ra FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann-Louice Jonsson SÖKANDE 1 OneMedSverigeAB,556764-4140 Ombud: Advokat UlfYxklinten MAQS Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 201 22 Malmö MOTPARTER KONKURRENSVERKET DOM 2016-11-14 Meddelad i Falun Mål nr 4335--4345-16 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (mål nr 4335-16) 2. AB Gavlegårdarna, 556487-5937 (mål nr 4336-16) 3. Alfta-Edsbyns Fastighets AB, 556527-4361 (mål nr 4337-16) 4. BORAB, 556223-4863 (mål nr 4338-16) 5. Fastighets AB Glysis, 556197-3669 (mål nr 4339-16) 6. Gavlefastigheter Gävle kommun AB, 556009-9581 (mål nr 4340-16) 7. Gävle Energi AB, 556407-2501 (mål nr 4341-16) 8. Stiftelsen Hälsinglands Museum, 887500-7638 (mål nr 4342-16) 9. Hälsinglands Utbildningsförbund, 222000-3111 (mål nr 4343-16) 10. Ockelbogårdar Aktiebolag, 556528-6068 (mål nr 4344-16) 11. AB Älvkarlebyhus, 556537-4757 (mål nr 4345-16) Ombud för 2-11: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSR ÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten avslår OneMed Sverige AB:s ansökan om överprövning. 2'71".; -11- 1 4 U,v Aw Dnr KSnr AktbH JOI Dok.Id 179197 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335--4345-16 IFALUN Domare 3 YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg genomför genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) en upphandling av ramavtal avseende "Städprodukter, kemtekniska produkter, personlighy­ gien, tork- och hygienpapper, plastprodukter av engångskaraktär" (ärende­ nummer 5939). Inköp Gävleborg upphandlar i egenskap av upphandlande myndighet för de till förbundet anslutna kommunerna och som ombud för de i domshuvudet angivna motparterna (gemensamt benämnda de upphand­ lande myndigheterna). Tilldelningsbeslut meddelades den 4 oktober 2016, varvid anbudet från Procurator AB antogs. OneMed Sverige AB (OneMed) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbudsutvärderingen görs om utan beaktande av övriga fyra anbudsgivares anbud. OneMed yrkar i andra hand att rättelsen ska bestå i en ny anbudsutvärdering vid vilken övriga anbudsgi­ vares anbud åsätts ett belastningspris avseende position 26 i utvärderings­ prisfilen. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förutsättningarför rättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad OneMed har anfört är visat att de upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att OneMed lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335--4345-16 I FALUN Domare 3 Vadparterna anfört OneMed har anfört i huvudsak följande. Det är ett obligatoriskt krav i upphandlingen att engångshandskar ska vara puder- och ftalatfria (punk­ ten 4.7). OneMed har som enda anbudsgivare i upphandlingen offererat ftalatfria handskar på position 26, medan övriga anbudsgivare har offere­ rat vinylhandskar som inte är ftalatfria på denna position. Ingenstans i för­ frågningsunderlaget framgår att de handskar som efterfrågas på position 26 är avsedda enbart för städning. Det framgår heller inte att de handskar som efterfrågas på position 27 och 28 är avsedda enbart för livsmedelshan­ tering. OneMed har därför dragit slutsatsen att samtliga engångshandskar på positionerna 26 - 28 kan komma att användas vid livsmedelshantering och att samtliga handskar därför omfattas av kravet i punkten 4.7 om att dessa ska vara fria från ftalater. I förfrågningsunderlaget punkten 3.2 anges att prövning enligt steg 2 innebär en prövning huruvida samtliga ska-krav är uppfyllda. De upphandlande myndigheterna borde rätteligen ha under­ känt övriga anbudsgivares anbud vid denna prövning eftersom offererade hand-skar inte är ftalatfria. De upphandlande myndigheterna har brutit mot transparens- och likabehandlingsprincipen och OneMed, som vid ett kor­ rekt förkastande av de övriga anbuden skulle ha tilldelats kontraktet, har lidit skada till följd av detta. OneMed framför till stöd för sitt andrahands­ yrkande bl.a. följande. Av punkten 3.3 i förfrågningsunderlaget framgår att offererade positioner som inte godkänts ska åsättas ett belastningspris. I utvärderingsprisfilen anges för position 26 ett belastningspris om 1,90 kr/styck och en utvärderingsvolym om 4 960 000 stycken, vilket ger ett belastningspris om sammanlagt 9 424 000 kr. De upphandlande myndig­ heterna har, genom att inte tilldela övriga anbudsgivares anbud ett belast­ ningspris, brutit mot transparens- och likabehandlingsprincipen på ett sätt som medfört skada för OneMed. 3 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 4335--4345-16 I FALUN Domare 3 De upphandlande myndigheterna har anfört i huvudsak följande. I för­ frågningsunderlaget ställs krav på att anbudsgivama ska offerera samtliga av sina produkter som uppfyller ställda miljö- och kvalitetskrav inom varu­ grupperna städprodukter, kemtekniska produkter, personlighygien, tork­ och hygienpapper, plastprodukter av engångskaraktär. I kravspecifikationen krav 4.7 "Produkter för livsmedel" anges inledningsvis att offererade pro­ dukter som ska användas för livsmedel ska vara godkända för livsmedels­ hantering. Vidare anges att engångshandskar dessutom ska vara puder och ftalatfria. Kravet på att engångshandskar ska vara ftalatfria gäller således offererade produkter som ska användas vid livsmedelsberedning. Engångs­ handskar används dock även vid städning och för dessa handskar finns inget krav på att de ska vara ftalatfria. Fyra av fem anbudsgivare har uppfattat kravet korrekt och offererat engångshandskar innehållande både ftalater och utan, vilket tyder på att kravet är tydligt. Upphandlingen annonserades i 77 dagar och någon fråga rörande det aktuella kravet har inte ställts. Utvärde­ ringen har skett på ett korrekt sätt. Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen i målen framgår att de upphandlande myndigheterna på position 26 har efterfrågat artikeln "Vinylhandske puderfri 100 st/fp Work­ safe Pevex Premium PF" eller likvärdig artikel. Den artikel som efterfrågas är inte ftalatfri och i den produktbeskrivning som lämnas gällande referens­ artikeln i Procurators webbutik anges att handsken är lämplig för vård, ren­ göring, målning och laboratorier. Enligt förvaltningsrättens mening bör en normalt omsorgsfull leverantör med branschkännedom redan med ledning av vilken artikel som de upphandlande myndigheterna efterfrågat på den aktuella positionen ha förstått att den produkt som offereras på position 26 inte behöver vara fri från ftalater då den inte i första hand avses användas för livsmedel. Övriga anbudsgivare synes även ha uppfattat kravet på detta 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335--4345-16 I FALUN Domare 3 sätt. Förvaltningsrätten gör således bedömningen att de upphandlande myn­ digheterna har agerat i enlighet med vad som kan utläsas av förfrågningsun­ derlaget och vad som följer av de grundläggande principerna som bär upp LOU vid bedömningen av om övriga anbudsgivare offererat godkända artik­ lar på position 26. Det har därmed inte heller funnits skäl för de upphand­ lande myndigheterna att vid utvärderingen lägga på ett belastningspris på det sätt som anges i punkten 3.3 i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att OneMed inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman 5 •Jffif! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se