<•.':\ KAMMARRÄTTEN i,� ISUNDSVALL ?oi'·r•N.�9' Sida 1 (2) Mål nr 2548-15 KONKURRENSVERKET Björnidet Skogsentreprenad AB, 556511-4542 Kälsberg 1 942 93 Älvsbyn Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten i Luleås dom den 3 november 2015 i mål nr 1483-15, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avskriver målet från vidare handläggning. BESLUT ;t;0/6- Ol/-- OS" Meddelat i Sundsvall KLAGANDE 2016 -04- 0 7 ._ MOTPART Länsstyrelsen i Norrbottens län 971 86 Luleå ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Dok.Id 141529 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjämgatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 060-18 66 52 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN !SU NDSVALL BESLUT Sida 2 Målm2548-15 YRKANDEN M.M. Björnidet Skogsentreprenad AB (bolaget) yrkar att kammarrätten ska besluta att upphandlingen ska avbrytas och göras om. Av handlingarna i målet framgår att Länsstyrelsen i Norrbottens län den 14 januari 2016 beslutat att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten i Luleå har den 23 februari 2016 i mål m 224- 16 avvisat bolagets ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. Förvaltningsrättens beslut har överklagats till kammarrätten, som i beslut denna dag funnit att skäl inte föreligger för att meddela prövningstillstånd (kammarrättens mål m 626- 16). SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Upphandlingen har numera avbrutits och ändamålet med ansökan om överprövning av upphandlingen har därmed förfallit. Målet om överprövning av upphandlingen ska därför skrivas av från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). ����� kammarrättslagman kammarrättsråd ordförande Asa Ärlebrant kammarrättsråd referent Jeanette Sundqvist föredragande jurist G " �C?QL)/ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm ILULEÅ 2015-11 -03 1483-15 ' Sida1(8) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå Björnidet Skogsentreprenad AB, 556511-4542 Kälsberg 1 942 93 Älvsbyn MOTPART Länsstyrelsen Norrbotten 971 86 Luleå SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 66672 Postadress Box 849 971 26 Luleå Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 · Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon 0920-29 54 90 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se ._:;" .,:_ :·. ' -· ,, j"'••" •.• ' •' -· ... . .•.;·.- . 0920-22 04 59 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-11-03 BAKGRUND Länsstyrelsen Norrbotten (Länsstyrelsen) har, genom förenklat förfarande, genomfört en upphandling av utförandeentreprenad för restaurering av vandringsled Nikkaluotka-Laddjujavri. Av tilldelningsbeslutet framgår att två anbud lämnats in samt att Destinat­ ion Kiruna AB (DKAB) tilldelades uppdraget. Björnidet Skogsentreprenad AB (Björnidet) var inte en av dem som lämnade anbud. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad Björnidet framför Björnidet yrkar att upphandlingen ska göras om och anför sammanfatt­ ningsvis följande. I upphandlingen har som obligatoriska krav bland annat angetts följande. Anbudsgivaren ska bifoga uppgifter för två referensobjekt som styrker uppförande av liknande anläggningar i väglös fjällmiljö med de förhållan­ den som kan förväntas. Dokumenterat ledningssystem för kvalitet som uppfyller kraven enligt EN SS ISO 9001 eller likvärdigt ska bifogas. Do­ kumenterat ledningssystem för miljö som uppfyller kraven enligt EN SS ISO 14001 eller likvärdigt ska bifogas. Björnidet s�ar ISO- certifierat system för ledning- och kvalitet. Eftersom Björnidet i andra upphandlingar, vari följande system efterfrågats, inte an­ setts kvalificerade så valde Björnidet att inte länma anbud i denna upp­ handling. Sida2 1483-15 ILULEÅ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2015-11-03 Emellertid har det visat sig attLänsstyrelsen tilldelat uppdraget till en leve­ rantör som inte uppfyller ska-kraven och därför har eller kan Björnidet ha lidit ekonomisk skada. Enligt LOU ska alla ställda kraven följas annars ska de inte ställas från första början och har man in efterhand ansett att kravet är oproportionerligt ska upphandlingen avbrytas och göras om. Annat agerande strider mot de grundläggande EU-rättsliga principerna och är även ett brott mot 1 kap. 9 § LOU då detta inte är transparent och inte heller likabehandlande. Ingen av de