Dok.Id 113156 Postadress Box 42 351 03 VŠxjš Besšksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 VŠxjš Ombud: Olle Lindberg c/o Advokatfirman Kahn Pedersen Box 16119 103 23 Stockholm Ombud: Advokat Kristian Pedersen Advokatfirman Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Region Kronoberg, Upphandlingsavdelningen Box 1223 351 12 VŠxjš SAKEN S…KANDE ApoEx AB, 556633-4149 Box 6079 102 32 Stockholm BegŠran om šverpršvning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091); LOU ____________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ApoEx AB:s ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I V€XJ… 2015-06-18 Meddelad i MŒl nr 967-15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… YRKANDEN M.M. Region Kronoberg (Regionen) har genomfšrt en upphandling kallad Óente- ralt nutritionsmaterial inkl. sondnŠringar och kosttillskott samt distribut- ionstjŠnstÓ. Upphandlingen genomfšrdes som ett šppet fšrfarande enligt LOU. Det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet avsŒgs att antas. Fyra anbud inkom varav ett diskvalificerades. Enligt beslut daterat den 9 mars 2015 har Mediq Sverige AB tilldelats kontraktet. ApoEx AB (ApoEx) ansšker om šverpršvning och yrkar att utvŠrderingen gšrs om. I huvudsak har fšljande anfšrts. Deras anbud har felaktigt fšrkas- tats. Som skŠl till beslutet har Regionen angett att lŠmnade fšrpacknings- priser inte gick att relatera till pris per enhet. NŒgon mer konkret fšrklaring till vilka delar av prisbilagan som anses felaktig, har inte lŠmnats. Detta trots att ApoEx efterfrŒgat besked. Informationsskyldigheten enligt 9 kap. 10 € LOU Šr inte uppfylld. Anbudet frŒn ApoEx uppfyller dock efterfrŒ- gade krav. I sammanhanget bšr framhŒllas att den artikellista som ingŒr i fšrfrŒgningsunderlaget, som ligger till grund fšr anbudgivarnas prisbilaga Šr inkonsekvent utformad nŠr det gŠller fšr vilka enheter som prisuppgif- terna ska lŠmnas pŒ. Exempelvis anges i flik 4, rad 18 (avseende grupp 4 och 10) att det som ska anges av anbudsgivarna och utvŠrderas av Region- en Šr priset per fšrpackning, den grŒmarkerade raden. Samtidigt kan kon- stateras att priset fšr de olika smakerna i denna grupp, ska anges i ml. Denna typ av inkonsekvens Œterfinns Šven pŒ andra stŠllen i artikellistan. Detta kan mšjligen fšrklara Regionens ofšrmŒga att relatera fšrpacknings- priserna till priserna per enhet. Regionen har i sŒdana fall missuppfattat sin egen artikellista. ApoEx har rŠknat om priset per fšrpackning till exempel- vis pris per ml, d.v.s. en enhet som Regionen angett i artikellistan. Dessu- tom Šr anbudspriset varken Óextremt lŒgtÓ eller Óastronomiskt hšgtÓ jŠm- fšrt med švriga anbudsgivares. ApoEx hade det lŠgsta jŠmfšrelsepriset av inkomna anbud, innan Regionen genomfšrde den testning av anbudsgivar- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… nas bestŠllningsportaler, som var en del av utvŠrderingen. Denna utvŠrde- ring fick ApoEx inte delta i. Det saknas dock anledning att tro att om bola- gets bestŠllningsportal skulle utvŠrderats inte skulle fŒtt ett mycket fšrmŒn- ligt eller Œtminstone godkŠnt resultat. Det kan dŠrfšr konstateras att ApoEx skulle ha tilldelats kontraktet eller Œtminstone haft en realistisk