I UMEÅ 2015-09-17 Meddelat i Umeå SÖKANDE Berendsen Textil Service AB, 556022-4171 Box 17143 200 10 Malmö KONKURRENSVERKET 2015 -09- 1 8 • Dnr KSnr Ombud: Advokat Nicklas Hansson MAQS Law Firm Advokatbyrå i Malmö KB Avd Box 226 201 22 Malmö MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU; nu fråga om avskrivning av målet FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avskriver målet. BAKGRUND M.M. Berendsen Textil Service AB (Berendsen) har ansökt om överprövning av Västerbottens läns landstings beslut att avbryta upphandlingen av Tvätt­ och textilservice (dnr VLL 184-2015). Härefter har Berendsen genom skrivelse som kom in till förvaltningsrätten den 17 september 2015 återkallat ansökan. Målet ska därför avskrivas. Mål nr 1527-15 Sida 1 (1) HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). B ansson LMålet har föredragits av Christina Röckner. Dok.Id 53777 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT ., HUR MAN 1Ö\l�RKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ·tfilI -. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklag::i, förvaltningsrättens beslut ska sktiva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. www.domstol.se