27.wUN.201115:49 LANSRA EN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2011-06-27 Meddelad i Göteborg s. 2/14 Sida 1 (12) 1. Attendo Individ och familj AB1 556477-8958 c/o Attendo Care AB Vendevägen 85 B 182 91 Danderyd Ombud: Advokat Tomas Kjellgren ochjur.kand. Sven Vaxenbäck Mannheimer Swartling Advokatbyrä AB Box 1711 11187 Stockholm Mål nr 1598-11 E, 1650-11 E, 4440� 11E Enhet 1:2 2. Familjehemsstiftelsen> 867800-5763 Boz316 541 27 Skövde Ombud7 Anbudsjurist Erika Togö Kindagatan 30 58247 Linköping KONKURRENSVERKETJ·� 20tl -06- 2 8 3. Aleris Omsorg AB, 556334-1659 • Avd Norra Agatan 26 C 431 35 Mölndal Göteborgs Stad Upphandlingsbolaget Stora Badhusgatan 6 411 21 Göteborg Överprövning enligt lag (2007;1091) om offentlig upphandling� förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avsl§.r ansökningarna. MOTPART SAKEN Dnr Doss Aktbil Dok.Id 90377 l"ostadress Box53197 400 ).5 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 • 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Telefax 031 -7117859 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND DOM LAl�SRATTEN �IR. 60811 S. 3/14 Sida2 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-11 E Göteborgs Stads Upphandlings AB (nedan Upphandlingsbolaget) har in­ bjudit till anbudsgivning gällande tillståndspliktig vård och behandling enligt 7 kap. 1 § socialtjänstlagen för unga, barnfamiljer och familjer som väntar barn, dnr 175/10 (upphandlfögen). Attendo Individ och familj AB, Fam.iljehemsstiftelsen och Aleris Omsorg AB har inkommit med anbud i upphandlingen. Upphandlingsbolaget har numera meddelat ti.lldelningsbe­ slut i alctuell upphandling där nämnda leverantörer inte har accepterats för aktuellt ramavtal, YRKANDEN M.M. Attendo (mål nr 1598-11) Attendo Individ och familj AB (Attendo) yrkat· att upphandlingen avseende tjänstekategori F) Konsulentstödd familjehemsvård, ska göras om. Attendo anför bl.a. följande, Det uppställda kvalificeringskravet, som nu är föremål för överprövning, innebär att en leverantör som önskar läm.n.a anbud på någon av upphandlingens tjänstekategorier måste ha tillstånd från Social­ styrelsen eller ett äldre tillständ från Länsstyrelsen för att bedriva den verk­ samhet som avses i nämnd {jänstekategori. Med anledning av nämnda kva" lificeringskrav har tillstånd för att driva verksamhet enligt definitionen av tjänstekategori F ansökts hos Socialstyrelsen. Socialstyrelsen har emeller­ tid genom beslut den 17 december 2010 avslagit ansökan med motivering­ en att verksamheten inteär tillståndsplildig. Av Socialstyrelsens beslut framgår att den ansökta värden avser kraftigt förstärkt farniljehemsvärd, som förutom placering i familjehem, även omfattar exempelvis att familje­ hemmen har daglig tillgång till familj ehemskonsulter och att behandlings­ team bestående av psykolog, psykiatriker, psykoterapeut och professionella stödpersoner kan sättas ihop för att ge stöd/behandling till den enskilde. Detta innebär ett kraftigt utökat stöd jämfört med vanliga familjehem som 27. u UN. 2011 15:50 LANSRA EN FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM N�. 6084 S. 4/14 Sida 3 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-11 E I GÖTEBORG Avdelning 1 inte är tillståndsplik:tiga. Dessutom tjänstgör familjehemskonsultema under dagtid men är genom ett joursystem tillgängliga för familjehemmen och klienterna dygnet runt per telefon. Socialstyrelsens bedömning är att den verksamhet som tillstånd har ansökts om inte är så omfattande eller ingri­ pande att den utgör intrång i barnens eller vuxnas sfär, varför verksamhe­ ten inte omfattas av tillståndsplikt. Det framgår således av Socialstyrelsens beslut att det inte är möjligt att erhålla sådant tillstånd för "Konsulentstödd fäm.Ujehemsvård". Den defirrltlon av aktuell tjänstekategori som Upphand­ lingsbolaget ställt upp i forfrågningsundedaget anger emellertid inte vilka värdinsatser som Upphandlingsbolaget vill att potentiella anbudsgivare ska erbjuda. Den verksamhet som Upphandlingsbolaget har beskrivit är dess­ utom inte av sådant slag att denna av Socialstyrelsen bedöms vara till­ ståndspliktig. Karnmanätten i Sundsvall prövade i dom den 4 oktober 2007� mål nr 1885-07: frågan om ett uppställt skall-krav på att anbudsgiva­ ren skulle inneha tillstånd från Finansinspektionen att bedriva handel med finansiella instrument var proportionerligt, Enligt Finansinspektionen krävdes inte inspektionens tillstånd föi: den verksamhet som avsågs. A.n­ budsgivare hade därmed ingen möjlighet att varken söka och beviljas ett sådant tillstånd. Kammarrätten uttalade att upprätthållandet av ett sådant krav måste anses strida mot proportionalitetsprincipen. Därutöver finns det oklarheter i förfrågningsunderlaget rörande föremålet för upphandlingen. Såväl kvalificeringskravet som förfrågningsunderlaget strider mot princi­ perna om likabehandling, transparens och proportionalitet. Uppha1u1lingsholaget Upphandlingsbolaget bestrider Attendos yrkande och anför i huwdsak följande, Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att den tjänst som upphandlas for k ategori F är tillståndspliktig. Detta då tjänsten innefattar omfattande vård- och behandlingsinsatser för barn och ungdomar. Attendo erbjuder en tjänst som innebär ett administrativt stöd till konununema ge­ nom att de gör utredningen av familjehemmet. Stöd kan även erbjudas till LMSRATTEM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 familjehemsföräldrarnai t.ex.handledningochiblandnågonstorellerliten behandlingsinsat.s för barnet eller den unge. Av Socialstyrelsens beslut :framgår att Attendos vård- och behandlingsinsatser för barnet eller den unge har så liten omfattning (någon timme per vecka) att den inte kan an­ ses som en tillst.åndsplilctig vård- eller behandlingsinsats, Attendo vill såle­ deserbjudaandratjänsterändesombeställarenefterfrågaridennaupp­ handling. Det finns andra företag som har tillstånd för efterfrågad tjänst p,g,a, att de erbjudna behandlingsinsatsema hat en sådan omfattning för barnet eller den unge att de ä:r tillståndspliktiga. Vilka målgrupper/ tjänstekategorier som ska ingå i ett ramavtal avgörs inte av de gemenskaps­ rättsliga principerna utan av de deltagande kommunerna i aktuell upphand­ ling. Förlrågningsunderlaget är utformat på ett sådant sätt som varken trä­ der de grundläggande EU-rättsliga principerna eller bestämmelserna i LOU förnär. FamiljeliemsstiftelselZ (mål nr 1650-11) Familjehemsstiftelsen yrkar att upphandlingen avseende tjänstekategori F, Konsulentstödd fämiljehemsvård, ska göras om samt anfö:r bl.a. följande, Såsom aktuell tjänstekategori har beskrivits i förfräg:ningsunderlaget, är den i dag inte tillståndspliktig enligt socialtjänstlagen. Socialstyrelsen har gjort bedamningen att de insatser som ingår i upphandlingens kategori F inte är tillståndsplilctiga enligt lag och tillstånd meddelas därmed inte till någon sökande som endast bedriver konsulentstödd familjehem.svärd. Vi­ daregörSocialstyrelsenbedömningenattkonsulentstöddfämiljehemsvård inte är att anse som lika ingripande inslag av behandling såsom hem för vård och boende (HVB) som är en tillståndspliktig verksamhet Det finns enligt Socialstyrelsen någon enstaka verksamhet som har tillstånd eftersom verksamheten då även bedriver behandling med egen personal. Det är dock få konsulentstödda verksamheter som har den typen av behandling. När ett flertal anbudsgivare under anbudstiden påpekade att tillstånd inte kan fäs