FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Umeå SÖKANDE NyaTryckeriet, 556342-3002 Tinunervägen73 921 33 Lycksele MOTPART Lycksele kommun 921 81 Lycksele SAKEN Målnr 434-16 Sida1 (6) IUMEÅ 2016-04-26 Meddelad i KONKURRENSVERKET 2016 -0.1r- 2 7,.. Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövningenligtlagen(2007:l091) omoffentligupphandling,LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrättenbeslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id59220 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 434-16 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Lycksele kommun har genomfört enRamavtalsupphandling av Tryckeritjänster med diarienummerUH-2016-5 . Upphandlingen utfördes somettförenklatförfarandeenligt15 kap.3§LOU.Nyatryckeriet diskvalificerades med motiveringen attbolaget inte ifyllt prisbilagan komplett, efterfrågad uppgift i cellerna35-38 hade glömts eller försummats. Nya tryckeriet ansöker om överprövning ochyrkar att upphandlingen ska göras om. Kommunenmotsätter sig intebifall till yrkandet. UTREDNINGEN Till förfrågningsunderlaget fanns en prisbilaga som i relevanta delar såg ut på följan�e sätt. A prisfråga Nr-20 Nr-21 Nr-22 Nr-23 Nr-34 Nr-35 Nr-36 Nr-37 B Beskrivning vara/grupp Visitkort enfärg 100 ex Visitkort enfärg 200 ex Visitkort 4-färg 100 ex Visitkort 4-färg 100 ex Folder A4 100 ex Folder AS 100 ex AffischA4 100 ex årsredovisning 100 e,c C D kommentar E Miljömärke papper F Fabrikat/ papperstyp G antal 1 st 1 st 1000 st 1100 st H nettopris 0,00 kr/st 0,00 kr/st I Svartvit kopiering eller färg summa 0,00 kr/st 0,00 kr/st 0,00 kr/st 0,00 kr/st 0,00 kr/st 9st 1 st 1 st 1 st 0,00 kr/st FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ Förklaring till bilagan Prisfråga: är en enskild position i upphandlingen Beskrivning/vara/grupp: Vad prisfrågan avser Kommentarer: Extra information gällande vad som efterfrågas Miljömärke: Här anger anbudsgivaren om det papper som används är miljömärkt svanen eller liknande, är frivilligt att ifylla. Fabrikat/pappers typ: Anger papprets namn, måste anges för de celler som är röd markerade och det står ifyll Anbudspris: Överför totalsumman i cell 141 till prisf'arga 1.1 i e-avrop. Summan utgör utvärderingspriset (jämförelsetalet) Ber äkningsenhet: Anbudsgivama anger pris i kr/st. Frågor och svar Nya Tryckeriet har framfört att prissättningen för raderna 20 - 23 är svåra att tolka och har frågat om de, på rad 20 ska ange pris för 1 st., 100 st. eller en omgång av 100 st. Kommunen har svarat att de avser pris per 1 st. (ett ,.....,_ . visitkort), alltså inte ett styckpris för 100 st. visitkort. Kommunen har vidare uppgett att det är därför viktningen ser ut på följande sätt och hänvisat till uppgifterna i kolumn B. Nya Tryckeriet har i en kompletterande fråga angett att rad 22 - 23 är ännu otydligare. Det viktas gånger 1 000 och gånger 1 100 men i beskrivningen står redan upplaga. Det påverkar utfallet på upphandlingen enormt om det är styckpris per kort eller per set om 100 eller 200 ex. Kommunen har hänvisat till tidigare svar på frågan om vilket pris som efterfrågas i kolumn H. Nya tryckeriet anför bl.a. följande. Principen om transparens i 1 kap. 9 § LOU bör inte rimligen kunna anses vara uppfylld till följd av otydligheter i prisbilagan. Bristerna är härrörande till det konkurrensuppsökande skedet och har medfört att deras möjlighet att vinna upphandlingen påverkats negativt. Sida 3 434-16 Sida4 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 434-16 I UMEÅ Kommunen har på ett ytterst otydligt sätt angivit att anbudsgivare måste fylla i celler i upphandlingens prisbilaga avseende papperets fabrikat för att inte diskvalificeras från upphandlingen. Det är röd text på rött underlag och den text som står är dessutom felstavad. Om kommunen nyttjat ett tydligare förfrågningsunderlag är det mycket sannolikt att deras anbud hade kvalificerats och således haft en rättvis möjlighet att vinna upphandlingen. Kommunen har även brustit i transparens kring vad som menas att pris ska anges i kr/st. för de positioner som efterfrågas i upphandlingen. Otydligheten gäller ett flertal positioner i prisbilagan, vilket påverkat deras prissättning negativt. Även om kommunen i ett övergripande svar förtydligat vad som menas med att priset ska anges i kr/st. finns en otydlighet som härrör till det konkurrensuppsökande skedet och som således medfört att de lidit skada till följd av bristen. Kommunen håller med om att utformningen av prisbilagan kan strida mot bestämmelsen om transparens i 1 kap. 9 § LOU. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f°ar avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 434-16 IUMEÅ Förvaltningsrättens bedömning Transparensprincipen eller öppenhetsprincipen innebärbl. a. att förfrågn ingsunderlaget ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör har möjlighet attbedöma vad den upphandlande myndigheten efterfrågar. Den upphandlande myndighetens krav ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt tydligt för att en leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget ska kunna skapa sig enbild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. NyaTryckeriet har diskvalificerats pågrund av att de intefyllt i obligatoriska uppgifter om papperets fabrikat i prisbilagan. Förvaltningsrätten noterar att fälten avseende fabrikat/papperstyp i cellerna 35-38 har röd text på rött underlag samtfelstavad text. Av handlingarna i målet framgår att ytterligare en anbudsgivare, totalt två av fyra, diskvalificerats på samma grund. Kommunen medger även att utformningen avprisbilagan kan' ha varit otydlig. Mot dennabak�nd finner förvaltningsrätten att prisbilagan, avseende obligatoriska uppgifter om papperetsfabrikat, inteutformatssåklartochtydligtsomdegrundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU förutsätter. Denbristfälliga utformningen av prisbilagan har lett till attNyaTryckeriet uteslutits från upphandlingen och har därmed lidit skada eller har kunnat komma att lida skada. Grund för ingripande med stöd avLOU föreligger därmed. Då debrister som förekommit har påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen göras om. Då förvaltningsrätten redan på denna grund finner att upphandlingen ska göras om saknas skäl att pröva om det på grund av oklarheter i prissättningen finns grund för ingripande med stöd avLOU. Sida6 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 434-16 I UMEÅ HURMAN ÖVERKLAGAR, sebil.aga(DV 3109 /1C LOU) � Rådman Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarienEllenNorin. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1/),- 3. 0N det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. ::Jg u 1. -,­ °' 0..... ""' Q> Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se mer samt dagen för beslutet,