11.S:0• 2013 10:34 Fo•val:n1.ngsra1,ten I. al'B'a' FÖRVALTNINGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning 1 DOM Målnr Sida I (6) Dok.Id 223003 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Jlesi:iksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 SÖKANDE 556284-8084 Kvarngränd 8 432 4$ Varberg MOTPART Mölndals Stad 431 82 Mölndal SAKEN DOMSl,UT Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2013 -09- 1 1 2013-09-11 Meddelad i Göteborg 7516-13 E Enhet 1:2 Ledarskaparna Chefsrekrytering OS, bifirma till Kvarnhyddan AB, 031 -732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se 031 - 71 l 78 59 Avd Dnr KSnr Aktbil Övetprö'Vning enligt lagen (2007:1091) om offentligupphandling, LOU 11. SEP. 2013 10:35 Forvaltningsratte, GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN IGÖTElJORG Avi;lelning 1 BAXGRUND Sida2 DOM 7516-13 E Mölndals Stad (Staden) har, med hänvisning till Göteborgs Stads upphand­ lingsbolags ramavtalsupphandling av Rekryteringskonsulter, genomfort en :ilimyad konkurrensutsättning Executive search, cJnr KS 241/13, Tre leve­ rantörer lämnade anbud-SIMS, Source Executive och Ledarskaparna Chefsre!Q:ytering OS. Av tilldelningsbeslut meddelat 9en 2_5 juni 2013 framgår att SIMS tilldelats kontraktet. YRKANDEN M.M. Ledarskaparna Chefsrekrytering OS (Bolaget) har ansökt om över­ prövning och yrkar att den förnyade konkurrensutsättningen ska göras om. Till stöd för yrkandet anförs i huvudsak. :följande. Av förfrågningsunderla­ get framgår bl.a. följande två skall-krav. "8. Leverantören måste arbeta utåtriktat via sin väl fungerande och utvecklade hemsida. Leverantören skall ha ut.arbetade metoder och arbetssätt för att aktivt nå ut och komma i kontakt med rätt målgrupp av kandidater." "9. Leverantören ska arbeta aktivt via sociala medier för att skapa mervärde i rekryteringsprocessen. Bolaget har metoder och arbetssätt för att aktivt nå ut och komma i kontakt med rätt målgrupp av kandidater vilket har styrkts genom lämnade referenw ser. Bolaget använder sig också av mejl, sociala medier och hemsida som kompletterande kontakt-vägar. För att identifiera och komma i kontakt med lämpliga kandidater i executive searchuppdrag genomför Bolaget en egen sökning, vilket innefattar att identifiera och ta personlig kontakt med erfa­ renhetsmässigt lämpliga personer som inte själva anmält intresse till tjäns­ ten. De utför en direkt marknadsundersökning och söker i egna och andras register/databaser och nätverk. Arbetet är strikt konfidentiellt och avgö� rande för att lyckas är deras goda marknadskännedom och deras e1faren- , heter. I ramavtalet ställs inte några kray på att de ska arbetapå ett visst sätt med hemsidan etc. De skall-krav som Staden använt är därför inte fören- )) 11.SEP. 2013 10:3 5 Forvaltningsralte, G6G NR. 2040 S. 4/8 Sida3 7516-13 E FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM IGÖTE:BORG Avdelning 1 liga med ramavtalets skall-krav och strider dessutom mot proportional­ itetsprincipen. Krave11 är inte heller transparenta och objektivt tolknings­ bara. Den förnyade kon kurrensutsättningen har inte genomförts objektivt och affårsmässigt, vilket med.fort ekonomisk skada fur Bolaget. Mölndals Stad (Staden) anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följ ande. Åven om det nu rör sig om en förnyad konkurrensutsättning och inte en upphandling är det Stadens uppfattning att de grundlägganade upp­ handlingsrättsliga principerna ska tillämpas i samma omfattning som i en upphandling. Leverantörer ska sålunda behandlas lika och i avropsförfrå­ gan ska ställda krav tillämpas på alla anbudsgivare. Leverantörer som inte uppfyller forfrågningsunderlagets obligatoriska krav ska inte beaktas vid utvärderingen. Staden har i sin avropsförfrågan krävt att inlämnade anbud ska innehålla vissa beskrivningar. Vid genomgång av anbuden upptäcktes att Bolaget inte uppfyller kravet på att leverantörer ska arbeta utåtriktat med sin välfungerande hemsida. Bolaget har inte en välfungei-ande hem­ sida utan den är under uppbyggnad, vilket framgår av bifogad utskrift, An­ budet är inte heller komplett då det saknas begärda beskrivningar av hur man arbetar via hemsidan och sociala medier samt -vilket administrativt stöd konsulten har i rekryteringsarbetet. Numer anför Bolaget att de an­ vänder e-post, sociala medier och hemsidan som kompletterande kontak" vägar. Det saknas dock fortfarande en välfungerande hemsida. I de ramav­ tal där avropsfördelningen är förnyad konkurrensutsättning är villkoren inte tillräckligt precist angivna för att kontrakt ska kunna tilldelas. I en an­ budsförfrågan som görs inom ett ramavtal där samtliga villkor inte är an­ givna får villkoren kompletteras eller förfinas för att fånga upp särskilda omständigheter för att kunna fullgöra ett enskilt kontrakt. Staden har inom ramen för ramavtalet ställt preciserade villkor för kvalitet for tjänstens ut­ förande bl.a. när det gäller rekryteringskonsulternas arbetssätt och använt sig av en mall :for avropsförfrågan som Upphandlingsbolaget tagit fram. Några minimilaav i ramavtalet har inte ändrats eller bytts ut och villkoren i 11.SEP.2013 10:36 Forvaltningsralte, G6G NR. 204◊- -s. 5/8 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7516-13 E I GÖTEBORG Avdelning 1 ramavtalet har inte heller omforhandlats. Executive search är en vedertagen rekryteringsmetod som tillämpas vid rekrytering av högre chefer och kvali­ ficerade nyckelpersoner. Villkoret på att anbudsgivaren ska arbeta 11tåtrik­ tat via en välfungerande och utvecklad hemsida samt arbeta aktivt via soci­ ala medier är ett proportionerligt och väl avvägt villkor. Det är av stor vikt :ror Staden att leverantören aktivt nåt ut och kommer i kontakt med rätt mälgrupp av kandidater. Rekryteringsföretaget förutsätts att även nå ut till lämpliga personer som inte ståt i begrepp att självmant söka annat arbete. Avdenanledningenärdetviktigtattdekont.aktkanalersomfinnsutnyttjas i uppdragen. Staden arbetar själv aktivt m.ed hemsida och sociala medier och det kan inte, i det moderna infonnationssamhället1 anses vara konkur­ renssnedvridande att kräva att levexantörema arbetar på ett liknande sätt. DenpreciseringavvillkorensomStadengjortsyftartillattställalfunpliga villkor för uppdragens utförande. Kravet på att arbeta med en fungerande hemsida är tillräckligt tydligt utfonnat för att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kravet på samma sätt. Det är tilltäckligt för att den upphandlande myndigheten ska anses leva upp till principen om transparens1 öppenhet och förutsebarhet. Att en hemsida som endast anger att den är under uppbyggnad inte kan godldinnas i enlighet med uppställda krav måste varje rimligt infonnerad och normalt omsorgs­ full anbudsgivare ha förstått. Då Staden inte har brutit mot någon bestäm­ melse i LOU saknas det skäl för ingripande, varför ansökan ska avsJås. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 6 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelseilagenochdettaharmedförtattleverantörenbarliditeller FÖRVALTNJNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 5 7516-13 E kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse hat gjorts. Bnligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt, Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 5 kap. 7 § LOU framgår att om ram.avtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om alla villkor inte är angivna i rama,1alet, ska parterna in� bjudas att på nytt lämna anbud med de villkor som anges i ramavtalet, Dessa vilJkor får om det är nödvändigt preciseras och -vid behov komplette­ ras med andra villkor som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. Förvaltningsrätten.s bediJmning Av avropsförfrågan framgår att leverantören måste arbeta utåtriktat via sin väl fungerande och utvecklade hemsida, ha utarbetade metoder och arbets­ sätt för att aktivt nå ut och komma i kontakt med rätt målgrupp av kandjda­ ter samt aktivt arbeta via sociala medier :för att skapa mervärde i rekryte­ ringsprocessen. Vidare :framg&, att anbudet bl.a. ska innehålla en beskriv� ning av leverantörens hemsida, var den återfinns samt hur leverantören arbetar aktivt med sociala medier för att nå rätt målgrupp. Enligt :ft>rvalt­ ningsrättens mening är dessa krav tydligt utfonnade och Staden har också rätt att ställa mer precisa krav i samband med avrop fr-.!n ett ramavtal. I bilaga 2 (Avvikelser/tillägg