( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 947-12 E '! ,...�'; .. r� '--'- ·- \...'.J' Sida 1 (4) I KARLSTAD 2012-05-31 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Grontmij AB, 556563-7237 Box 70389 107 24 Stockholm Ombud: Mikael Gustafsson Grontmij AB Våxnäsgatan 10 ( 651 80 Karlstad MOTPART Arvika kommun 671 81 Arvika SAKEN Dnss P. ,tbli Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Grontmij AB:s ansökan om överprövning. -- -Förvaltningsrättens interimistiska-beslut upphör därmed att gälla. - - Dok.Id 60946 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 947-12 E YRKANDEN M.M. Arvika kommun (kommunen) har genomfört en upphandling benämnd "FEM Energiligan Värmland Coach Elitserien" (dnr 2012-1001). Upp­ handlingen har genomförts som en direktupphandling enligt LOU. KanEnergi Sweden AB (KanEnergi) tilldelades upphandlingskontrakt enligt tilldelningsbeslut den 29 februari 2012. Grontmij AB (Grontmij) ansöker om överprövning och yrkar att anbuds­ utvärderingen ska rättas till Grontmijs fördel. Som skäl för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Offertförfrågan anger i punkten 11 att "den offert som bedöms mest ekonomiskt fördelaktigt kommer att antas". Offertförfrågan anger att kompetens och erfarenhet kommer att utvärderas, men inte hur viktning ska ske i förhållande till pris. Mot bakgrund av offertförfrågan, där det inte framgår hur kompetens och erfarenhet ska viktas, tolkar Grontmij att utvärderingen ska ske på lägsta pris när kriterier för att bedöma det "ekonomiskt mest fördelaktiga" anbudet inte angivits. Grontmij har lämnat ett anbud på 72 060 kr exkl. moms. Antaget anbud - -fråifKafiEfierg1 är-på 7s-040 krexkl:-monsr -:-Anbudsutvärderirrgen-är-god--- tycklig och upphandlingen strider mot LOU. Kommunen bestrider bifall till yrkandet om rättelse och anför i huvudsak följande. Grontmijs och KanEnergis anbud har varit likvärdiga såvitt avser kompetens inom energieffektivisering av fastigheter (del av punkten 1.1 i kravspecifikationen) och erfarenhet av att ta fram handlingsplaner för energieffektivisering av fastigheter (del av punkten 1.2 i kravspecifikation­ en). I fråga om kriteriet anbudsgivarens kompetens som processledare (del av punkten 1.1 i kravspecifikationen) och erfarenhet av förändringsproces­ ser i samråd med fastighetsägare (del av punkten 1.2 i kravspecifikationen) bedömdes KanEnergi ha mycket stor erfarenhet av detta medan Grontmij bedömdes ha stor erfarenhet. Vid en samlad bedömning fann kommunen att KanEnergis kompetens och erfarenhet mer än väl uppvägde den ringa I KARLSTAD ( prisskillnaden. Den aktuella upphandlingen är en direktupphandling till ett bedömt värde kring 100 000 kr. Det finns i LOU inget uttryckligt krav på att en direktupphandling ska ske i konkurrens. Kommunen har trots detta gett tre företag möjlighet att lämna offert på uppdraget. Det ligger i sakens natur vid direktupphandling att samma krav inte ställs på handläggning och utformning av t.ex. utvärderingsmodeller som i en upphandling med krav på annonsering. I offertförfrågan har redovisats att principen om det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att tillämpas och att pris, kompetens och erfarenhet kommer att bedömas. Genom offertförfrågan har kommunen möjliggjort pris- och kvalitetsjämförelser. Något krav på vikt­ ning eller motsvarande rörande förhållandet mellan pris och kvalitet före­ ligger inte vid en direktupphandling av en tjänst kring 100 000 kr. Med hänsyn till värdet av upphandlingen har kommunen uppfyllt vad som kan krävas i form av pris- och kvalitetsjämförelse. Kommunen har gjort bedöm­ ningen att KanEnergis kompetens och erfarenhet mer än väl uppvägde den ringa prisskillnaden. Förvaltningsrätten har den 7 mars 2012 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas innan något annat har beslutats. ( DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 2 kap. 23 § LOU avses med direktupphandling en upphandling utan krav på anbud i viss form. Enligt 3 kap. 1 § första, andra och tredje styckena LOU ska lagen bl.a. till­ lämpas på kontrakt avseende varor och tjänster som omfattas av bestäm­ melsens första stycke 2 eller andra stycke om kontraktets värde beräknas uppgå till minst de belopp (tröskelvärden) som Europeiska kommissionen vid varje tid har beslutat eller lämnat meddelande om. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 947-12 E I KARLSTAD ( ( I 15 kap. 3 § andra stycket LOU anges bl.a. att direktupphandling får an­ vändas om kontraktets värde uppgår till högst 15 procent av det tröskel­ värde som avses i 3 kap. 1 § första stycket 2 och andra stycket LOU eller om det annars finns synnerliga skäl. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att det aktuella kontraktets värde understiger den gräns som uppställs i 15 kap. 3 § LOU. Förutsättningar för att genom­ föra en direktupphandling har därför förelegat. Att direktupphandling till­ lämpas innebär dock inte att avkall ska göras på affärsmässigheten, varför vid behov anbud ska infordras i konkurrens. Detta har också skett. Gront­ mij har gjort gällande att den utvärdering som gjorts av kommunen varit godtycklig då det inte lämnats besked i offertförfrågan hur viktningen av de olika kriterierna skulle gå till. Då några särskilda krav på utvärdering av anbud som getts in vid en direktupphandling inte finns, finner förvaltnings­ rätten att några sådana uppgifter inte varit nödvändiga att lämna i offertför­ frågan. Vidare finner förvaltningsrätten att den utvärdering som kommu­ nen gjorfnarv-afit ttllrackHgföratt-kommurren-inte ska anses-ha brutit-mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestäm­ melse i denna lag. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Vid denna utgång upphör förvaltningsrättens interimistiska beslut den 7 mars 2012 att gälla. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 947-12 E I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB) /4� .• � Olle Sundberg rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Styrmir Olafsson.