FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-10-06 Mål nr 14042-16 Sida 1 (5) Avdelning 33 1 KONKURRENSVERKET 2016 -10- 0 6 Avd Dnr KSnr Aklbll Meddelad i Stockholm Supplies Team Sverige AB, 556037-4364 Box 23 143 I 04 35 Stockholm SÖKANDE Ombud: Chefsjurist Pär Cronhult och biträdande jurist Viktor Ro15�n.:,vu Box.5625 114 86 Stockholm MOTPART Järfälla Kommun 177 80 Järfälla SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förklarar att de avtal som Järfälla kommun har ingått med Nova Distance GEMS AB den 17 mats 2016 respektive School Management AB den 27 mars 2016 är ogiltiga. Dok.Id 767076 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.dotnstol.se/forvallningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Supplies Team Sverige AB (STS) yrkar att de avtal som Järfälla kommun (kommunen) har ingått med Nova Distance GEMS AB och School Management AB, avseende köp av interaktiva projekto1'er till Mälarskolan respektive Herrestaskolan, ska ogiltigförklaras. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Kommunen har sedan tidigare ingått ett ramavtal med. STS om interaktiva skrivtavlor och projektorer. I stället för att avropa från ramavtalet har kommunen nu ingått avtal med Nova Distance GEMS AB och School Management AB utan föregående annonsering. Kommunen har därmed inte iakttagit skyldigheten att avropa från det befintliga ratnavtalet och direktupphandlingarna ska därför ogiltigförklaras. Oaktat kommunens avropsskyldighet, så ska direktupphandlingarna ogiltigförklaras av den anledningen att de har ett sammanlagt värde som överstiger direkt­ upphandlingsgränsen. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Ramavtalet med STS omfattar projektorer, inte interaktiva projektorer. Kommunen har dänned haft möjlighet att direktupphandla interaktiva projektorer om värdet av direktupphandlingarna understiger direktupp­ handlingsgränsen. Mälarskolan och Herrestaskolan ska betraktas som separata upphandlande myndigheter och värdet av de aktuella direkt­ upphandlingarna ska därför inte räknas samman. Nova Distance GEMS AB och School Management AB har fått tillfälle att yttra sig över STS ansökan men har inte höiis av. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-16 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig l'eglcring m.m. Av 15 kap. 3 § andra stycket och 3 kap. 1 § första stycket LOU samt tillkännagivande (2016:14) om tröskelvärden vid offentlig upphandling följet·, såvitt nu är tillämpligt, att direktupphandling får användas om kontraktets värde uppgårtill högst 534 890kr. I 15 kap. 3 a § LOU anges bl.a. följande. Värdet av ett konttakt ska upp­ skattas till det totala belopp som ska betalas enligt kontraktet. En upp­ handling får inte delas upp i syfte att kl'inggå bestämmelserna i denna lag. Vid beräkningen ska den upphandlande myndigheten beakta direkt­ upphandlingar av samma slag gjorda av 1nyndigheten under räkenskapsåret. I förarbetena till LOU anges bl.a. följande. Bestämmelsen i 15 kap. 3 a § hör förbjuda uppdelnirtgar av upphandlingar som görs i avsikt att underskrida tillämpliga beloppsgränser. Den innebär natudigtvis inget förbud mot att dela upp en upphandling i delkontrakt. Upphandlingar som har ett naturligt samband i tid och beträffande innehåll bör dock inte upphandlas separat. Den upphanclhtnde myndigheten ansvarat' därmed för att se till att de upp­ handlingar som göts inom myndigheten respektive enheten inte överskrider direktupphandlingsbeloppen (prop. 2009/l0i180 s. 293). Det är den upp­ handlande myndigheten som har bevisböl'dan föt' att sådana omständigheter föreligger som medger direktupphandling (pmp. 2001/02:142 s. 99). Enligt 16 kap. 13 § första stycket LOU ska rätten besluta att ett avtal sorti har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt, bl.a. om avtalet har slutits utan föi'egående atmonse1fag enligt 15 kap. 4 § LOU. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 14042-16 Förvaltningsrättens bedömning STS har begärt ogiltigförklaring av de avtal som kommunen har ingått med Nova Distance GEMS AB och School Management AB. Förvaltningsrätten har därför att ta ställning till om direktupphandlingarna står i strid med bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrätten har inledningsvis att avgöra hinuvida Mälarskolan och Herrestaskolan ska betrakt;:ts som separata upphandlande myndigheter, eller om det är kommunen som sådan som har genomfört upphandlingarna. Av Kammarkollegiets vägledande föreskrifter framgår att skolor i en kommun formellt sett tillhör sammajuridiska person som kommunen men att de ofta kan agera självständigt, ha eh egen budget och genomföra egna upphandlingar. En skola har dock vanligtvis inte sådan självständig ställning att den ska betraktas som en egen upphandlande myndighet och dess inköp ska därför räknas samman med kommunens samlade upphandlingar av samma slag (se Kammarkollegiets vägledning, Direktupphandling, 2011:6, s. 9-10 samt där gjotda häilvisningar). I det aktuella målet har kommunen inte inkommit med något som utvisar att Mälarskolan och Herrestaskolan har upphandlat de interaktiva projektorerna sjijlvständigt. Det förhållandet att skolorna i avtalen anges som upphandl­ ande enheter kan inte anses vara tillräckligt för att slå fast att de har en självständig ställning i förhållande till kommunen i övrigt. Kommunen som sådan får därför anses vara den upphandlande myndigheten. Förvaltnings­ rätten har vid detta förhållande att avgöra om värdet på upphandlingarna ska läggas samman ettligt 15 kap. 3 a § LOU. Det är ostridigt i målet att avtalen har ingåtts den 1 7 respektive 27 mars 2016 och att de har avsett interaktiva pmjektore1·. Direktupphandlingarna har således ett samband beträffande innehåll och de får anses vara av samma I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-16 I STOCKHOLM slag i LOU:s mening. Eftersom upphandlingarna är genomförda under samma räkenskapsår ska. deras vätde i'äknas satnman. Avtalens samtnan­ lagda värde, 956 600 kr exklusive moms, överstiger direktupphandlings,­ gränsen i 15 kap. 3 § LOU. Kommunens beslut att direktupphandla interaktiva projektorer strider därför mot LOU. Kommunens avtal med Nova Distance GEMS AB och School Management AB ska därför förklaras ogiltiga. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överkh1gas. Information om hur man överklagar finns i Rådman Förvaltningsrättsnotarien Sofie Abdsaleh har föredragit målet. .gJlfl . 3, detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre r�tt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står föt­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ nings tills tänd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-p�stadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas här tio dagar har gått fråh det att rätten avgjört målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fru: inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständiginformation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur � över­ klag� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska sktiva till Kamman:ätten i Stockholm. Skri- . velsen ska docksldckas eller lämnas till för­ valtningsrätte11. Överklagandet ska ha·komtnit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klagandenfickdelavbeslutet. Ombeslutethar tneddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan föthat'i:dling hat angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet hakommitininomtreveckorfråndendag domstolens beslut 1neddelades, Tiden föt över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuell:i. - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mohiltelefonnutruner anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål ant)liilas till kanunarrät­ ten, 2. dendom/beslutsomöverklagasmedupp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för �eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en Omsistadagenföröverklagandetinfallerpå begäranotnprövningstillst/ind, lördag, söndag eller helgdag, 1nidso1runarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att sktivclsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas, Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd öm 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: 1. 2. det finns anledning att betvivla.iiktigl;ieten av det slut som fötvaltningstätten har kommit till, detinte utan att sådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, • • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (201 1:1029) om upphandling på för- . svars- och säkerhetsotnrådet www.domstol.se