LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-23 Meddelad i Stockholm Sida 1 (.5) U'lO�B- -"iun- 24. Avd Dnr . 0088 Aldhll SÖKANDE Målm 20105-08 Rotel 227 Ene\jäm Natur AB, 556761-6668 Kungsgatan 53 903 26 Umeå MOTPART Försvarsmakten Försvarsmaktens Logistik, Upphandlingsenheten 107 86 Stockholm SAKEN 'j Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Dokld 37 2962 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15 00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM 2008-10-23 Sida 2 20105-08 Försvarsmakten, genom Försvarsmaktens logistik, genomför en upphand­ ling avseende miljökonsulter, FM-402-07. Vid upphandlingen används det öppna förfarandet. YRKANDEN M. M. Enetjärn Natur AB ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att länsrätten prövar proportionaliteten av följande upphandlingskrav i förfråg­ ningsunderlagets Kravspecifikation: 7.2.2, 7.2.3, 13.1.2, 13.2.2 och 13.2.4. Vidare yrkar bolaget att länsrätten interimistiskt förordnar att upphandling­ en inte får avslutas innan målet slutligen avgjorts. Till grund för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Försvarsmakten har brutit mot propor­ tionalitetsprincipen genom att ställa skall- och börkrav som är irrelevanta för de uppdrag som upphandlingen gäller, vilket begränsar konklmensen på ett otillbörligt sätt. Dessa krav skall därför strykas eller ändras. Invändning­ arna gäller tjänsteområde E, Naturmiljöutredningar, och tjänsteområde K, Fågelförekomst. Upphandlingskraven lägger generellt stor tonvikt vid in­ venteringserfarenhet från flygplatser och områden med militär verksamhet. Bolaget anser att det är inventeringsrutin och en bred erfarenhet av fåglar och naturmiljöer i olika delar av landet som skall vara avgörande för vem som är bäst lämpad för uppdraget. De arter och livsmiljöer som förekom­ mer på flygfält och i olika militära områden inte är unika. Rimligtvis borde en bred och långvarig inventeringsrutin i olika nah1rtyper värderas högt men så är inte fallet i den aktuella upphandlingen. Försvarsmakten bestrider Enetjäm Natur AB:s samtliga yrkanden och anför huvudsakligen följande. De tjänster som kan komma ifråga skall utfö­ ras inom den mycket speciella verksamhet som bedrivs inom Försvarsmak­ ten. Det får därför anses naturligt att det ställs krav på tidigare genomförda LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-23 Sida 3 20105-08 inventeringar vid skjutfält, övningsområden och flygplatser. Det får också anses rimligt att sådana erfarenheter värderas högre än en mångårig allmän erfarenhet. Det är inte möjligt att uppnå detta syfte med lägre ställda krav. Fem av de ifrågasatta kraven är börkrav som inte utestänger leverantörer som inte uppfyller dem. Genom den viktning som angivits i förfrågnings­ underlaget har vidare säkerställts att inget av de aktuella börkraven ges en oproportionerligt stor betydelse. Det skallkrav som ifrågasätts är allmänt hållet och kan i sig inte anses ha någon större konkunensbegränsande ef­ fekt. Enetjärn Natur AB har i yttrande anfört följande. De krav de vänder sig emot fungerar konkunensbegränsande och ger tidigare uppdragsgivare åt Försvarsmakten en stor fördel i anbudsprocessen. Det är naturtyper, nyck­ elbiotoper och fågelförekomst som skall inventeras och inte Försvarsmak­ tens verksamhet. Varken växt- och djurarter eller natunniljöer på flygfält och militära områden är unika. Skulle de efterfrågade erfarenheterna vara skydds- eller säkerhetsrelaterade ska i så fall tydliga krav relaterade till så­ dana frågor ingå i upphandlingsunderlaget. Poängen som ges för uppfyllda börkrav försämrar avseväii möjligheterna att konkunera för den som inte tidigare utfört sådana uppdrag för Försvarsmakten. Vidare är antalet flyg­ platser i Sverige få och de utgör en försvimiande liten andel av Sveriges areal vilket im1ebär att skallkravet 13.1.2 har en i högsta grad konkmTens­ begränsande effekt. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-23 Sida 4 20105-08 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan k01mna att lida skada, skall enligt 16 kap 1 och 2 § § LOU länsrätten på framställning av leverantören besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av kravspecifikationen till den i målet aktuella upphandlingen framgår bl.a. följande. Under tjänsteområde E: Natunniljöutredningar anges bl.a. följande krav; 7.2.2. Anbudsgivaren bör ha genomfört minst tre inventeringar av naturty­ per och nyckelbiotoper vid flygplatser. 7.2.3 Anbudsgivaren bör ha genomfört minst fem inventeringar av naturty­ per och nyckelbiotoper inom områden med militär verksamhet. Under tjänsteområde K: Fågelförekomst anges bl.a. följande krav; 13.1.2 Anbudsgivaren skall ha genomfört minst en inventering avseende fåglar i anslutning till en flygplats. 13.2.1 Anbudsgivaren bör ha genomfört minst två inventeringar av fåglar i anslutning till en flygplats. 13.2.2 Anbudsgivaren bör ha genomfört minst en inventeringar av fåglar i anslutning till en militär flygplats. 13.2.4 Anbudsgivaren bör ha genomfö1i minst fem inventeringar av fågel­ förekomst åt försvarssektom inom jord- och skogsmark eller vattenområden på skjutfält, övningsområden eller flygplatser. Länsrätten görföljande bedömning. Länsrätten har i beslut den 10 oktober 2008 avslagit Enetjäm Natur AB:s yrkande om interimistiskt förordnande. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-10-23 Sida 5 20105-08 Proportionalitetsprincipen innebär att kraven på leverantören och kraven i kravspecifikationen måste ha ett naturligt samband med och stå i 1imlig proportion till det som upphandlas. De krav som ställs ska vara både lämp­ liga och nödvändiga för att uppnå syftet. Länsrätten finner inte att de krav som Försvarsmakten uppställt strider mot proportionalitetsprincipen. Vad Ene�jäm Natur AB anfört föranleder ingen annan bedömning. Ansökan skall dänned avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) ��-�� .-,-AE�;Pedersen · · -- Rådman Föredragande har varit Kaiin Gauffin. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden for överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn; adress och telefon­ nummer. WVIW .domstol. se