två leverantörerna som lämnat anbud uppfyller ska- kraven. De ledningssystem för miljö som brukar anses likvärdigt ISO 14001 är EMAS, Eco Mangement and Audio Scheme, som är EU:s miljölednings­ och miljörevisionsordning. EMAS bygger på ISO 14001 men tillför dessu- tom några ytterligare aspekter, exempelvis ett krav att organisationen ska ha en offentlig miljöredovisning. Vad avser ISO 9001 finns inget kvalitetsledningssystem som kan anses likvärdigt. Inte med den bästa vilja kan man hävda att de ledningssystem för kvalitet och miljö som vinnande anbudsgivare har bifogat kan anses likvärdigt med ett som uppfyller kraven enligt SS EN ISO 9001 och SS EN ISO 14001 . De har lagt ner omfattande arbete och inskaffat maskiner för betydande belopp för att kunna utföra det aktuella uppdraget. Det är även ett viktigt referensuppdrag och ekonomiskt lönsamt. Då de inte har miljöledningssy­ stem och kvalitetsledningssystem som kan anses vara likvärdiga har de avstått från att lämnat anbud. De har då lidit skada. Sida 3 1483-15 ILULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 4 1483-15 ILULEÅ 2015 -11- 03 Björnidet har vidare i yttrande redovisat sin uppfattning gällande vad som omfattas av EN SS ISO 9001 och EN SS ISO 14001 (bilaga 1). De har vidare ingett handlingar avseende EN ISO 9001 :2008. Vad Länsstyrelsen framför Länsstyrelsen anser inte att ansökan om överprövning ska bifallas och an­ för sammanfattningsvis följande. Länsstyrelsen anser att de inlämnade uppgifterna i DKAB:s anbud uppfyll­ ler kravet i förfrågningsunderlaget då man lämnat uppgifter på minst två referensobjekt vilka kan styrkas av Länsstyrelsens personal. DKAB saknar certifiering enligt ISO-standard men av skrivningen i förfrågningsunderla­ get framgår att även likvärdiga dokument ska godtas. DKAB:s anbud upp­ fyller ställda krav då de inlämnade dokumenten väl harmoniserar med ISO­ standardernasprinciper.Enligt11kap.14-15 §§LOUfinnsocksåenskyl­ dighet att använda formuleringen "eller likvärdigt" för att upprätthålla principen om likabehandling. Björnidet har haft möjlighet att på lika villkor som andra anbudsgivare lämna anbud trots, enligt egen utsago, avsaknad av ISO-certifiering. Det finns inte någonting i för:frågningsunderlaget som medfört att Björnidet varit förhindrad att lämna ett anbud och det kan ifrågasättas om Björnidet har orsakats någon skada. Länsstyrelsen anser därför att DKAB:s anbud uppfyller ställda ska-krav och att tilldelningen av kontraktet ska kvarstå. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-11-03 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOD anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke dis­ kriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 16 kap.4 § LOD får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upp­ handling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. I 16 kap.6 §LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Även om det är ett förenklat förfarande ska även de unionsrättsliga princi­ perna beaktas. Principerna gäller under hela förfarandet och tar även hän­ syn till potentiella anbudsgivare som valt att inte lämna något anbud. Björnidet har :framfört att de inte har lämnat något anbud i upphandlingen på grund av att företagets kvalitets- och miljöledningssystem inte uppfyller de krav Länsstyrelsen uppställt i förfrågningsunderlaget. För det fall Björnidet kari anses ha gjort sannolikt attLänsstyrelsen :frångått uppställda ska-krav, eller annars brutit motLOD eller unionsrätten, när de tilldelat den vinnande anbudsgivaren avtalet kan Björnidet därmed även anses ha riskerat att lida skada. Sida 5 1483-15 !LULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-11-03 Björnidet har hänvisat till att Länsstyrelsen uppställt krav på referensobjekt men har inte uttryckligen ens påstått att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller detta ska-krav. Såvitt framkommit av vad Länsstyrelsen har an­ fört uppfyller den vinnande anbudsgivaren även detta krav. Enligt Björnidet har Länsstyrelsen tilldelat uppdraget till anbudsgivare som varken uppfyller ställda krav gällande ledningssystem för kvalitet EN SS ISO 9001 eller för miljö EN SS ISO 14001. De har även anfört att likvär­ diga system, utöver EMAS, inte finns att tillgå. Länsstyrelsen medger att vinnande anbudsgivaren DKAB saknar certifie­ ring enligt