för dessa insatser, hänvisade Upphandlingsbolaget till att enstaka verksam- NR. 608l s. 5/ll Sida 4 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-1 1 E LAf�SRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM l'IR. 608l s. 6/14 Sida 5 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-1 1 E I GÖTEBORG Avdelning 1 heter har gamla tillstånd från länsstyrelser och att upphandlingen endast vänder sig til l dessa verksamheter. Detta är diskriminerande eftersom kate­ gori F inte endast innehåller insatser som är tillståndspliktiga. Enligt defi­ nitionen i målgruppsbilagan framgår inte heller att det i kategori F ska ingå någonbehandlingutövernormaltkonsulentstodtillfamiljehemmet. De e v e n tu e l l a t i l l s t ån d s p li ki i g a i n s a t s e rn a i k a t e g o r i F är tv ärt o m h ö g s t b e . . . gränsade, vilket betyder att Upphandlingsbolaget till största del kommer att köpa icke�tillståndspliktiga insatser av de upphandlande verksamheterna med tillstånd. Kravet utesluter dänned på ett diskriminerande sätt de flesta potentiella leverantörerna på marknaden, som skulle kunna inge anbud och också leverera de aktuella tjänstema1 men som numera inte har möjlighet att få. tillstånd. Upphandlingen strider även mot transparensprincipen, efter­ som det är oklart vilka verksamheter som kan lämna anbud och vilka insat­ ser som ska anses ingå i kategori F. SkalUaavet är i strid mot proportiona­ litetsprincipen, principen om likabehandling och transparensprlncipen. Upphandli1zgsbolaget Upphandlingsbolaget bestrider Familj ehemssti:ftels ens yrkande samt anför de invändningar som tidigare har uppgetts avseende Attendos ansökan. AlerisOmsorgAB(målnr4440-11) Aleris Omsorg AB (Aleris) yrkar att upphandlingen avseende tjänstekate­ gori G 1-4, Öppna insatser, ska göras om samt anför bl.a. följande. Anled­ ningen till att Aleris uteslutits är att Aleris "ej har tillstånd för erbjuden verksamhet". Aleds verksam.het i Göteborg har tidigare innehaft tillstånd från Länsstyrelsen i Västra Götaland. Socialstyrelsen anser dock inte den aktuella verksamheten vara tillståndspliktig� varför ansökan avslogs. Upp­ handlingsbolaget kräver att anbudsgivare innehar tillstånd men Socialsty­ relsen ger inte tillstånd for anbudsgivarnas verksamheter. I förfrågningsun­ dedaget har Upphandlingsbolaget inte uttryckligen angett att tillstånd krävs för verksamheter i just kategori G. Kravet på att anbudet ska innehålla till- 27. ,;UN. 2011 15:51 LANSRAFEN FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 tR 6084 S. 7/14 Sida 6 1598"11 E� 1650-1 1 E, 4440- 1 1 E sta.nd anges endast i förfrågningsunderlaget generellt för samtlig a kategori­ er i bilaga '!krav på leverantörer''. Det bakomliggande syftet med skall­ kravet torde vara att den verksamhet och insatser som Upphandlingsbola­ get upphandlar kontrolleras av en myndighet med tillsynsplikt. Vid kontakt med Socialstyrelsen har framkommit att myndigheten fortfarande har till­ synsplikt tor Aleris verksamhet Det betyder att Upphandlingsbolagets syf­ te med kravet inte måste uppnås genom att kräva tillstånd, eftersom Social­ styrelsen utövar tillsyn även över verksamheter utan tillstånd. Till exempel kan två verksamheter utföra samma insats, men den ena verksamheten får inte tillstånd av Socialstyrelsen, medan den andra verksamheten har ett äldre intyg från Länsstyrelsen, Möjligheten att söka tillstånd kan alltså inte användas för att avgränsa vilka insatser1 eller anbudsgivare, som ska om­ fattas respektive inte omfattas av upphandlingen. Aleris hat erbjudit insat­ ser i form av dagligt strukturerat program som beskrivits i anbudet och uppfyller dänned de uppställda kraven. Kravet är därmed inte proportio� nerligt. Upphandlingen