FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2019-06-11 Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 201s-cs� 1 1 .Avd Dnr Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Meddelad i Falun Sopra Steria SwedenAB, 556284-2319 Ombud: jur.kand. Fanny Fernlöf ochjur.kand.Angelo Skog Advokatfirman Cederquist KB Mål nr 2125-19 Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART Göteborgsregionen, 222000-0265 Ombud: Advokaten Fredrik Engström och jur.kand. Oscar de Hoog Engström & BellmanAdvokatbyråAB Spannmålsgatan 19 411 05 Göteborg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 252559 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2125-19 !FALUN YRKANDE M.M. :1 .,111/\ ,,,,: : Göteborgsregionen genomför, genom ett selektivt förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling av ramavtal avseende IT-konsulttjänster (dnr: 2018-00431.90). Av tilldelningsbeslut den 26 april 2019 framgår att Göteborgsregionen beslutat att anta Fujitsu Swe­ den AB (Fujitsu) som leverantör för Spår A. Sopra Steria Sweden AB (Bolaget) ansöker om överprövning såvitt avser del Spår A och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid Fujitsus anbud ska förkastas. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärde­ ring genomförs varvid det CV som Fujitsu lämnat för konsult A respektive konsult C ska bortses ifrån och anför till stöd för sin ansökan i korthet föl­ jande. Göteborgsregionen har i punkten 6.1 i upphandlingsdokumenten före­ skrivit ett maximalt antal sidor för CV:n. Genom att utvärdera Fujitsus an­ bud i dess helhet, trots att inlämnade CV:n överskrider maximalt antal sidor, har Göteborgsregionen agerat i strid med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU. Bolaget, som rätteligen skulle ha vunnit upphandlingen om Göteborgsregionen inte hade utvärderat Fujitsus anbud, har lidit eller riske­ rat att lida skada till följd av det felaktiga förfarandet. Göteborgsregionen bestrider bifall till ansökan och anför i korthet att för­ frågningsunderlaget är utformat enligt kraven i LOU och att kvalificering och utvärdering har genomförts i enlighet med de grundläggande princi­ perna och övriga bestämmelser i LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2125-19 IFALUN SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den la­ gen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :far av­ slutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Vad parterna anför Bolaget anför bl.a. följande. I punkterna 4.2 och 6.1 i förfrågningsunderlaget framgår krav på att anbudsgivaren ska inkomma med tre stycken ev om vardera maximalt 2 A4-sidor. Av de tre ev:n som Fujitsu ingett överskrider ev för konsult A och konsult e kravet på maximalt tillåtna sidantalet. Fujit­ sus anbud måste därmed antingen förkastas då det är ofullständigt i förhål­ lande till de ett obligatoriskt krav, eller kan Fujitsu vid utvärderingen endast tillgodogöra sig poäng för den ev som uppfyller formkravet i punkt 6.1. Ut­ värderingen hade då resulterat i att Fujitsu endast erhållit 1405 poäng. Un­ dantagsregeln i punkten 6.4 är uttryckt i en annan del av nu aktuellt förfråg­ ningsunderlag, för ett annat utvärderingskriterium och avseende en annan anbudsuppgift och är överhuvudtaget inte tillämplig på ingivna ev:n. Nå­ gon generell föreskrift om att Göteborgsregionen ska bortse från textmassor som överskrider maximalt tillåtna sidantal finns inte heller på annan plats i förfrågningsunderlaget. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2125-19 IFALUN Göteborgsregionen framför bl.a. följande. Kravet i punkten 6.1 i förfråg­ ningsunderlagets Bilaga A - Svarsbilaga Spår A utgör inte ett obligatoriskt skall-krav, vilket alltså innebär att ett anbud inte måste förkastas för det fall den angivna längden överskridits. Att ingivna ev:n med ett innehåll som översteg den maximala längden ändå i huvudsak skulle beaktas framgår också uttryckligen av att det i punkten 6.4 i samma bilaga i förfrågningsun­ derlaget anges att text som är längre och flödar över till nästa sida kommer att bortses från. Om avsikten hade varit att anbud med ev:n överstigande två sidor helt skulle förkastas hade bestämmelsen i punkten 6.4 aldrig kun­ nat tillämpas. Vidare har de digitala filerna med ev:n som givits in varit i Microsoft Word-format. Sådana filer är inte "låsta" i sin utformning, vilket innebär att det kan variera hur dessa faktiskt visas på en skärm eller vid ur­ skrift utifrån vilken programvara