FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-27 Mål nr 1179-18 Clean Quality i Sverige AB, 556548-6908 Öregrundsgatan 3 115 59 Stockholm MOTPART Göteborgs tingsrätt 404 83 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 Avd. 2 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET ..... .... I Avd Dnr KSnr Dok.Id 541631 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 �� .. .._ ...JLU l--,. fii1Ul.''i "� ,.., Aktbil I 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se 031 - 732 70 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-27 BAKGRUND Göteborgs tingsrätt genomför en upphandling av städtjänster, dnr 2042- 2017. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut den 25 januari 2018 framgår att Förenade Service i Sverige AB (FSAB) har vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Clean Quality i Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att en ny utvärdering av anbuden ska ske och ny tilldelning göras. Bolaget anför bl.a. följande. FSAB uppfyller inte uppställda krav på avverknings­ grad 500 kvadratmeter per timme, kraven på lokalvårdspersonal enligt punkt 5.8 Personal i Kommersiella villkor samt punkt 10 Arbetsrättsliga villkor i Kommersiella villkor. Angivet timpris på 163,26 kronor är beräknat på 100 procent arbetsmarknadsersättningar från arbetsledningen, vilket inte står i proportion till angivna krav på kontinuitet, kunskapskrav och yrkesut­ bildning enligt förfrågningsunderlaget. Göteborgs tingsrätt anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Den offererade avverkningsgraden är 500 kvadratmeter per timme och städtiden är beräknad till 32,9 l timmar per dag. Anbudet uppfyller därför det uppställda ska-kravet. FSAB har angett att de uppfyller det uppställda ska-kravet i 5.7, vilket hänvisar till 5.8 i bilagan Kommersiella villkor. Det har inte kommit fram några omständigheter som tyder på att FSAB inte skulle uppfylla kravet. Det finns ingen skyldighet att kontrollera om det som angetts är riktigt innan tilldelningsbeslutet fattas. Det angivna timpriset är inte särskilt lågt. FSAB har i sitt anbud angett att bolaget är anslutet till Almega Service­ entreprenörerna och är bundna av kollektivavtalen serviceentreprenad 2 1179-18 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1179-18 I GÖTEBORG 2018-09-27 tjänsteförbunden-fastighet-Seko samt Kommunal. Ska-kravet i 5.12, som avser punkten 10 om arbetsrättsliga villkor i kommersiella villkor, är därför uppfyllt. I sitt anbud har FSAB även bifogat ett intyg från Almega Service­ företagen där det framgår att bolaget följer aktuella kollektivavtal. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Det är den som ansöker om överprövning som har att visa att det finns sådana brister i upphandlingen att det finns skäl för ett ingripande av domstol. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-27 En upphandlande myndighet är i regel inte skyldig att kontrollera riktig­ heten av lämnade uppgifter såvida inte omständigheterna i det enskilda fallet ger anledning att ifrågasätta dessa Ufr t.ex. Kammarrätten i Jönköpings dom den 10 juni 2011 i mål nr 981-11). Förvaltningsrättens bedömning Avverkningsgrad Bolaget har i sin ansökan angett att FSAB inte uppfyller det uppställda kravet på avverkningsgrad om 500 kvadratmeter per timme eller mindre, som anges i punkt 5.1 i de kommersiella villkoren i förfrågningsunderlaget. Punkt 5.5 i ska-kraven i förfrågningsunderlaget innebär att anbudsgivare ska acceptera och uppfylla krav 5.1 i de kommersiella villkoren. Vidare anges i ska-kravet att vid begäran ska anbudsgivare skicka beräkningar som styrker att krav på avverkningsgrad uppfylls. I FSAB:s anbud anges att ska-krav 5.5 uppfylls. På begäran från upphand­ lande myndighet har FSAB också skickat in uppgift om beräknad avverkningsgrad, som uppfyller kravet. Det har inte kommit fram någon anledning att ifrågasätta leverantörens uppgift. Det har således inte kommit fram annat än att FSAB uppfyller det aktuella ska-kravet. Krav på lokalvårdspersonal och arbetsrättsliga villkor Bolaget har i sin ansökan angett att vinnande leverantör inte uppfyller ska­ kraven som hänvisar till punkterna 5.8 (personal) och 10 (arbetsrättsliga villkor) i de kommersiella villkoren i förfrågningsunderlaget. Punkt 5.7 i ska-kraven i förfrågningsunderlaget hänvisar till punkt 5.8 i Kommersiella Villkor. Av ska-kravet framgår att anbudsgivare ska 4 1179-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-09-27 acceptera och uppfylla kraven i 5.8 kommersiella villkor. Det finns inget krav på att anbudsgivaren ska styrka det, om det inte begärs särskilt av upphandlande myndighet. FSAB har i sitt anbud angett att kravet uppfylls och det har inte kommit fram något som gett upphandlande myndighet att ifrågasätta detta. Bolaget har inte förmått visa att FSAB inte uppfyller det aktuella ska-kravet. Punkt 5.12 i ska-kraven i förfrågningsunderlaget hänvisar till punkt 10 om arbetsrättsliga villkor i Kommersiella Villkor. Av ska-kravet framgår att anbudsgivare ska acceptera och uppfylla kraven och villkoren i punkt 10 i de kommersiella villkoren. Vidare framgår att anbudsgivaren ska ange på vilket sätt kravet ska uppfyllas. FSAB har i sitt anbud angivit att man uppfyller det aktuella kravet, att man är anslutna till Almega Service­ entreprenörerna och är bundna av kollektivavtalen serviceentreprenad tjänsteförbunden-fastighet-Seko samt Kommunal. Vidare visar utredning att FSAB getts auktorisation av Serviceföretagen Almega för perioden den 1juli 2017-31 juli 2018, innebärande 61.a. att man följer aktuella kollektivavtal för sina medarbetare. Annat har således inte kommit fram än att det aktuella ska-kravet är uppfyllt. Sammanfattningsvis har bolaget inte förmått visa att något fel begåtts vid den aktuella upphandlingen och ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Karin Hartmann Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Johan Törvik. 1179-18 5 I., beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. � C Ci Sida 2 av 2 www.domstol.se