strider även mot transparensprincipen och princi­ pen om likabehandling, eftersom det är oklart vilka verksamheter som kan lämna anbud och vilka insatser som ska anses ingå i kategori G, Uppltalldlingsholaget Upphandlingsbolaget bestrider Aleris yrkande samt anför i huvudsak föl­ jande. Socialstyrelsens tillstånd i:oneblk ingen )'kvalitetscertifiering" av företaget. Det bakomliggande syftet med kravet är heller inte att de vård­ och behandlingsinsatser som kommunerna köper ska k ontrolleras av en myndighet med tillsynsplikt. Socialstyrelsen har tillsyn även över verk­ samheter som bedrivs utan tillstånd. Kravet på tillstånd för erbjuden verk­ samhet är istället en naturlig följd av att kommunerna vill köpa vård- och behandlingsinsatser a v en viss omfattning. När vård" och behandlingsinsat­ ser har en viss o mfattning åt det enligt Socialstyrelsen tillståndspliktig verksamhet. I tj än.stekategoriema G 1-4 har kommunerna efterfrågat ett dagligt strukturerat program för ungdomar med psykosociala problem, 27. JLt\. 2C' '5:52 LMSRATTEN FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR. 608L S. 8/14 Sida 7 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-11 E psykiatriska problem eller missbruksproblem. Aleris erbjuder inte ett dag­ ligt strukturerat program. genom att erbjuda träffar tre gångerper vecka mellan ungdom och coach i ett inledande skede och därefter två gånger per vecka. Det framgår av Socialstyrelsens avslagsbeslut den 22 december 2010attomAleriskankommaatterbjudameromfattandebehandlings­ kontaktet, eller mer omfattande värd för barn och ungdomar, krävs tillstånd för den nya verksamheten. Även om man bortser frän kravet på tillstånd erbjuder inte Aleris den tjänst som önskas upphandlas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap, 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rei: på ett lik.värdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören hsx lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet Förfrågningsunderlagiupphandlingenpubliceradesden18januari20ll. Av anbudsinbjudan s. 2 framgår följande. 2. Upphandlingen avser Upphandlingen avser tillståndspliktig vård och behandling enligt 7 kap. 1 § socialtjänstlagen omfattande behandlingshem, utrednings- och akut­ platser, institutioner samt öppna insatser för barn, unga, barnfamiljer och familjersomväntarbarn.Insatsernaskerenligtsocialtjänstlagen(Sot)och lag med särskilda bestämmelser om vård av barn och unga (LVU) . "-/ Jllli 'h•k2 NR. 608l 8. 9/1L Sida 8 1598-11 E, 1650-1 1 E� 2.1. Omfattning - Akut- och korttidsvård, med eller utan utredning - HVB för längre tids behandling 7-12 år - HVB för längre tids behandling 1 3-20 år - Familjehemsliknande HVB för barn och ungdomar i åldrarna 7-20 år - HVB för behandling av hela familjer med barn i åldrarna 0-1 6 år - Konsulentstödd familjehemsvård .. Öppna insatser .. Vård och behandling med skola (barn och unga i grundskolan) Se bilaga "Målgrupper" för mer info. AVGRÄNSNINGAR: Denna upphandling avser inte traditionella familjehem, Av förfrågningsunderlaget nMålgrupper/tjänstekategorier, dm 175/10'' framgår följande. F. Konsulentstödd familjehemsvård En del av de bam och ungdomar som är aktuella för behandlingsinsatser bedöms behöva en mycket trygg och strukturerad miljö i en familj. Denna kategori är tänkt att fylla behovet av sådana platser. Barnen och ungdo­ marna kan placeras av alla de orsaker som beskrivits i kategori B, C, D och E. Konsulentstödd familjehems-vård är ett fäntlljehem med kraftigt utökat s t ö d j ärnfo r t m e d v an l i g a f ami l j e h e m o c h s o m h ar j o w: d y gn e t ru n t . D e t a r emot ett fåtal barn och ungdomar. Familjehemsföräldrarna fär en regelbun­ den handledning som anpassas efter behov. L, ,,Lv LMJSRATTEM FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 " 1, ' ' .1 . J G, Öppna insatser G. 1 Dagligt program för barn/ungdomar upp till 20 år i ett pedagogiskt strukturerat program. Anpassas efter behovet hos barn/ungdomar som har stora problem med sina relationer till föräldrar> skola och övrig vuxenvärld. Deflestabedömskunnabokvarisinafamiljer ende. Ungdomarna har oftast stora brister i sin skolgång och befinner sig i ri.skzonen för kriminalitet och missbruk. Förutom pedagogiskt program behöver ungdomarna stöd- och behandlingsinsatser for att kunna bygga upp och bevara relationer till jämnåriga och vuxna. Inte sällan finns behov av insatser för hela familjen. Det är viktigt att ha ett familjeperspektiv och att föräldrar och övrigt nätverk görs delaktiga i behandlingen. Leverantören ska även samarbeta med skolan och eventuellt lärlings/praktik.företag. G,2 Dagligt program med socialpedagogiska insatser samt kvalificerade behandlingsinsat.ser. Anpassas efter behovet hos barn och ungdomar där psykosociala och psykiatriska problem är huwdorsak till insatsen. De fles­ ta bedöms kunna bo kvar i sina familjer, men några bor i annat boende. För de flesta ungdomar krävs att behandlingsinsatserna till en del omfattar fa­ milj och övrigt nätverk för att goda behandlingsresultat skall kunna upp­ nås. Leverantören ska åven samarbeta med skolan och eventuellt i men några bor i annat bo­ 4440-1 1 E LMlSRATTEI� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 lärlings/praktik.företag. MR. 608l S. 10/14 Sida 9 1598-11 E, 1650-1 1 E, 4440-1 1 E G.3 Dagligt program med socialpedagogiska insatser samt kvalificerade behandlingsinsatser. Anpassas efter behovet hos barn och ungdomar där missbruk är huvudorsak till placering. De flesta bedöms kunna bo kvar i sina familjer, men några bor i annat boende. För de flesta ungdomar kräV'S att behandlingsinsatserna till en del omfattar familj och övrigt nätverk för att goda behandlingsresultat skall kunna uppnås. Leverantören ska även samarbeta med skolan och eventuellt lärlings/prak:tikfo;retag. G.4 Öppenvåtdsinsatser som är beskrivnaunder Gl-3 kan även innefatta att leverantören erbjuder ett boende där den unge/fänilljen stöttas när det gäll­ er att klara ett eget boende i form av ADL-träning och träning av social förmåga. Av �'Kvalificeringskrav leverantörer" s, 1 framgår: SOCIALSTYRELSENS TILLSTÅND: AnbudsgivareskahatillståndfrånSocialstyrelsenattbedrivadenverk­ samhet som erbjuds i anbudet. - Bifoga kopia på ert tillstånd (äldre till­ stånd kan vara från Länsstyrelsen). Förvaltningsrättens bedömning I aktuell upphandling har Attendo, Familjehemsstiftelsen och Aleris (bola­ gen) erbjudit vård- och behandlingsinsatser som av Socialstyrelsen inte bedömts vara tillståndspliktiga verksamheter, vilket är ett uppställt skall­ krav. Bolagen anför att skall-kravet är oproportionerligt eftersom. de inte kan fä tillstånd för deras verksamheter som de har utformat i enlighet med Upphandlingsbolagets uppställda krav. Uppb.andlingsbolaget i sin tur anfor att upphandlingen avser endast tillståndspliktiga verksamheter enligt lag och att bolagens verksamheter inte erbjuder de omfattande och ingripande vård- och. behandlingsinsatse:r upphandlingen avser a-vseende tjänstekate­ gorier F och G 1-4. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtli­ ga av förfrågningsunderlagets obligatoriska krav� s.k. skall-krav, inte ska beakta s -vid utvärderingen. Krav som anges i fö:r:frågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga unions� LMJSR.ATTEN FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM IGÖTEBORG Avdelning 1 MR. 608l s. 11/1l Sida 10 1598-1 1 E, 1650-1 1 E, 4440-11 E rättsliga principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oför­ hindrad att själv bestlimma vilka typer av tjänster och - i förekommande fäll - hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att ak.11.lella skall-krav ät upp­ fyl lda. Upphand lingsbolaget kan således st.