FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2018-02-16 I SÖKANDE Meddelad i Härnösand Mål nr 4978-17 Svenska Stödboenden och Omsorg, SSBO, 556901-6511 Medborgargatan 24 856 30 Sundsvall MOTPART Timrå kommun 861 82 Timrå SAKEN KONKURRENSVERl(O 1-l.._D�{ f_-_O_'-f_-_ 2.�-- ;_: Överprövning av ett avtals giltighet enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE D;-ir--�...�v• -~-p•��•�,_.,,,-,, -, ,,u > ,.- • �- /,:ctiJ;\ KSnr Förvaltningsrätten beslutar att avtalet som slutits mellan Timrå kommun och Västernorrland utveckling & omvårdnad AB den 11 oktober 2017 är ogil­ tigt. Dok.Id 140357 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 .: � . j ( } j . Timrå kommun (kommunen) har den 11 oktober 2017 slutit avtal med Väs­ ternorrland utveckling & omvårdnad AB om köp av gruppbostäder och bo- �;ad med särskild service för stöd och omsorg inom lag om stöd och service :. ·· i \ (\ _för vissa funktionshindrade (LSS). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4978-17 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Svenska Stödboenden och Omsorg, SSBO har överklagat avtalet och yr­ kat att tecknat avtal ska ogiltigförklaras och att en offentlig upphandling äger rum. Svenska Stödboenden och Omsorg, SSBO anför följande. Det aktuella avtalet har slutits utan föregående offentlig upphandling och för­ valtningschefen från kommunen har själv medgett att kommunen genomfört en otillåten direktupphandling. Svenska Stödboenden och Omsorg, SSBO riskerar att lida skada i form av utebliven inkomst. Kommun medger att avtalet mellan dem och Västernorrland utveckling & omvårdnad AB daterat den 11 oktober 2017 slutits utan föregående annon­ sering, trots att det inte varit tillåtet att direktupphandla. Förutsättningarna för att förklara avtalet ogiltigt är därför i och för sig uppfyllda. Kommunen yrkar dock att avtalet ska få bestå fram till dess att avtalet upphör att gälla den 10 augusti 2018 på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse och anför i huvudsak följande. Avtalet sades upp den 10 november 2017 och löper till den 10 augusti 2018. Genom avtalet köpte kommunen gruppbo­ stads- och servicebostadsplatser inom LSS-verksamhet. I dessa bostäder bor för närvarande fem personer i en gruppbostad och tre personer i en service­ bostad. Om avtalet skulle ogiltigförklaras nu, eller före den 10 augusti 2018, skulle dessa personer inte ha någon bostad. De skulle inte heller få det stöd de har behov av och som en grupp- eller servicebostad innebär. Vad gäller begreppet "tvingande hänsyn till allmänintresset" hänvisas i förarbetena till den definition som framgår av art. 4. 8 i direktiv 2006/123/EG där sådana hänsyn exemplifieras som skydd för människors liv och hälsa samt folk­ hälsa m.m. En ogiltigförklaring av avtalet skulle påverka människors liv och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4978-17 I HÄRNÖSAND hälsa och drabba en svag grupp i samhället. Kommunen har påbörjat en upphandling enligt LOU av LSS-boenden. Dessa boenden beräknas kunna vara redo för inflyttning senast den 10 augusti 2018. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m.m. Av 20 kap. 13 § LOU framgår bl.a. följande. Rätten ska besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt, om avtalet har slutits utan föregående annonsering enligt 10 kap. 1, 2 eller 3 §, 18 kap. 2 § eller 19 kap. 9 § LOU när det inte har varit tillåtet att använda direktupphandling enligt 19 kap. LOU. Av 20 kap. 14 § LOU framgår att om det motiveras av tvingande hänsyn till ett allmänintresse, ska rätten besluta att avtalet får bestå trots att förutsätt­ ningarna för ogiltighet enligt 20 kap. 13 § LOU är uppfyllda. Förvaltningsrättens bedömning Kommunen har den 11 oktober 2017 tecknat ett avtal för boenden inom LSS-verksamheter. Kommunen har medgivit att tecknandet av avtalet inne­ burit att kommunen genomfört en otillåten direktupphandling. Förvaltnings­ rätten finner inte skäl att göra en annan bedömning i den frågan och de for­ mella förutsättningarna för att förklara avtalet mellan kommunen och Väs­ ternorrland utveckling & omvårdnad AB ogiltigt är därför uppfyllda. Frågan i målet är om avtalet ändå ska få bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Enligt förarbetena (prop. 2009/10: 180 s. 138-139) till 2007 års LOU (2007:1091) framgår bl.a. följande om när avtal får bestå med hänsyn till ett tvingande allmänintresse. Bestämmelsen ska tolkas restriktivt och det är endast exceptionella omständigheter som ska medföra att ett avtal ändå får bestå. Det framhålls att begreppet tvingande hänsyn till allmänintresset fö- 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4978-17 I HÄRNÖSAND rekommer inom olika områden inom EU-rätten och även har utvecklats i EU-domstolens praxis. Hänsyn som den domstolen i sin rättspraxis bedömt som tvingande på grund av allmänintresset är t.ex. allmän ordning och sä­ kerhet, skydd för människors liv och hälsa samt folk- och djurhälsan. Det ligger i sakens natur att den som åberopar att en sådan undantagssituation föreligger, dvs. den upphandlande myndigheten eller enheten, också har bevisbördan för detta. Det ankommer på de allmänna förvaltningsdomsto­ larna att tolka begreppet tvingande hänsyn till ett allmänintresse och bedöma om förutsättningarna för att låta avtalet bestå är uppfyllda. Kommunen har anfört att avtalet ska få bestå till den 10 augusti 2018 på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse på grund och huvudsaklig­ en anfört att åtta personer har fått grupp- eller servicebostad genom avtalet. Om avtalet inte får bestå kommer dessa personer inte ha någon bostad och de skulle inte heller få det stöd de har behov av. Kommunen har det yttersta ansvaret för att enskilda ska tillförsäkras en skä­ lig levnadsnivå. Mot bakgrund av kommunens ansvar i den delen för de enskildas liv och hälsa och med beaktande av den begränsade kretsen som i detta fall påverkas av avtalet, finner förvaltningsrätten att det inte kan anses föreligga sådana omständigheter som omfattas av begreppet tvingande hän­ syn till ett allmänintresse. Det saknas därför skäl för att låta avtalet bestå och avtalet mellan kommunen och Västernorrland utveckling & omvårdnad AB ska därför förklaras ogiltigt. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lc LOU). Robert Dalman rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Anna Klevbo. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<]agandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se