ISO-standarder men invänder att DKAB:s anbud uppfyller ställda krav då de inlämnade dokumenten väl harmoniserar med ISO­ standardernas principer. I förfrågningsunderlagets punkt 3.4 gällande krav på teknisk och yrkes­ mässig kapacitet och förmåga har Länsstyrelsen uppgett att anbudsgivare ska ha tilläcklig teknisk förmåga och kapacitet för aktuellt uppdrag. Där­ med ska anbudsgivaren uppfylla de under punkten ställda kraven. Bland dessa krav anges att anbudsgivaren ska bifoga dokumenterat ledningssy­ stem för kvalitet som uppfyller kraven enligt EN SS ISO 9001 eller likvär­ digt samt vidare bifoga dokumenterat ledningssystem för miljö som upp­ fyller kraven enligt EN SS ISO 14001 eller likvärdigt. Den vinnande anbudsgivaren DKAB har till sitt anbud bifogat sitt miljö­ ledningssystem samt sitt kvalitetsledningssystem. Det är ostridigt att DKAB saknar ISO-certifiering. Det återstår då att bedöma om Björnidet gjort sannolikt att dessa ledningssystem inte kan anses vara likvärdiga i den mening som avses i de obligatoriska kraven. · .: : .:, ·. Sida 6 1483-15 ILULEÅ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2015-11-03 Förvaltningsrätten konstaterar att det som huvudprincip bör krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett tydligt sätt anger vilka omständigheter dennes talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Det ankommer därmed på Björnidet att närmare förklara på vilket sätt led­ ningssystemen inte kan anses vara likvärdiga. Björnidet har redogjort för hur ledningssystemen enligt ISO 14001 samt ISO 9001 är uppbyggda samt för innehållet i dessa system. Vad de har anfört innebär dock inte att de gjort sannolikt att andra led­ ningssystem inte kan anses vara likvärdiga och därmed uppfylla ska­ kraven i upphandlingen. Björnidet har inte på något sätt redogjort för varför DKAB:s ledningssy­ stem inte kan anses likvärdiga med de nämnda ISO-systemen. De kan då inte anses ha gjort sannolikt att det inte är fråga om likvärdiga system. Vad Björnidet anfört i dessa delar samt vad de i övrigt har anfört och åbe­ ropat innebär inte att de har gjort sannolikt att Länsstyrelsen brutit mot de allmänna principerna i 1 kap 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen eller mot unionsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU saknas därmed. Ansökan om överprövning ska då avslås. Sida 7 1483-15 ILULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-11-03 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulär DV 3109/1 CLOU (se bilaga 2). Jonas Hägerlind Carola Andersson har föredragit målet. Sida 8 1483-15 !LULEÅ .( .' •. r--- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ 2015 -08- 1 0 I g-IS Aktbil. Förvaltningsrätten i Luleå Box 849 97126 LULEÅ Målnr: Dl2. } ) Yttrande ang. överprövning av tilldelning, målnummer 1483-15 Angående ISO 9001 eller likvärdigt ISO 9000 är en uppsättning standarder som tillsammans skapar ett ramverk för kvalitetsledningssystem. ISO 9000 ges ut av organisationen ISO, "lnternational Organization for Standardization" En av dessa är SS-EN ISO 9001:2008, ett ramverk av krav för att upprätta, leda och underhålla ett kvalitetsledningssystem. Detta system har som funktion att styra, stödja och övervaka de processer i företaget som påverkar kvaliten på en tjänst eller vara. Över en miljon företag och organisationer är certifierade enligt ISO 9001 vilket gör det till ett av världens största system för kvalitetsledning. Systemet har emellertid fått kritik för att det upplevs som krångligt och inte anpassat för alla. Specifikationen av krav för ISO 9001:20081 utgiven på svenska omfattar26 sidor och delas upp i följande: ) -J • Omfattning • Normativ hänvisning • Termer och definitioner • Ledningssystem för kvalitet • Ledningens ansvar • Hantering av resurser • Produktframtagning • Mätning, analys och förbättring 1 Bilaga 1, engelsk version av aktuell kravspecifikation BJÖRNIDET SKOGSENTREPRENAD AB KÄLSBERG 1 9 42 93 ÄLVSBYN ORGNR F-SKATTNR BANKGIRO 556511-4542 SE556511-4542 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-10800 018-12 25 05 WWW.BJÖRNIDET.SE 5970-9717 Den kompletteras av ISO 9000:2005, Ledningssystem för kvalitet- Principer och terminologi och ISO 9004:2009 Ledning av en organisation för hållbarframgång - En modell baserad på kvalitets/edning. ISO 9001:2008 kräver också följande dokumenterade