FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Sida 1 (5) 2Di5 -os- 0 6 Avd Dnr KSnr Cardinalis Miljövård AB, 556600-9667 Box 7005 174 07 Sundbyberg - - ----.--.-MOTPART- ......-..-·---------.•-··· --- AB Botkyrkabyggen, 556064-6191 Ombud: Advokat Maria Pedersen Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Aktbll I. DOM 2015-05-06 Meddelad i Stockholm Mål nr 4676-15 Dok.Id 598273 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm.@dom.se 115 76 Stock.hohn E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 måndag- fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET . ·-· I -- _______ j .. I • ---········· ,I .I YRKANDEN M.M. AB Botkyrkabyggen genomför en upphandling av ram.avtal avseende lokalvård för bostadshus och lokalkontor (städning Fittja & Norsborg/Eriksbergsåsen, dnr 14/0133). Upphandlingen genomförs med .tillämpning.avettöppet-fötfarande.enligt-lagen(2007:1-09l) om-offentlig..... -• upphandling, LOU. Cardinalis Miljövård AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följande. Upphandlingsföreskrifterna och förfrågningsunderlaget brister i flera hänseenden. En avgörande brist avser uppbyggnaden av bilaga 7 "Prisformulär sammanställning". En instruktion för omrälrningen av de fasta arvodena saknas. Det saknas även uppgift om hur ofta städning ska ske, vilket påverkar priskalkylen. Visserligen bereds alla anbudsgivare tillfälle att besiktiga objekten, men syftet härmed har varit att anbudsgivarna ska bilda sig en uppfattning om städytor, vilka inte framgår i detalj av förfrågningsunderlaget. Bolaget har härvid använt sig av uppgifter från den senaste upphandling avseende samma område. Vidare har handläggningen också varit bristfällig dels pga. det bristfälliga förfrågningsunderlaget, dels pga. en felaktig bedömning av lämnade priser och oförklarad utvärdering av kvalitetshöjande faktorer. Vinnande leverantör har lämnat mycket oseriösa fiktiva priser, vilket påverkat utvärderingsbeloppet. Det är det sammanlagda priset som utgör anbudspris. De fiktiva priserna måste utvärderas på samma villkor som det fasta arvodet Att AB Botkyrkabyggen inte reagerat på den oseriösa prissättningen strider mot syftet med upphandlingen. Bolaget har fått förklara sitt anbudspris vid äventyr att anbudet annars förkastas. Det vore önskvärt om även begärda :llirklaringar från andra anbudsgivare redovisades. Skälen att förkasta bolagets anbud ifrågasätts eftersom vinnande leverantörs anbudspris skiljer sig med enbart 7 000 kr. Det har inte visats att en förklaring begärts av vinnande leverantör och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida2 4676-15 .i -I FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudsgivama har därmed inte behandlats lika. Bolaget kommer att lida skada till följd av bristerna eftersom det har det näst lägsta anbudspriset och därmed går miste om uppdraget. AB Botkyrkabyggen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. ··· ·· ---följande,ABB0tkyrkabyggen-harintebrutit-m0tnågonbestämmelsei... •- -·· LOU. Flera anbudsgivare har fått förklara sina priser och inga anbud har förkastats. Samtliga anbudsgivare har behandlats likvärdigt. I prisformuläret anges tydligt hur prissättning och utvärdering kommer att ske. Bolaget har inte visat att det lidit eller riskerat att lida skada. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upp­ handling återfinns i 1 kap. 9 § LOU och utgör principerna om icke-diskri­ minering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Dessa principer ska beaktas i alla skeden av upphandlingsförfarandet. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sökanden i mål om offentlig upphandling har ett särskilt ansvar för att ange på ett klart sätt vilka omständigheter som talan grundas på (se RÅ 2009 ref. 69). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört finns anledning att vidta sådana Sida 3 4676-15 • • •.J .. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4676- 1 5 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen åtgärder som anges i 1 6 kap. 6 § LOU. Härvid kan enbart sådant beaktas som åsamkat eller kan komma att åsamka sökanden skada. Förvaltningsrättens bedömning I enlighet med redogörelsen ovan kan bolagets talan enbart bifallas i de ···· -delardetanfördahar-medförtattbolaget-liditskada.eller.harkunnat medföra att bolaget lider skada. Bolaget har att visa att denna förutsättning föreligger till fflljd av de brister som påtalats Gfr HFD2013 ref. 53). Bolaget har invänt att upphandlingsföreskriftema och förfrågningsunderlaget har brister i flera hänseenden och närmare angett att uppbyggnaden av bilaga 7 "Prisformulär sammanställning" brister samt att instruktion om hur fästa arvoden ska anges i anbuden och uppgift om hur ofta städning ska ske saknas. Bolaget har emellertid inte konkretiserat på vilket sätt det lidit eller riskerat att lida skada till följd av avsaknaden av uppgifterna eller uppbyggnaden av bilagan i övrigt. Enbart ett förhållande som innebär att anbudsgivama angivit fasta arvoden olika eller att uppgiften om städfrekvens saknats medför inte att bolaget visat att det lidit eller riskerat att lida skada. Förvaltningsrätten bedömer därmed att vad bolaget i denna del anfört inte kan föranleda ett ingripande enligt LOU. Bolaget har härutöver ifrågasatt att det begärts förklara sitt anbudspris och gjort gällande att AB Botkyrkabyggen gjort fel genom att inte reagera på vinnande leverantörs fiktiva priser. Bolaget har även framhållit att anbudsgivama inte behandlats lika eftersom en förklaring inte begärts av vinnande leverantör. Förvaltningsrätten understryker att det inte ankommer på rätten att göra en ny prövning av anbuden. Domstolens prövning avser endast frågan om AB Botkyrkabyggen agerat i strid mot LOU under upphandlingen, vilket ankommer på bolaget att visa. Vad bolaget anfört om att det vore önskvärt ;. • . • • i •• -······ • •• I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen att även andra anbudsgivares förklaringar redovisades föranleder ingen åtgärd från förvaltningsrätten. Enligt LOU har den upphandlande enheten en möjlighet, men inte en skyldighet att förkasta ett anbud som den uppfattar är onormalt lågt. LOU ........ ........... innehåller-inget-förbud-motatt anta orimligt-låga anbud, Det-finns..därför ingen möjlighet för en missnöjd anbudsgivare att föra talan baserad på uppfattningen att konkurrentens anbud är så lågt att den upphandlande enheten ska reagera på det, och att enheten gjort sig skyldig till ett upphandlingsrättsligt fel genom att inte göra det. Förvaltningsrätten anser att det inte framkommit att AB Botkyrkabyggen handlat i strid mot LOU när en förklaring efterfrågats av bolaget. Inte heller anser förvaltningsrätten att bolaget förmått visa att AB Botkyrkabyggen brutit mot likabehandlings­ principen under upphandlingen eller någon annan princip vid sin behandling av anbuden. Sammanfattningsvis bedömer förvaltningsrätten att det inte finns skäl att ingripa mot AB Botkyrkabyggens upphandling med anledning av vad bolaget anfört. Bolagets ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan till avgörandet (DV 3109/la LOU). Föredragande har varit Soheil Farhoudi. Sida 5 4676-15 'i HURMAN ÖVERKLAGAR· PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättcns beslut ·· ·· ····· · ····· · · ·· ska skriva tillKanunarrätterriStockholm: · · · Skrivelsetl ska dock skickas eller lämttas dll fötvaltningstätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1.-valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skriveL�en kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ,f�I"� --��- SVERIGES DOMSTOLAR Skrivelsen med överklagande ska Innehålla ········· r Klagärideiispersori�/orgänisäiioiisiiumiiier,··· postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet-. och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets nanµi, postadress, e­ postadress; telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillständ, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) bm upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster fär avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart, Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se