chans att gšra detta. ApoEx har dŠrmed lidit eller riskerat att lida skada. Det rŒder fri prissŠttning pŒ marknaden. Det finns dŠrfšr inget som hindrar en anbudsgivare frŒn att lŠmna hšga priser fšr en eller flera produkter i ett anbud. FšrfrŒgningsunderlaget innehŒller inget obligatoriskt krav avseende hšgsta tillŒtna pris. Vissa positioner i anbudet Šr prissatta under ett šre per fšrpackning. Regionen anmŠrker pŒ att marknadsvŠrdet pŒ dessa varor Šr 10-20 kr per fšrpackning. Det finns inget krav i aktuell upphandling pŒ att offererade priser mŒste vara šver eller under vissa nivŒer. Regionen menar Šven att ApoEx inte har lŠmnat nŒgon nŠrmare motivering till varfšr arti- kellistan ska anses vara korrekt ifylld. Regionen har dock inte begŠrt nŒgon sŒdan motivering. ApoEx har enbart via e-post underrŠttats om att de pŒ- stŒdda felaktigheterna har medfšrt diskvalificering. Bolaget har rimligen inte kunnat fšrklara sig bŠttre eftersom artikellistan Šr ifylld i enlighet med stŠllda krav. Regionen har inte visat att det finns nŒgot enskilt krav i un- derlaget eller LOU som motiverar att anbudet fšrkastas. Varken artikellis- tan eller fšrfrŒgningsunderlaget anger nŒgonstans att priser endast fŒr anges med tvŒ decimaler. I punkt 1.6.1 i fšrfrŒgningsunderlaget anges fšl- jande. ÓPriser ska anges i kronor (SEK) exkl. mervŠrdesskatt.Ó SŒsom prisexempel nŠmns 10,00 kr. Detta Šr dock endast ett exempel pŒ hur man kan fylla i listan och inget krav. Dessutom har ApoEx lŠmnat pris pŒ kro- nor och šren. Priset 0,05989 Šr detsamma som 0 kr och 5,989 šre. Regionen pŒstŒr fšrst nu att ApoEx inte uppfyller obligatoriska krav pŒ tillrŠcklig kapacitet, resurser och kompetens. Detta bestrides. PŒstŒendena har varken framgŒtt av tilldelningsbeslut eller tidigare epostkorrespondens. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… Att detta framfšrs fšrst nu tyder pŒ att Regionen fšrsšker hitta andra skŠl till att fšrkasta anbudet. Det Šr felaktigt att ApoEx inte uppfyller kraven pŒ kapacitet, resurser och kompetens. Bolaget omsŠtter ca 1,5 miljarder kronor och utfšr idag lik- nande uppdrag av stšrre omfattning. Detta Šr utfšrligt redogjort fšr i anbu- det. Dessutom Šr kravet stŠllt pŒ organisationsnivŒ och samtliga av de ef- terfrŒgade funktionerna ingŒr i anbudet. Referensuppdrag 1 avser inte enbart dentalprodukter, vilket Regionen fel- aktigt pŒstŒr. Dessutom hade ApoEx i den upphandlingen ett eget webb- bestŠllningssystem, vilket framgŒr av anbudet. Referensuppdrag 2 Šr lik- vŠrdigt uppdraget i upphandlingen, eftersom det avser inkšp, lagerhŒllning och distribution av lŠkemedel till brukare samt ett fšrskrivningssystem fšr fšrskrivare. Det Šr korrekt att logistiken Šr samordnad och sker via kunden, men uppdraget avser inte enbart hemleverans till brukare. Det avser Šven leverans av brukares varor till Regionens bestŠllande enheter sŒsom kom- munala boenden, kšk och sjukhus. Dessutom ska pŒpekas att referenser enligt underlaget ska avse Ómotsvarande uppdragÓ och inte exakt samma uppdrag som det upphandlade. Att krŠva att referensuppdraget skulle avse exakt samma varuomrŒden som ingŒr i upphandlingen skulle dessutom vara oproportionerligt. NŠr Regionen fšrkastade ApoEx anbud bršt man mot principerna