FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (8) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE MOTPART 2013-05-03 Meddelad i Stockholm Målm 233-13 3897-13 KONKURRENSVERKET Statens Konstråd, 202100-1033 Box45134 104 30 Stockholm SAKEN 2013 -05- 0 7 Avd Dnr KSnr Aktbll Offentlig upphandling, återförvisat mål från Kammarrätten i Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE F'örvaltningsrätten avslår ansökan Dok.Id 327038 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 233-13 m.fl. yrkar att förvaltningsrätten beslutar att Statens konstråds upp­ handlingar av konstnärlig gestaltning av Karolinska Institutets Science Park i Solna, KISP, (mål nr 233-13) och av konstnärlig gestaltning vid Husdjursvetenskapligt Centrum Nord vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, HVC Nord, (mål nr 3897-13) ska göras om. Till stöd för yrkandena anförs bl.a. följande. Statens konstråd har tilldelat ovanstående gestaltningsuppdrag utan att följa huvudprincipen i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, om annonsering. Statens konstråd har med hjälp av deras projektledare bestämt sig för att direkt­ upphandla genom att först beställa en skiss mot betalning. När skissen är godkänd tecknas direkt ett avtal mellan konstnären och Statens konstråd om ett gestaltningskontrakt. Någon insyn i hur Statens konstråd startar själva upphandlingsprocessen finns ej. Inget i den så kallade kravbe­ skrivningen säger att uppdragen endast kan utföras av en viss konstnär utan det framstår som att ett flertal konstnärer kan konkurrera kring kravbilden och det bästa sättet att få fram möjliga förslag att ta ställning till är att annonsera om uppdragen. Statens konstråd har inte uppfyllt förutsätt­ ningarna för tillämpning av undantaget för konstnärliga skäl enligt LOU. Statens konstråd bestrider yrkanden och anför bl.a. följande. Upphandlingen i mål nr 233-13 Upphandlingen i mål nr 233-13 genomförs i samband med uppförande av KISP som består av tre husbyggnader benämnda Alfa, Beta och Gamma. Arkitekterna Sweco har benämnt sitt tävlingsförslag för "Cell i kubik", där arkitekterna tagit fasta på ett koncept om celldelning och synergieffekter, inspirerat av den forskning inom bioteknik och biomedicin som pågår på KISP. De tre husen har en tydlig och kompakt karaktär som utgår från ovalen som form och cell som ide, där de två första byggnadskropparna, Alfa och Beta, färdigställdes för inflyttning i januari 2010. Den tredje och DOM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 233-13 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen sista byggnadskroppen, Gannna, färdigställs under 2013 . De tre byggnads­ volymerna kommer att inrymma ca 1 200 anställda och vara placerade så att ett mellanrum skapas mellan dem. Mellanrummet utgör en stor entrehall för de tre byggnaderna. Framför huvudentren, som ligger utmed Tomtebodavägen, finns en hårdgjord yta och på andra sidan entrehallen finns en skogsbacke som de som arbetar i husen både kan blicka ut mot samt använda som ett uppehållsutrymme för raster etc. Det fnns således bra förutsättningar för en skulptural gestaltning om tre delar som följer rörelsen från ute-inne-ute. Upphandlingen avser en konstnärlig gestaltning som utgörs av ett skulp­ turalt verk som ska göra tre nedslag i en rörelse från ingången vid Tomtebodavägen, via entrerummet som förbinder de tre huskroppama och slutligen ut i den sluttande skogsgläntan och på så sätt skapa en narrativ rörelse. På samma sätl som de tre volymerna i arkitekturen bildar grunden för det arkitektoniska konceptet om celldelning ska den tredelade gestalt­ ningen skapa en förstärkning av rörelsen "ute-inne-ute" som tar fasta på förändring och rörelse som förutsättning för forskning. Den konstnärliga gestaltningen ska vidare tillföra platsen något suggestivt eller mångbottnat i syfte att kontrastera det ganska stränga och konsekventa formspråket i arkitekturen och