dokumenten öppnas med. I förevarande fall har dokumenten avfattats i typsnittet "Fujitsu Sans", vilket inte är ett standardtypsnitt och följaktligen inte heller installerat hos Göteborgsreg­ ionen. När dokumentet öppnats har programvaran därför ersatt typsnittet med ett förinstallerat typsnitt, vilket påverkat dokumentets längd. Det bör även noteras att såväl konsult A som e har infogat förhållandevis utrym­ meskrävande certifieringsmärkningar i sina ev:n, vilket även det kan ha fått till följd att vissa rader flyttats ner och därmed flödat över. Den överskju­ tande texten i såväl konsult A som konsult e:s ev rör tidigare anställningar. En konsults tidigare anställningar har inte varit poänggivande för någon an­ budsgivare vid selekteringen och den slutliga tilldelningen. Oaktat huruvida texten i den icke poänggivande anställningsdelen rent faktiskt flödat över el­ ler inte, har Göteborgsregionen i enlighet med vad som framgår av punkten 6.4 bortsett från den text som är längre och har flödat över till nästa sida. Att kravet på minst fem års erfarenhet i enlighet med punkten 4.2.1 varit upp­ fyllt har framgått tydligt av uppdragsbeskrivningarna på sida ett och två för både konsult A och e:s ev:n, varför den eventuellt överskjutande texten saknat betydelse för poängsättningen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2125-19 IFALUN Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlagets administrativa bestämmelser anges bl.a. följande. Anbudsgivare ska i sitt anbud visa att de krav som ställs i förfrågningsun­ derlaget uppfylls. Om anbudsgivare avstår från att svara på något av de ställda kraven eller frågorna kommer detta att tolkas som att kraven inte kan uppfyllas eller att kravet inte kan accepteras. Uppfylls inte samtliga obliga­ toriska krav kommer anbudet inte att beaktas. De obligatoriska kraven mar­ keras genom användning av ordet skall i fet stil. Observera att det i förfråg­ ningsunderlaget kan förekomma att ordet "skall" används i löpande text. Är det inte markerat med fet stil utgör det inte ett obligatoriskt krav i upphand­ lingen (punkten 2.3). Av Bilaga A - Svarsbilaga Spår A kan utläsas bl.a. följande: 6.1 TK 1 - ev för konsulter Bifoga efterfrågade CV som bilaga 1,2,3 enligt beskrivningen i förfrågningsunderlaget. Kom ihåg att i bilagan neutralisera alla mailadresser, logotyper, företagsnamn eller annat som visar var konsulten arbetar. Namnge konsulterna som konsult A, konsult B osv. Maxlängden är 2 A4-sidor per konsult. Poängsättning: Upp till 20 poäng enligt beskrivningen i 4.2 och 4.2.1. Svar lämnas som bifogade bilagor enligt beskrivning. Förvaltningsrätten finner inte att skrivningen i punkten 6.1 i ovan om en maxlängd på 2 A4-sidor per konsult kan anses vara utformat som ett obliga­ toriskt krav i upphandlingen i den meningen att anbud som innehåller ev:n omfattande fler än 2 A4-sidor per konsult kommer att förkastas. Det har inte heller ställts upp några särskilda krav vad gäller t.ex. teckenstorlek, typsnitt, radavstånd eller marginaler för ev. Vid dessa förhållanden är det förvalt­ ningsrättens bedömning att den omständigheten att Fujitsu lämnat in ev:n som, bl.a. beroende på vilken programvara som används då dokumenten Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2125-19 !FALUN öppnas, måhända överskrider 2 A4-sidor inte kan anses utgöra skäl att för­ kasta anbudet (jfr punkten 2.3 i de administrativa bestämmelserna). Vad Bo­ laget framfört i målet visar således inte att Göteborgsregionen har förfarit i strid principerna om öppenhet och likabehandling eller någon annan bestäm­ melse i LOU, då man på det sätt som skett godkänt och utvärderat anbudet från Fujitsu. Det saknas därmed grund för ingripande enligt LOU varför Bo­ lagets ansökan ska avslås. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Bilaga 1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se .,............. __ . Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar- Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. . i;r�;: ··.•., .._.,.../. 0likäc;cfa]i::::�;;::::i . . . f:t),i\', ·ft .. .i.' .. : •"V'•n•��··•·";,..:c ., ,-,,.,,...;:Domstolen bedomer att det finns • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www .domstol.se 1:_·ili}iilt\�eiiii1�i�iit:p)?n,stolen först ställning till om I . ·• • · ,t!Hr::J;:,::::ständ i fyta f-::.:; ...,,,cs.a:.�;,f:�,-,;.,c::-c,··�qJ_(:'.9��$atttvivlapåattförvaltnings- ·' \,,· '..• I . •··-·'i{,�;(,(+,;;;i;dr\t;;:-:t;:cf�}fJl:11t rätt.