FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2012-10-16 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Örebro Måleri AB, 556296-6381 Bergslagsgatan 6 703 67 Örebro MOTPART Mål nr 3694-12 E Sida 1 (5) Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:109 1) om offentlig upphandling, LOU Örebrobostäder AB, 556334-8449 Box 8033 KONKURRENSVERKET 2012 -HJ- 1 7 Avd Dnr -- -·· ( ( 700 08 Örebro ( SAKEN DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Örebro Måleri AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 70623 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3694-12 E ( ( I KARLSTAD 2012-10-16 PARTERNAS INSTÄLLNING Örebrobostäder AB (ÖBO) har inlett en offentlig upphandling (ram avtal) avseende målningsarbeten. Enligt tilldelningsbeslut den 31 augusti 2012 har ÖBO beslutat att inte anta Örebro Måleri AB för något distrikt med hänvisning till att det finns minst tre anbudsgivare som lämnat bättre vill­ kor än Örebro Måleri AB och att dessa täcker behovet enligt förfrågnings­ underlaget. Örebro Måleri AB ansöker om överprövning av upphandlingen, yrkar att denna görs om och anför bland annat följande. ÖBO har brutit mot de grundläggande principerna 1 kap. § 9 LOU avseende öppenhet. Enligt förfrågningsunderlaget är de kriterier som ska utvärderas Pris, Arbetsledning, Kvalite och Miljö, vilka utvärde­ ras med olika fördelningstal. Av förfrågningsunderlaget framgår inte de bedömningskriterier som ska ge värderingen. Graderingen fram­ går inte och förefaller godtycklig då anbudsgivare ej klart kan utläsa vilka egenskaper som den upphandlande enheten värderar som vik­ tiga utan endast den maximala poäng som kan erhållas. Av förfrågningsunderlaget har inte heller gått att utläsa hur många leverantörer som kommer att tilldelas kontrakt. Av resultatet av ut­ värderingen framgår att ÖBO sökt leverantörer med större administ­ rativa och personella resurser, Detta har dock inte framställts tydligt i förfrågningsunderlaget. Redovisning av poängsättning och på vilka grunder denna skett har endast redovisats i tilldelningsbeslutet. ÖBO m otsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat följande. I de administrativa föreskrifterna (under AFC 1 Fördelningsnyckel) återfinns följande text: "Avtal kommer att tecknas med de två an­ budsgivare per distrikt enligt AFB.3. Den anbudsgivare som erbjuder det m est ekonomiskt fördelaktigt anbudet enligt AFB. 52 för respek­ tive distrikt kommer att nyttjas till dess fulla kapacitet är utnyttjad. Därefter kommer den anbudsgivare som rankas som nummer två för aktuellt distrikt att nyttjas". ÖBO har inte sökt leverantörer med större administrativa och perso­ nella resurser. Att det blivit de i regionen största leverantörerna som ( ( ( ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3694-12 E 2012-10-16 rangordnats högst beror på att de lämnat de anbud som är ekonomiskt mestfördelaktigt med hänsyn till samtliga omständigheter. Som Örebro Måleri AB uppger har poängsättningen och anledningen till erhållna poäng vid utvärderingen redovisats i tilldelningsbeslutet med bilagor. Principen om transparens och förutsebarhet har därige­ nom uppfyllts. Angående påståendet att det i förfrågningsunderlaget inte skulle framgå de bedömningskriterier som ska ge värdering finns i förfråg­ ningsunderlaget följande text under AFB.52 , Värderingsgrunder vid prövning av anbud: Arbetsledning - Arbetsledning poängsätts efter de i anbud angivna arbetsuppgifterna, CV samt hur många yrkesarbetare han ansvarar för. Se AFC.342. Maximalt kan 5 poäng erhållas för detta kriterium. Kvalitet- Kvalitetsstyrning bedöms genom E:s redovisade kvalitets­ system som kommer att tillämpas för uppdraget, där uppfyllelse av egenkontroll utgör en väsentlig del. Maximalt kan 5 poäng erhållas för detta kriterium. Miljö - Miljö bedöms genom E:s redovisade miljöledningssystem som kommer att tillämpasföruppdraget där redovisade miljöklasser är en väsentlig del för utvärdering av miljö kom m er anbudsgivarens fordonspark för utförande av efterfrågad tjänst att vägas in. I första band bör eldrivna fordon användas och därefter följande i rangord­ ning: fordonsgas, etanol, bensin/diesel. För de som åberopar att de använder bilar enligt ovan ska ange fordonets registreringsnummer i anbudet. Maximalt kan 5 poäng erhållas för detta kriterium. Det är svårt att i förfrågningsunderlag precisera poängsättning av ur­ värderingskriterier då det från anbudsgivare förekommer bredd och variation i redovisat material. ÖBO kan med anledning_av poängsätt­ ningen i tilldelningsbeslut inte se att Örebro Måleri AB lidit eller kommer att lida någon skada på grund av berörd anbudsutvärdering. Örebro Måleri AB har tillagt bland annat följande. Det har inte framgått tydligt av förfrågningsunderlaget vilka egen­ skaper som värderats hos anbudsgivaren. Detta framgår först av till­ delningsbeslutet och uppfyller inte kraven på transparens och förut­ sebarhet då anbudsgivare inte har någon möjlighet att vär­ dera/anpassa sin prissättning i förhållande till en transparant redovis­ ning av de poäng som skulle kunna erhållas. Redovisningen av be­ dömningen för parametrarna Arbetsledning, Kvalitet och Miljö har ej gått att utläsa av förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget går endast attutläsa att maximalt 5 poäng kan erhållas. Det finns ing­ en gradering avuppdragen. Örebro Måleri AB har inte haft möjlighet I KARLSTAD ( ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3694-12 E I KARLSTAD 2012-10-16 att anpassa innehållet i anbudet utifrån kända kriterier för utvärde­ ringen, vilket skulle möjliggöra en annan värdering av anbudet. Öre­ bro Måleri AB kommer därmed att lida skada om upphandling sker på otydliga grunder för utvärderingen. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella upphandlingen gäller ramavtalsentreprenörer för målningsar­ beten. E nligt förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter sker pröv­ ningen av anbuden i två steg. I steg 2 kommer de anbud som uppfyller kra­ ven i steg 1 att värderas enligt principen om ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till samtliga omständigheter varvid följande kriterier kommer att tillmätas betydelse i rangordning. 1. Pris (75 procent) , 2 . Arbetsledning (10procent),3.Kvalitet(5procent)och4.Miljö(10procent). Utvärde­ ringskriterierna är viktade och rangordnade. Under varje kriterium anges dessutom vilka egenskaper som tillmäts betydelse vid utvärderingen av respektive kriterium. Detta får anses vara tillräckligt för att varje leverantör med utgångspunkt i underlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheten att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Det kan inte krävas att anbudsgivar­ na i detalj ska kunna förutse hur deras anbud kommer att värderas poäng­ mässigt. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3694-12 E 2012-10-16 Beträffande frågan hur många leverantörer som kommer att tilldelas kon­ trakt anser förvaltningsrätten också att förfrågningsunderlaget innehåller tillräcklig information. Förvaltningsrätten finner inte heller annars att förfrågningsunderlaget stri­ der mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i LOU. Det är inte heller i övrigt visat att ÖBO brutit mot dessa principer. Det saknas därmed grund för ingripande enligt LOU . Örebro Måleri AB:s ansökan ska därför avslås. Föredragande: Lars Överström I KARLSTAD ( (