rutiner: Styrning av specificerade dokument (4.2.3) Styrning av redovisande dokument (4.2.4) Intern revision (8.2.2} Behandling av awikande produkter, tjänster (8.3) Korrigerande åtgärder (8.5.2) Förebyggande åtgärder (8.5.3) Dessa dokument ska uppfylla kraven enligt ISO 9001:2008, 4.2.3 Styrning av specificerade dokument, vilket innebär: att de ska granskas och godkännas innan de publiceras eller uppdateras att förändringar dokumenteras vid uppdatering, att den senaste versionen av dokument alltid är den som används att tillse så dokumenten är läsbara och identifierbara att dokument från extern källa är identifierade och distribuerade på ett styrt sätt att förhindra att gamla dokument används Utöver detta kräver ISO 9001: 2008 att kvalitetsmål fastslås av ledningen. Dessa ska innefatta krav på tjänst eller produkt, ISO 9001:2008 7.1 Planering av produkt/ramtagning, samt krav på relevanta funktioner och nivåer. Kraven ska vara mätbara och i enlighet med kvalitetspolicyn, se ISO 9001:2008 5.4. 1 Kvalitetsmål. Standarden kräver också att det upprättas en kvalitetspolicy, formkraven för denna anges i ISO 9001:2008, kapitel 5.3 Kvalitetspolicy. Även en kvalitetshandbok som anger kvalitetsledningssystemets omfattning och begränsningar skall upprättas. Den ska innehålla en översikt av de dokumenterade rutiner som ingår i kvalitetsledningssystemet eller hänvisningar till dessa samt en beskrivning av samverkan mellan de processer som innefattas i kvalitetsledningssystemet. Detta är grundkraven. Har man ett ledningssystem som uppfyller kraven i ISO 9001, kan man sedan anlita ett ackrediterat certifieringsorgan, exempelvis lntertek eller Bureau Veritas, att göra en revision för att kontrollera att kraven är uppfyllda, så kallad tredjepartsrevision. Observera att tredjepartscertifiering inte anses vara ett krav för att ett ledningssystem ) ) • • • • • • • • • • • • ) BJÖRNIDET SKOGSENTREPRENAD AB K/IL5BERG1 9 4 2 93 ÄLVSBYN ORGNR F-SKATT NR BANKGIRO 556511-4542 SES56511-4 542 5970·9717 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-1 0800 018-1225 05 WWW.BJÖRNIDET.SE ) ) skallvaralikvärdigtmedSS-ENISO90012: 008,fågenomgårdockdetomfattandearbete som det innebär att implementera ISO 9001 utan att låta sig certifieras. Angående ISO 14001 eller likvärdigt ISO 14001 är även detta en standard som ges ut av organisationen ISO, "lnternational Organization for Standardization" och är ett miljöledningssystem som innehåller 5 grundelement, 17 systemelement och 55 stycken skallkrav. Grundpelarna är en metodik som kallas PDCA "Plan-Do-Act-Check"- Planera, Genomför, Följ upp, Förbättra. KravspecifikationärintelikakomplexochomfattandesomförISO90012: 008varför samtliga kravelement enligt kapitel 4- Krav på mi/jöledningssystem finns nedan: Kap 4 Krav på miljöledningssystem 4.1 Generella krav Organisationen skall upprätta, dokumentera, införa, underhålla och ständigt förbättra ett miljöledningssystem enligt kraven i denna standard samt bestämma hur den skall uppfylla kraven. Organisationen skall definiera och dokumentera omfattningen av sitt miljöledningssystem. 4.2 Miljöpolicy Högsta ledningen skall fastställa organisationens miljöpolicy och säkerställa att den, inom den definierade omfattningen av miljöledningssystemet: a) är relevant i förhållande till organisationens aktiviteter, produkter och tjänster, deras typ, storlek och miljöpåverkan; b) innehåller ett åtagande om ständig förbättring och förebyggande av förorening; c) innehåller ett åtagande om att följa tillämpliga lagar och andra krav som organisationen berörs av och som kan relatera� till organisationens miljöaspekter; d) utgör grunden för att fastställa och följa upp övergripande och detaljerade miljömål; e) är dokumenterad, införd och underhållen; f } ä r k o m m u n i c e r a d t i l l a l l _ cJ y e _ � s -� n e r s o m a r b e t a r f ö r e l l e r p å u p p d r a g a v o r g a n i s a t i o n e n ; ) ) . ;_,, . ;• g} är tillgänglig för allmänneitlfnr 4.3 Planering 4.3.1 Miljöaspekter · . 55651 1-4542 SE556511-4542 5970-9717 BJÖRNIDETSKOGSENTREPRENAD AB KÄLSBERG l 942 93 ÄLVSBYN ORG NR F-SKATT NR BANKGIRO TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-iöii°ii6 :i 018-12 25 05 . .