samtidigt, på ett poetiskt sätt, väcka tankar och funde­ ringar hos dem som kommer i kontakt med verket. En särskild kommitte sammansatt med representanter från Statens konstråd, Akademiska Hus, Science Park, Karolinska Institutet och Sweco har främst utifrån konstnärliga och estetiska men även från de arkitek­ toniska hänsyn som följer av anskaffningens särskilda karaktär enats om riktlinjer för uppdraget. Kommitten enades härvidlag om att det valda utrymmet lämpar sig väl för en skulptural gestaltning varvid konstnären förutsattes ha ett högt utvecklat och kvalificerat konstnärskap med er­ farenhet av skulpturala gestaltningar med ett poetiskt, suggestivt och mångbottnat konstnärligt uttryck. Konstnären förväntades även ha ett intresse för och erfarenhet av rörelse och rumslighet i sina verk samt kunna visa att han/hon klarar av att på ett konstnärligt intressant sätt förhålla och anpassa sina verk till olika typer av rumslighet såsom utomhus- och inom­ husmiljöer. På samma sätt förväntades konstnären kunna förhålla och anpassa sina verk till olika slags skalor som exempelvis handens, kroppens och den arkitektoniska skalan. Vidare uppställdes krav på konstnärens förmåga att hantera olika slags material med stor konstnärlig skicklighet och uttrycksförmåga samt krav på uppvisande av ett intresse för natur och biologi eller biologiska system som ger ett konstnärligt mervärde i sammanhanget. Kommitten enades även om att den konstnärliga gestalt­ ningen gärna får vara interaktiv, dra till sig människor och på så sätt bilda en mötesplats. Det ställdes därför krav på konstnären att på ett konstnärligt intressant sätt ha arbetat med involverande konst som inbjuder till någon form av handling från betraktarna. Den särskilt sammansatta kommitten gick utifrån dessa riktlinjer igenom ett större urval av 1 7 konstnärer, där- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 233-13 m.fl. Allmänna avdelningen ibland ansökningar från konstnärer som söker uppdrag av Statens konstråd. Därefter erbjöds en konstnär, som av kommitten bedömts vara intressant och kvalificerad mot bakgrund av ovanstående krav, att utföra ett skiss­ uppdrag avseende den ifrågavarande konstnärliga gestaltningen. Konst­ nären i fråga kan därefter komma att tilldelas uppdraget att utföra den konstnärliga gestaltningen som ska färdigställas under hösten 2013. I den förevarande upphandlingen har en särskilt sammansatt sakkunnig kommitte och Statens konstråd, mot bakgrund av uppdragets särskilda karaktär, och efter genomgång av 17'konstnärskap, valt ut en konstnär för konstnärlig gestaltning av KISP som anses kvalificerad och intressant för att utföra skissuppdrag av den konstnärliga gestaltningen. Högsta förvaltningsdomstolen har i ett avgörande som refererats under beteck­ ningen RÅ 2008 ref. 79 slagit fast att ett sådant förfarande, med hänsyn till de ovan nämnda speciella förhållanden som råder vid upphandling av konstnärliga tjänster, dvs. när rent konstnärliga och estetiska hänsyn ligger till grund för valet av leverantör, innebär att undantaget avseende konst­ närliga skäl är tillämpligt. Upphandlingen i mål nr 3897-13 Upphandlingen i mål nr 3897-13 genomförs i samband med uppförande av den nya byggnaden HVC Nord som är en del av Sveriges lantbruks­ universitets omfattande omorganisation och förnyelse av hela campus­ området i Ultuna i Uppsala under åren 2011-2015. Byggnaden har ritats i en modernistiskt präglad arkitektur med fokus på funktion, ljus och rymd samt jordnära elegans. Materialvalen spelar en stor betydelse i den nya byggnaden där arkitekterna har eftersträvat ett uttryck av enkelhet, på gränsen till robust. Huset domineras av "Kuben", en kvadratisk glas­ byggnad i sex våningar där kontorslokaler för ledning och administration finns. HVC Nords fasad blir svartmålad träpanel med stora glaspartier. Den öppna entrehallen i HVC Nord skapar en ny stor representativ huvudentre för universitetet med