till ramavtalsvillkor) till förftågningsunderla­ get till gällande ramavtal framgår under p. 1 6 att anbuden vid förnyad kon­ kw:rensutsättning kommer att, utöver redan avtalade minikxav, utvärderas utifrån bl.a. kvalitet på tjänstens utförande. De klav som Staden ställt upp kan därmed inte anses stå i strid med ramavtalet och :far också anses vara prop01tionerliga för uppdraget i fråga DOM 11.SEP.20'13 ':():36 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning I Av Bolagets anbud framgår att hemsidan för närvarande omarbetas. Någon hemsida fanns således inte vid anbudsinlämningen och ät, såvitt framgår, fortfarande under uppbyggnad. I anb\Jdet finns inte heller någon beskriv­ ning av hemsidan eller hw Bolaget avser att arbeta med den eller med so­ ciala medier i övrigt. Förvaltningsrätten anser därmed att Bolaget inte har uppfyllt de krav som Staden ställt på vad som ska ingå i anbudet. Staden har således haft rätt att utesluta Bolaget från utvärderingen. Skäl att på av Bolaget angiven grund ingripa mot upphandlingen saknas därmed. Ansö­ kan ska således avslås. I BUR MAN ÖVERKLAGAR, se bila�a (DV 3 1 09/1B LOD) Rådman Föredragande i målet har varit Carina Nithander, Sida 6 7516-13 E Forva1 t n i 1g�rattu GBG - ·- - � - �--NR. 2040�3· 718---- DOM .,., ...:... 2. det itim 'tl� att sldant tillstind ,:oe.ddelas l.. gårattbedöirui..riktighe.tena.vdetslutsom .9.. förvaltningli,:ä.t:ten bar koi:omit cill, eD Q 3. Forvaltn:1gsrallen GBG NR. 2040 S. 8/8 HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTlLLSTÅND Den som vill ö-verkl� föi:valtningsi:ätte.as beslut ska skriv-a till lGimma.uätten i Götcboi:g. Skrivelsen ska dock skiclcas elle.i: lämnas till ffo:\J'a.ltningsrätte:n. Förattkammarratt=skakw;,,oatauppErto'9"�­ .kkgande.m.å5teE.tskrivelsehako;romitintillför­ valtcingsi:itten inom tre vecl.cor hln den dag d! Ni fick dcl av do�/beslutct Oro. bcshltet hm: mcddelm vid eo muntlig fo;cb.andlh,g. ellct d� vid en s1⁄4dan ffo:b.ru.i.dling b.li:i: angetts när beslutd: · kommer a.tt mcddelu, ska dock övei:khgandet ha komroit in ino:co. tre v-eelc.or från dm dag domsto­ lens be.slut roedddadea. 0.1t.1. sista dagen för övet­ khgande iö.falkc på. lördag, sön&g en� helgd.ag, midso:tnm.WJ.fton, julafton cllec nyårsafton räc:kex det att bcsvätsh.andlingen kon=ct in nästa 'n!Ö-ag, Omkli,.gaadcn arenpartsomfo:i:eträdci: detall­ :n!l.nna, ska i.:tv a�Htdet: alltid hD. kommit in inom tre veckot från elen dag hes.lut ro.edde.lades. Föi: att et.t överklagande ska lronnt. tas upp i kam" rnu:r.: ätt = fo .rdtas a tt p r ö �ustllls t änd m ed d e­ las. IGu:umu.dittm limnai: p�stl.lli;rmd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten a-v det dut S0:tn fö.rvaltcingsnttcn hu k.oromit till, Om prövnio.gstillstånd inte meddelas slit forvnlt­ ningsxättem beslut fast D ct ät dätföi:; viktigt att det klart och tydligt framgår av öve1:ldagmdet till kam.tn�tten varför J:04:(1. ansct att ptö�till­ stind bör meddelas. Skrivelsen m�d öve.-klagande ska innehalla 1, Kbigmd= person-/o;i:ganisationsn�, posta.ch:ess, e.�posta.d.ress och tcl.efonnWAtOec till bostaden och ro.obiltclcfon. AcL:ess ocli tc­ ld'r;mnumme..c till klag.i.ncle:os arbetsplats ska också aogcs samt e.veo.tucll annao. adress där klaganden lun nis för: delgivning. Om. dessa uppgift«hat1ärnM.tstidig=imålet-ocli.om defoi.:tfaw:idei.taktuella-behöverdeinre uppges igen. O,:n klaganden acli.w ombud, sb ombudets uamu, posm.dress, e-postadress1 tcle� foo.oummer till �betsph\t'sPn nr.h mobiltelc­ foll:llummcr �s. Om någon pe.nmn� dlet adrcssuppgift äu�a.s, ska. änclringe,,. uwi dröjwiru. arun9.las till karnn,an;ät:tcn, 2. dendom/beslutsomöv�meduppgift om förvallmlgsriirtens naum. måln\llll.tller SGIDt d� för beslutet, 3. deskälsomklagandenqo:tillstödfören hc;r'..t� om p.röv�tillstl.nd, 4. den ändring av fö.tVll1tnings�tten.s dom/beslut SOPl�den'91J1farillstånd, 5. debevissomkla.g�den-villåberopaochvad hm/hon vill sty:rh wed viarje särslcilt bevis. Adressen till fömilb::llilgsi;ätten &-a.mgii: av do­ rne.,.,./beslutet. det it av -vikt för ledmng av rättstillämp­ ningen att överlw.gao.det prövas :tv högre ra.tt, dler 4. d.Bt ana�• finns synnerliga slcil att pröva överklagandet www. d0m,-:ol.se