·­ W1,\/ W.BJÖRNIDET,SE ' . . ) ) Organisationen skall upprätta, införa och underhålla rutiner för att: a) identifiera de miljöaspekter som orsakas av aktiviteter, produkter och tjänster inom miljöledningssystemets omfattning som organisationen kan styra, och de miljöaspekter som den kan påverka. När detta görs skall organisationen ta hänsyn till planerad eller pågående utveckling och nya eller förändrade aktiviteter, produkter och tjänster, b) avgöra vilka aspekter som har eller kan ha en betydande påverkan på miljön (d.v.s. betydande miljöaspekter). Organisationen skall hålla denna information dokumenterad och aktuell. Organisationen skall säkerställa att den tar hänsyn till de betydande miljöaspekterna när miljöledningssystemet upprättas, införs och underhålls. 4.3.2 Lagar och andra krav Organisationenskallupprätta, införa och underhålla rutiner för att: a) identifiera och ha tillgång till tillämpliga lagkrav och andra krav som organisationen berörs av och som har samband med organisationens miljöaspekter, b) avgöra på vilket sätt kraven är tillämpliga på miljöaspekterna. Organisationen skall säkerställa att hänsyn tas till tillämpliga lagar och andra krav som organisationen berörs av, när miljöledningssystemet upprättas, införs och underhålls. 4.3.3 övergripande mål, detaljerade mål och handlingsplaner Organisationen skall fastställa, införa och underhål la dokumenterade övergripande och detaljerade miljömål för relevanta funktioner och nivåer inom organisationen. Övergripande och detaljerade miljömål skal/vara mätbara där så är praktiskt möjligt och vara förenliga med miljöpolicyn, inklusive åtagandena om att förebygga förorening, att följa tillämpliga lagar och andra krav som organisationen berörs av och åtagandet om ständig förbättring. När övergripande och detaljerade miljömål upprättas och ses över, skall organisationen ta hänsyn till lagar och andra krav som organisationen berörs av och till sina betydande miljöaspekter. Organisationen skall också beakta tekniska möjligheter, ekonomiska krav, drifts- och affärsmässiga krav samt synpunkter från intressenter. .• ··.· ,. Organisationen skall upprätta, införa och underhålla en eller flera handlingsplaner för att uppnå sina övergripande och detaljerade miljömål: Handlingsplanerna skall innehålla: )\ a) ansvarsfördelningen för att uppnå övergripande och detaljerade miljömål för relevanta funktioner och nivåer inom organisationen; · · BJÖRNIDET SKOGSENTREPRENAD AB KÄLSBERG 1 942 93 ÄLVSBYN ORG NR F-SKATT NR BANKGIRO 556511-4542 SE556511-4542 5970-9717 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-10 B 0 0 018-U 25 05 WWW.BJÖRNIDET.SE BJ• ..tf " . . . . . . . ) ) b) tillvägagångssätt, resurser och tidsplaner för att uppnå målen. 4.4 Införande och tillämpning 4.4.1 Resurser, roller, ansvar och befogenheter Ledningen skall säkerställa att de resurser som ä r nödvändiga för att upprätta, införa, underhålla och förbättra miljöledningssystemet finns tillgängliga. Resurser inkluderar person resurser, specialistkompetens, infrastruktur inom organisationen och tekniska och finansiella resurser. Roller, ansvar och befogenheter skal/ vara definierade, dokumenterade och kommunicerade för att underlätta en effektiv miljöledning. Organisationens högsta ledning skall utse en eller flera representanter för ledningen som, oavsett annat ansvar, skall ha definierade roller, ansvar och befogenheter för att: a) säkerställa att ett miljöledningssystem är upprättat, infört och underhållet i enlighet med kraven i denna standard; b) rapportera miljöledningssystemets prestanda till högsta ledningen för genomgång, inklusive rekommendationer till förbättringar. 4.4.2 Kompetens, utbildning och medvetenhet Organisationen skall säkerställa att varje person som utför uppgifter som kan orsaka sådan miljöpåverkan som o rganisationen identifierat som betydande har kompetens grundad på lämplig teoretisk och praktisk utbildning eller erfarenhet. Detta gäller personer som i rollen som anställd eller på organisationens uppdrag utför uppgifter åt organisationen. Organisationen skall bevara tillhörande redovisande dokument. Organisationen skall identifiera utbildningsbehov som har samband med miljöaspekterna och miljöledningssystemet. Den skall även tillhandahålla utbildning eller vidta andra åtgärder för att tillgodose sådana behov och bevara tillhörande redovi�ande dokument. Organisationen skall upprätta, införa och underhålla rutiner så att personer som arbetar för organisationen eller på