strategiskt läge vid Corson, det centrala grönstråket "*' •· - på campus, och vid torget framför aulan. På Campus Ultuna rör sig dag- ligen drygt4 000 personer och entrevåningen ges därför en utpräglat publik och transparent utformning för att skapa en dynamisk plats som tar emot och fördelar flöden från Corson, Södra torget, Östra längan och Undervisningshuset. I entrehallen kommer även alla servicefunktioner för studenter, anställda och besökare att samlas. Entrehallen ligger på markplan men något djupare in i byggnaden ligger ett centralt placerat atrium från vilket det är möjligt att titta ner på det undre planet. Det flera våningar höga atriet består av ett stort luftrum med en tak­ höjd om ca 12 meter. En skulptural trappa förbinder samtliga plan i kuben. Atriet har en fönsterfasad i söder där dagsljuset flödar in, och rummet bärs I STOCKHOLM Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 233-13 m.fl. Allmänna avdelningen upp av obehandlade träbalkar medan taket består av limträbalkar i kors, som placerats i ett kassettak. Atriets nedersta plan står i förbindelse med Undervisningshuset via en generös, dagsljusbelyst passage med egen entre inskuren som en lykta i trappan ner från Södra torget. Upphandlingen avser en konstnärlig gestaltning av betonggolvet i det ovan beskrivna atriet. Golvet är en platsgjuten betongplatta om ca 25 0 kvadrat­ meter som lämpar sig väl för en konstnärlig gestaltning då det är en yta som bildar ett förbindelsestråk på campuset för de ca4000 personer som rör sig på området, samtidigt som det är synligt från Kubens alla vånings­ plan. Gestaltningen ska vidare utgöra ett komplement till de konstprojekt som på senare år har gjorts eller planeras att genomföras på Campus Ultuna, och gestaltningen måste således anpassas därefter. En särskild kommitte sammansatt med representanter från Statens konst­ råd, Akademiska Hus, Sveriges lantbruksuniversitet och Arkitekt Ahrbom & Partner har främst utifrån konstnärliga och estetiska men även från den arkitektoniska hänsyn som följer av anskaffningens särskilda karaktär enats om riktlinjer för uppdraget. Kommitten enades härvidlag om att det valda utrymmet lämpar sig väl för en skulptural gestaltning varvid konstnären förutsattes ha ett: högt utvecklat och kvalificerat konstnärskap med erfarenhet av att ha arbetat med större och komplicerade produktioner där många parter varit involverade. Konstnären förväntades även besitta en djup förståelse för det arkitektoniska sammanhanget i sina installationer, samt ha erfarenhet av och kunna kombinera ett intresse för rum, skala och det historiska och sociala sammanhang som konsten ingår i. Vidare uppställdes krav på att konstnären i sin konstnärliga produktion ska ha erfarenhet av konstnärlig gestaltning av golv samt ha ett dokumenterat intresse för materialitet och därmed kunna uppvisa en stor konstnärlig känslighet för olika materials uttrycksförmåga. Med hänsyn till den spe­ ciella karaktären på platsen för gestaltningen förutsattes det även att konst­ nären kunde uppvisa en hög professionell nivå inte bara avseende konst­ närlig kvalitet utan även avseende teknisk kvalitet. Detta innebar även ett krav på ett intresse för vetenskapshistoria och filosofi för att skapa en för­ djupad förståelse av olika kunskaps- och förståelsemodeller, i syfte att åter­ spegla Sveriges lantbruksuniversitets verksamhet. Till följd av den ele­ ganta och sobra miljön fordrades därutöver att konstnären kunde uppvisa ett uttryck, som är representativt för Sveriges lantbruksuniversitets ledning. Den särskilt sammansatta kommitten gick utifrån dessa riktlinjer igenom ett större urval av 1 2 konstnärer, däribland ansökningar från konstnärer som söker uppdrag av Statens konstråd. Därefter erbjöds en konstnär, som av kommitten bedömts vara kvalificerad och intressant mot bakgrund av ovanstående krav, att utföra ett skissuppdrag avseende den ifrågavarande konstnärliga gestaltningen. Konstnären ifråga kan komma att tilldelas uppdraget att utföra den konstnärliga gestaltningen som ska färdigställas under hösten 2014. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 233-13 m.fl. Allmänna avdelningen Iden förevarande upphandlingen har en särskilt sammansatt sakkunnig kommitte och Statens konstråd, mot bakgrund av uppdragets särskilda karaktär, och efter genomgång av 12 konstnärskap valt u t en konstnär för konstnärlig gestaltning av HVC Nord vid Sveriges lantbruksuruversitet i Uppsala som anses kvalificerad och intressant för att utföra skissuppdrag av den konstnärliga gestaltningen. Högsta förvaltningsdomstolen har i ett avgörande som refererats under beteckningen RÅ2008 ref. 79, slagit fast att ett sådant förfarande, med hänsyn till de ovan nämnda speciella förhållanden som råder vid upphandling av konstnärliga tjänster, dvs. när rent konstnärliga och estetiska hänsyn ligger till grund för valet av leverantör, innebär att undantaget avseende konstnärliga skäl är tillämpligt - anför bl.a. att det inte finns någonting i Statens konstråds yttranden som ger stöd för att inte konkurrensutsätta gestaltnings­ uppdragen. Statens konstråd följer inte grundläggande principer för all offentlig upphandling när man handplockar. Ord som estetisk, konstnärlig, produktionstekniska hänsyn och dylikt är inte avgörande för vilken upphandlingsmetod som ska användas och de borde ha funnits med i ett förfrågningsunderlag i kombination med en annonsering i syfte att offentliggöra upphandlingen. Statens konstråd vidhåller sin inställning och anför att man i varje enskilt fall tar ställning till undantagets eventuella tillämplighet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Det är ostridigt i båda målen att Statens konstråd köper en konstnärlig gestaltning. Det är därför fråga om en offentlig upphandling som ska göras i enlighet med LOU och de grundläggande principer enligt 1 kap. 9 § som lagen bygger på, bl. a. öppenhet och konkurrens. Principen om öppenhet förutsätter att upphandlingen annonseras offentligt så att alla intresserade leverantörer får möjlighet att lämna anbud. Enligt en undantagsbestämmelse i 4 kap. 5 § första stycket 2 LOU :far en upphandlande myndighet använda förhandlat förfarande utan föregående I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 233-13 m.fl. Allmänna avdelningen annonsering vid tilldelning av kontrakt som avser byggentreprenader, varor och tjänster om det som ska upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensam.rätt kanfullgöras av endast en viss leverantör. Detta innebär att den upphandlande myndigheten fåroegäta anbud genom att skriftligen kontakta endast en leverantör, om tex. konstnärliga skäl gör att endast den leverantören kan leverera det som myndigheten vill köpa.. Eftersom det är fråga om ett undantag måste myndigheten kunna visa att förutsättningarna för undantaget föreligg�r. Högsta förvaltningsdomstolen har i två olika avgöranden belyst undantags­ bestämmelsens tillämplighet vid upphandling av konst. I RÅ 2008 ref. 79 uttalade Högsta förvaltningsdomstolen att det råder speciella förhållanden för upphandling av konstnärliga tjänster. Upphandlingen handlade om en konstnärlig gestaltning i ett konsert- och kongresshus och kommunen hänvisade till anskaffningens särskilda karaktär och till att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets av konstnärer som valts ut av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitte. Högsta förvaltnings­ domstolen fann att det aktuella undantaget hade tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU och i enlighet med de principer som upphandlingsreglema bygger på, varför upphandlingen hade genomförts i enlighet med LOU. I RÅ 2009 not. 134 fann Högsta förvaltningsdomstolen att utredningen innehöll en allmän och tämligen tunn uppdragsbeskrivning där det framgick att kommunen ville köpa en konstnärlig gestaltning som skulle utgöra ett minnesmärke