om likabehandling och šppenhet. Regionen bestrider bifall till ApoEx talan och anfšr i huvudsak fšljande. LŠmnade anbudspriser var angivna pŒ ett sŒdant sŠtt att Regionen bedšmde prislistan som felaktig. Fšr vissa positioner angavs ett pris understigande ett šre per fšrpackning fšr kosttillskott. Marknadspris fšr motsvarande fšrpackning av dessa produkter Šr 10-20 kr. Detta ska jŠmfšras med att det fšr vissa positioner gŠllande glutenfria varor, har angetts ett pris pŒ upp mot 900 kr per fšrpackning i relation till marknadspriset pŒ ca 40 kr per 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… fšrpackning. Anbudspriser ska i enlighet med artikellistan anges i kronor och šren, d.v.s. 2 decimaler i enlighet med exempelraden fšr varje flik. I ApoEx anbud anges priser med 5 decimaler vilket innebŠr att priserna inte har lŠmnats i enlighet med anvisningarna. Regionen gjorde dŠrfšr bedšm- ningen att inlŠmnad prislista var felaktig och anbudet diskvalificerades dŠrfšr. Detta beslut kommunicerades med ApoEx som sedan vidhšll att priserna var korrekt ifyllda. Regionen har tidigt under anbudsutvŠrderingen gett ApoEx mšjlighet att motivera varfšr prislistan Šr korrekt. NŒgon god- tagbar fšrklaring har dock inte lŠmnats. Artikellistan Šr inte inkonsekvent utformad. I artikellistan fšr flik 1-7 ska anbudsgivarna lŠmna pris per enhet och pris per fšrpackning. Enhet anges styck, ml eller gram beroende pŒ vilken enhet artikeln sŠljs i. I ÓfrŒgor och svarÓ under frŒga 71 publicera- des Šven ett fšrtydligande. Dessutom uppfyller ApoEx inte samtliga obligatoriska krav. Deras anbud ska dŠrfšr fšrkastas av andra skŠl. Under punkt 1.4.5 i administrativa fšre- skrifter stŠlls krav pŒ anbudsgivarens tekniska fšrmŒga och kapacitet. Det har i anbudet angetts att nyckelpersoner avseende sortimentsexpert/ kund- ansvarig ska rekryteras till uppdraget. Bolaget uppfyller dŠrfšr inte kraven pŒ tillrŠcklig kapacitet, resurser och kompetens. Under punkt 1.4.9 i administrativa fšreskrifterna anges att anbudsgivaren ska lŠmna referensuppdrag som styrker erfarenhet att leverera motsvarande tjŠnst. Av lŠmnade uppgifter framgŒr att referensuppdrag 1 avser fšrsŠlj- ning av dentalprodukter till Stockholms lŠns landsting. Detta kan inte anses vara likvŠrdigt med inkšp, lagerhŒllning och šppenvŒrd. ApoEx tillhanda- hŒller ingen bestŠllningsportal till kund utan bestŠllningen gšrs i kšparens. Det gšrs inte heller leverans till privatperson utan endast till verksamheter som ingŒr i Stockholms lŠns sjukvŒrdsomrŒde. Referensuppdrag 2 avser fšrsŠljning av hjŠlpmedel. Enligt kontakt med Rehab Station Stockholm AB beskrivs samarbetet enligt fšljande. BestŠllning av lŠkemedel och pro- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… dukter sker av ApoEx i normalfallet en gŒng per vecka. Produkterna som avses anvŠnds i fšretagets verksamhet. BestŠllning av lŠkemedel och pro- dukter till brukare sker 3-10 gŒnger per vecka och uppskattas omfatta 1 000 leveranser per Œr. Sammantaget Šr leveransmŠngden berŠknad till omkring 1 500 per Œr. Referensuppdraget avser kšp av andra artiklar dŠr uppkomna frŒgor hanteras av ordermottagning och avser endast leverans- besked. Erfarenhet av hemleveranser och kontakt med brukare kan