dess uppdrag, görs medvetna om: a) betydelsen av att miljöpolicy, rutiner och krav i miljöledningssystemet följs; b) de betydande miljöaspekterna och relaterad, verklig eller potentiell, miljöpåverkan som kan kopplas till deras arbete och de miljöfördelar de kan åstadkomma genom en förbättrad personlig insats; \) ..) c) sina roller och sitt ansvar för att uppfylla kraven i miljöledningssystemet; d) möjliga konsekvenser av att awika från specificerade rutiner. BJÖRNIDET SKDGSENTR.EPRENAD AB . l<ÄLSBERG1 ORGNR F - SKATT NR BANKG IRO 55651 1 - 4 5 4 2 SE556511- 4 542 5970-9717 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-10800 01 8-12 25 05 WWW.BJÖRN DI ET .SE 942 93 ÄLVSBYN 4.4.3 Kommunikation Med utgångspunkt från·organisationens miljöaspekter och miljöledningssystem skall organisationen upprätta, införa och underhålla rutiner för: a) intern kommunikation mellan olika nivåer och funktioner inom organisationen; b) att ta emot, dokumentera och svara på relevanta synpunkter från externa intressenter. Organisationen skall besluta om de betydande miljöaspekterna ska kommuniceras externt och dokumentera sitt beslut. Om organisationen beslutar att kommunicera externt, skall organisationen upprätta och införa metoder för detta. 4.4.4 Dokumentation Dokumentationen av miljöledningssystemet skall omfatta: .a) miljöpolicy och övergripande och detaljerade miljömål; b)beskrivningavmiljöledningssystemetsomfattning; c) beskrivning av miljöledningssystemets huvuddelar, hur dessa.samverkar:sc;1mt , hänvisningar till relaterade dokument; d) dokument, inklusive redovisande dokument, som krävs av denna standa.rdj :·,; ·_.·: ,. e) dokument, inklusive redovisande dokument, som organisationen funnitnödvändiga· för att säkerställa verkningsfull planering, utförande och styrning av processer, somhar samband med organisationens betydande miljöaspekter. . . . ·:,: 4.4.5 Dokumentstyrning Organisationen skall styra dokument som krävs av miljöledningssystem et och av·denna standard. Redovisande dokument är en särskild typ av dokument, som skall styras· enligt kraven i 4.5.4. Organisationen skall upprätta, införa och underhålla rutiner för att: · a) godkänna dokument med avseende på lämplighet innan de ges ut; b) granska och efter behov uppdatera dokument och på nytt godkänna.doku·ment;• c) säkerställa att ändringar och gällande ändringsstatus för dokument är angivna; d) säkerställa att rätt version-av tillämpliga dokument finns på de platser där de ska Il användas; e) säkerställa att dokument förblir läsbara och lätta att identifiera; •I ) ) . .. ·':...� . . :·,..:: ... . .) c.::;. . . ORGNR F-SKATT NR BANKGIRO Vil· : . 556511-4542 SES56511-4542 5970-9717 ·, BJÖRNIDETSKOGSENTREPRENADAB. KÄLSBERG 1 942 93 ÄLVSBYN TELEFON TELEFAX HEMSIDA .. 0929-föB00 . . 01s-ii is'jj5 ·. WWW,BJÖRNfött.5E . . ) f) säkerställa att dokument av externt ursprung, som organisationen funnit nödvändiga för planering och tillämpning av miljöledningssystemet, är identifierade och att deras distribution styrs; g) förhindra oavsiktlig användning av utgångna dokument och identifiera dem på lämpligt sätt, om de av n'ågot skäl bevaras. 4.4.6 Verksamhetsstyrning· I enlighet med miljöpolicyn och de övergripande och detaljerade målen skall organisationen identiffera den verksamhet och de aktiviteter som kan sättas i samband med de identifierade. betyäande miljöaspekterna. För att säkerställa att sådana aktiviteter utförs enligt angiv.na specificerade villkor skall organisationen: a) upprätta, införa och underhålla dokumenterade rutiner för att styra situationer där avsaknad c\V dokumenterade rutiner skulle kunna medföra awikelser från miljöpolicyn och de övergripande och detaljerade målen; b) fastställa driftkriterier i rutinerna; c) upprätta, införa och underhålla rutiner för de betydande miljöaspekter so� orsakas av varor och tjänster som används av organisationen samt kommunicera relevanta rutiner och krav till leverantörer, entreprenörer och andra uppdragstagare. 4.4.7 Beredskap och··agerailde vid nödlägen Organisationen skall upprätta� införa och underhålla rutiner för att identifiera möjliga ) ) Organisationen skall agera vid inträffade nödlägen och olyckor och förhindra eller mildra negativ miljöpåverkai:i. Organisationen skall regelbundet gå igenom och där det behövs se över sin beredskap och sina rutiner för nödlägen och olyckor. Detta gäller i synnerhet efter det att nödlägen ellerolyckorharinträffat_., .. . nödlägen och olyckor sohl-kan påverka miljön och planera för hur organisationen skall ·. agera om sådana situationer uppstår. Där så är praktiskt möjligt, skall organisationen även regelbundet öva sådan beredskap. '· · . .