älta krav på att leverantörernas verksamheter ska vara tillståndspliktiga men frågan är därefter om detta skall-krav är proportionerligt, Av EG-domstolens (numera EU-domstolen) praxis rörande proportionali­ tetsprincipenframgårattenbedömmngskagörasitresteg(seävenRÅ 2010 ref.78). För det första ska en bedömning göras av om det uppställda kravet är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvande syftet. Syftet med det ifrågasatta skall-kravet i förevarande fall är att till­ stånd från Socialstyrelsen krävs enligt socialtjänstlagen för sådana omfat­ tande vård- och behandlingsinsatser som köparna, dvs. kommunerna, vill upphandl a i aktuell upphandling. Det uppställda ktavet framstår således i praktiken som såväl lämpligt som effektivt för att uppnå det eftersträvade målet. Det andra steget i bedömningen utgörs av en prövning av om åtgärden är nödvandig för att uppnå det eftersträvande syftet eller om det finns något mindre ingripande alternativ. Det är Socialstyrelsen som beviljar tillstånd samt utövar tillsyn över tillståndsplik:tiga verksamheter, Det är således So­ cialstyrelsen som gör bedömningen avseende omfattningen av respektive bolags söktavård- och behandlingsinsatser och huruvida tillstånd krävs för den typen a-v verksamhet. Mot bakgrund av den ktaftigt utökade familje­ hemsvården som Upphandlingsbol aget efterfrågar, som därmed utgör om­ fattande och ingripande insatser gentemot barn och unga, görs bedömning­ en att kravet om tillståndspliktig verksamhet är nödvändig i enlighet med socialtjänstlagen. Det är även ostridigt i målet att det finns en rad leveran­ törer som erbjudet· den typen av tillståndspliktig verksamhet som Upp- 27.Jlt20" '5:53 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR.6(18l S. 12/14 Sida 11 1598-11 E, 1650-11 El 4440-1 1 E handlingsb olaget efterfrågar. Mot bakgrund av ovan finns heller inget mindre ingripande alternativ. Det tredje steget omfattar en bedömning av att de olägenheter som kan drabba en leverantör inte ska vara orimliga iförhållande till nyttan för den upphandlande myndigheten. De negativa effekterna har inte visats så stora att lo:avet på erhållandet av tillstånd kan anses oproportionerligt eller över­ d ri v e t j ärn:ro rt m e d d e t e ft e r s tr ä v ad e s y ft e t a tt k o mm un e rn a enl i g t l a g s ka tillhandahålla omfattande vård- och behandlingsinsatser för barn" och ung­ domar, Det uppställda skall-la-avet på tillstånd kan sammanfattningsvis sägas ha ett berättigat samband med upphandlingen och stå i proportion till det be­ hov av vård- och behandlingsinsatser som ska tillhandahållas av de kom­ muner som ska köpa tjänsterna. Bolagen anför slutligen att skall-kravet strider mot både principen om lika­ behandling och transparensprincipen. Principen om likabehandling innebär attallaleverantörerskagessålika:forutsättningarsommöjligt.Allamåste t.ex. få den information som är av relevans för upphandlingen vid samma tillfälle. Transparensprincipen innebär att upphandlingprocessen ska kän·· netecknas av förutsebarhet och öppenhet. För att anbudsgivama ska ges samma fcini.tsättningar för anbudsgivning måste för.frågningsundedaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga kvalificeringskrav o ch sådana uteslutningsgrundersominteframgåravlagen(seprop.2006/07;128 s. 1 32f). Det framgår klart och entydigt av förfrågningsunderlageti samt av de kompletterande svar som Upphandlingsbolaget har gett till bolagen under anbudstiden, att ett skall-krav är att den erbjudna verksamheten ska ha till­ stånd från Socialstyrelsen. Det framgår även av för.frågningsunderlaget att de tjänster som ska upphandlas är av mer omfattande grad än den :för icke tillståndspliktig verksamhet. 27.JUN.2011 15:54 LANSRA EN FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM S. 13/14 Sida 12 1598-11 E, 1650-11 E, 4440-1 1 E I GÖTEBORG Avdelning 1 Sammanfattningsvis innebär det som bolagen anför att det inte finns förut­ sättningar för att besluta om ett ingripande enligt 1 6 kap. 5 § LOU. Ansök­ ningarna om överprövning ska därmed avslås, HUR.MANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/1BLOU) Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Pegah Sheikhan. 27. JUN. 2011 15:54 Nl 6084 S. 14/14 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetklaga fötvaltoings:dittens beslut ska skciva till K.ammar:rätten i Götebo.rg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni.ngsriitten. Överkhtgmdet ska ha kommit in till fö;i:v:alto.ings:i:ätten inom tre veckor från den dagdåklaganden.fickdelavbeslutetTiden för övetltlag.mdet för offentligpart räka.as emellertid fran den dag beslutet meddelades. 2. det beslut som överklagas 1ned uppgift 3, om fö:t:nleningsrättens namn, målnummer samt dagen för b eslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran Olll pröV"WJ.1.gstillstånd1 5, denändtlnga.vfö,:,;altnings:tättensbeslut som klaganden vill fa till stånd, 6. debevissomklagandenvillåbetopaoch Omsistadagenfö:i:överklagandetinfalle:på '"O':l.dh,a.n/honvillstyrka.medvarje lördag, s öndag eller helgdag, mi&o�aftoll, julafton ellet nyårsafton räcker det att skcivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kuona tas upp i kanunattätten förd.tas att p:tö-vniogsti.llstånd ;ineddclas. Ka.m:tnao:itten Emna:r pi::m,--ningstillstå.nd otn. det ät av vilct föt lecl:oing av riittstilliimpnia.gen att överklagandet prövas1 anledning förekommer till ändring i det slut V'årtill. fö,:,;altcings:tätte.n kommit ellet det annars fi:r::w.s synnerliga skäl att p:r:öva öve.:cklagandet Om ptö�stillstånd h:i.te meddela.$ står förvaltningsrättens beslut fast. Det ät dä.tför viktigt att det klart och tydligt framgår a� ö�erkla�det till kru:tl.:t.nattitten vai:fo.r m.an anser att ptöv:oingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla särskilt bevis. Skrivelsen ska -r1na·undetteclroad åV' klaganden eller hans ombud. Adressen till fö:i:valtningstätten framgå.i: av beslutet Om klaganden an.1.ita:t: ombud ska den:Q.e sfuldå in :fullm.akt i original samt uppge sitt namni ad.tess och teletoXlll\Un.tne:t. Om någon person- eller adressuppgift ändras1 skaNiutandröjsmålanmäla indtingen till �mxnwtten. I mil om ÖVel:ptövning enligt la.gen (2007:1091) om offentlig upphandling ellet lagen (2007:1092) om upphandling inom om:cldena vatten, enet� ttanspotter oc:h posttjänste.t f'ar avtal slutas innan tiden för öv�de a-o- .tättens dom eller beslut hat löpt ut. I de flesta fall w avtal slutas när tio dagar har gått mm det att rätten avgjort 1Ilålet elle:t npphävt ett intetlrnistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av tättens avgörande får inte p:tö-vas sedan avtal har slutits. Fullsta.ndig information 6n:os i 1 6 kapitlet i de ovan angivna Iagama. Behöver Ni fl.et upplysruo.ga:r om hur man överklagar ka.n Ni vända E:r: till förvaltnings:tätten. DV 3109/lB LOU 1 . den klagandes :namn� pexsonn�e:i:, y.rke, posta.&ess och telefonnum:mer. Dessutom. ska adress och telefonnummet till -a:tbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning liiUU'las om dessa uppgifter .inte tl.cllga.te uppgetts i målet. Om någon person- eller adtessuppgift ändras är det vil..1:igt att ro1.tnfila.n snarast gö:t:s till kaw.mru:xätten,