FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 SÖKANDE DOM 2012-07-05 Meddelad i Linköping Mål nr 2621-12 Sida 1 (4) Kohlstad Måleri AB, 556777-5415 Lilla Kohlsta 614 92 Söderköping MOTPART Ramunderstaden AB, 556450-5898 Box 78 614 22 Söderköping Ombud: Advokat Ulf Setterud Kihlstedts Advokatbyrå HB Box 350 581 03 Linköping SAKEN L')Jr)tfi,,-0,.,/,..,- 06 ���, Avd Dnr Doss A!ctbil I .,..,.,--i ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 85953 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: ,--KONl(URRENSVEf�KET/ Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2621-12 I LINKÖPING Enhet2 ( BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ramunderstaden AB genomför en upphandling av ramavtal avseende ser­ vicearbeten inom branschområdena bygg, el, vs, ventilation och måleri. Upphandlingen sker enligt reglerna under tröskelvärdet och som förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den 13 april2012, jämte bilagd utvärde­ ringsrapport, framgår att Kohlstad Måleri AB enligt erhållna utvärderings­ poäng rangordnats på tredje plats och att beslut fattats om att anta anbud med högst respektive näst högst utvärderingspoäng i angiven ordning. Kohlstad Måleri AB ansöker om överprövning av upphandlingen. Ramunderstaden AB motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Kohlstad Måleri AB Kvalitets- och miljöcertifieringen är för högt viktad, vilket gör att företag utan ISO-certifiering inte har någon chans att :fa kontrakt. Vinnande an­ budsgivare sätter konkurrensen ur spel och diskriminerar små företag. Fö­ retaget har satt en hög tirnkostnad och noll procent i påslag för material och kostnad för bil. I förfrågningsunderlaget efterfrågades milkostnad och därmed förmodas alla ha en sådan. Normalt är att man tar ut påslag för material för handhavande och miljösortering av emballage. Man kunde på så sätt uppnå en konkurrensfördel i upphandlingen genom att sätta noll procent på vissa poster och därefter använda vilken prislista man vill och ändå ha ett påslag för material. Det blir snedvriden konkurrens när ett ISO­ certifierat företag från Norrköping kan sitta och åka fram och tillbaka. Mil­ jön och det mest fördelaktiga priset beaktas inte. Upphandlingen bör om­ prövas med ett rättvist underlag som inte kan utnyttjas genom certifiering och mattematisk kompetens. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2621-12 Enhet2 I LIN KÖPING Ramunderstaden AB De ramavtal som är föremål för upphandling innebär att entreprenören måste arbeta självständigt och under stort eget ansvar. Det är därför av största vikt att entreprenören har ett välutvecklat system för kvalitetsstyr­ ning och egenkontroll. Entreprenörens arbeten besiktas normalt inte, vilket innebär att beställarens huvudsakliga kontroll måste ske genom att granska entreprenörens dokument för egenkontroll. Denna typ av uppföljning över­ ensstämmer även med ABT 06 som gäller för avtalet. När det gäller syn­ punkter från Kohlstad Måleri AB angående beräkning av pris är det svårt att se vad som avses med invändningen. En upphandlande myndighet är fri att ange vilka utvärderingskriterier man vill så länge de inte strider mot någon av de grundprinciper som anges i 1 kap. 9 § LOU. Utvärderingskri­ teriema anges i utvärderingsmodellen och har därefter förtydligats i "Frå­ gor och svar". Samtliga utvärderingskriterier är kopplade till entreprenö­ rens offererade ersättning för att utföra uppdraget, personalens förmåga och anbudsgivarens metod för att kvalitetssäkra sina arbeten. Kraven är rimliga och relevanta och uppfyller kravet på proportionalitet. Anbudsut­ värderingen framstår som förutsebar och anbudsgivaren har därmed möj­ lighet att anpassa sitt anbud efter den utvärderingsmodell som angetts. Upphandlingsföreskriftema eller hur de har tillämpats har inte inneburit att någon anbudsgivare har diskriminerats. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2621-12 I LINKÖPING Enhet 2 vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Det anbud kommer att antas som med beaktande av samtliga affärsmässigt betingade omständig­ heter vad gäller pris, kvalite och kompetens är att anse som förmånligast för beställaren. Av utvärderingsmodellen framgår att ett anbud maximalt kan erhålla 36 poäng. Bl.a. anges att lägst timpris ger tio poäng, lägst mil­ kostnad för servicebil ger en bonuspoäng och kvalite och miljöarbete kan ge sex poäng. Är man certifierad enligt ISO eller likvärdigt kvalitetssystem erhåller man sex poäng. Är man inte certifierad men innehar en kvalitets­ eller miljöpolicy erhåller man tre poäng. Innehar man inget dokumenterat kvalitets- och miljöarbete erhåller man noll poäng. Kohlstad Måleri AB har erhållit tre poäng avseende miljöarbete i utvärderingen. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Kohlstad Måleri AB har anfört att utvärderingsmodellen lett till snedvriden konkurrens. Även utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas om de inte strider mot de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten Gfr RÅ 2002 ref. 50). Det Kohlstad Måleri AB åberopat kan inte anses visa att någon av de grundläggande upphandlingsprincipema skulle ha överträtts genom den i målet använda utvärderingsmodellen. Vad bolaget har anfört i övrigt i målet utgör inte heller skäl för något ingripande enligt LOU. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) Föredragande har varit Cecilia Wågemar. ;�I\i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. C: 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU ( Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre vec�or från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkiagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,