··:·. 4.5 Uppföljning 4.5.1 övervakning och mätning Organisationen skall upprätta, införa och ur;itj�fhål_la rutiner för att regelbundet övervaka och mäta såda"nt i verksamhete·n'�'om k�n ha ·betydande miljöpåverkan. Rutinerna skall omfatta dokumentering av uppgifter som redovisar organisationens miljöprestanda, tillämplig.verksamhetsstyrniog och 9,YJ;!re,r:isstämmelse med organisationens övergripande och detaljerade miljömål. . . . BJÖRNIDETSKOGSENTR.EPRENAD AB ·. •· KÄLSBERG 1 . 94293ÄLVSBYN ORG NR F·SKATT N R BANKGIRO 556511•4542 SE556511·4542 597CJ.9717 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-10800 018-1 2 2 5 os WWW.BJÖRNIDET,SE , .' ) Organisationen skall säkerställa att kalibrerad eller verifierad utrustning för övervakning och mätning används och att den underhålls. Organisationen skall bevara tillhörande redovisande dokument. 4.5.2 Utvärdering av att lagar och andra krav följs 4.5.2.1 Enligt organisationens åtagande om att följa lagkrav, skall den upprätta, införa och underhålla rutiner för att regelbundet utvärdera att tillämpliga lagkrav följs. Organisationen skall bevara redovisande dokument från den regelbundna utvärderingen. 4.5.2.2 Organisationen skall utvärdera att den följer andra krav som den berörs av. Organisationen kan välja att kombinera denna utvärdering med utvärderingen av att denföljerlagar,enligt4.52. .1,ellerupprättaenseparatrutinfördetta. Organisationen skall bevara redovisande dokument från den regelbundna utvärderinger:i. 4.5.3 Awikelse, -korrigerande och förebyggande åtgärder Organisationen. ska/I upprätta, införa och underhålla rutiner för att hantera inträffade eller tänkbara avvikelser och för att vidta korrigerande och förebyggande åtgärder. Rutinerna skall ange krav för att: a) identifiera och korrigera avvikelser och vidta åtgärder för att mildra deras miljöpåverkan; b) undersöka avvikelser, identifiera vad som har orsakat avvikelserna och vidta åtgärder för att förhindra att avvikelserna upprepas; c) utvärdera behov av åtgärder för att förhindra avvikelser och vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att avvikelserna inträffar; d) dokumentera resultaten av korrigerande och förebyggande åtgärder; e) granska effekten av korrigerande och förebyggande åtgärder; Varje åtgärd skal/ vara ändamålsenlig i förhållande till problemens storlek och den miljöpåverkan som har uppstått. Organisationen skall säkerställa att varje nödvändig förändring av dokumentationen av miljöledningssystemet görs. ) )\ 4.5.4 Redovisande doku.ment _•.... • Organisationen skall upprätta och underhålla redovisande dokument .i äen omfattning som behövs för att visa att organisationen uppfyller kraven i sitt milj61e\:Jnliigssystem och i denna standard samt för att kunna visa de resultat som har uppnåtts. BJÖRNIDET SKOGSENTREPRENAD AB l<ÄLSBERG 1 942 93 ÄLVSBYN ORG NR F-SKATT NR BANKGIRO 556511-4542 SES56511-4542 5970-9717 TELEFO N TELEFAX HEMSIDA 0929-10800 01 8-1225 05 WWW.BJÖRNIDET.SE ' Organisationen skall upprätta, införa och underhålla ruti_ner för att identifiera, förvara, skydda, återfinna, arkivera och gallra redovisande dokument. Redovisande dokument skall vara och förbli tydliga, identifierbara och spårbara. 4.5.5 Intern revision Organisationen skall säkerställa att interna revisioner av rniljöledningssystemet genomförs med planerade intervall för att: a) avgöra om niiljöledningssystemet 1) överensstämmer nied planerade åtgärder för miljöledning, inklusive kraven i denna standard, 2) har införts och underhållits på ett riktigt sätt, b) ge ledningen information om resultat från revisioner. Organisationen skall planera, upprätta, införa och underhålla ett revisionsprogram med hänsyn till de berörda verksamheternas och aktiviteternas betydelse för miljön och till resultat från tidigare revisioner. En revisionsrutin skall upprättas, införas och underhållas. Den skall behandla följande frågor: - ansvar och krav för att planera och genomföra revisioner, för att rapportera resultat och för att bevara tillhörande redovisande dokument; - identifiering av revisionskriterier, omfattning, frekvens och metoder. Revisorer skal/ väljas och revisioner skall genomföras på sådant sätt att objektivitet och opartiskhet i revisionsprocessen säkerställs. 