FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Johanna Maukku SÖKANDE DOM 2016-07-27 Meddelad i Falun Mål nr 2668-16 lttd Dnr KONKURRENSVERKET J(S111' Aktbit 1 Reachem AB, 556764-7093 Norr Mälarstrand 34 112 20 Stockholm MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVG ÖRANDE '1r1r,r: -07- 2 7 i,. ., HJ Förvaltningsrätten avslår Reachem AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 171300 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 2668-16 IFALUN Domare 12 BAKG R UND OCH YR KANDEN M.M. Landstinget Dalarna (landstinget) genomför genom en upphandling avse­ ende "Bokningstjänst för konferenser till Landstinget Dalarna" (diarienr LD16/01895). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 20 juni 2016, varvid annan leverantör än Reachem AB till­ delades kontraktet. Reachem AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltnings­ rätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att bolaget tilldelas ytterligare ett poäng i anbudsutvärderingen ef­ tersom lottning då ska ske för att utse det vinnande anbudet. Alternativt yr­ kar bolaget att upphandlingen ska göras om. Landstinget bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad bolaget anfört är visat att landstinget har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). Vad parterna anfört Bolaget har anfört bl.a. följande. Poängbedömningen av bolagets redogö­ relse för Case 3 i förfrågningsunderlaget är felaktig. I förutsättningarna för Case 3 anges tydligt att orten är valfri varför bolaget föreslagit Arlanda som mötesplats. Av landstingets bedömning framgår att förslaget anses mycket bra skrivet men att orten måste förläggas till Dalarna. Detta framgår inte av 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2668-16 IFALUN Domare 12 förfrågningsunderlaget utan tvärtom anges att orten är valfri. Bolaget har tagit fram det mest tids- och kostnadseffektiva förslaget som uppfyller de övriga krav som specificerats i Case 3. Eftersom frågeställningen besvarats korrekt bör bolaget tilldelas tre poäng istället för två. Denna poängföränd­ ring innebär att bolaget redovisat samma anbudspris som vinnande leveran­ tör och att lottning ska ske för att avgöra vilken leverantör som tilldelas kon­ traktet. Om landstinget hade för avsikt att ställa upp ett ska-krav om att ort i Dalarna ska anges borde bolaget ha tilldelats noll poäng i denna del. Istället har bolaget tilldelats två poäng och fått beröm för beskrivningen. Som bola­ get tolkat Case 3 är det relevanta hur man löser den angivna frågeställningen - "Dagen innan den stora konferensen utbryter magsjuka på konferensan­ läggningen och den måste stängas. Hur gör ni då? - och att poäng utdelas därefter och inte att orten spelade någon roll eftersom landstinget angivit "ort är valfri". Upphandlingen bör i annat fall göras om med ett tydligare förfrågningsunderlag. Landstinget har anfört bl.a. följande. I de administrativa föreskrifterna anges på första sidan att upphandlingen avser bokningstjänster för konfe­ rensbokningar till Landstinget Dalarna i Dalarna. I upphandlingskontraktet, punkten 4, anges att bokningar ska ske i Dalarna. Att det i Case 3 angivits valfri ort syftar på valfri ort i Dalarna och inte i övriga riket. Det är inte rim­ ligt att bolaget antar att förutsättningarna förändras mitt i förfrågningsun­ derlaget. Ingen fråga har ställts angående detta under frågetiden. Landstinget har genomfört upphandlingen på korrekt sätt. Förfrågningsunderlaget Av de administrativa föreskrifterna framgår bl.a. följande. I upphandlingskontraktet anges bl.a. följande. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2668-16 I FALUN Domare 12 4 OMFATTNING Av anbudsmallen framgår bl.a. följande. 1.0.9 Bedömning Casa 3 workshops/Ort är valfrf. ,. Finns det grundatt göra om upphandlingen p.g.a. bristfälligtförfrågnings­ underlag? I de administrativa föreskrifterna anges att konferensbokningar åt lands­ tinget ska ske i Dalarna. Vidare anges i upphandlingskontraktet, punkt 4 Omfattning, att bokningar ska ske i Dalarna. I anbudsmallen, punkt 1.0.9 Case 3, anges att orten är valfri för den beskrivning som ska lämnas. Enligt förvaltningsrättens mening kan dock kravet i upphandlingskontraktet inte tolkas på annat sätt än att en ort i Dalarna ska anges för Case 3. Förvalt­ ningsrätten bedömer därför att det som bolaget anfört inte visar att förfråg­ ningsunderlaget är bristfälligt att det står i strid med de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande på denna grund finns således inte. Finns det grund att rätta upphandlingen? Som förvaltningsrätten ovan konstaterat är det uppställt som krav i upp­ handlingen för den mervärdesbedömning som görs av leverantörernas be­ skrivningar av olika situationer att orter i Dalarna anges. Bolaget har i en av dessa beskrivningar angivit en ort utanför Dalarna. Förvaltningsrätten anser därför att det som bolaget anfört inte visar att landstinget brutit mot de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU genom att inte tilldela bolaget ytterligare mervärdespoäng. Ansökan om överprövning ska därför lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Upphandlin�en omfattar bokningstjänst av konferensanläggningar för hela Landslmget Dalarna. Bokningarna ska ske i Dalarna. Om förutsättningarna ändras förbehåller sig Landstinget Dalarna rälten att avropa det verkliga behovet. 4 Baskriv hur ni kommer att lösa uppdraget vid en nationell sjuksköterskekonferens för 400 personer. Konferensen är för två dagar inklusive logi och mat. På konferensen ska det vara föreläsningar och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Domare 12 Hanna Berglund assessor 5 2668-16 \ciI&, SVERIGES DOMS'I'OLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. §u 1. Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 2.