Dok.Id 466319 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se ,vww.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BESLUT 2018-10-30 Meddelat i Malmö Mål nr 11760-18 KONKURRENSVER� 2018 -10- 3 0 Dnr KSnr SÖKANDE Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om avskrivning av målet FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten skriver av målet från vidare handläggning. Aktbil 1 Telenor Inpli AB, 559093-7628 Borgarfjordsgatan 13 164 40 Kista MOTPART Ystads kommun Nya Rådhuset 271 80 Ystad SAKEN Avd FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 11760-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND, YRKANDE MM Ystads kommun genomför upphandling av nätverksprodukter. Upphand­ lingen genomförs med öppet förfarande. Enligt tilldelningsbeslut den 5 oktober 2018 skulle kontrakt tilldelas Cygate AB. Telenor Inpli AB har begärt överprövning av upphandlingen och yrkat att den ska rättas på så vis att bolagets anbud antas och anbudet från Cygate AB förkastas eftersom Cygate AB inte har uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Ystads kommun har därefter upplyst om att kommunen har återkallat till­ delningsbeslutet av den 5 oktober 2018 och den 22 oktober 2018 fattat ett nytt tilldelningsbeslut enligt vilket kontrakt ska tilldelas Telenor Inpli AB. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Ystads kommun har återkallat det tilldelningsbeslut som har föranlett ansökan om överprövning och fattat ett nytt tilldelningsbeslut enligt vilket kontrakt ska tilldelas sökanden. Då ändamålet med Telenor Inpli AB talan därmed har förfallit ska målet skrivas av från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Bertil Idarsson Lena Palmer har föredragit målet. 2 u... beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www .domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på W\Vw.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. --------- - - ------------------------------------------ Sida 2 av 2 www.domstol.se