4.6 Ledningens genomgång Högsta ledningen skall utvärdera miljöledningssystemet, med planerade intervall, för att säkerställa att det är fortsatt lämpligt, tillräckligt och verkningsfullt. Utvärderingarna ) ) ) J\ skqll omfatta en bedömning av möjligheter till förbättringar och av behovet av ändringar .,_ i miljöledningssystemet, inklusive ändringar i miljöpolicyn och de övergripande och detaljerade miljömålen. Redovisande dokument från ledningens genomgång skall bevaras. Underlag för ledningens genomgång skall omfatta: a) resultat från interna revisioner av miljöledningssystemet och utvärdering av hur organisationen uppfyller lagar bGh andra krav som den berörs av; b) information från exterp9,intressenter, inklusive klagomål; .- ' ' BJÖRNIDETSKOGSENTREPRENAOAB ORGNR 556511-4542 TELEFON 0929-10800 J(ÄLSBERGl F-SKATT NR SE5565ll-4542 TELEFAX 01B-1225 OS 94293ÄLVSBYN BANKGIRO 5970-9717 HEMSIDA WWW B. JÖRNIDET,SE -BJD.llllQB &i00'3Efl-',.ru,,:m:,-.,,,,. ) } c) organisationens miljöprestanda; d) i vilken omfattning övergripande och detaljerade mål har nåtts; e) status för korrigerande och förebyggande åtgärder; f) uppföljning av åtgärder beslutade vid ledningens tidigare genomgångar; g) förändrade förhållanden, inklusive utveckling av lagar och andra krav som kan relateras till organisationens miljöaspekter; h) rekommendationer till förbättringar. Enligt åtagandet om ständig förbättring skall resultat från ledningens genomgång inkludera beslut och åtgärder som rör eventuella förändringar av miljöpolicyn, av övergripande och detaljerade mål och av andra delar av miljöledningssystemet. Inkomna anbud Det ledningssystem för miljö som brukar anses likvärdigt ISO 14001 är EMAS, Eco Management and Audit Scheme, som är EU:s miljölednings- och miljörevisionsordning. EMAS bygger på ISO 14001 men tillför dessutom några ytterligare aspekter, exempelvis ett krav att organisationen ska ha en offentlig miljöredovisning. Vad gäller ISO 9001 finns inget kvalitetsledningssystem som kan anses likvärdigt. Inte med den bästa vilja kan man hävda att de ledningssystem för kvalitet och miljö som vinnande anbudsgivare hade bifogat kan anses likvärdigt med ett som uppfyller kraven enligt SS-EN ISO 9001 och SS-EN ISO 14001. Angående skaderekvisit Det har länge talats om att det aktuella arbetet skulle utföras. En upphandling av grusning för samma ledsträcka gjordes av Länsstyrelsen i Norrbottens län,2013-08-28, dnr. 9578-2013-1 men denna upphandling avbröts2013-09-03, enligt beslut dnr. 9578- 2013-2. Inför upphandling2013-08-28 hade vi lagt ner omfattande arbete på att ta fram ett anbud men även införskaffa maskiner för betydande belopp för att kunna lösa uppgiften. Länsstyrelsen i Norrbotten har·en·uttaiad--ambition att förbättra tillgängligheten på länets leder och faller detta projekt v�.1 ut kommer fler leder att grusas. Då vi på ) .} / ,.!!l-::::l 1i?n :� · 1.:.•. '·,. Björnidet är specialiserade på bland annat ledarbeten och spångning är detta ett viktigt 1 ·•.,;.··.i(.:f';C•·; Li�)}:;"f::. ,::_ · • uppdrag för oss. Det är ett viktigt referensarbete, ger ytterligarnerfarenhet och kunskap påområdetochinteminstbedömsqf:let.vara. ,�k.Qfl011_1isktlönsamtfödöretaget. BJÖRNIDET SKOGSENTREPRENAD AB ,_. KÄL5BERG 1 942 93 ÄLVSBYN ORG NR F-SKATTNR BANKGIRO 556511-4542 SE556511-4542 5970-9717 TELEFON TELEFAX HEMSIDA 0929-108 00 018-12,25 05 WWW.BJÖRNIDET,SE Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande fö r det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-,jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbesl�tfast.Detärdärförviktigtattdetklart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tidenföröverklagandeavrättensdomellerbeslutharlöptut.Vanligtvisf'ar,dåkammarrättenintehar fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I d e fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostadenochmobiltelefon.Dessutomskaadressochtelefonnummertillarbetsplatsenocheventuellannan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgi:ft ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomattfåprövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9 Bilaga ?5 HUR MAN ÖVERKLAGAR