ej veri- fieras. RŒdgivande roll genom befintlig kundtjŠnst kan ej verifieras. Sam- mantaget styrker inte angivna referenser kravet pŒ efterfrŒgad erfarenhet. Under punkt 1.4.10 i administrativa fšreskrifter uppstŠlls krav pŒ att an- budsgivaren ska ha personalresurser med kompetens att utfšra efterfrŒgad tjŠnst. ApoEx har angett att efterfrŒgade kompetenser avseende kundansva- rig, distributionsansvarig samt inkšp och logistik inte finns i dagslŠget. Detta avses att sŠkerstŠllas fšrst efter framtida rekrytering. Resursen sak- nas dŠrfšr och kravet Šr inte uppfyllt. I punkt 1.4.10 i administrativa fšreskrifterna uppstŠlls krav pŒ en vŠl fun- gerande kundtjŠnst. ApoEx har angett i sitt anbud att personal saknas men kommer att rekryteras. Kravet uppfylls alltsŒ inte. Bristerna i ApoEx anbud Šr sŒdana att de inte kan kompletteras utan brott mot likabehandlingsprincipen. Eftersom endast ett skŠl rŠcker fšr fšrkas- tande gjordes valet att endast redovisa ett skŠl i beslutet. En fšrnyad an- budsutvŠrdering skulle dŠrfšr inte innebŠra nŒgon fšrŠndring i beslutet att fšrkasta anbudet. BestŠmmelserna i LOU ger inte nŒgon generell mšjlighet att efter anbuds- tidens utgŒng komplettera ett anbud. Den begŠrda kompletteringen skulle innebŠra att nya sakuppgifter tillfšrdes anbudet. Likabehandlingsprincipen skulle dŠrfšr ŒsidosŠttas. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… SK€LEN F…R AVG…RANDET Enligt 16 kap. 4 € LOU fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol efter ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada šver- pršva en upphandling. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att rŠtten ska besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. De grundlŠggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling Šr principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (šppenhet och fšrut- sebarhet), proportionalitet och šmsesidigt erkŠnnande. Av tilldelningsbeslutet framgŒr att annan leverantšr Šn ApoEx har tilldelats uppdraget och att ApoEx fšrkastats. Orsaken till diskvalificeringen var att deras prislista innehšll felaktigheter. Regionen har i samband med upp- handlingens šverpršvning Œberopat ytterligare diskvalificeringsgrunder. Den fšrsta frŒgan fšrvaltningsrŠtten ska ta stŠllning till Šr, mšjligheten fšr Regionen att i samband med šverpršvningen anfšra nya diskvalificerings- grunder. Det saknas bestŠmmelser i LOU eller praxis som ŒlŠgger upp- handlande myndigheten att pršva om alla obligatoriska krav Šr uppfyllda fšre tilldelningsbeslutet (jfr dom i mŒl nr 3105-11 frŒn kammarrŠtten i Gš- 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… teborg samt dom i mŒl 2427-11 frŒn kammarrŠtten i Sundsvall). Fšrvalt- ningsrŠtten Šr dŠrfšr ofšrhindrad att pršva de nya omstŠndigheterna. Prislista I artikellistan som ingŒr i fšrfrŒgningsunderlaget fšrvŠntas anbudsgivaren fylla i pris per enhet och pris per fšrpackning. Regionen har under varje flik angett ett prisexempel fšr pris per fšrpackning med 10,00 kr. Det Šr ostridigt i mŒlet att ApoEx under vissa positioner har lŠmnat pris pŒ vara med under 1 šre och med 5 decimaler. Vissa positioner Šr enligt Regionen dyrare Šn normalt. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. Brukligt Šr att pris lŠmnas med tvŒ decimaler. Prisexemplet kan dock inte anses vara formulerat pŒ ett sŒdant sŠtt att det utesluter att fler Šn tvŒ decimaler fŒr anvŠndas. Att vissa priser šverstiger eller understiger marknadens normal- priser utgšr inte heller en tillrŠckligt grund att fšrkasta anbudet pŒ de av Regionen anfšrda skŠlen. Regionen har under sŒdana fšrhŒllanden inte haft skŠl att fšrkasta anbudet p.g.a. prissŠttningen. Personalens utbildnings- och yrkeskvalifikationer Under punkt 1.4.10 i administrativa fšreskrifter uppstŠlls krav pŒ att an- budsgivaren ska ha personalresurser med kompetens att utfšra efterfrŒgad tjŠnst. Anbudet ska innehŒlla en beskrivning šver personalresurserna avse- ende kundansvarig och distributionsansvarig. SŒsom kravet Šr formulerat anser fšrvaltningsrŠtten att det Šr obligatoriskt. Det fŒr anses ostridigt att ApoEx i sitt anbud har angett att efterfrŒgade kompetenser avseende kund- ansvarig, distributionsansvarig samt inkšp och logistik inte finns i dagslŠ- get. Enligt yttrande frŒn ApoEx Šr kravet stŠllt pŒ organisationsnivŒ och samtliga av de efterfrŒgade funktionerna dŠrfšr ŠndŒ ingŒr i anbudet. Enligt fšrvaltningsrŠtten bedšmning framgŒr det emellertid inte av fšrfrŒgnings- underlaget att det rŠcker att kompetensen finns inom koncernen. Fšrvalt- ningsrŠtten anser dŠrfšr att vid anbudstidens utgŒng var det obligatoriska kravet inte uppfyllt. FrŒgan Šr dŒ nŠr det obligatoriska kravet skulle vara 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… uppfyllt. Regionens instŠllning synes vara att kravet skulle vara uppfyllt vid anbudstidens utgŒng. ApoEx har inte visat att kravuppfyllnaden fick ske senare. Regionen har dŠrfšr haft skŠl att fšrkasta anbudet av denna anledning. Anbudsgivarens teknisk fšrmŒga och kapacitet Under punkt 1.4.5 i administrativa fšreskrifter stŠlls krav pŒ att anbudsgi- varen ska ha tillrŠcklig kapacitet, resurser och kompetens. Som bevis pŒ detta ska anbudsgivaren bifoga en kortfattad beskrivning av fšretaget med uppgifter om resurser och organisation fšr inkšp, fšrsŠlj- ning/ordermottagning, lagerhŒllning, logistik, avisering, uppfšljning och švriga administrativa frŒgor. Presentationen ska beskriva hur tjŠnsten ska utfšras med utgŒngspunkt av ovanstŒende uppgifter. Enligt fšrvaltningsrŠt- tens mening framstŒr kravet som obligatoriskt. Av handlingarna i mŒlet framgŒr att ApoEx i sitt anbud har angett att sortimentsexpert/ kundansva- rig saknas vid anbudets ingivande. Enligt fšrvaltningsrŠttens bedšmning ger det ApoEx har anfšrt inte stšd fšr att detta krav kunnat uppfyllas fšrst vid avtalsstart och att sŒledes Regionen skulle sakna fog fšr sin invŠndning mot anbudet i denna del. FšrvaltningsrŠttens samlade bedšmning Šr dŠrmed att Regionen haft skŠl att fšrkasta anbudet frŒn ApoEx. Regionen har under sŒdana fšrhŒllanden inte brutit mot LOU i detta hŠnseende. Inte heller har ApoEx anfšrt nŒgot i švrigt som visar att Regionen brutit mot LOU. Ansškan om šverpršvning bšr dŠrmed avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D-LOU) Daniel Samuelson 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 967-15 I V€XJ… Fšredragande har varit Helene Larsson. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket