediblå HB inte lämnat kouekt dokumentation enligt skall-kravet och de har inte framfö1i misstaget före ticlpmtl(ten för anbudsöppningen. Om inte detta bedöms som sakligt skäl för att ogiltigförklara anbudet kvarstår det osanna/felaktiga innehållet enligt ovan, LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 17924-08 RPS bestrider bifall till ansökan om överprövning och yrkar att ansökan avslås och anför därvid bl.a. följande. Sökandena salmar grund f ör sin talan. RPS har inte brustit i prövningen av inkomna anbud utan prövat anbuden utifrån i anbudsförfrågan angivna luav och förutsättningar. Sökandena. kan inte anses lida skada eller riskerar ati lida skada och skäl f ör ingripande enligt 1 6 kap. 2. § LOU föreligger således inte. Punkt 4.4. "Krav på tidigare åtaganden/kompetens" RJ> S har inte ställt något hav på att anbudsgivaren skall ha erfarenhet av polisläkararbete. I punkt 5.1 "Uppdragsbeskrivning" i anbudsförfrågan an­ ges att polisen har behov av olika medicinska tjänster, bland annat i de situ­ ationer när polisen har personer i förvar som behöver vård och det inte be ­ döms lämpligt at1 föra personen till allmänvården. Vidare definieras be-­ greppet arrestvård som "medicinsk bedömning, behandling samt telefon­ rådgivning vid behov". Det framgår således klaii och tydligt i anbudsför­ frågan att \jänsten arrestvård inte utgör aimat än sedvanliga läkaruppgifter sorn skall utföras i polisens lokaler istället för i allmänhetens lokaler. Att ge kravet den tolkningen som sökandena gör skulle strida mot propo1iionali­ tetsprincipen eftersom det varken är en lämplig, effektiv eller nödvändig åtgärd för att uppnå det eftersträvade syfiel med kravet, det vill säga att erhålla sedvanliga läkartjänst.er i polisens lokaler istället för inom allmän­ vårdens lokaler. Det foms inget som visar på atl läkare som arbetat för poli­ sen med aktuella tjänster skulle vara bättre lämpade än läkare som utfö1i . samma tjänster inom den allmänna sjukvården. Kravet skulle dessutom stri­ da mot likabehandlingsprincipen samt principen om icke-disksiminering, eftersom anbuclsgivare som tidigare utfört uppdrag åt polisen skulle ges en otillbörlig fördel i förhållande till anbuclsgivare som inte utfört sådana upp­ drag. Mecliblå HB har visat att företaget i1111ehar efterfrågad erfarenhet i anbudet. I dokumentationen anges visserligen inte uttryckligen att läkarna har erfa- Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 17924-08 STOCKHOLMS LÄN renhet av utfärdande av rättsintyg. Detta moment ingår dock i en allmän­ praktiserande läkares sedvanliga uppgifter. Referenserna har även behäftat att Mediblå HB innehar deima erfarenhet och sökandena anger även i sin ansökan att Mediblå HB har utfärdat rättsintyg under jourverksamhet. Om länsrätten ändå s kulle fim1a att dett.a utgör en brist i Mediblå HB : s an­ bud så medför de1ma brist inte att sökandena skulle lida eller k01m11a att lida skada, eftersom denna brist även finns i sökandenas anbud. Tre av f·yra företag som gemensamt har lärn11at anbud har inte angivit att de har erfa­ renhet av att utfärda rättsintyg . 3.2. "Referenser" Mediblå HB har uppfyllt skall-laavet i punkt 4.4., genom att ange två refe­ renser som har styrkt att företaget iimehar efterfrågad erfarenl1et. Eftersom Mediblå HB har uppfyllt skall-laavet har inte RPS haft anledning, eller möjlighet, att utesluta Mediblå HB på dem1a grund. RPS har heller inte haft anledning att ifrågasätta referenternas uppgifter. 3.3. "Diarienunm1er" RPS har inte ställt upp något som helst skall-hav på i1mehållet i referens­ dokumentationen armai än att två referenser skall anges med nanm och tele­ fonrnmm1er. De1ma information återfnms i Mediblå HB : s anbud och bolaget måste därför anses ha uppfyllt skall-havet i punkt 4.4. Vad sökandena har anfört i övrigt om Mecliblå I-IB:s bristande erfarenhet är ognmdacle påståenden som saknar relevans för bedönmingen i målet. Sökandena gem11äler i huvudsak följande. Samtliga företag i sökandens anbud är fåmansaktiebolag vars huvudsakliga inkomst varit från nuvarande avtal med RPS. Företagen i sökandens anbud har haft obrutna avtal med RPS i många år och riskerar nu samtliga att likvideras. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 17924-08 STOCKHOLMS LÄN Punkt 4.4. "Krav på tidigare åtaganden/kompetens" Sökandena anför minst 70 års samlad yrkeserfarenhet av exakt det som RPS efterfrågar i "offererade tjänster". I anbudsförfrågan utgör denna erfarenhet skall-krav under punlcten 4.4. samt att elen skall vara styrlct i dokumentation genom referenser. Sökandena kan samtidigt hävda en ännu längre samman­ lagd erfarenhet av sjukhusarbete, vilket gör sökandena väl skickade att tol­ ka offererade tjänsters hela innehåll . S edvanliga läkaruppgifter definierar inte arrestvård men i1mefattar helt rik­ tigt "medicinsk bedömning, behandling samt telefon.rådgivning". Däremot ingår inte anestvård i sedvanliga 1äkarnppgifter då anestvård inte bedrivs efter sedvanliga rutiner på sjul