LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Linda Sjö SÖKANDE BESLUT 2009-05-04 Meddelat i Falun Målm 1292-09 E Rotel 2 Sida 1 (2) NCC Roads AB, 556302-3307 Lundängets industriområde 792 75 Fämäs Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg .MOTPART Malung-Sälens ko1nrnun Box 14 782 21 Malung SAKEN i Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU; nu fråga om interimistiskt beslut Malung-Sälens kommun (nedan Kommunen) genomför en upphandling av beläggningsunderhåll i Kommunen från 2009, Dm 2009.163. Kommunen beslutade den 24 april 2009 att anta Peab Asfalt AB:s anbud. NCC begär öveqxövning och yrkar i första hand att länsrätten ska rätta upphandlingen på så sätt att upphandlingen ska göras om, varvid Kommu­ nen ska lägga samman antal mängdenheter avseende respektive efterfrågad position i mängdförteckningen till grund för utvärderingen av pris, vilket skulle medföra att NCC:s anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga och därmed är det anbud som ska antas. I andra hand yrkar NCC att upphand­ lingen ska göras om. NCC yrkar vidare att länsrätten omedelbart beslutar att upphandlingen inte får avslutas im1an något amrnt har beslutats. Till stöd för sin ansökan anför NCC i huvudsak följande. Kommunen har i för­ frågningsunderlaget angett att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas. Av den information som efterfrågats i anbuden, samt av det sätt på vilket utvärderingen gått till, står emelle1iid klart att Kommunen de fac- Dok.Id 62844 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN BESLUT 2009-05-04 Sida 2 1292-09 E to genomfört en lägstaprisupphandling och att detta också varit syftet med upphandlingen. Mängdförteckningen i förfrågningsunderlaget saknade dock förutbestämda mängder. Detta har inte varit förutsebart för anbudsgi­ varna. De positioner som Kommunen åsatt mängder har dessutom åsatts mängder som varierar laaftigt. Inte heller detta har varit förutsebart för anbudsgivarna. Av förfrågningsunderlaget har inte annat kunnat utläsas än att de olika positionerna i mängdfö1ieckningen skulle åsättas samma vikt vid utvärderingen. NCC har vid sin anbudsgivning utgått från att så skulle ske. Om varje position hade åsatts samma mängd vid utvärderingen hade NCC:s pris varit det lägsta i upphandlingen. Kommunen skulle således rätteligen ha antagit NCC:s anbud. Kommunens förfarande står i strid med de grundläggande EG-rättsliga principerna om likabehandling, förutsebar­ het och transparens, och därmed även med 1 kap. 9 § LOU. Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, bestämmer att Kommunen tills vidare inte får avsluta upphandlingen. Beslutet gäller till dess att länsrätten avgör målet slutligt eller på annat sätt förordnar i saken. Länsrätten förelägger Kommunen att svara i målet senast den 11 maj 2009. Om något svar inte kommer in till länsrätten, kan målet ändå komma att avgöras. Hur man överklagar det interimistiska förordnandet, se bilaga (Dv �)09/lc) �{i�IJ �Nennark Torgils rådman