� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2012-11-05 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Åkericentralen Sundsvall AB, 556814-4025 Gärdevägen 3 856 50 Sundsvall MOTPART Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN Sida 1 (4) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen ska gö­ ras om. Mål nr 3431-12E KONKURRENSVERKET 2Ct2 �11- 0 7 Avd Dnr Doss Aktbil ........_ , .. Dok.Id 46614 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611-349810 forvaltningsrattenihamosand@dom.se Besöksadress Backgränd9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 0611 - 349800 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3431-12 I HÄRNÖSAND BAKGRUND Sundsvalls kommun genomför upphandling av entreprenadmaskintjänster, dnr UH- 2011-50. Deltagande parter är förutom kommunen och kommu­ nens bolag, Sundsvall Vatten AB, Timrå Vatten AB och Nordanstig Vatten AB. Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Den upphandlande myndigheten har meddelat slutligt tilldelningsbeslut den 5 oktober 2012 och antagit vissa leverantörers anbud. YRKANDEN M.M. Åkericentralen Sundsvall AB (bolaget) ansöker om överprövning och yr­ kar, som det får förstås, att upphandlingen görs om. Förfrågningsunderla­ get har stora brister och det finns inte någon möjlighet för anbudsgivarna att förstå vad som konkret kommer att vara avgörande vid utvärderingen. Ingen viktning anges i förfrågan för att bedöma de olika kraven. Bedöm­ ningen är inte rättvis. Bolaget har därigenom lidit skada. Sundsvalls kommun medger ansökan och yrkar att upphandlingen ska gö­ ras om.Enligt förfrågningsunderlaget ska prövningen av anbuden ske en­ ligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kommunen har lämnat en stor frihet för anbudslämnarna att lämna ett för företagen anpassat anbud. Inkomna anbud har varierat mycket, vilket innebär att det med den redovi­ sade utvärderingsmodellen inte kan göras en tydlig och rättvis bedömning. Den stora friheten och otydligheten har inneburit att inkomna anbud läm­ nats utifrån olika förutsättningar och därför svårligen kan jämföras. Kom­ munen bestider att det skett något fel vid anbudsutvärderingen. Kommunen medger därför att upphandlingen görs om. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I målet ska LOU tillämpas i dess lydelse från den 1 november 2011 ( SFS 2011:1030). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3431-12 Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om förfrågningsunderlaget är utformat på ett transparent sätt och på ett sätt som inte strider mot likabehandlingsprincipen. Förfrågningsunderlag måste ha en konstruktion som gör det möjligt för upphandlande myndighet att jämföra anbud. Detta innebär långtgående krav på tydlighet i förfrågningsunderlaget. Högsta förvaltningsdomstolen (tidigare Regeringsrätten) har uttalat att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen (RÅ 2002 ref. 50).EU-domstolen har angett att upphandlingskriterierna ska vara formulerade, i kontraktshand­ lingama eller meddelandet om upphandling, på sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt (se bl.a.EU-domstolens dom C-19/00 p. 42). Förvaltningsrätten finner att den utvärderingsmodell som redovisats i för­ frågningsunderlaget är mycket otydlig vilket gjort det svårt att jämföra anbuden. Det sätt på vilket utvärderingen skulle komma att ske har inte varit förutsebar för bolaget eller andra anbudsgivare. Om förutsättningarna I HÄRNÖSAND Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3431-12 I HÄRNÖSAND varit kända för anbudsgivarna när dessa utformade sina anbud hade det kunnat påverka utformandet av anbuden. Särskilt gäller detta med beak­ tande av att det i förfrågningsunderlaget saknas närmare ledning för vad som vägs in för att anbudsgivaren ska erhålla en viss poäng för de olika kriterierna. Inte heller framgår den procentsats som åsatts kriterierna pris, kompetens och teknisk utrustning vid utvärderingen. Mot bakgrund av det anförda och att kommunen medger ansökan finner förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget brister i transparens. Kommu­ nen har därmed brutit mot deEU-rättsliga principerna i LOU. För att åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU i tillämplig lydelse ska beslutas av rätten krävs dock, förutom att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU, att den leverantör som ansöker om överprövning har lidit eller kan komma att lida skada till följd härav. Förvaltningsrätten anser att bolaget visat att det inte är osannolikt att deras anbud kunde ha varit annorlunda om de av domstolen konstaterade brister­ na inte funnits. Bolaget har således riskerat att lida skada. Eftersom bristerna hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Kerstin Widmark SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpru.-t räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom otnrådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU