FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE F r ö s u n d a O m s o r g A B , 5 5 6 5 0 9 - 2 48 2 Box7 08 169 27 Solna Sida1 (7) DOM Målm 2013-11-26 2929-13 Meddelad i Falun 2013-11-27 M;:ii Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras vid vilken verksamhetens bemanning utvärderas i enlighet med vad som anges i för­ frågningsunderlaget. Ombud: Advokat Carl Bokwall och jur. kand. Maria Olgård Advokatfirman Cederquist KB Box1670 111 96 Stockholm MOTPART Mora kommun 79280 Mora SAKEN Dok.Id 96666 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Aktbil Sida2 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 2929-1 3 Enhet2 I FALUN BAKGRUND Mora kommun ( i det följande Kommunen) genomför en upphandling av ett ramavtal avseende "Driften av verksamheten i den särskilda boendeformen i Tomtebogården i Mora kommun" med ärendenummer2012/40. Upp­ handlingen genomförs i form av förenklat förfarande enligt lagen (2007 :1 091 ) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddela­ des den27 juni20 1 3 varvid anbudet från Carema Care Aktiebolag ( i det följande Carema) antogs. YRKANDEN M.M. Frösunda Omsorg AB (i det följande Frösunda) ansöker om överpröv­ ning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid Frösundas och Caremas anbud utvärderas i enlighet med de förutsättningar som anges i förfrågningsunderlaget. Frösunda anför till grund för sin talan i korthet följande. Kommunen har brutit mot likabe­ handlings- och transparensprincipen i LOU dels genom att tilldela Carema 4,5 poäng för utvärderingskriteriet "Verksamhetens bemanning" trots att det saknas förutsättningar för att dela ut halva poäng och trots att Carema inte erbjudit 30 årsarbetare per40 vårdplatser, dels genom att inte tilldela Frösunda5 poäng för samma utvärderingskriterium trots att Frösunda er­ bjudit 32 årsarbetare per40 vårdplatser vilket innebär en bemanningsgrad om08, 0årsarbetarepervårdplats.Upphandlingskontraktethardärmedinte tilldelats det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och Frösunda, som hamnade på andra plats vid utvärderingen, lider därför skada. Skulle både Frösunda och Carema ha tillerkänts4 poäng för kriteriet verksamhetens bemanning har Frösunda ändå lidit skada, eftersom Kommunen i strid med likabehandlingsprincipen valt att inte tillgripa lottning eller förhandling för att särskilja anbuden. Kommunen motsätter sig ansökan och anför i korthet följande till stöd för sin inställning. Utvärderingen har skett på objektiva grunder utifrån för­ frågningsunderlaget och de inkomna anbuden. Caremas anbud innehåller Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2929 -13 I FALUN Enhet2 marginellt högre personaltäthet i och med dess högre täthet om demens­ vård utgår samt Caremas satsning på vården med hänsyn till hälso- och sjukvårdslagen. Poängsättningen har inte gjorts matematiskt rätt linjärt, men det är uppenbart att denna brist inte är avgörande för utfallet av utvär­ deringen. Frösunda har inte visat att man lidit eller kommer att lida skada till följd av Kommunens anbudsutvärdering. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Frösunda anfört är visat att Kommunen har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Frösunda lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget och angiven utvärderingsmodell I målet aktuell upphandling avser driften av det särskilda boendet Tomte­ bogården med40 boendeplatser. Av förfrågningsunderlaget framgår att Kommunen kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelakt­ igt baserat på tre kriterier, däribland "Verksamhetens bemanning - beman­ ningens intensitet till antal vårdplatser". En utvald referensgrupp kommer att göra en samlad bedömning av hur varje anbud svarar mot de utvärde­ ringskriterier som beskrivs i förfrågan och poängsättning sker från O till5 . Det anbud som erhåller högsta poängtal vid utvärderingen kommer att an­ tas(14. .3).Vidareangesunderrubriken"Poängsättningavkriterier(görs av upphandlande myndigheten)" bl. a. följande (1 .4.5). Sida 4 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 2929-13 Enhet 2 I FALUN Verksamhetens bemanning - bemanningens intensitet till antal vårdplatser. (Lirifär skala) 0,00-5,00 Kravgräns: 1,00 I utvärderingsrapporten (Bil 1), som i denna del hänvisar till utdrag ur för­ frågningsunderlaget, anges bl.a. följande beträffande utvärderingen av verksamhetens bemanning- bemanningens intensitet till antal vårdplatser. Bemanning (USK) i snitt över dygnet i åa/vårdplats: Betyg 5/5 poäng: 0,80 Betyg 4/4 poäng: 0,75 Betyg 3/3 poäng: 0,70 Betyg 2/2 poäng: 0,65 Betyg 1/1 poäng: 0,60 Betyg 0/0 poäng: >0,60 I förfrågningsunderlaget (3.9.7) anges under rubriken "Bemanning" bl.a. att planerad bemanning, relaterat till antal lägenheter, skall redovisas i an­ budet. Vidare anges att med personaltäthet avses antalet omvårdnadsperso­ nal (undersköterskor och vårdbiträden) per boende samt att chefer, sjuk­ sköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, kökspersonal och omplace­ ringar som exempel inte ingår i personaltätheten. Brister i utvärderingen av Verksamhetens bemanning? I målet är klarlagt att Kommunen vid anbudsutvärderingen utgått från vad Carema och Frösunda angett i sina respektive anbud gällande erbjuden bemanning (undersköterskor och vårdbiträden, 3.9.7) och därvid funnit att såväl Carema som Frösunda erbjudit en bemanning om 30 årsarbetare per 40 vårdplatser Gfr utvärderingsrapporten vari anges 30 åa USK/40 vård­ platser). Frösunda gör bl.a. gällande att Kommunen borde ha tilldelat dess anbud ytterligare poäng då Frösunda även erbjudit en s.k. servicevärd samt sche- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2929-13 I FALUN Enhet 2 malagda utbildningstillfällen. Förvaltningsrätten anser dock, i likhet med vad som framförts från Kommunens sida, att det av förfrågningsunderlaget inte kan utläsas annat än att det är erbjuden omvårdnadspersonal, dvs. un-.