över Förintelsens offer. Av uppdraget framgick inte några omständigheter kring det tänkta minnesmärket som skulle kunna göra undantaget tillämpligt och kommunen ansågs därför ha brutit mot LOU. I de aktuella målen handlar det om en konstnärlig gestaltning av KISP respektive om en konstnärlig gestaltning vid HVC Nord. Statens konstråd har i båda målen tillämpat den aktuella undantagsbestämmelsen för I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 233-13 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen konstnärliga skäl genom att välja ut en konstnär och erbjuda honom respektive henne skissuppdrag med möjlighet till tilldelning av kontrakt. Frågan i målen är om den aktuella undantagsbestämmelsen är tillämplig. Förvaltningsrätten har inte till uppgift att granska Statens konstråds tillvägagångssätt eller tillämpning av undantagsbestämmelsen i andra upphandlingar. Förvaltningsrätten finner att konstrådet, mot bakgrund av de beskrivningar som lämnats avseende uppdragens särskilda karaktär och den urvalsprocess som skett, har visat att undantagsbestämmelsen i4 kap.5 § första stycket 2 LOU är tillämplig i båda upphandlingarna och att undantaget har tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU. Upphandlingarna har således genomförts i enlighet med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som lagen bygger på. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Rådman Förvaltningsrättsnotarien Lars-Erik Rudström har föredragit målet. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva. till Kammarrätten :i Stockholm.. §1"'1;,{velsen ska clock skickas elle:.: fä-.-.-.11:as till fö:;:val,--nit1gstätten. Överklagandet ska ha ko:tnmit in till förvaltningsrätten i110-.n tre vecko:.: från den dag då kkgaudeu fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. . . O.tn. sista dagen för överklagandet infaller på. lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:tnrner in nästa. vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i ka:tnmarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamru.arrätte:h lä:tonar prövrungstiJlstånd om det är av vilrt för ledning av rättstilliimpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till äncb?ng i det slut vartill förvaltningsrätten kotnmit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till ka:tnrnattätten varför man anser att p:t:övningstillstånd bör meddelas. Sktlveisen med överklagande ska fo-nehålla 1. den klagandes namn, personnurntner, yrke, postadress och telefonnu.ttl1J?.er. Dessutom. ska adress och telefonnummertillarbetsplatsenoch eventuell annan plats cllir klaganden kan nås för delgivning iämnas o:tn dessa uppgifter i_nte tidigare uppget'"LS i målet. Om någon person- eller adressuppgft ändras är det viktigt att a:omälail. snarast görs till kaw...nurrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut so!D.. överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, m.ålnu.tnn:J.er samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begärru;:i.om.prövningstillstånd, den ändring av fäi-valtningsrättens beslut som k1aganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa. och vad han/hon vill styrka medvarje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden elle:t hans ornhud. Adressen till förvaltningsrätteu framgår avbeslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fu1ltnakt i orig:inal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. O:tn någon person- ellet adtessuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I :IDål om överpröv:oing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom. områdena vatten, energ4 transporter och posttjä:nster f'ar avtal slutås innan tiden fö r överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått :från det att rätten avgjo1t :tnålet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. J3ehöverNifleruppl sningarornhutrnan y överklagar kan Ni vända Er till fö1-valtningsrätten. DV 3109/1ALOU